RachelleAmericanBulldog schreef:ik weet ook dat er een meisje op de hondenschool is die de hond ook niet aan het apporteren kreeg ..die vulde een penneetui met brokjes en liet hem dat apporteren..scheen ook te hebben gewerkt..ik weet alleen niet het fijne daarvan.
Ik heb in mijn puppengroepen op een gegeven moment een stevig pennenetui met rits gebruikt. In het etui zaten hele lekkere stukjes worst.
Hondje
blijft aan de lijn.
Dan doe je etuitje open en geef hem een stukje worst. Etuitje weer dicht en houd het voor zijn neus. De meeste hondjes pakken het graag aan. Anders beweeg je het als speeltje over de grond, dan willen ze het ook wel pakken.
Als hij het pakt juig je
goed zo 
. Je pakt zelf ook een stuk van het etui vast en zegt "los" als dat niet lukt til je je hond even op. Merkwaardig, maar waar. De meeste pups laten los als ze worden opgepakt. Zodra hij los laat zeg je "los"en je geeft hem weer een stukje worst uit het etui.
Waarschijnlijk zal hij het steeds leuker vinden om te pakken en weer los te laten omdat dat worst oplevert
De volgende stap is om het etui op de grond te leggen en hem aan te moedigen om het te pakken. Vaak gaat dat goed. Omdat je hem nog steeds aan de lijn hebt kan hij er niet mee weg. Dus je kan het aanpakken en weer uit het etui belonen.
Voor puppen blijkt dit een hele belonende en stimulerende manier te zijn.
Overigens heb ik het idee eerst uitgetest in een hogere groep waar honden zaten die goed konden apporteren en ook honden die dat niet zo zagen zitten. Ook daar bleek het succes te hebben