Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hier!

Moderator: moderatorteam

Anselmo
Vaste gebruiker

Hier!

Ongelezen bericht door Anselmo »

Ergens anders op dit forum heb ik al aangehaald dat Elis wat minder goed luistert dan vroeger en ik vroeg me af welke manieren er bestaan om haar het commando 'hier' te leren. Op dit moment beloon ik haar als ze het goed doet, maar ik twijfel over wat ik moet doen als ze het slecht doet. Moet ik haar dan gewoon negeren? Maar dan leert ze toch dat ze niet hoeft te komen? Als puppy was het gemakkelijk, dan kwam ze bij ieder geluid dat ik maakte maar nu weet ik niet goed hoe eraan beginnen. Kunnen jullie me raad geven?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Je kunt het "hier" opnieuw intrainen door haar af en toe thuis even te roepen en wat lekkers te geven.
Buiten kan je het oefenen als je met zijn tweeën bent, door haar van de een naar de ander te roepen.
Wel iedere keer iets lekkers geven. (Dan geef je wat minder in de voerbak :wink: )

Wat je ook kan doen is haar alleen nog maar uit de hand te voeren.
Dus om eten te verdienen moet ze bij je komen. (buiten)
Als er nog wat voer over is kan je dat thuis alsnog geven.

Ze zit wel op een leeftijd (dacht ik?) dat het even wat moeizamer gaat.
Maar dat komt wel weer goed.
Ik zou haar niet roepen als je zeker weet dat ze niet gaat komen.
Dan leren ze idd dat hier geen hier hoeft te zijn.
Ik heb mijn honden het eerste jaar altijd beloond als ze bij me kwamen op het commando.
Bij mij heeft dat goed geholpen.
Zelfs als ik het bos uit ga en de riem pak staat mijn hond al naast me. Zelfs zonder roepen :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Gewoon blijven belonen als ze naar je toe komt, al duurt het 10 minuten, nooit en dan ook nooit straffen of i.d. als het langer duurt want naar jou toe komen moet altijd een feest zijn.

Laat haar inderdaad van de een naar de ander lopen thuis, daar kun je zelfs uit het zicht kunnen gaan staan. Als je buiten niet met z'n tweeën bent. Koop dan 'n lange trainingslijn van 5 of 10 meter. Dan kan-ie niet weg, en kun je hem terug roepen. En herhalen herhalen herhalen. Ook nie als je hem bij je roept altijd meteen naar huis. Roep ook gewoon tussen door en laat hem weer gaan. Of lijn even aan, loop 'n stukje en laat hem weer los.

Ook hier komt Tirsa naar mij gelopen als ik stil ga staan en de haak van de riem in m'n handen neem.

Volhouden, positief blijven, uitbundig belonen, en het komt helemaal goed.
Anselmo
Vaste gebruiker

Wel, ik heb het nu een paar keer uitgeprobeerd en mij valt op dat ze vooral thuis moeilijk doet. Als we gaan wandelen en ze mag los kan ik ze altijd direct bij me krijgen, zelfs in het zicht van een andere hond. Een enkele keer 'hier' is dan meestal al genoeg. Vreemd nietwaar?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Anselmo schreef:Wel, ik heb het nu een paar keer uitgeprobeerd en mij valt op dat ze vooral thuis moeilijk doet. Als we gaan wandelen en ze mag los kan ik ze altijd direct bij me krijgen, zelfs in het zicht van een andere hond. Een enkele keer 'hier' is dan meestal al genoeg. Vreemd nietwaar?
Dat is heel apart :wink:
Geef je haar thuis ook wat lekkers als ze op "hier" bij je komt?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
miemot
Zeer actief

Ongelezen bericht door miemot »

Dat probleem heb ik met Guus eigenlijk ook. Als we gaan wandelen, in het bos ofzo, dan luistert hij heel goed. Komt onmiddellijk afgestormd als ik roep (krijgt dan natuurlijk een snoepje :mrgreen: ) maar thuis, in de tuin... :boos: Benieuwd wat ik hieraan kan doen.

Het probleem stelt zich ook als hij iets gevonden heeft, wat interessant is (poep of plastic zakje of eender wat). Dan komt hij gewoon helemaal niet, thuis niet en in het bos niet.
Anselmo
Vaste gebruiker

ranetje schreef:
Anselmo schreef:Wel, ik heb het nu een paar keer uitgeprobeerd en mij valt op dat ze vooral thuis moeilijk doet. Als we gaan wandelen en ze mag los kan ik ze altijd direct bij me krijgen, zelfs in het zicht van een andere hond. Een enkele keer 'hier' is dan meestal al genoeg. Vreemd nietwaar?
Thuis krijgt ze zelfs meer lekkers dan op wandeling. Thuis krijgt ze een stukje worst (doet ze een moord voor) en op wandeling krijgt ze een koekje of soms zelfs gewoon een streeltje en een aanmoediging. Misschien omdat ze weet dat ze thuis is en ze denkt 'och, het kan allemaal zoveel kwaad niet'?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Anselmo schreef:
ranetje schreef:
Thuis krijgt ze zelfs meer lekkers dan op wandeling. Thuis krijgt ze een stukje worst (doet ze een moord voor) en op wandeling krijgt ze een koekje of soms zelfs gewoon een streeltje en een aanmoediging. Misschien omdat ze weet dat ze thuis is en ze denkt 'och, het kan allemaal zoveel kwaad niet'?
Of jouw eigen houding geeft aan och het kan geen kwaad "want in huis kan niet veel gebeuren" :wink:
Je bent vaak thuis wat relaxter omdat er inderdaad niet veel risico is, maar daardoor kan de hond ook wat slordiger worden :mrgreen:
Zorg dat de hond in huis niets voor niets krijgt.
Alles wat hij krijgt moet hij verdienen.
Ook wat er in de voerbak komt.
Misschien helpt dat?
Afbeelding
Anselmo
Vaste gebruiker

Ranetje, da's nu nog eens een idee. Zal ik zeker uitproberen. Dank je wel.
Afbeelding
gizmo
Zeer actief

Ongelezen bericht door gizmo »

Anselmo schreef:Ranetje, da's nu nog eens een idee. Zal ik zeker uitproberen. Dank je wel.
Zo gaat het hier ook Gizmo krijgt elke morgen een paar brokjes
En de rest moet hij verdienen
Hij doet het heel erg goed
Ben op deze manier al een tijd bezig omdat mijn gedragstherapeut deze handeling ook toe past
Hij is stukken vooruit gegaan
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”