Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hierkomen

Moderator: moderatorteam

cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 3
Contacteer:

Hierkomen

Ongelezen bericht door cindy1986 »

Kiera is een Golden Retriever en nu 6 jaar oud. Ze is nogal koppig en eigenwijs, vind ik helemaal niet erg trouwens, maar ik zit nu toch echt met mijn handen in het haar.
Van pup af aan luistert Kiera al slecht naar het commando "Hier!". Ik heb heel veel geprobeerd, maar heb het idee dat niks werkt.
Ze luistert soms een paar maanden super, dan is ze echt hartstikke gehoorzaam. Ik beloon haar dan bij interval, maar denk dat de fout erin zit dat ik op een gegeven moment geen koekjes meer meeneem, omdat ze het toch wel doet.
Ongeveer 6 weken geleden sloeg ze ineens weer om. Ik riep haar bij me, had koekjes bij me, en ze rent van me weg. Roep haar nog een keer, ga op mijn hurken zitten, ze blijft staan en draait zich vervolgens om en rent weer weg. Boos worden werkt niet, als ik haar boos roep, rent ze nog harder weg. Ik ging toen net 2 weken op vakantie, dus mijn ouders en zusjes geïnstrueerd haar alleen aan de flexi uit te laten.
Toen ik terug was van vakantie heb ik haar ook alleen maar aan de Flexi uitgelaten. Geprobeerd zoveel mogelijk het loslopen te imiteren. Dus ze moest zitten, kreeg dan "Vrij" en dan kon ze zover lopen als de Flexi lang is (ze moet dus wel naast blijven lopen tot het punt waarop ze normaal los mag). Dit ging allemaal goed, dus vandeweek mocht ze los. Steeds beloond als ze kwam, maar nu is het dus weer hopeloos, ze luistert niet.

Ik wordt er een beetje radeloos van. Rakker (Jack Russell) luistert supergoed. Die zou zelfs overal kunnen loslopen als ik dat wou. Met Rakker is het me dus wel gelukt.

Wat moet ik nou doen om Kiera te leren "Hier" te komen. Ben zelf van plan om met haar te gaan trainen thuis (op training vind ze er vaak niets aan na een stuk of 5 lessen). En nu een paar dagen alleen met haar gaan wandelen, en niet met Rakker. Dus intensief te gaan trainen. Maar wat moet ik nu precies doen, als:
- ze niet komt als ik haar roep;
- ze wegrent als ik haar roep;
- ze komt nadat ze hem 5 minuten gepeerd heeft;
- ze geen reactie geeft als ik haar roep.

Ik weet dat je moet belonen als ze uiteindelijk komt. Dit deed ik ook steeds, maar werkt gewoon niet. Ik moet toegeven dat ik in die 6 jaar ook wel een paar keer boos ben geworden, maar de laatste maanden doe ik steeds toch belonen.

En nog een ander punt, als Kiera niet wil lopen, loopt ze ook niet. Als ik met haar ga fietsen bijvoorbeeld, staat ze ineens met een ruk stil. Als ik haar lok loopt ze niet, als ik aan de riem trek gaat ze kokhalsen en blijft ze staan. Met lopen hetzelfde. Ik trek gewoon door, en dan loopt ze op een gegeven moment wel mee, maar wordt er een beetje gek van. Wat kan ik het beste doen?
Afbeelding
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Ik heb de DVD "Realy Reliable Recall gekocht, van Leslie Nelson. Daar staat een heel goed trainingsprogramma op om de hier erin te krijgen. Niet heel veel nieuws, maar wel heel goed systematisch op een rijtje gezet. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik er nog niet mee ben begonnen, dus kan je niet zeggen of het werkt :mrgreen:.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
johanna
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door johanna »

Houd je ons op de hoogte of het werkt, en op wat voor principes eht gebaseerd is?
Als we vlinders willen zien, moeten we de rupsen verdragen...
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Wat doe je verder tijdens een wandeling waarbij ze vrij mag lopen?
Misschien is het een idee om meer met haar te doen, te spelen e.d. zodat het gewoon leuker is om samen met jou wat te doen?

Dat lopen naast de fiets is weer een ander verhaal.
het kan zijn dat ze koppig is, maar het kan ook zijn dat er iets mankeert aan de gewrichten.
Heb je dat al eens uit laten zoeken?

Is ze gecastreerd?
Als dat niet het geval is, hangt het ongehoorzame gedrag dan soms samen met haar loopsheid?

@Belle
Ik ben ook benieuwd naar het systeem van die DVD :ok: :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Biko
Zeer actief

Ongelezen bericht door Biko »

Leuke oplossing: Het Toverwoord.

Klinkt als een sprookje, maar het werkt nog ook :)
Het toverwoord is een woord wat je alleen gebruikt voor het hierkomen, het is een heel vrolijk woord, bijvoorbeeld Jippie, veel mensen gebruiken ook Aki (hier in het spaans) en Ici (hier in het frans).
Bij het Toverwoord hoort Toverlekkers.. (jaja) zoals bevoorbeeld een stukje rodiworst, of kipfilet of blokjes kaas.

Het trainen gaat als volgt. Je begint thuis in de woonkamer, je zorgt dat je altijd wat toverlekkers bij je in de buurt hebt staan. Je roep als ze bij je in de buurt is, heel vrolijk dat woord, dan komt ze naar je toe en ze krijgt een stukje lekkers. Dat ga je de hele dag door doen. Dus het woord gaat betekenen: superrrlekkers.
Gebruik van je stem en je lichaam is ook belangrijk, het moet zo vrolijk mogelijk. Hierkomen is namelijk heel erg leuk ;)
Dan kun je buiten gaan trainen. Iemand houdt voor jou de hond vast aan de lijn. Jij gaat vijf meter verderop staan, roept het toverwoord heel vrolijk als je ziet dat ze naar je kijkt. De seconde dat ze jou richting op kijkt roep je of jaaa of je geeft een klik (als je met clicker werkt) en ze krijgt weer het superlekkers. Zo ga je dat uitbreiden.

Resultaat is een hond die zeker weten naar jou toe wil als je dat woord roept, want hij is er zeker van dat hij dan iets superlekkers krijgt.

Je kunt ook oefenen met iemand die je hond vasthoud en hem ondertussen zijn brokken voert. Zodra jij het toverwoord roept houd diegene op met voeren. De hond leert: als ik geroepen wordt is alleen bij mijn baas nog wat leuks en lekkers te halen.

Het werkt echt superrrr!! Honden spelend met andere honden, wat dan ook, ze komen aangescheurrrd!

Succes!
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
cindy1986
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Wat doe je verder tijdens een wandeling waarbij ze vrij mag lopen?
Misschien is het een idee om meer met haar te doen, te spelen e.d. zodat het gewoon leuker is om samen met jou wat te doen?

Dat lopen naast de fiets is weer een ander verhaal.
het kan zijn dat ze koppig is, maar het kan ook zijn dat er iets mankeert aan de gewrichten.
Heb je dat al eens uit laten zoeken?

Is ze gecastreerd?
Als dat niet het geval is, hangt het ongehoorzame gedrag dan soms samen met haar loopsheid?
Ik doe verschillende dingen tijdens de wandeling. Laat haar op stenen springen, door buizen lopen, enz. Daarnaast soms even stoeien en ik neem soms een balletje mee. Aan het eind van de wandeling laat ik haar altijd even zwemmen, dan gooi ik koekjes in het water (die niet zinken) en mag ze die ophalen ;) Op het moment doe ik dat even niet meer, aangezien er Botulisme in het water zit. Na het zwemmen laat ik haar dan uitschudden en doen we wat dogdance-oefeningetjes.

Haar spieren en gewrichten zijn nooit getest, maar ik denk niet dat daar iets mis mee is. Als ik namelijk de naam van mijn vriend zeg (daar fiets ik weleens met haar naartoe) loopt ze ineens wel goed mee. Als ze losloopt naast de fiets is er ook niets aan de hand, dan rent ze ook overal naartoe.
Als ze wil snuffelen tijdens een wandeling blijft ze ook ineens stilstaan en maakt kokhalsgeluiden als ik haar mee wil trekken (ze heeft een gewone halsband, die niet te strak zit).

Ze is gesteriliseerd na haar eerste loopsheid, dus eigenlijk best vroeg. Ik heb wel het idee dat ze in haar hoofd nog loops wordt. Heb geen idee of dat kan, maar ik heb eens bijgehouden wanneer ze ongehoorzaam is. Er zit een bepaald systeem in. Ze is soms een paar maanden heel gehoorzaam, en dan ineens weer een paar weken totaal niet. Ook vinden reutjes haar soms nog erg aantrekkelijk ruiken (ze is nu 6 jaar oud, dus 5 jaar geleden gesteriliseerd).
Afbeelding
Belle
Zeer actief

ranetje schreef: @Belle
Ik ben ook benieuwd naar het systeem van die DVD :ok: :wink:
Het komt er op neer dat je je hond heel goed conditioneert op een bepaald commando. Dit train je minstens 3x per dag met superbeloningen, onder weinig afleidende omstandigheden en wanneer je zeker weet dat de hond ook komt. Verder gebruik je dit zo weinig mogelijk, alleen als het echt moet. Dus wel blijven trainen, maar alleen gebruiken als het echt moet. Voor de alledaagse 'hier' gebruik je een ander commando.
Eigenlijk ongeveer hetzelfde als het toverwoord van Biko.
Bij Catootje werkt het super, bij Belle redelijk goed. Mijn superbeloning is even aan de tube smeerkaas mogen likken, vinden ze allebei geweldig.
Zoals ik al zei, niet echt iets nieuws, maar wel even duidelijk alles op een rijtje.
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Met een flexi is het misschien moeilijk om loslopen te 'imiteren' omdat er altijd een klein beetje druk op staat. Met Dante gebruikte ik een gewone lijn van ong. 10m. om het hierkomen te oefenen.
Gr. Marijke
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Moon schreef:Met een flexi is het misschien moeilijk om loslopen te 'imiteren' omdat er altijd een klein beetje druk op staat. Met Dante gebruikte ik een gewone lijn van ong. 10m. om het hierkomen te oefenen.
Dat doe ik ook met Taro. Aan de lange lijn gaat het redelijk goed. En pas echt los laten als je het voor 100% vertrouwd dat hij reageerd. Daar ben ik de fout in gegaan met Taro. Te veel willen in te korte tijd :wink:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Inge O schreef:
Biko schreef:Resultaat is een hond die zeker weten naar jou toe wil als je dat woord roept, want hij is er zeker van dat hij dan iets superlekkers krijgt.

Het werkt echt superrrr!! Honden spelend met andere honden, wat dan ook, ze komen aangescheurrrd!
behalve bij honden die niet erg voergemotiveerd zijn en in situaties waar de motivatie om verder te doen waar ze mee bezig zijn groter is dan de zin in toverlekkers.
Ow, dit komt me bekend voor. Ik liep - toen ik Silka net had en we volop aan het trainen waren - met hele biefstukken op zak. De trainster van de hondenschool wilde maar niet geloven dat ze echt niet te porren was voor zo'n godenmaal. Maar voer 'deed' het gewoon echt niet bij haar.
Maar met trainen aan de lange lijn en werken met mijn stem (hoog/laag, aardig/'boos') en vooral heel, heel goed timen, ja, dat werkte wel.
Afbeelding
Biko
Zeer actief

Inge O schreef:
Biko schreef:Resultaat is een hond die zeker weten naar jou toe wil als je dat woord roept, want hij is er zeker van dat hij dan iets superlekkers krijgt.

behalve bij honden die niet erg voergemotiveerd zijn en in situaties waar de motivatie om verder te doen waar ze mee bezig zijn groter is dan de zin in toverlekkers.
Het gaat erom dat het voor de hond een beloning is, dus is ze dol op een balletje, neem je dat, een speciaal balltje dat je alleen dan gebruikt.

Met het intrainen, leer je de hond dat ze zeker weet dat er bij jou iets te halen valt en dat hetgene waar ze mee afgeleid werd niet blijft (je verleid met brokjes, zodra jij het toverwoord roept, doet degene die voert de brokjes weg) Ze worden dan zeg maar zo geconditioneerd dat ze echt geloven, ohw nu gaat het leuke weg, maar bij de baas is het hele leuke nog wel te krijgen, dus daar ga ik heen!
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
Biko
Zeer actief

Rami schreef:
Inge O schreef:

Ow, dit komt me bekend voor. Ik liep - toen ik Silka net had en we volop aan het trainen waren - met hele biefstukken op zak. De trainster van de hondenschool wilde maar niet geloven dat ze echt niet te porren was voor zo'n godenmaal. Maar voer 'deed' het gewoon echt niet bij haar.
Maar met trainen aan de lange lijn en werken met mijn stem (hoog/laag, aardig/'boos') en vooral heel, heel goed timen, ja, dat werkte wel.
Gebruik je dan een beloning? En zo ja wat?
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
JML
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door JML »

Sita schreef:
Moon schreef:...En pas echt los laten als je het voor 100% vertrouwd dat hij reageerd. Daar ben ik de fout in gegaan met Taro. Te veel willen in te korte tijd :wink:
Wanneer weet je dat het 100% vertrouwd is. Dit is namelijk mijn dilemma. Mad volgt me als een tweede schaduw en luistert super, maar ik vertrouw het niet, volgens mij vooral vanwege gebrek aan zelfvertrouwen en omdat ik hem al 2 keer kwijt ben geweest.

Zucht.... rare jongens die hondeinen.
ranetje
Zeer actief

Biko schreef:
Inge O schreef:

Het gaat erom dat het voor de hond een beloning is, dus is ze dol op een balletje, neem je dat, een speciaal balltje dat je alleen dan gebruikt.

Met het intrainen, leer je de hond dat ze zeker weet dat er bij jou iets te halen valt en dat hetgene waar ze mee afgeleid werd niet blijft (je verleid met brokjes, zodra jij het toverwoord roept, doet degene die voert de brokjes weg) Ze worden dan zeg maar zo geconditioneerd dat ze echt geloven, ohw nu gaat het leuke weg, maar bij de baas is het hele leuke nog wel te krijgen, dus daar ga ik heen!
Dan zal ik in sommige situaties maar een haas of konijn aan een tuigje meenemen :mrgreen:
100% zit er bij mijn hond niet in :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Biko
Zeer actief

ranetje schreef:
Biko schreef:
Inge O schreef:

Dan zal ik in sommige situaties maar een haas of konijn aan een tuigje meenemen :mrgreen:
100% zit er bij mijn hond niet in :wink:
Bij niemand hoor ;)
Het blijven (gelukkig) dieren!
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
Rami
Zeer actief

Biko schreef:
Rami schreef:
Inge O schreef:

Ja, ik prijs haar de hemel in en ze krijgt een uitgebreide mega-aai over haar bol! Speelgoedjes, balletjes, dat werkt bij haar ook niet. Of misschien moet ik zeggen 'nog niet'. Sinds een paar weken speelt ze wel ineens af en toe met een balletje terwijl ze voorheen eigenlijk alleen met onze andere hond speelt.
Erg grappig trouwens om te zien hoe een hond op 'latere' leeftijd toch nog het spelen met 'een ding' ontdekt! :ok:
Afbeelding
Biko
Zeer actief

Rami schreef:
Biko schreef:
Rami schreef:
Inge O schreef: behalve bij honden die niet erg voergemotiveerd zijn en in situaties waar de motivatie om verder te doen waar ze mee bezig zijn groter is dan de zin in toverlekkers.
Ja, ik prijs haar de hemel in en ze krijgt een uitgebreide mega-aai over haar bol! Speelgoedjes, balletjes, dat werkt bij haar ook niet. Of misschien moet ik zeggen 'nog niet'. Sinds een paar weken speelt ze wel ineens af en toe met een balletje terwijl ze voorheen eigenlijk alleen met onze andere hond speelt.
Erg grappig trouwens om te zien hoe een hond op 'latere' leeftijd toch nog het spelen met 'een ding' ontdekt! :ok:
haha, ja dat is echt iets wat ze moeten leren!
Biko had in zijn vorige baasjes geen speeltjes. Dus hij moest er ook helemaal aan wennen. Ik stond in de woonkamer helemaal uit mn dak te gaan met een speelgoed egel, toen kreeg hij ook wel interesse!
En nu speelt hij met vanalles. Echt leuk om te zien!
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
Rami
Zeer actief

Biko schreef:
haha, ja dat is echt iets wat ze moeten leren!
Biko had in zijn vorige baasjes geen speeltjes. Dus hij moest er ook helemaal aan wennen. Ik stond in de woonkamer helemaal uit mn dak te gaan met een speelgoed egel, toen kreeg hij ook wel interesse!
En nu speelt hij met vanalles. Echt leuk om te zien!
Grappig dat je dat herkent! Ik vermoed dat er met Silka ook nooit gespeeld is 'vroeger'. Zeker weten doe ik het niet, ze komt uit een asiel in Istanbul, maar ze is best speels, wil ook heel graag met onze andere hond spelen maar ze snapte niets van speelgoed. Ook met mij spelen vond ze heel raar. Maar... het begint nu te komen. Ze doet het ook heel onhandig allemaal, bijna als een puppie (en ze is -ongeveer- 6! :wink: )
Afbeelding
cindy1986
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Biko schreef:
Inge O schreef:

ja, het principe is me bekend hoor, maar ik geloof er gewoon niet in (of nee, ik moet eerder zeggen dat ik er al genoeg voorbeelden van heb gezien) dat dit altijd betrouwbaar werkt. om aan te leren vind ik dit prima (en zo doe ik het uiteraard ook), maar om betrouwbaar hierkomen te krijgen in moeilijke situaties zal er bij veel karaktertjes toch een vorm van 'moeten' aan te pas moeten komen.
Dat is bij mij dus ook het probleem. Ik kan alles meenemen wat ik wil, op het moment dat ze iets anders ruikt (een haas, mol, stront, enz.) vind ze dat toch interessanter. Ook al zou ik het koekje naast haar neus houden, dan nog zit ze met haar neus in de grond. Ze vind andere dingen soms gewoon veel leuker. Mij ziet ze de hele tijd al ;)
Het alleen met koekjes en beloning werken gaat dus niet werken. Heb het lang genoeg geprobeerd, maar vandaag weer niet luisteren, dus dan wordt ik gewoon boos. Als ze bij me komt uiteindelijk, beloon ik niet en wordt ik niet boos, maar lijn ik haar aan en mag ze gewoon de rest van de wandeling niet meer los.
Afbeelding
Biko
Zeer actief

Inge O schreef:
Biko schreef:
Inge O schreef:

ja, het principe is me bekend hoor, maar ik geloof er gewoon niet in (of nee, ik moet eerder zeggen dat ik er al genoeg voorbeelden van heb gezien) dat dit altijd betrouwbaar werkt. om aan te leren vind ik dit prima (en zo doe ik het uiteraard ook), maar om betrouwbaar hierkomen te krijgen in moeilijke situaties zal er bij veel karaktertjes toch een vorm van 'moeten' aan te pas moeten komen.
Dat kan natuurlijk dat je andere ervaringen hebt.
Ik heb juist de ervaring dat het echt super werkt in moeilijke omstandigheden.
Mijn mijn honden heeft het heel goed gewerkt en op cursus hoor ik ook goede verhalen.
En natuurlijk zijn er ook weleens situaties waarin ze gewoon eens niet luisteren.
Maar over het algemeen heb ik er hele goede ervaringen mee.
Maar zo heeft ieder zijn ding natuurlijk ;)

Hoe doe je dat dan met 'moeten'? Want als mijn hond los is en hij moet iets wat niet leuk is, loopt ie gewoon weg.. :roll:
(ik heb wel een eigenwijze..)
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
Biko
Zeer actief

cindy1986 schreef:
Inge O schreef:
Biko schreef:
Inge O schreef: behalve bij honden die niet erg voergemotiveerd zijn en in situaties waar de motivatie om verder te doen waar ze mee bezig zijn groter is dan de zin in toverlekkers.

Dat is bij mij dus ook het probleem. Ik kan alles meenemen wat ik wil, op het moment dat ze iets anders ruikt (een haas, mol, stront, enz.) vind ze dat toch interessanter. Ook al zou ik het koekje naast haar neus houden, dan nog zit ze met haar neus in de grond. Ze vind andere dingen soms gewoon veel leuker. Mij ziet ze de hele tijd al ;)
Het alleen met koekjes en beloning werken gaat dus niet werken. Heb het lang genoeg geprobeerd, maar vandaag weer niet luisteren, dus dan wordt ik gewoon boos. Als ze bij me komt uiteindelijk, beloon ik niet en wordt ik niet boos, maar lijn ik haar aan en mag ze gewoon de rest van de wandeling niet meer los.
Heeft ze misschien een speeltje waar ze dol op is?
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Inge O schreef: er is hier ooit al een heel uitgebreid topic over geweest maar kan het niet meer vinden (en tot voor kort wel nog) - ik vrees dat er grote schoonmaak gehouden is in de ouwere topicvoorraad :19: (of google werkt niet mee).
Was dat toevallig deze :wink:
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... sc&start=0
Afbeelding
alm@
moderator

Inge O schreef:
alm@ schreef:
Inge O schreef: er is hier ooit al een heel uitgebreid topic over geweest maar kan het niet meer vinden (en tot voor kort wel nog) - ik vrees dat er grote schoonmaak gehouden is in de ouwere topicvoorraad :19: (of google werkt niet mee).
ja :80: :boos: :ok: !

wil je me nu eens vertellen hoe je die gevonden hebt :80: ? ik had duidelijk alle termen juist uit de titel, heb google laten zoeken op alle termen en op een paar van die termen, maar nee hoor - met allerhande topics kwam hij, behalve met deze :roll: :roll: .
Ik had hem zelf bij mijn favorieten opgeslagen :19: soms doe ik dat bij lange topics waar ik op dat moment geen tijd voor heb maar wel graag wil lezen. Dit was er toevallig één van :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

alm@ schreef:
Inge O schreef:
alm@ schreef:
ja :80: :boos: :ok: !

wil je me nu eens vertellen hoe je die gevonden hebt :80: ? ik had duidelijk alle termen juist uit de titel, heb google laten zoeken op alle termen en op een paar van die termen, maar nee hoor - met allerhande topics kwam hij, behalve met deze :roll: :roll: .
Ik had hem zelf bij mijn favorieten opgeslagen :19: soms doe ik dat bij lange topics waar ik op dat moment geen tijd voor heb maar wel graag wil lezen. Dit was er toevallig één van :wink:
Reuze bedankt Alma (en Inge omdat ze het er over had :wink: ) :ok:
Ik heb hem ook even opgeslagen :ok:
Afbeelding
alm@
moderator

Inge O schreef:
ranetje schreef:
alm@ schreef:
Inge O schreef: ja :80: :boos: :ok: !

Reuze bedankt Alma (en Inge omdat ze het er over had :wink: ) :ok:
Ik heb hem ook even opgeslagen :ok:
maar dat is toch ontieglijk vreemd, dat het topic nog wel bestaat, maar niet door google kan teruggevonden worden :denken: :denken: ?
dat de zoekmachine van hondenforum niet werkt wist ik allang, maar als je google nu ook al niet meer kan vertrouwen :evil: ....

anyway, bedankt, ik sla hem nu ook op :ok: !
Ik heb ook even op topic-titel gegoogled maar ik krijg ook niks :19:
Afbeelding
Belle
Zeer actief

Martijn schreef:
Inge O schreef:

Dan helpt het enorm om een stevige start met het conditioneren te maken in een omgeving waar die verleidingen niet spelen. Binnenshuis bijvoorbeeld.
Een goed geconditioneerde hond heeft niet zo gek veel keus. Daarom heet het ook conditioneren.
Dat is ook wat ik op die DVD heb gezien, de honden denken niet eens, maar reageren gewoon. Als je het goed opbouwt, gaat het automatisch.
Bij Catootje zie ik het ook al steeds beter, haar reactie is gewoon naar me toe rennen, zonder aarzeling.
Bij Belle heb ik in het verleden vaak de fout gemaakt door te snel het commando in te moeilijke omstandigheden te gebruiken. Dus steeds weer een commando verknald. Ik ben het met haar nu heel langzaam aan het opbouwen en het gaat al steeds beter.
Belle
Zeer actief

Op de DVD van Leslie Nelson zie je een hond die door een ander gevoerd wordt en desondanks zonder nadenken meteen naar de baas rent als deze roept. Het kan dus wel denk ik, maar je zal het heel consequent moeten opbouwen. En dat is ook de moeilijkheid hiermee.
Er staat trouwens ook een apart hoofdstuk op voor moeilijk te trainen honden (zoals bijv. jachthonden). Een ding wat ik nog weet van dat hoofdstuk was dat je die honden gedurende de periode dat je dit erin traint alleen maar uit de hand zou moeten voeren.
ranetje
Zeer actief

Belle schreef:Op de DVD van Leslie Nelson zie je een hond die door een ander gevoerd wordt en desondanks zonder nadenken meteen naar de baas rent als deze roept. Het kan dus wel denk ik, maar je zal het heel consequent moeten opbouwen. En dat is ook de moeilijkheid hiermee.
Er staat trouwens ook een apart hoofdstuk op voor moeilijk te trainen honden (zoals bijv. jachthonden). Een ding wat ik nog weet van dat hoofdstuk was dat je die honden gedurende de periode dat je dit erin traint alleen maar uit de hand zou moeten voeren.
Dat is interessant!
Dus eigenlijk constant het voor wat hoort wat?
Hoe oud zijn de honden waarbij je dat doet? (op de DVD misschien te zien :wink: ).
Ik ben wel benieuwd hoe ze dan later nog uit de bak willen eten.
Of gebeurt dat helemaal niet meer?
Afbeelding
Belle
Zeer actief

Inge O schreef:
Belle schreef:Een ding wat ik nog weet van dat hoofdstuk was dat je die honden gedurende de periode dat je dit erin traint alleen maar uit de hand zou moeten voeren.
en wat ik me daar dan bij afvraag is of dat echt de manier is waarop je dagdagelijks met een (huis)hond wil en hoort om te gaan :wink: .
Het is inderdaad wel lastig, vooral omdat ze vers vlees eten bij mij, dat is toch minder lekker in je jaszak :mrgreen:. Ik geef dus niet alle voer uit de hand, maar een deel van hun maaltijd gaat bij mij wel in de vorm van beloning naar binnen. Werken moeten ze voor de kost :mrgreen:.
Belle
Zeer actief

ranetje schreef:
Belle schreef:Op de DVD van Leslie Nelson zie je een hond die door een ander gevoerd wordt en desondanks zonder nadenken meteen naar de baas rent als deze roept. Het kan dus wel denk ik, maar je zal het heel consequent moeten opbouwen. En dat is ook de moeilijkheid hiermee.
Dat is interessant!
Dus eigenlijk constant het voor wat hoort wat?
Hoe oud zijn de honden waarbij je dat doet? (op de DVD misschien te zien :wink: ).
Ik ben wel benieuwd hoe ze dan later nog uit de bak willen eten.
Of gebeurt dat helemaal niet meer?
Weet ik even niet meer, ik zal van de week de DVD weer eens bekijken en dan antwoord geven op je vragen.
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”