Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Twee honden en commando's

Moderator: moderatorteam

Sita
Zeer actief

Twee honden en commando's

Ongelezen bericht door Sita »

Hoe doen de mensen met twee honden dat? Hebben jullie voor beide honden dezelfde commando's of een ander commando?

Taro kent eigenlijk nog geen commando's. Alleen zit en we zijn nu de "hier" er goed in te krijgen. Hij krijgt al door dat dat koekies betekend. Maar als ik dus zit zeg tegen Taro, gaat Sita ook meteen zitten. En bij Taro moet ik het vaak nog een keer herhalen en dan kijkt Sita mij echt aan van "ik zit toch al :19: ". Zeg wel dan Taro zit, maar misschien moet dat nog groeien.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Rimpel luisterd gewoon erg beroerd en Zita luistert vrij goed... :mrgreen:
Binnen luisteren ze beiden hartstikke goed trouwens.
Ik noem eerst de naam van de hond en dan volgt een commando...dat werkt hier prima.
Rimpel neemt toch geen aanstoot om iets te doen als we buiten lopen :mrgreen: Dus of ik nou Rimpel zit of Zita zit zeg, Rimpel gaat niet zitten en Zita wel.
Ik heb al wel een paar keer gebruld naar Rimpel toen ie me met flexi om de benen zowat omver trok, Zita vertrok eigenlijk geen spier, die had precies in de gaten dat ik naar Rimpel stond te brullen,

beiden hebben dus wel aardig goed in de gaten tegen wie ik het heb,.,
Geloof ik :mrgreen:
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Nee, Saar had commando's en toen Miep erbij kwam deed ze als vanzelf wat Saar ook deed. Ik roep dus iets 1x en ze doen het beiden. Makkelijk he :mrgreen:

Overigens, de enige commando's die ik in het dagelijks leven gebruik zijn zaken die ze ook alletwee moeten opvolgen. Blijf als ik naar het toilet tijdens het forumweekend moet. Of zit, aan de rand van het bospad als er mountainbikers aankomen. Of hier. Ik doe geen 'kunstjes' waarbij de één naast moet komen, of de ander moet volgen.
Laatst gewijzigd door Marion. op 27 aug 2007 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik heb iemand op een G&G 1 examen met twee honden tegelijk de gezamelijke oefeningen zien doen.
Waarbij tijdens het voor en achter langs een van de twee honden af lag.
Zij had voor beide honden dezelfde commando's. Maar de naam van de hond voor het commando.
Dus "Pietje af" en "Jantje volg"
Dat werkte perfect :ok:
Zij beloonde dus ook alleen de hond die het commando had gekregen.
Als er geen naam bij werd genoemd gold het commando voor beiden.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Agnetha
Actief
Mijn ras(sen): Jack Russells!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agnetha »

hier allemaal dezelfde commando's maar ik gebruik de naam van de hond ervoor als het voor een hond geldt, is het voor alle honden dan zonder naam ervoor.

met 2 van m'n honden kan ik kunstjes samen doen, de ene laat ik liggen en de andere springt erover heen, dit heeft heel veel tijd gekost maar het is gelukt, nu nog de verfijning.
Afbeelding
Pootjes van Yentle, Spikey, Tygo, Harrie en Breeze!!
Sita
Zeer actief

Ik ga ook de naam van de hond voor de commando's plaatsen. En als ze beide met één commando hier komen is dat best makkelijk idd.

Eens kijken hoe snel ze het door hebben. Taro gaat donderdag met gehoorzaamheid A beginnen en met Sita ga ik dan GG-B doen. Het trainen doe ik apart met ze.

Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

ranetje schreef:Dus "Pietje af" en "Jantje volg"
Ik denk dat dat bij mij nu ook nog zou werken. Zo heb ik namelijk geoefend voor de cursus van Miep. Saar moest het voordoen (Miep stond er dan ergens langs), en dan ging Miep. Werkte prima. Ik kan nu nog Miep blijf geven, en met Saar het hele riedeltje doen en andersom. Ik doe het alleen nooit meer. Zie er het nut niet van in, in het dagelijkse leven :wink:
saffie
Zeer actief

Ongelezen bericht door saffie »

Ik zeg ook eerst de naam van de hond, en kijk de hond die ik het commando geef duidelijk aan. Saffie snapt nog niet altijd dat niet alle commando's voor haar bedoeld zijn, maar dat gaat steeds beter. Boy snapte het vanaf het begin, maar hij woonde dan ook al samen met een andere hond voordat hij bij mij kwam.

Als ik in de huiskamer wat met ze ga trainen moet de hond waarmee ik niet bezig ben op zijn/haar plaats en die krijgt dan af en toe tussendoor een beloning voor het braaf blijven liggen. Bij Saffie kostte dit wat moeite, maar ze lijkt het nu te snappen.

Als ze allebei moeten komen is het 'jongens, hier' of gewoon 'hier'
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Agnetha schreef:hier allemaal dezelfde commando's maar ik gebruik de naam van de hond ervoor als het voor een hond geldt, is het voor alle honden dan zonder naam ervoor.
Hier ook al heeft Reina nog wel eens de gewoonte Rock z'n commando op te volgen :wink:
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik loop hier halve wandelingen van "Lilo, wacht! Jack, kom op!", omdat Lilo altijd overal vlug wil zijn en Jack duizend keer moet snuffelen en piesen, en ik heb niet de indruk dat ze in de war raken. Een commando voor allebei (bijvoorbeeld WACHT voor de stoep) geef ik zonder namen, en dat snappen ze dan ook prima.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik zeg ook de naam van de hond voor het commando, maar het helpt hier niets :mrgreen:
Als ik zeg 'Puchu hierrrrrrr' dan komt Kaya ook aangerend: jippie lekkerssss :cheer: :cheer: :smile:

Het kan me niet zoveel schelen, soms is het zelfs komisch. Zo pakt Puchu nog erg veel in zijn bekkie van straat en dan is het dus 'Puchu, los!' en hoppa, Kaya laat d'r stok uit d'r bek vallen :smile:

Zo moest ik vanmorgen ook erg lachen: Puchu en Kaya op afstand (net groot feest geweest hier in het 'dorp' en er ligt dus overal eten :roll: ). Bij Puchu is een 'hierrrr' dan nog link, dus wordt niet toegepast. Dus werd Kaya geroepen 'Kaya, hierrrrrr' en toen 'yeahhhhh goed zooooo hierrrrrrrr'. Slaat nergens op, want Kaya komt allang, maar dat was natuurlijk om Puchu te lokken en ja hoor.... wat?? Juichen?? Ik kom al vrouwtje :cheer:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

Ik gebruik ook altijd de naam van de hond voor het commando.
Maar Pardoes voert toch alle commando's van Harley op. :19:
Eerlijk gezegt vond ik het in het begin ook lastig met twee honden.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Hier ook dezelfde commando's met de naam van de hond ervoor.
Werkt op zich prima, behalve als ik het commando op een wat dwingerder toon geef. Marouck rent nog weleens een stuk vooruit in het bos bv. maar op een Marouck AFFFFFFFFFFFF ploft ze dan ook direct neer. Soms heb ik dan blijkbaar zoveel druk in mijn commando liggen dat ook Nika en Biène, die ergens bij me in de buurt lopen, neerploffen en me aankijken van "baas...ik ben ook maar snel gaan liggen" :N: :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Biko
Zeer actief

Ongelezen bericht door Biko »

ranetje schreef:Ik heb iemand op een G&G 1 examen met twee honden tegelijk de gezamelijke oefeningen zien doen.
Waarbij tijdens het voor en achter langs een van de twee honden af lag.
Zij had voor beide honden dezelfde commando's. Maar de naam van de hond voor het commando.
Dus "Pietje af" en "Jantje volg"
ja zo doe ik het ook als ik met twee honden aan het trainen ben. Mijn vorige hond en zijn vriendinnentje Lady konden dus samen kunstjes, waarbij de Duplo handgebaren van mijn linkerhand kreeg en Lady die van mijn rechterhand :ok:
En de naam ervoor gebruikte ik ook veel. Lady jij dit en Duplo jij dat.
Ging perfect!
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
Biko
Zeer actief

Ongelezen bericht door Biko »

Inge schreef:Hier ook dezelfde commando's met de naam van de hond ervoor.
Werkt op zich prima, behalve als ik het commando op een wat dwingerder toon geef. Marouck rent nog weleens een stuk vooruit in het bos bv. maar op een Marouck AFFFFFFFFFFFF ploft ze dan ook direct neer. Soms heb ik dan blijkbaar zoveel druk in mijn commando liggen dat ook Nika en Biène, die ergens bij me in de buurt lopen, neerploffen en me aankijken van "baas...ik ben ook maar snel gaan liggen" :N: :mrgreen:
haha ja dat doet Biko ook. Ben ik een andere hond aan het trainen, ligt hij op zijn plaats na te doen wat ik zeg, als ik erg duidelijk mijn stem gebruik :mrgreen:
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
Jorda
Actief

commando's

Ongelezen bericht door Jorda »

Een hond kent de commando's in het Nederlands en de andere in het Engels. Werkt hier erg goed!

Greetz van Jorda.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Re: commando's

Ongelezen bericht door ranetje »

Jorda schreef:Een hond kent de commando's in het Nederlands en de andere in het Engels. Werkt hier erg goed!

Greetz van Jorda.
Dat vind ik ontzettend knap :ok:
Ik zou alles door elkaar gaan halen en de verkeerde hond een Nederlans of Engels commando geven :oops:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Hier ook de naam van de hond erbij.
Alhoewel ik moet zeggen dat ze eigenlijk zeer, zeer zelden maar iets apart hoeven te doen van me.
Het enige commando dat wel regelmatig apart gebruikt wordt is "los!", als eentje iets te vreten heeft gevonden, maar dan sta ik al zodanig op de lip van de hond in kwestie dat de naam ervoor niet nodig is :mrgreen:

Dingen als hierkomen, zitten en blijven of afliggen moeten ze eigenlijk altijd tegelijkertijd. Hierkomen doen ze synchroon want je zou maar een koekie missen :mrgreen: En als de een moet blijven bij een terrasje ofzo, of voor de berging als ik mijn fiets ga pakken, moet de ander dat altijd ook :wink:
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Re: commando's

ranetje schreef:
Jorda schreef:Een hond kent de commando's in het Nederlands en de andere in het Engels. Werkt hier erg goed!

Greetz van Jorda.
Dat vind ik ontzettend knap :ok:
Ik zou alles door elkaar gaan halen en de verkeerde hond een Nederlans of Engels commando geven :oops:
Dat zou ook iets voor mij zijn. Heb nu al moeite met de namen :mrgreen:
Roep eigenlijk automatisch Sita...

Afbeelding
Cooper
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Cooper »

Ze kennen hier ook dezelfde commando's. Shane is opgevoed met andere handgebaren, maar die ziet toch niet veel meer, dus dat geeft niet.
Ik heb nog 2 deeltijd honden(mijn oppashonden 2-3 keer in de week) en bij hun gebruik ik dezelfde gebaren en woorden als bij mijn eigen. Ik weet dat Donja, die met haar bazinnetje aan dogdance heeft gedaan) soms een ander gebaar heeft geleerd dan ik geef, maar ze is slim en begrijpt mijn gebaren na een paar keer ook. Ze reageert ook niet als haar bazinnetje mijn gebaar gebruikt :mrgreen:
Maar de basiscommando's zijn hetzefde, wat handig is als je met 3 race monsters op stap bent. Altijd leuk om de verwonderde gezichten te zien als je met drie honden perfect volgend langs een andere hond loopt :mrgreen: Het kost wat training maar het werkt prima. Ik ben nog wel bezig met het afzonderlijk commando's geven, want ook als ik Cooper ZIT roep, gaat de rest ook zitten. Niet voor een speciale reden, gewoon omdat ik het leuk vind om ze ook afzonderlijk te kunnen sturen.
Afbeelding
Dinah
Zeer actief
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dinah »

Hoi,

Ik roep mijn honden apart en dan alleen met de naam en dan krijgt alleen degene die ik roep een voertje. Moeten ze allemaal iets doen, bv wachten of blijf dan zeg ik 1 keer wachten of blijf en dan doen ze het ook.

Ik gebruik geen hier omdat ik vind dat ze moeten luisteren naar hun naam. Naam betekend dus ook komen in mijn geval. Ik weet dat ik anders ben als andere hondenscholen maar ik weet dat ze zeer goed op naam reageren en mijn cursisten ervaren dit ook zo. Hoe meer je praat en hoe meer commando's je aan je hond geeft, hoe slechter ze gaan luisteren.

In jouw geval TS zou ik het als volgt doen. Roep je Sita, beloon je Sita alleen. En roep je Taro dan beloon je Taro alleen. En ik zou zit 1x zeggen en lukt het hem op dat moment niet dan help je hem even dmv het brokje voor zijn neus te houden (net zoals bij een pup). Voordeel van deze methode is dat je je aandacht even op 1 hond hebt en Taro kunt aanleren wat jouw bedoeling is zonder dat Sita daar wat onzeker van wordt omdat zij al zit.

Groetjes van Esther
Groetjes van Esther
kawa2
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckels

Ongelezen bericht door kawa2 »

hier werkt het noemen van de naam en dan het comando ook vrij goed

en als ik wil dat ze allebei gaan zitten of hier komen
dan zeg ik" hondjes zit "
en dan gaan ze allebei zitten (als ze er zin in hebben natuurlijk )
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Twee honden en commando's

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Sita schreef:Hoe doen de mensen met twee honden dat? Hebben jullie voor beide honden dezelfde commando's of een ander commando?

Taro kent eigenlijk nog geen commando's. Alleen zit en we zijn nu de "hier" er goed in te krijgen. Hij krijgt al door dat dat koekies betekend. Maar als ik dus zit zeg tegen Taro, gaat Sita ook meteen zitten. En bij Taro moet ik het vaak nog een keer herhalen en dan kijkt Sita mij echt aan van "ik zit toch al :19: ". Zeg wel dan Taro zit, maar misschien moet dat nog groeien.
Hoihoi,
zou het werken als je met 1 hond 'traint' en de andere eh,.. weghoudt? Dus met 1 hond in de tuin en de anderen binnen? Dan kun je 1 op 1 aandacht geven. Naturlijk moeten ze 'normaal' ook wel 's allemaal 'hier en zit' doen, en dan kun je diegene die 'hier en zit' doen belonen ... wedden dat nummer 2 direct zoiets heeft van 'eh.. wacht ff... ZIJ zegt zit, Sita doet 'kont op de grond' en krijgt een snoepje... als ik nou OOK mijn kont op de grond...? Ja? oh, DAT bedoel je! ;-)
Maar het echte oefenen lukt misschien beter als je ze apart neemt?

Groetjes,
Suzanne
astrid
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers

Ongelezen bericht door astrid »

Ik zeg meestal eerst de naam van de hond, en dan het commando. Werkt goed. Alhoewel Kali ook altijd het commando van Kira opvolgt. Andersom niet.
clausipaus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door clausipaus »

Daar heb ik nou echt nog nooit over nagedacht :mrgreen:

Ik gebruik dus eigenlijk dezelfde commando's, maar goed, Keizer luisterd toch niet, ik geef hem advies en hij kijkt wel of hij dat opvolgt. :mrgreen:
Penotti & Sombra!

Afbeelding

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
Sita
Zeer actief

Re: Twee honden en commando's

Suzanne123 schreef:
Hoihoi,
zou het werken als je met 1 hond 'traint' en de andere eh,.. weghoudt? Dus met 1 hond in de tuin en de anderen binnen? Dan kun je 1 op 1 aandacht geven. Naturlijk moeten ze 'normaal' ook wel 's allemaal 'hier en zit' doen, en dan kun je diegene die 'hier en zit' doen belonen ... wedden dat nummer 2 direct zoiets heeft van 'eh.. wacht ff... ZIJ zegt zit, Sita doet 'kont op de grond' en krijgt een snoepje... als ik nou OOK mijn kont op de grond...? Ja? oh, DAT bedoel je! ;-)
Maar het echte oefenen lukt misschien beter als je ze apart neemt?

Groetjes,
Suzanne
Als we aan het oefenen zijn, houden we ze idd apart. Anders is het ook echt geen doen :mrgreen:

Afbeelding
Sita
Zeer actief

clausipaus schreef:Daar heb ik nou echt nog nooit over nagedacht :mrgreen:

Ik gebruik dus eigenlijk dezelfde commando's, maar goed, Keizer luisterd toch niet, ik geef hem advies en hij kijkt wel of hij dat opvolgt. :mrgreen:
:smile: Ik zie hem al denken.... hmm, dat commando komt mij niet zo goed uit op dit moment. Sorry baas, nu even niet. :mrgreen:

Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Hier ook heel herkenbaar.
Daisy luistert ook beter dan Spike, dus moet ik wel eens iets herhalen. Dan heeft Daisy ook zo'n blik, 'Maar ik zit toch al???'

Maar vaak snapt ze toch ook wel dat iets voor Spike bedoelt is. Ze is soms wel zo slim dat ze weet dat ze slimmer is :smile:

En zitten als er een auto, fiets of weet ik wat aankomt, moeten ze toch allebei gelijk. Hier komen ook meestal.
Demolition_wingS
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Demolition_wingS »

Ik gebruik dezelfde commando's. Als ik een van de honden roep zeg ik wel de naam ervoor.
Echter is Maxx af en toe oost-indisch doof en vind hij het snuffelen aan dat ene grassprietje net wat interessanter dan mijn commando. Maar gezien hij erg op mij gericht is komt dat wel weer goed.

Jaro zit als de beste maar 'hier' is bij hem niet 'hier bij het vrouwtje' neeee, Jaro denkt dat als ik hier zeg het 'hier waar ik nu ben' is... :smile:
Afbeelding
angel_roosje
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door angel_roosje »

Farhan hebben we van pup af aan heeft bepaalde commando's van ons geleerd, Baloe hebben we nu 5 maand en is een herplaatser hij kent ook commando's alleen bij sommige dingen heeft hij een andere woordje geleerd.

BV farhan kent "af" en Baloe"lig"
bij farhan"halt" bij baloe" stop"

bij farhan" blijf" bij baloe"wacht"

in het begin als ik met beide honden ging lopen en ik vroeg iets van ze dan zei ik beide woorden eerst die van farhan en dan die van baloe.

nu een paar maanden later weet baloe ook heel goed wat ik bedoel als ik de woorden van farhan zeg en farhan snapt de woorden van baloe ook dus nu hoef ik maar 1 woord te zeggen
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”