Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fokken met NEK

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Elmar schreef:Ennath: je hebt gelijk. Er is de witte Zwitserse herder en de Witte Duitse herder (NEK) Ik geloof dat er een moment is geweest dat deze door elkaar gefokt zijn, maar later is dit idd gescheiden en nog zijn er enkele fokkers die DH fokken in de kleur wit. Deze zullen dus niet op een tentoonstelling kunnen komen, want het zijn geen Zwitsers en bij de DH zijn ze als kleur niet erkend.
Hier kun je vele informatie over de WDH vinden
Gelukkig ik ben niet gek :cheer:
Ik denk dat de WDH fokkers het zal jeuken dat ze niet naar tentoonstellingen mogen. Ze hebben hun eigen liefhebbers groepje. Als dat groter wordt (wat niet snel zal gebeuren want de meeste liefhebbers zitten bij de WZH) dan zou het op den duur zo kunnen zijn dat de kleur binnen de DH erkend gaat worden, en geshowed wordt.

Maar dan is nog steeds de vraag: waarom kan je voor een NEK(gefokte) DH wel een stamboom krijgen. En voor een NEK gefokte DD niet?
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Zou de Duitse doggenclub in een vroeger stadium daar invloed over hebben gehad bij de Raad van Beheer? Omdat het fokken met honden met de merlefactor zonder kennis van zaken niet de bedoeling is en grote gevolgen kan hebben voor de gezondheid van de hond? Ook komen er misschien relatief meer NEK bij de Harlekijnfokkerij voor dan bij andere rassen en is dit ook van invloed geweest.
Ennath
Zeer actief

Elmar schreef:Zou de Duitse doggenclub in een vroeger stadium daar invloed over hebben gehad bij de Raad van Beheer? Omdat het fokken met honden met de merlefactor zonder kennis van zaken niet de bedoeling is en grote gevolgen kan hebben voor de gezondheid van de hond? Ook komen er misschien relatief meer NEK bij de Harlekijnfokkerij voor dan bij andere rassen en is dit ook van invloed geweest.
Denk het niet.
Het verbod op grijstijger is al heel oud (zeker honderd jaar), en komt gewoon voort uit een "onderbuikgevoel". Grijstijgers waren gedegenereerde honden, dat kon je aan de "slappe"kleur zien. En dat stond zo'n stoer ras niet. :19:

En grijstijger is net zo merle als harlekijn :wink:
Daar wordt wel mee gefokt, en daar zijn dezelfde problemen mee te verwachten.
De kleur is alleen "zuiverder" (ik heb nog een DD boekje uit de jaren dertig. Daar komen deze termen uit)
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Ennath schreef:Het verbod op grijstijger is al heel oud (zeker honderd jaar), en komt gewoon voort uit een "onderbuikgevoel". Grijstijgers waren gedegenereerde honden, dat kon je aan de "slappe"kleur zien. En dat stond zo'n stoer ras niet. :19:
Volgens mij is het verbod op het fokken met grijstijgers nog niet zó oud? En het verbod geldt ook niet voor ieder land hetzelfde, he?
Het verhaaltje dat grijstijgers niet 'stoer' zouden zijn, ken ik niet.
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Ennath schreef:
Elmar schreef:Zou de Duitse doggenclub in een vroeger stadium daar invloed over hebben gehad bij de Raad van Beheer? Omdat het fokken met honden met de merlefactor zonder kennis van zaken niet de bedoeling is en grote gevolgen kan hebben voor de gezondheid van de hond? Ook komen er misschien relatief meer NEK bij de Harlekijnfokkerij voor dan bij andere rassen en is dit ook van invloed geweest.
Denk het niet.
Het verbod op grijstijger is al heel oud (zeker honderd jaar), en komt gewoon voort uit een "onderbuikgevoel". Grijstijgers waren gedegenereerde honden, dat kon je aan de "slappe"kleur zien. En dat stond zo'n stoer ras niet. :19:

En grijstijger is net zo merle als harlekijn :wink:
Daar wordt wel mee gefokt, en daar zijn dezelfde problemen mee te verwachten.
De kleur is alleen "zuiverder" (ik heb nog een DD boekje uit de jaren dertig. Daar komen deze termen uit)
OK, ik wist niet dat het al zo lang verboden was. Ik bedoelde eigenlijk, dat de controle op de fokkerij met miskleuren dan bij de vereniging dan helemaal weg is, zij fokken er niet mee en de fokkerij met miskleuren zou dan eventueel gebeuren bij de juist niet ervaren mensen, die niet weten wat zij doen. Dus een stukje bescherming. Dit is een gedachte die bij mij opkomt.
Wat betreft de "slappe"kleur, dat herken ik. Dat is ook de reden dat het wit bij de DH uit de raspunten verwijderd werd.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ennath schreef:Er zit hier in Zeeland een DH fokker die jaarlijks een veertigtal wofsgrauwe en zwarte Duitse Herders in de markt zet. Toch niet de meest geliefde DH kleur. Gewoon adverteren op marktplaats met "unieke kleur".

nou ik ken maar heel weinig mensen die het de 'standaar' duitser wil qua kleur, dus die met zwart zadel. Zo goed als iedereen die ik ken gaan voor of zwarte duitsers of de wolfsgrauwe. Ja in de kynologie zal het best populair zijn maar in de africhting absoluut niet.... Daar zie je ook steeds meer zwarte en wolfsgrauwe DH (gelukkig!) ik vind ze veel en veel mooier... (kwestie van smaak)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Gaia schreef:
Scooby schreef:
Gaia schreef:b) wit betekend doof, ok snap ik ,maar wat zijn de gevolgen van een grijstijger bij de DD?
Qua gezondheid, bedoel je? Een grijstijger kent geen andere gezondheidsproblemen dan de erkende kleuren kennen.
Maar waarom is die dan niet erkent?

Bedoel als er geen verdere gezondsheidklachten aan zitten... Waarom niet?
Er is niks mis met de gezondheid van de normale grijstijgers (de grijstijgers die maar een merle gen dragen). Het probleem (in mijn ogen ) is dat door grijstijgers te gebruiken in een verantwoorde combinatie nl. zwart x grijstijger (hier krijg je nl. nooit te witte/blinde of anderszins niet goede pups uit wat betreft de kleurgenen) je ook het aantal harlekijnen verminderd. Nu is een harlekijn al het moeilijkste te fokken (omdat je daar genetisch gezien aan de meeste voorwaarden moet voldoen om die te krijgen). Als je op een schaal grijstijgers gaat gebruiken zoals je nu harlekijnen in de fok gebruikt, zul je steeds minder harlekijnen overhouden en zullen er heel erg veel meer grijstijgers en zwarten bijkomen.
Uiteindelijk wordt de harlekijn dan zeldzamer en ongetwijfeld nog kostbaarder dan hij nu is.

Grijstijger is een kleur die je hoe dan ook krijgt als je met harlekijn en zwart fokt (je hoeft nooit een gijstijger te gebruiken om er een te krijgen). Een grijstijger gebruiken in de fok i.p.v. een harlekijn levert echter of geen enkele/of een verminderd aantal harlekijnen op en meer/of enkel zwarten en grijstijgers.
Dus waarom zou je ze dan willen gebruiken tenzij ze echt bijzonder zijn.
Ik begrijp best dat een hoop mensen willen dat een grijstijger volwaardig voor de fok moet kunnen worden ingezet en daarover kun je van mening verschillen. Maar je kunt daarbij niet als argument gebruiken dat ze op een volledig evenredige wijze aan de productie van harkelijnen kunnen bijdragen als een harlekijn zelf. Dat is nl. genetisch gezien niet zo.

Ik zal het proberen simpel uit te leggen:

een dog krijgt voor elke eigenschap van elke ouder een gen. Samen is dat een genenpaar dat verantwoordelijk is voor een bepaalde eigenschap. Bij de kleur van de duitse dog zijn een aantal genenparen samen verantwoordelijk voor het uiterlijk (de kleur) van de dog. Ik zal enkel de genen noemen die het verschil bepalen tussen de zwarte dog, de grijstijger en de harlekijn voor de kleurslag zwart/wit/grijstijger/gevlekt. Als ik de gele, gestroomde en blauwe doggen er ook nu bij zou betrekken wordt het te ingewikkeld.

Er zijn twee genen die het verschil bepalen tussen een zwarte, een grijstijger of een harlekijn.
Een gen kan dominant zijn of recessief. Als het dominant is wil dat zeggen dat als die dominante aanwezig is, het uiterlijk er zo uit ziet als dat dominante gen aangeeft. Een dominant en een recessief gen samen kan er zo uitzien als het dominatie gen aangeeft, of een mengvorm van die twee. Twee recessieve genen laten het uiterlijk van die recessieve genen zien.
Genen die dominant zijn worden met een hoofdletter aangeduid en recessieve genen met een kleine letter.

het M gen is het gen dat bij de dog een grijze ondergrond geeft met zwarte vlekken (een grijstijger).
M = grijstijger
m = zwart

een dog krijgt van elke ouder een M of m gen.
Je kunt dus de volgende combinaties krijgen:

Mm = een grijstijger
mm = een zwarte hond
MM = een dubbel merle (een dubbele grijstijger) die er uit ziet als een (te) witte dog

daarnaast bestaat er een harlekijn (=H) gen. Dit gen bleekt bij een dog die al een M gen heeft (ofwel een grijstijger dog) het grijs tot het wit wordt en er alleen de zwarte vlekken op een witte ondergrond overblijven.

H = maakt van een grijstijger een harlekijn
h = verandert niets, heeft dus geen enkele invloed. Je kunt dus de volgende combinaties krijgen:

Hh = laat een grijstijger tot een harlekijn bleken (het grijs wordt wit)
hh = laat een grijstijger een grijstijger blijven
HH = zou lethaal zijn en dus niet geboren worden, hoewel dit niet onomstotelijk bewezen is.

Een harlekijn ziet er genetisch uit als:

Hh Mm

dus één merle gen dat zorgt voor zwarte vlekken op een grijze ondergrond + een harlekijn gen dat het grijs wit maakt waardoor er een harlekijn overblijft.

een zwarte dog kan genetisch twee dingen zijn:

hh mm of Hh mm

beide zijn uiterlijk zwart. alleen heeft de ene wel een H gen dat hij kan doorgeven aan een pup en de ander kan alleen maar h door geven aan een pup.

als je deze genetisch verschillende zwarten dus beide met een grijstijger zou kruisen (die van zichzelf geen H gen heeft dat hij aan een pup kan doorgeven enkel h) dan krijg je bij de eerste combinatie

hh mm (de zwarte zonder H gen) x hh Mm (de grijstijger) de volgende pups:

hh mm (zwarte pups) 50%
hh Mm (grijstijger pups) 50%

kruis je de zwarte ouder die wel een H gen heeft met een grijstijger dan krijg je:

Hh mm (zwarte met H gen) x hh Mm (grijstijger) dan krijg je de volgende pups:

Hh mm = zwarte met H gen 25%
Hh Mm = harlekijn 25%
hh mm = zwart zonder harlekijn gen 25%
hh Mm = grijstijger 25%

dat er uit de tweede combinatie wel harlekijnen komen ligt dus aan het feit dat de tweede zwarte hond een H gen droeg en niet aan de grijstijger.
Zou je de eerste zwarte met een harlekijn kruisen:

hh mm x Hh Mm kruisen dan is er dus wel kans op een harlekijn pup.

Hh Mm = harlekijn 25%
Hh mm = zwart met H gen 25%
hh Mm = grijstijger 25%
hh mm = zwart zonder harlekijn gen 25%

twee grijstijgers kruisen:

hh Mm x hh Mm levert de volgende mogelijkheden op:

hh Mm = een grijstijger 50%
hh MM = een dubbel merle 25%
hh mm = een zwarte 25%

een harlekijn met een grijstijger kruisen levert de volgende mogelijkheden op:

Hh Mm x hh Mm

Hh Mm = harlekijn 25%
Hh MM = dubbel merle met een harlekijn gen, ofwel vrijwel zeker een pup die niet in orde is 12,5%
Hh mm = een zwarte met een H gen 12,5%
hh Mm = een grijstijger 25%
hh MM = een dubbel merle een te witte pup met grote kans op doofheid 12,5%
hh mm = een zwarte 12,5%

een harlekijn met een harlekijn kruisen levert de volgende mogelijkheden op:

Hh Mm x Hh Mm

HH Mm = wordt niet geboren is lethaal
HH MM = wordt niet geboren is lethaal
HH mm = wordt niet geboren is lethaal
Hh Mm = harlekijn 33,3%
Hh MM = dubbel merle met een harlekijn gen, ofwel vrijwel zeker een pup die niet in orde is 16,7%
Hh mm = een zwarte met een H gen 16,7%
hh Mm = een grijstijger 16,7%
hh MM = een dubbel merle een te witte pup met grote kans op doofheid 8,3%
hh mm = een zwarte 8,3%

Overigens zijn de genoemde percentages van de Hh MM pups hoger dan er in feite geboren worden omdat deze sub-lethaal zijn. D.w.z. dat ze zich niet ontwikkelen in de baarmoeder en niet geboren worden.

Als je naar het bovenstaande kijkt, kun je in feite concluderen dat een grijstijger minder bijdraagt aan de ‘produktie’ van harlekijnen dan een harlekijn zelf doet.

Met een zwarte geeft een grijstijger enkel harlekijnen als ze zwarte hond drager is van een H gen. Draagt een zwarte geen H gen dan geeft deze in combinatie met een grijstijger dus geen harlekijnen. Terwijl diezelfde zwarte dat in combinatie met een harlekijn wel zou doen.

Twee grijstijgers ‘produceren’samen NOOIT een harlekijn. Misschien een pup die er uit kan zien als een harlekijn maar die in feite een dubbel merle is. Verder alleen zwart en grijstijger.

Hoe kun je weten of de zwarte die je in combinatie met een grijstijger zou gebruiken een H gen draagt? Je kunt het in ieder geval niet aan de buitenkant zien. Heeft die zwarte ooit met een andere grijstijger een harlekijn gegeven dan kun je er van uitgaan dat hij een H gen draagt.
Twee zwarten kruisen om er achter te komen is zinloos. Een zwarte hond draagt immers geen
M (merle gen) anders was hij immers zelf een grijstijger geweest. En alleen door een andere dog met een merle gen te kruisen met de zwarte waarvan je wil weten of hij een H gen draagt kom je erachter wanneer er harlekijnen uit geboren worden.
Als de zwarte vaak met een zuivere harlekijn (Hh Mm) is gekruist en er procentueel wat meer harlekijnen geboren worden, zou je daarover kunnen speculeren.

Mocht er binnen afzienbare tijd een test voor het H gen beschikbaar worden, dan zou je van te voren kunnen weten of je zwarte dog een H gen draagt. En dan wordt het al een ander verhaal of je daar een grijstijger bij zou gebruiken. Maar tot het zo ver is, is het dus een gok.
Overigens weet je bij een zwarte die uit twee harlekijn ouders komt al dat de kans statistisch 50% is dat deze een H gen draagt. Komt hij/zij uit harlekijn x zwart is het minder en bij zwart x zwart nog minder.

Er zijn dus meerdere redenen dat een grijstijger niet erkend is. Als eerste omdat het kruisen van 2 honden die beide een merle gen dragen een vergroot risico voor de gezondheid opleveren. In ons land is het kruisen van 2 harlekijnen (beide hebben een merle gen) wel toegestaan, maar in b.v. Duitsland niet. Daarnaast zou door het gebruiken van grijstijgers i.p.v. harlekijnen het evenwicht van de kleuren (harlekijn, grijstijger, zwart) verschuiven met als gevolg dat er steeds minder harlekijnen geboren zullen worden en meer zwart en grijstijger.

Voor mij is er een duidelijk verschil tussen bewust NEK's fokken of bewust met een NEK fokken wanneer deze van een exceptionele kwaliteit is.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Essy schreef:Een harlekijn ziet er genetisch uit als:

Hh Mm
Het harlekijn-patroon is door verschillende genetici verschillend verklaard. Bovenstaande is één verklaring (Robinson), waarbij er dus nog een gen bij verondersteld wordt. Er zijn ook verklaringen waarbij dat niet het geval is.
Essy

Scooby schreef:

Hh Mm
Het harlekijn-patroon is door verschillende genetici verschillend verklaard. Bovenstaande is één verklaring (Robinson), waarbij er dus nog een gen bij verondersteld wordt. Er zijn ook verklaringen waarbij dat niet het geval is.
Dat is achterhaald.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Essy schreef:
Scooby schreef:

Hh Mm
Dat is achterhaald.
Daar zijn de meningen nog altijd over verdeeld.
Essy

http://www.chromadane.com/GDColor006.htm dit is de laatste info die ik heb.
En er wordt ook onderzoek gedaan naar het H gen.

Hier staat trouwens ook nog een stukje over het gebruik van grijstijgers en andere nek kleuren bij.
Ennath
Zeer actief

Scooby schreef:
Ennath schreef:Het verbod op grijstijger is al heel oud (zeker honderd jaar), en komt gewoon voort uit een "onderbuikgevoel". Grijstijgers waren gedegenereerde honden, dat kon je aan de "slappe"kleur zien. En dat stond zo'n stoer ras niet. :19:
Volgens mij is het verbod op het fokken met grijstijgers nog niet zó oud? In Nederland wel. En het verbod geldt ook niet voor ieder land hetzelfde, he? Ehh....als je de (Duitse) rasstandaard volgt wel ja. Maar sinds kort wordt er wel weer met grijstijgers gefokt.
Van de website van Deltadog
De eerste stappen in de goede richting zijn er.

*In Duitsland en Zwitserland zijn ze sinds kort op tentoonstellingen aanwezig.
*In Duitsland (Kydd), Frankrijk, Lithuania en verschillende clubs in de Amerika word er gefokt met de grijstijger.
*Frankrijk heeft de eerste europese goed gekeurde merle dekreu. Fantomas vom Köningsland.
* Frankrijk heeft nog een goed gekeurde merle dekreu Gris Bigarré de Noir Tom du domaine du Sultan
* ZWITSERLAND heeft ook zijn goed gekeurde Grautiger Deckrüde Memphis von der Porta Romana

* In ITALIÉ zou het ENCI aanvaard hebben deze variëteit op te nemen in hun stamboek. Dit is echter tijdelijk, maar het is een begin!

Nee in mijn `De Duitse Dog de rasstandaard verklaard uit 1932` staat dat miskleuren gedegenereerde honden zijn. Dat kan je zien aan hun slappe aftreksel van de oorspronkelijke zuivere kleuren. Zo was een grijstijger een niet volwaardige Harlekijn. Het woord stoer heb ik inderdaad zelf toegevoegd.[/color]
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Ennath schreef:
Scooby schreef:
Volgens mij is het verbod op het fokken met grijstijgers nog niet zó oud? In Nederland wel. En het verbod geldt ook niet voor ieder land hetzelfde, he? Ehh....als je de (Duitse) rasstandaard volgt wel ja. Maar sinds kort wordt er wel weer met grijstijgers gefokt.

*In Duitsland (Kydd), Frankrijk, Lithuania en verschillende clubs in de Amerika word er gefokt met de grijstijger.
*Frankrijk heeft de eerste europese goed gekeurde merle dekreu. Fantomas vom Köningsland.
* Frankrijk heeft nog een goed gekeurde merle dekreu Gris Bigarré de Noir Tom du domaine du Sultan
* ZWITSERLAND heeft ook zijn goed gekeurde Grautiger Deckrüde Memphis von der Porta Romana

* In ITALIÉ zou het ENCI aanvaard hebben deze variëteit op te nemen in hun stamboek. Dit is echter tijdelijk, maar het is een begin!

Nee in mijn `De Duitse Dog de rasstandaard verklaard uit 1932` staat dat miskleuren gedegenereerde honden zijn. Dat kan je zien aan hun slappe aftreksel van de oorspronkelijke zuivere kleuren. Zo was een grijstijger een niet volwaardige Harlekijn. Het woord stoer heb ik inderdaad zelf toegevoegd.[/color]
Duitsland (het land van oorsprong) bepaalt de rasstandaard, maar de kennelclubs in elk land afzonderlijk hebben ook regels omtrent het kruisen van kleuren.
Ennath
Zeer actief

@Essy

Ik citeer het niet helemaal want met zulke lappen herhalen vervuil je het topic alleen maar. Wel een mooi degelijk stuk (en veel typewerk :N: )

Als je zo stelt dat je met een ruim gebruik van grijstijger de Harlekijn kleur uit de rasgroep drukt dan zou je wel eens gelijk kunnen hebben.
Ik vind dat dat een goed argument is om terughoudend met de fok om te gaan.

Dat houdt natuurlijk niet in dat je de normaal te verwachten grijstijgers nog altijd als paria's moet behandelen. Waarom zouden zij niet gekeurd mogen worden? Alleen op die manier kan je een exeptioneel goede NEK onderkennen. Het fokken van NEK's via de ras vereniging toestaan lijkt me ook de beste methode om ervoor te zorgen dat er niet buiten je vereniging om allerlei randverschijnselen ontstaan.

Wij hebben zelf een NEK, en ik krijg vaak de vraag of we een nestje kunnen fokken.
De kleur wordt namelijk nogal gewaardeerd. (en die vraag hebben we nooit gehad over onze zwarte, harlekijn of gele dog).
Het zal niet gebeuren, de dame is gecastreerd.

Maar toen ik in 1976 mijn eerste Harlekijn kreeg was de fok (en zelfs het in leven laten) van de grijstijger ook al verboden. Met als argument dat de grijstijger geen "echte DD kleur was". Grijstijger was door vervuiling in de DD gekomen en moest door het consequent verwijderen uit de genenpoel weggezuiverd worden. Echo's van de "gedegenereerde kleur" leer dus. -Al was dat na de oorlog niet echt meer een term die je makkelijk gebruikte.-
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Ennath schreef:Dat houdt natuurlijk niet in dat je de normaal te verwachten grijstijgers nog altijd als paria's moet behandelen. Waarom zouden zij niet gekeurd mogen worden? Alleen op die manier kan je een exeptioneel goede NEK onderkennen.
In Nederland mag niet geshowed worden met N.E.K. kleuren. Dat heeft de Raad van Beheer zo besloten, dus dat is niet iets wat vanuit de rasvereniging komt.
Ennath
Zeer actief

Scooby schreef:
Ennath schreef:
Scooby schreef:

Duitsland (het land van oorsprong) bepaalt de rasstandaard, maar de kennelclubs in elk land afzonderlijk hebben ook regels omtrent het kruisen van kleuren.
Vast wel.
Maar ik ken geen enkel serieus te nemen land waar de kleuren door elkaar gefokt mogen worden, of met NEK gefokt wordt.
Als je een voorbeeld hebt hoor ik het graag.
( In America zit een afsplitsgroepje die Merle Danes fokt. Ik ben ze wel eens tegengekomen. Ze zijn niet erkend.)
Ennath
Zeer actief

Scooby schreef:
Ennath schreef:Dat houdt natuurlijk niet in dat je de normaal te verwachten grijstijgers nog altijd als paria's moet behandelen. Waarom zouden zij niet gekeurd mogen worden? Alleen op die manier kan je een exeptioneel goede NEK onderkennen.
In Nederland mag niet geshowed worden met N.E.K. kleuren. Dat heeft de Raad van Beheer zo besloten, dus dat is niet iets wat vanuit de rasvereniging komt.
Je hebt gelijk. Moeten we de grijstijger toch maar gaan erkennen :wink:

Blijft nog steeds mijn vraag open staan:
Maar dan is nog steeds de vraag: waarom kan je voor een NEK(gefokte) DH wel een stamboom krijgen. En voor een NEK gefokte DD niet?
Ik heb de vraag inmiddels ook aan de RvB gesteld :19:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Ennath schreef:Maar ik ken geen enkel serieus te nemen land waar de kleuren door elkaar gefokt mogen worden, of met NEK gefokt wordt.
( In America zit een afsplitsgroepje die Merle Danes fokt. Ik ben ze wel eens tegengekomen. Ze zijn niet erkend.)
Wat vind jij een serieus land? In het voormalige oostblok worden veel kleuren gekruist bij de doggen en in Amerika komt het ook voor.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Ennath schreef:Blijft nog steeds mijn vraag open staan:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Wil je het hier melden als je antwoord hebt gekregen op je vraag?
Ennath
Zeer actief

malinois schreef:
Ennath schreef:Er zit hier in Zeeland een DH fokker die jaarlijks een veertigtal wofsgrauwe en zwarte Duitse Herders in de markt zet. Toch niet de meest geliefde DH kleur. Gewoon adverteren op marktplaats met "unieke kleur".

nou ik ken maar heel weinig mensen die het de 'standaar' duitser wil qua kleur, dus die met zwart zadel. Zo goed als iedereen die ik ken gaan voor of zwarte duitsers of de wolfsgrauwe. Ja in de kynologie zal het best populair zijn maar in de africhting absoluut niet.... Daar zie je ook steeds meer zwarte en wolfsgrauwe DH (gelukkig!) ik vind ze veel en veel mooier... (kwestie van smaak)
Jij kijkt in de africhtingswereld, en daar zie je inderdaad meer wolfsgrauw en zwart. Toch beslaan ze maar een klein percentage van het DH bestand. In het gewone straatbeeld zie veel meer bruin/zwart zadel.

Deze fokker is ook een africhtingsfokker. Hij heeft een paar maal per jaar een advertentie op Zeelandnet en Marktplaats. Met de volgende steekwoorden. Bijzondere kleur, bijzonder geschikt als sporthond, natuurlijk ook zeer geschikt als huishond.

Overigens bedoelde ik het vooral als illustratie dat je met de juiste kreten alles kan verkopen. :mrgreen:
Ennath
Zeer actief

Scooby schreef:
Ennath schreef:Blijft nog steeds mijn vraag open staan:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Wil je het hier melden als je antwoord hebt gekregen op je vraag?
Zeker!
Ennath
Zeer actief

Scooby schreef:
Ennath schreef:Maar ik ken geen enkel serieus te nemen land waar de kleuren door elkaar gefokt mogen worden, of met NEK gefokt wordt.
Wat vind jij een serieus land? In het voormalige oostblok worden veel kleuren gekruist bij de doggen en in Amerika komt het ook voor.

Maar niet binnen de rasvereniging!

En voormalig Oostblok???
Ja er zijn daar serieuze fokkers.....
Voor de rest heb ik het gevoel dat er op dit moment voor geld álles te koop is. Inclusief een mooie stamboom.
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door johan1969 »

Martijn schreef:Black and tan en brindle bij een raszuivere labrador begrijp ik niet.
Dat zijn recessieve genen die dus van beide kanten moeten komen. Hoe kan dat in een lijn waar je het verder nergens kan terugvinden?
Volgens mij zou je bij een DNA test zien dat ze niet raszuiver zijn.
Dat kan natuurlijk ook onbewust gebeurd zijn.

Ik vind dat black en tan puppie met de chocolate ouders trouwens niet zo'n rastypisch uiterlijk hebben. Ik gok echt op een kruising.
Sommige blonde retrievers dragen ook het tanpatroon, maar je zit het niet. Die zijn dus blond and tan waarbij het tan ook blond is.

Net zoals je red brindle Bordeaux doggen hebt, waarbij je de streepjes ook niet ziet omdat ze dezelfde kleur hebben als de achtergrond. Of bijna niet ziet...

Die hond lijkt dus ook gewoon rood.
https://www.flickr.com/photos/23084668@N07/albums
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Ennath schreef:En voormalig Oostblok???
Voor de rest heb ik het gevoel dat er op dit moment voor geld álles te koop is. Inclusief een mooie stamboom.
Ik vind dat daar ook hele mooie en goede doggen gefokt worden op het moment.
Ennath
Zeer actief

Scooby schreef:
Zeg je het goed: ook.
Ik heb er hele mooie honden gezien, maar ik weet niet zo zeker of er genetisch gezien wel inzit wat er op het pakje staat. (de stamboom dus)
Ik weet dat er momenteel met paarden stambomen gerommeld wordt (maar als ie goed springt, dan springt ie goed).
Waarom dan niet met de honden?
Ik ben wat dat betreft zééér wantrouwend.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Ennath schreef:
Scooby schreef:
Ik heb er hele mooie honden gezien, maar ik weet niet zo zeker of er genetisch gezien wel inzit wat er op het pakje staat. (de stamboom dus)
Ik weet dat er momenteel met paarden stambomen gerommeld wordt (maar als ie goed springt, dan springt ie goed).
Ja, maar voor gerommel hoef je niet alleen in het voormalig Oostblok te zijn, hoor. Gerommeld wordt er overal...
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

johan1969 schreef:
Martijn schreef:Black and tan en brindle bij een raszuivere labrador begrijp ik niet.
Dat zijn recessieve genen die dus van beide kanten moeten komen. Hoe kan dat in een lijn waar je het verder nergens kan terugvinden?
Volgens mij zou je bij een DNA test zien dat ze niet raszuiver zijn.
Dat kan natuurlijk ook onbewust gebeurd zijn.

Ik vind dat black en tan puppie met de chocolate ouders trouwens niet zo'n rastypisch uiterlijk hebben. Ik gok echt op een kruising.
Sommige blonde retrievers dragen ook het tanpatroon, maar je zit het niet. Die zijn dus blond and tan waarbij het tan ook blond is.

Net zoals je red brindle Bordeaux doggen hebt, waarbij je de streepjes ook niet ziet omdat ze dezelfde kleur hebben als de achtergrond. Of bijna niet ziet...

Die hond lijkt dus ook gewoon rood.
en hoevaak zie je dat terug? bij serieuse fokkers dan..

dat er iets na vele generaties de kop op kan steken weet ik, ik vind het allen wel bijzonder dat dat vaak bebeurt bij fokkers die in mijn ogen al wat dubieus bezig ziijn
Ennath
Zeer actief

Scooby schreef:
Ennath schreef:
Scooby schreef:
Ja, maar voor gerommel hoef je niet alleen in het voormalig Oostblok te zijn, hoor. Gerommeld wordt er overal...
Tja, er zijn hier op het forum wel meer posts waar ik wijs op het gerommel met stambomen, in Nederland in de praktijk vooral bestaande uit gerommel met ouderdieren. Daarom heb ik wat tegen het blinde geloof in de goede eigenschappen van je hond omdat het "op de stamboom staat" .
Jouw fokker kan goed en eerlijk zijn, en de plaats waar zijn honden vandaan komen ook maar verder als een generatie of drie vier terug zou ik die boom dus nooit willen garanderen*. Maar van het recht op en neer vervalsen van een afstammingsbewijs heb ik in Nederland nog niet veel gehoord, zelfs niet als gerucht.
Laten we het zo zeggen: ik kom te veel vervalste producten met vervalste papieren tegen om te geloven dat het met honden anders is.

*Ik heb het verleden een aantal DD stambomen doorgespit tot in de jaren 50/60. Ik kwam toen vaak de kennel "van de Landshoorn" tegen. Later ontmoette ik een schoonzoon van meneer van Hoorn. Die heeft wat lacunes ingevuld. Als je daar meer van wil weten moet het per Pb
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Ennath schreef:
Scooby schreef:
Ennath schreef:
Scooby schreef: Ik vind dat daar ook hele mooie en goede doggen gefokt worden op het moment.
Tja, er zijn hier op het forum wel meer posts waar ik wijs op het gerommel met stambomen, in Nederland in de praktijk vooral bestaande uit gerommel met ouderdieren. Daarom heb ik wat tegen het blinde geloof in de goede eigenschappen van je hond omdat het "op de stamboom staat" .
Jouw fokker kan goed en eerlijk zijn, en de plaats waar zijn honden vandaan komen ook maar verder als een generatie of drie vier terug zou ik die boom dus nooit willen garanderen*. Maar van het recht op en neer vervalsen van een afstammingsbewijs heb ik in Nederland nog niet veel gehoord, zelfs niet als gerucht.
Laten we het zo zeggen: ik kom te veel vervalste producten met vervalste papieren tegen om te geloven dat het met honden anders is.

*Ik heb het verleden een aantal DD stambomen doorgespit tot in de jaren 50/60. Ik kwam toen vaak de kennel "van de Landshoorn" tegen. Later ontmoette ik een schoonzoon van meneer van Hoorn. Die heeft wat lacunes ingevuld. Als je daar meer van wil weten moet het per Pb
ik denk dat er genoeg honden en rassen zijn, waarvan je echt wel verder dan 3 a 4 generaties terug kunt kijken, en ook daar dingen van terug kunt zien, dat er ook gesjoemeld word? oja zeker, maar in de vorm van op stambomen enz? is dat toch meet niet dan wel :wink:
Ennath
Zeer actief

yamie schreef:
Ennath schreef:
Scooby schreef:
Ennath schreef: Zeg je het goed: ook.

ik denk dat er genoeg honden en rassen zijn, waarvan je echt wel verder dan 3 a 4 generaties terug kunt kijken, en ook daar dingen van terug kunt zien, dat er ook gesjoemeld word? oja zeker, maar in de vorm van op stambomen enz? is dat toch meet niet dan wel :wink:
Ik denk niet dat je in Nederland vervalste (Nederlandse) stambomen zal aantreffen. Dus iemand die een stamboom van de RvB heeft nagemaakt, met fictieve gegevens. En natuurlijk kan je wel drie, vier generaties terug gegevens vinden. Maar dan heb je het wel al over 16 ouderdieren. Ik ga er echt geen vergif op innemen dat die alle 16 helemaal koshjer zijn. DAAR heb ik nou net even teveel gerommel voor gehoord. Hoe komt de black en tan in Labrador?? Dat kan er nog van oudsher inzitten. Kan! Is theoretisch mogelijk! Maar ik houd het erop dat één van die 16 (of 1 van die 32 daarvoor) niet het ouderdier is dat op het afstammingbewijs staat.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”