Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Trekken aan de riem

Moderator: moderatorteam

C@rmen

Trekken aan de riem

Ongelezen bericht door C@rmen »

Ik hoorde lang bij de hondenbazen die een niet trekkende hond aan de lijn had, maar helaas is dat nu veranderd :roll: Doordat ik met mijn enkel zat en op krukken liep kon ik Janus alleen maar los laten lopen en liep hij dus een week of 5 niet aangelijnd.Vorige week moest hij voor de eerste keer weer aan de lijn omdat ik inmiddels weer aardig op de been ben en hij hier tegenover in het park aangelijnd moet lopen ivm kermis.Nou hij trok me zowat mijn arm uit mijn lijf :N: Ik heb geprobeerd om stil te staan, de andere kant op te loped ed. maar hij trekt me gewoon achter zich aan omdat ik nog niet zo stevig op de benen sta als normaal.Heb ook geprobeerd hem met koekjes naast me te laten lopen maar dat doet hem niks..met een balletje lukt het wel maar dan loopt hij continu op en neer te springen.'s ochtends in het (dagelijkse)bos loopt hij los en is er dus niets aan de hand, de wandeling rondom het blok hier 2x daags als poep/pies rondje trekt hij niet maar in het park dus echt gigantisch.Voor het eten zijn we wezen wandelen en trok hij heel hard richting het water waardoor ik door mijn enkel knalde en nu zit ik dus weer met een dik pootje :roll: Op het moment heb ik gewoon de kracht niet om hem te houden en dit gedrag om te buigen..zou ik voor korte tijd dit gedrag eruit kunnen trainen met behulp van een halti of gentle leader achtig iets en zo ja wat kan ik dan het best gebruiken?
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

En als je m zegt te gaan zitten, zodra hij trekt? Is dat een optie?
Of luistert hij daar dan niet naar?
Of een tuigje? Bij Boomer is het zo dat als hij een tuigje omheeft, hij gelijk keurig netjes naast loopt..

Bij Boomer heb ik het zo gedaan, trekken=zitten. Nu heeft hij zelf bedacht dat, als hij aan de flex van 8 meter loopt en hij heel graag ergens een tijdje wil snuffelen, hij al gaat zitten.. Al voordat die 8 meter op zijn, soms zelfs al terwijl hij naast me staat.. Hij trok nooit, behalve als hij ergens heel graag heen wilde en ik niet.
C@rmen

Als janus echt ergens heen wil luisterd hij op dat moment helaas ook niet naar zit.
Het is net of hij doorheeft dat ik nu niet zo veel kracht heb hoor..hij heeft namelijk wel eens vaker dat hij aan de flex net iets meer druk op de lijn zet dan ik leuk vind en dan hoef ik maar even zijn naam te noemen en stil te gaan staan en dan komt hij bij me en daarna loopt hij weer van me af maar met een los lijntje...
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik durf het bijna niet te zeggen........................... :oops:

Maar ik heb een tijdje op krukken gelopen omdat Rana, toen ze een half jaar oud was, me in haar onbezonnen wilde gedoe ondersteboven had getrokken :N:

Ik heb haar toen aan de slipketting gehad.
Een keer een korte goede correctie en daarna wel met de slip om gelopen, maar geen enkel probleem meer gehad.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Tanja Simba&Bella
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tanja Simba&Bella »

Wij hebben hier de u-lead tuigen (te verkrijgen bij hondenspul.nl) . Hierbij klik je de lijn aan op de borst waardoor het trekken erg onaangenaam wordt. Gaan ze toch aan de lijn trekken dan trekken ze zichzelf scheef namelijk en dat vinden ze niet prettig....wellicht dat dat iets is voor je?
Groetjes, Tanja

Voor altijd in mijn hart: Bella 18-04-2002 - 25-02-2013 , Simba 26-07-2004 - 10-07-2015

Het is stil in mijn hart, stil in ons huis. Ik mis jullie en troost mij met de gedachten dat jullie nu weer samen zijn. Mijn maffe duo......bedankt voor de mooie jaren. Ik zal jullie nooit vergeten.......
Tanja Simba&Bella
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tanja Simba&Bella »

hierbij een foto van bella met haar tuigje..
Afbeelding
Groetjes, Tanja

Voor altijd in mijn hart: Bella 18-04-2002 - 25-02-2013 , Simba 26-07-2004 - 10-07-2015

Het is stil in mijn hart, stil in ons huis. Ik mis jullie en troost mij met de gedachten dat jullie nu weer samen zijn. Mijn maffe duo......bedankt voor de mooie jaren. Ik zal jullie nooit vergeten.......
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Een goeie correctie kan idd best werken, je kunt ook corrigeren door op een wat abrupte manier je hond de pas af te snijden als hij je voorbijloopt. Maar dan moet je zelf wel wat stevig ter been zijn :mrgreen:

Je maakt dan dus een bruuske wending voor de hond langs en draait echt 180 graden zodat je weer terugloopt, je schopt hem als het ware zo voor de kop :mrgreen:
Als de hond dan netjes meeloopt draai je na een paar meter lopen weer van de hond af en lok je hem mee.
Als je dat een paar keer doet merk je meestal wel dat de hond het gaat begrijpen, vooral als hij voorheen niet trok :wink:
Timing is wel belangrijk, stel voor jezelf een grens, bijvoorbeeld kop voorbij de knie is ingrijpen.

Het is wel belangrijk om de "correctie wending" 180 graden en vlug te maken omdat je anders een hond krijgt die gaat uitwijken voor je.
Het werkt beter als je niets zegt (afleiding voor de hond) maar door lichaamstaal je genoegen of ongenoegen uit.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
C@rmen

Jaap* schreef:Een goeie correctie kan idd best werken, je kunt ook corrigeren door op een wat abrupte manier je hond de pas af te snijden als hij je voorbijloopt. Maar dan moet je zelf wel wat stevig ter been zijn :mrgreen:

Je maakt dan dus een bruuske wending voor de hond langs en draait echt 180 graden zodat je weer terugloopt, je schopt hem als het ware zo voor de kop :mrgreen:
Als de hond dan netjes meeloopt draai je na een paar meter lopen weer van de hond af en lok je hem mee.
Als je dat een paar keer doet merk je meestal wel dat de hond het gaat begrijpen, vooral als hij voorheen niet trok :wink:
Timing is wel belangrijk, stel voor jezelf een grens, bijvoorbeeld kop voorbij de knie is ingrijpen.

Het is wel belangrijk om de "correctie wending" 180 graden en vlug te maken omdat je anders een hond krijgt die gaat uitwijken voor je.
Het werkt beter als je niets zegt (afleiding voor de hond) maar door lichaamstaal je genoegen of ongenoegen uit.
Is dit ook aan te raden bij een hond die in elkaar krimpt bij een behoorlijke correctie? :19:
Gister was ik hem zo ontzettend zat nadar hij me achter zich aan trok dat ik hoe oneerlijk en onzinnig ook hem even goed bij zn kladden heb gepakt en een brul heb gegeven en dan krimpt hij helemaal in elkaar en het volgende kwartier nam hij een hele lage houding aan als ik zijn naam zei.. Ik wil niet het risico lopen dat hij met jou tip bang voor me word.
Jaap*
Zeer actief

C@rmen schreef:
Jaap* schreef:Een goeie correctie kan idd best werken, je kunt ook corrigeren door op een wat abrupte manier je hond de pas af te snijden als hij je voorbijloopt. Maar dan moet je zelf wel wat stevig ter been zijn :mrgreen:

Is dit ook aan te raden bij een hond die in elkaar krimpt bij een behoorlijke correctie? :19:
Gister was ik hem zo ontzettend zat nadar hij me achter zich aan trok dat ik hoe oneerlijk en onzinnig ook hem even goed bij zn kladden heb gepakt en een brul heb gegeven en dan krimpt hij helemaal in elkaar en het volgende kwartier nam hij een hele lage houding aan als ik zijn naam zei.. Ik wil niet het risico lopen dat hij met jou tip bang voor me word.
Je kunt je lichaamstaal aanpassen aan de gevoeligheid van de hond, een gevoelige hond kun je gewoon op een neutrale manier de pas afsnijden en vriendelijk benaderen als hij het weer goed doet. Als je daarbij niet kwaad of negatief optreedt is er niets aan de hand en gaat hij het toch begrijpen :wink:
Bij een wat meer volhardende hond kun je steviger optreden door echt je been keihard voor hem langs te slingeren als het ware, dan zal hij wat terugschrikken maar dat geeft voor een zelfverzekerde hond niet zoveel, de boodschap is dan wat duidelijker :mrgreen:
C@rmen

ranetje schreef:Ik durf het bijna niet te zeggen........................... :oops:

Maar ik heb een tijdje op krukken gelopen omdat Rana, toen ze een half jaar oud was, me in haar onbezonnen wilde gedoe ondersteboven had getrokken :N:

Een keer een korte goede correctie en daarna wel met de slip om gelopen, maar geen enkel probleem meer gehad.
Pff een slipketting.. :roll:
Ik ben echt een ontzettende muts hoor, ben zelfs al op het punt om maar gewoon alleen in losloopgebied te gaan lopen maargoed daarmee los ik het probleem natuurlijk niet op.Want moet hij dan wel een keer aan de riem zal hij nog steeds trekken en is het er misschien wel weer moeilijker uit te trainen?Zo'n halti zie ik ook niet echt zitten, hij is gewoon een hele vrolijke hond en trekt alleen als er iets interesants is.Het is dus niet zo dat hij bij een gewone saaie wandeling in de buurt hier ook trekt, dan loopt hij netjes naast. In principe word hij met die halti (in mijn beleving :mrgreen: ) gestraft voor zijn vrolijjke en enthousiaste gedrag/karakter..maar aan de andere kant moet hij die leuke dingen maar op gaan zoeken als hij los is. :wink: Is een slipketting vriendelijker dan een halti? En zou je me kunnen vertellen hoe het dan zit met corrigeren en belonen?
ranetje
Zeer actief

C@rmen schreef:
ranetje schreef:Ik durf het bijna niet te zeggen........................... :oops:

Pff een slipketting.. :roll:
Ik ben echt een ontzettende muts hoor, ben zelfs al op het punt om maar gewoon alleen in losloopgebied te gaan lopen maargoed daarmee los ik het probleem natuurlijk niet op.Want moet hij dan wel een keer aan de riem zal hij nog steeds trekken en is het er misschien wel weer moeilijker uit te trainen?Zo'n halti zie ik ook niet echt zitten, hij is gewoon een hele vrolijke hond en trekt alleen als er iets interesants is.Het is dus niet zo dat hij bij een gewone saaie wandeling in de buurt hier ook trekt, dan loopt hij netjes naast. In principe word hij met die halti (in mijn beleving :mrgreen: ) gestraft voor zijn vrolijjke en enthousiaste gedrag/karakter..maar aan de andere kant moet hij die leuke dingen maar op gaan zoeken als hij los is. :wink: Is een slipketting vriendelijker dan een halti? En zou je me kunnen vertellen hoe het dan zit met corrigeren en belonen?
Als je bang bent dat je die ene eerste correctie niet durft uit te voeren (te zachte correctie :wink:) moet je er niet aan beginnen.

Ik heb een heel gevoelige hond.
Maar die correctie met de slipketting heb ik maar een keer (en hard :N: ) hoeven geven.
Doordat je verder helemaal niets zegt bij de correctie en zodra de hond zich rustig houdt heel goed beloont kan het werken. Rana heeft die correctie eigenlijk nooit aan mij verbonden (door het zwijgen tijdens de correctie?).
Ik heb er ervaring mee vanuit het verleden dus ik weet wat ik doe :wink:
Een slipketting mag nooit strak zitten. Een hond mag nooit in die "strop" hangen en/of trekken.
De riem is volledig ontspannen in een boogje.
De correctie voer je uit op het moment dat een hond naar voren wil.
Even een harde ruk (beet in de nek) en meteen weer je armen naar voren doen zodat de riem (en ketting) weer ontspannen zijn.
Daarna is het rinkelen van de ketting als hij naar voren wil voldoende om in te houden.
Ik was nooit van plan om een slipketting voor Rana te gebruiken. :wink:
Door nood gedwongen heb ik het gedaan. Ook een wildebras van maar 23 kilo is niet onder controle te houden als je op twee krukken loopt en niet altijd hulp hebt om de hond voor je uit te laten.

Ik schrijf dit nu wel allemaal op :wink:
Maar als jij je daar niet toe in staat voelt zou de U-lead voor jou een veel betere optie zijn :ok:
Een halti moet je soms eerst aanleren. De hond laten wennen aan het bandje om zijn neus. Als je daar rustig de tijd voor hebt is dat vriendelijker, als de hond er goed op reageert :wink:
Vliegt hij er doorheen dan is er risico op nekblessures.
En eerlijk gezegd vind ik dan de slipketting veiliger :mrgreen:

Er wordt voor dierenartsen veel gewaarschuwd voor de slipketting en keelproblemen van de hond.
Dat klopt.
Ik ben er wel van overtuigd, dat dat komt omdat die ketting verkeerd wordt gebruikt. De honden hangen net zo hard in die ketting als in een halsband. Verkeerd aangeleerd dus. De baas heeft te zacht gecorrigeerd :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
C@rmen

Ik ben dus erg bang dat janus in zijn enthousiasme door de halti heen vliegt en dat hij dan een nekblessure oploopt :wink: De halti word dus al geschrapt van het lijstje...Ik denk dat ik zometeen toch maar even een slikpketting ga kopen en vanmiddag in het park even aan het werk ga.Hij heeft net 1,5 uur losgelopen in het bos dus de ergste energie is er nu wel even uit.Dan gooi ik hem straks in het park eerst even los en uit zicht van het water weer aan de lijn.( ik neem aan dat de slip namelijk zijn werking verliest als hij er alsnog doorheen trekt dus niet 'oefenen' in een heeel leuke/aantrekkelijke omgeving voor hem? :19: )Als hij trekt dan corrigeer ik dus..doe ik dat op het moment dat de lijn als strak staat of als de lijn nog niet helemaal straks staat maar er wel druk op staat?En als hij dan bij me komt dan belonen of dan ook nog negeren?( als ik janus goed inschat komt hij nl bij me na de correctie)
Jaap*
Zeer actief

Gaan experimenteren met een slipketting vindt ik een beetje eng, dat wil ik wel graag even kwijt.
Ik vindt het "prima :wink: " als iemand daar geheel zorgeloos mee aan het werk kan, maar als je nu gaat vragen naar het hoe en wat ga ik me zorgen maken.
C@rmen

Jaap* schreef:Gaan experimenteren met een slipketting vindt ik een beetje eng, dat wil ik wel graag even kwijt.
Ik vindt het "prima :wink: " als iemand daar geheel zorgeloos mee aan het werk kan, maar als je nu gaat vragen naar het hoe en wat ga ik me zorgen maken.
Ik heb bij mijn vorige hond het trekken eruit gekregen met de slip, maar die was niet zo gevoelig als Janus. Als ik bij janus de verhouding corrigeren - belonen niet goed heb dan word hij echt een in elkaar gedoken hond die sjokkend naar me toe komt ipv kwispelend.
Mijn vorige hond corrigeerde ik op het moment dat er druk op de lijn zat maar nog niet helemaal strak stond waardoor de slip dus nog speling had en hard(er) aankomt. en dan met een fikse ruk .Na een keer of 2,3 was het over maar verder was hij niet onder de indruk van deze correctie.Janus is dus wel heel erg gevoelig voor correcties en ik wil de (vertrouwens)band die we hebben niet verkloten door met een slip te gaan werken.(of met andere hulpmiddelen die hetzelfde effect kunnen hebben)Daarom zou ik wel een slip willen gebruiken ter ondersteuning maar toch ook nog enigzins positief trainen..alleen weet ik dus niet of die 2 samen te combineren zijn
Jaap*
Zeer actief

C@rmen schreef:Daarom zou ik wel een slip willen gebruiken ter ondersteuning maar toch ook nog enigzins positief trainen..alleen weet ik dus niet of die 2 samen te combineren zijn
Een slipketting "ter ondersteuning" klinkt mij niet overtuigt genoeg als je begrijpt wat ik bedoel :mrgreen:
Je hond heeft recht op een eenduidige aanpak, "van alles wat" leidt tot niets in de regel. Ik denk dat je gewoon een methode moet kiezen die bij je past en daar aan vast moet houden.
ranetje
Zeer actief

C@rmen schreef:
Jaap* schreef:Gaan experimenteren met een slipketting vindt ik een beetje eng, dat wil ik wel graag even kwijt.
Ik heb bij mijn vorige hond het trekken eruit gekregen met de slip, maar die was niet zo gevoelig als Janus. Als ik bij janus de verhouding corrigeren - belonen niet goed heb dan word hij echt een in elkaar gedoken hond die sjokkend naar me toe komt ipv kwispelend.
Mijn vorige hond corrigeerde ik op het moment dat er druk op de lijn zat maar nog niet helemaal strak stond waardoor de slip dus nog speling had en hard(er) aankomt. en dan met een fikse ruk .Na een keer of 2,3 was het over maar verder was hij niet onder de indruk van deze correctie.Janus is dus wel heel erg gevoelig voor correcties en ik wil de (vertrouwens)band die we hebben niet verkloten door met een slip te gaan werken.(of met andere hulpmiddelen die hetzelfde effect kunnen hebben)Daarom zou ik wel een slip willen gebruiken ter ondersteuning maar toch ook nog enigzins positief trainen..alleen weet ik dus niet of die 2 samen te combineren zijn
Als je het zo formuleert ben ik het wel met Jaap eens :wink:
Je zou in dit geval alleen samen met iemand die heel goed op de hoogte is kunnen trainen met een slipketting.

Misschien had ik je niet op het idee moeten brengen? :(:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik kon het niet bewerkstelligen met de slipketting,(harde honden die er dwars doorheen trekken) en werk zo nu en dan met een GL, bevalt mij goed,
heb het idee dat ze er rustiger van worden, en ze weten ook dat ze niet wegkunnen, en proberen dat dan ook niet.

maar een GL heeft weer een gewenningsperiode nodig, voor ze hem echt accepteren, die slipketting kun je zo omdoen en gaan :ok:
Muis..
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
Contacteer:

Ongelezen bericht door Muis.. »

Myra heeft diverse halsbanden en het maakt niet uit welke ze om heeft ze zal hoe dan ook altijd wat druk op de riem uitoefenen. Ze vind vlak naast iemand lopen terwijl ze aangelijnd is niet fijn( net of ze het eng vind), als ze los is kan ze prima volgen :19: Ze heeft ook een slipketting en daarmee heeft ze een enkele keer een correctie gehad en nu trekt ze niet als ze die om heeft.
C@rmen

ranetje schreef:
C@rmen schreef:
Je zou in dit geval alleen samen met iemand die heel goed op de hoogte is kunnen trainen met een slipketting.

Haha tuurlijk wel...ik ben zelf absoluut geen voorstander van de slip en heb nog wel een beetje gezond verstand dus neem niet klakkeloos van iemand aan dat ik een slip zal gebruiken als iemand met dat idee komt, vandaar dat ik ook verder vraag :wink:
Alleen maar corrigeren is voor mij (ons) geen optie ookal zal dat voor janus duidelijker zijn, het is gewoon een hond die je niet te veel en al helemaal niet zwaar moet gaan corrigeren.Ik haal zo maar even frikandel uit de vriezer en ga consequent stil staan zo gauw er druk op de lijn komt en als meneer bij me komt krijgt hij een stuk frikandel en mag hij weer verder lopen.Komt hij niet blijf ik net zolang staan tot hij wel komt en we gaan eerst maar even oefenen met weinig erg leuke plekjes in de buurt en met een stevige ondergrond zodat ik iig niet achter hem aan kan glijden :mrgreen: Misschien werkt het, misschien niet maar dan moet ik die paar weken dat ik nog slecht te been ben maar even overbruggen en kan ik verder kijken als ik zelf weer stevig sta.
ranetje
Zeer actief

C@rmen schreef:
ranetje schreef:
C@rmen schreef:

Haha tuurlijk wel...ik ben zelf absoluut geen voorstander van de slip en heb nog wel een beetje gezond verstand dus neem niet klakkeloos van iemand aan dat ik een slip zal gebruiken als iemand met dat idee komt, vandaar dat ik ook verder vraag :wink:
Alleen maar corrigeren is voor mij (ons) geen optie ookal zal dat voor janus duidelijker zijn, het is gewoon een hond die je niet te veel en al helemaal niet zwaar moet gaan corrigeren.Ik haal zo maar even frikandel uit de vriezer en ga consequent stil staan zo gauw er druk op de lijn komt en als meneer bij me komt krijgt hij een stuk frikandel en mag hij weer verder lopen.Komt hij niet blijf ik net zolang staan tot hij wel komt en we gaan eerst maar even oefenen met weinig erg leuke plekjes in de buurt en met een stevige ondergrond zodat ik iig niet achter hem aan kan glijden :mrgreen: Misschien werkt het, misschien niet maar dan moet ik die paar weken dat ik nog slecht te been ben maar even overbruggen en kan ik verder kijken als ik zelf weer stevig sta.
:ok:
Veel succes :wink:
Afbeelding
markdh
Zeer actief

Ongelezen bericht door markdh »

kan je niet echt goede adviezen geven maar kan je wel vertellen dat ik met Bantou idemdito heb wat trekken betreft.Bantou is nu 11 maanden en die trok/sleurde me ook achter zich aan al had ik een slipriem,tot het moment dat ik hier ergens op het forum iets las(weet niet meer welk topic en van wie) dat die persoon een Wacky Walk'r had aanschaft en er lovend over 'sprak'.Ook ik heb alles gedaan wat maar in mijn vermogen lag om Bantou netjes naast me aan de riem te lopen maar helaas die dondersteen vertikt het.

Heb dus de stoute schoenen aan getrokken en een Wacky Walk'r aangeschaft via de site van Pet Professionals en ok in het begin was ik er nog niet echt tevreden over maar na een aantal dagen merkte ik wel dat wanneer Bantou begon te trekken aan de Wacky Walk'r(gemaakt van 100 % latex) is flexibel wat zoals ik het ervaren heb een oplossing blijkt tegen het trekken van een hond(wanneer Bantou trekt aan de Wacky Walk'r wordt Bantou op een vriendelijke manier gecorrigeerd en dan komt ie netjes naar me toe en trekt niet meer.Wel moet je wel in gedachten houden dat telkens dat je hond trekt aan de riem hij/zij gecorrigeerd wordt en netjes naast je komt.

Bij Bantou helpt t uitstekend en scheelt mij een hoop last van mijn schouders en rug :smile:
Afbeelding
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Misschien is een half-check iets voor je. Dat is een gewone halsband met een stukje slipketting eraan. Lees er veel goede dingen over.
Onze Yla hebben we toen ze begon te puberen aan de half-check gedaan en dat is erg goed bevallen. ( trouwens een hond voelt het goed aan, wanneer jij minder stevig op je benen staat, lullig voor jou, maar ze voelen het goed aan....)
Afbeelding
Apartje
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Apartje »

Misschien is een halty een idee? of wordt ook wel gentle leader genoemd, dat is een soort halster wat ook bij paarden wordt gebruikt, daarmee heb je meer controle over de kop.

Ik kan me voorstellen dat het een hele krachtinspanning is om een ruk te moeten geven aan een slipketting, als je gehinderd wordt door je lichaam. Daarbij is de correctie ook minder heftig.

Nu moet ik wel zeggen dat sommige honden die lage houding uit protest aan nemen, zodra ze in de gaten hebben dat je het echt meent, en de rollen weer duidelijk zijn, komt het staartje vaak wel weer omhoog en ben je weer een "team".
Klik voor website:

Afbeelding
C@rmen

thom schreef:Misschien is een half-check iets voor je. Dat is een gewone halsband met een stukje slipketting eraan. Lees er veel goede dingen over.
Onze Yla hebben we toen ze begon te puberen aan de half-check gedaan en dat is erg goed bevallen. ( trouwens een hond voelt het goed aan, wanneer jij minder stevig op je benen staat, lullig voor jou, maar ze voelen het goed aan....)
Die hebben we hier wel ergens liggen, gebruikten we omdat die lekker makkelijk om en af te doen is.
C@rmen

Apartje schreef:Misschien is een halty een idee? of wordt ook wel gentle leader genoemd, dat is een soort halster wat ook bij paarden wordt gebruikt, daarmee heb je meer controle over de kop.

Ik kan me voorstellen dat het een hele krachtinspanning is om een ruk te moeten geven aan een slipketting, als je gehinderd wordt door je lichaam. Daarbij is de correctie ook minder heftig.

Nu moet ik wel zeggen dat sommige honden die lage houding uit protest aan nemen, zodra ze in de gaten hebben dat je het echt meent, en de rollen weer duidelijk zijn, komt het staartje vaak wel weer omhoog en ben je weer een "team".
Zoals je ergens hierboven al hebt kunnen lezen ben ik erg bang voor nekblessure's met de halti. :wink: We houden het maar op stilstaan als meneertje gaat trekken pas weer verder lopen als de lijn weer losjes is.Overigens denk ik niet dat janus de lage houding uit protest aanneemt, als hier in huis een keer geschreeuwd word of harder word gepraat dan nodig neemt hij dezelfde houding aan ondanks dat er dan niet tegen hem word gepraat. :wink:
reem
Actief

Ongelezen bericht door reem »

Is de heupgordel niet wat?
nooit meer zonder een Aussie
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

je kan vele hulpmiddelen gebruiken, maar het beste hier werkt gewoon (bij mijn dominante honden) een correctie naar de zijkant (anders is het zo zwaar voor me om het hele gewicht te trekken :mrgreen: ) en dan komt hij tegen mijn been terecht en is het vaak wel klaar.
Wat ik gebruik en het beste helpt is toch het rogz for dogz tuig (gewoon normaal tuig) waarbij ook zo'n ring op de borst zit om de delen bij elkaar te verbinden. I.p.v. op de schouder/rug de riem vastklikken doe ik het dus op de borst (net als bij die speciale tuigen, alleen kan ik deze dus ook normaal gebruiken). Dit werkt echt super!

Een halti heb ik ook, maar die gebruik ik om Bo te kammen gezien mevrouw dan probeerd te bijten en als ik die om heb en ze goed vast zet dan geen probleem.
Om ermee te lopen vind ik vreselijk. Heb een zenuwbeknelling in mijn arm gehad en toen moest ik wel omdat Paco anders niet meer mee kon. Hij werkte super en Paco gaf er vanaf het begin niet om. Maar het grote probleem: de halti had de hond in bedwang en niet ik. Ik kon de hond niet bereiken en niet corrigeren als ik dat nodig vond. Ik was ook bang voor blessures en liep dus ook niet lekker.

Een slipketting gebruik ik ook veel omdat ze hun kop er niet uit kunnen trekken maar voor correctie vind ik de halfcheck beter werken dat de slipketting (dan de halfcheck zodanig zetten dat er dus altijd correctie op staat)
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”