@dunjatamara: ze zijn inderdaad superlief
@miemot: die creatieve dingen heb ik ook hoor. Theedoek, wcrolletjes, een lang stuk wc-papier door de tralies, fruitboomtakken, lege theedoosjes, theezakjes (die ruiken zo lekker

) enz. Maar ik vind die hangmatjes zo mooi, en ze zijn ook overduidelijk favoriet bij de dames.
@Estelle: Hier mogen ze niet meer los lopen in mijn woonkamer. Dat mochten ze de eerste paar weken wel, dus het deurtje stond bijna altijd open en dat ging op zich best goed. Maar toen ze wat meer lef kregen ging het niet meer zo goed. Er is inmiddels al een kabeltje gesneuveld en ze zitten meer ín mijn bank dan dat ze rondrennen. Ook kan ik de kamer niet ratproof maken, dus het risico dat ze zichzelf elektrocuteren of ontsnappen is vrij goot. Ze mogen nu los op mijn slaapkamer (waar de kooi niet staat) en helaas is dat minder vaak dan dat ze eerst los mogen, maar goed, 1,5 uur per dag losracen is nog steeds niet verkeerd.
@Marc S: Nee, ik heb ze van Alex, een kennis, Lina en Els ken ik dus niet

. Alex wilde er vanaf. Hij had ze gekocht voor zijn vriendin, maar die vond de staarten eng. Ze zaten in een hamsterkooitje op zaagsel. Heel triest.
Lina is ook hartstikke bang, daar heb ik nog wat aan te doen met tam maken. Eerst maar tot rust laten komen.
Over je allenige ratje... er zijn heel veel opvangen die 'leenratjes' hebben. Als jij met één ratje over blijft en wilt stoppen, heb je daar de mogelijkheid een oudere rat op te halen, zodat je rat niet meer alleen zit en jij niet met het probleem zit dat je weer een jonge dame in huis haalt. Als je eigen rat overlijdt kun je het leenratje terugbrengen.
Misschien iets om naar te kijken.
Als je zegt dat er 40 biljoen sterren in het heelal staan, word je meteen geloofd, maar als je zegt dat de deurpost nog nat is van de verf moeten ze meteen voelen.