Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Te hoge eisen stellen aan je hond

Moderator: moderatorteam

Pax-Dracona
Actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pax-Dracona »

Ow, juck, praat me er niet van :N:
Op 'onze' hondenschool was het echt schreeuwen, intimideren en onder controle houden. Ik heb vanaf les 1 duidelijk gemaakt dat ik er alleen maar was om te kijken wat ze moesten kunnen, maar dat ik nevernooit op zo'n manier met Dana om zou gaan, bah.
We mochten de honden niet eens aanhalen, laat staan belonen met een snoepje :roll: Alles was trekken aan de riem, corrigeren met een ruk aan de riem, boos worden etc. En dan nog zeiden ze 'we willen de hond niet slaafs maken'. Nou, weet niet wat ze dán aan t doen waren.
In de les deed Dana het redelijk goed, al waren er veel dingen interessanter dan ik was :mrgreen: Nou ja, dan niet, dan leerde ik het haar wel in mn eigen tijd, als ik wel met de clicker mocht werken :19:
Een voorbeeld: er was een hondje bij die écht totaal in paniek raakte tijdens de les. Dus steeds tegen de baas opspringen, niet willen zitten of liggen, piepen, hijgen... Hun oplossing? Slipketting erom, zo hard corrigeren dat ze gilde en tegen de grond sloeg. Niet willen liggen? Op de zij kwakken en dan op de slipketting gaan staan zodat ze niet op kon staan.
Heb nog geprobeerd het baasje in te laten zien dat ze toch echt anders moest gaan werken, maar néé watwist IK er nou van, ben pas 19, en de trainer had er ervaring mee :19: Ben een paar keer boos weggelopen, maar ben uiteindelijk gebleven om te laten zien dat het ook anders kon.
Dana liep altijd heel vrolijk mee, keek verwachtingsvol naar me op en deed het graag. En ik heb me heel vergenoegd gevoeld toen Dana op haar sloffen de eerste prijs haalde :pffff: Heel mooi, want achteraf kwam er iemand naar me toe die ook wel wat meer wilde weten over zo'n clicker. Heb ik die cursus toch niet voor niets gedaan :P
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Minhie »

Reini schreef:Voor mij ook herkenbaar en daarom ben ik gestopt met gehoorzaamheid op de KC. Vegas vond er geen ruk aan en gedroeg zich compleet onmogelijk en onhandelbaar terwijl hij dat thuis allemaal niet deed. Ik had toen kunnen doorzetten en gehoorzaamheid kunnen afdwingen maar ik ging voor de lol op cursus en de lol was er duidelijk vanaf. Thuis had ik al die problemen niet met hem
had het zelf kunnen schrijven :P :ok: alleen Vegas dan in Minyo :p
Afbeelding
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Het belangrijkste voor mij is, dat de hond en ik het leuk hebben.
De bedoeling achter de training ligt toch ook, dat hond en baas een betere band krijgen d.m.v. spel, sport, training....anders heeft het volgens mij geen enkele zin...... :denken:
Afbeelding
Burnie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Burnie »

thom schreef:Het belangrijkste voor mij is, dat de hond en ik het leuk hebben.
De bedoeling achter de training ligt toch ook, dat hond en baas een betere band krijgen d.m.v. spel, sport, training....anders heeft het volgens mij geen enkele zin...... :denken:
En daarom trainen wij op een hondenschool waar je hond niet na 12 lessen persé rijp voor het examen moet zijn.
Maar ik herken de ergernis wel. Die heb ik af en toe ook als Bennie en Jerry na maandenlang oefenen opeens vergeten zijn wat volgen is en/of beginnen te trekken aan de lijn. De perfectionist in mij roert zich dan weer eens.
Maar als ik naar hun leeftijd en hun type kruising kijk, weet ik gewoon dat ik moet dimmen. Gewoon consequent blijven en geduld hebben, dan komt het wel goed. En dat geldt voor alle mensen die hun hond niet willen kapotdrillen :mrgreen:
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Burnie schreef: En dat geldt voor alle mensen die hun hond niet willen kapotdrillen :mrgreen:
Inderdaad een perfekte benaming voor dat baasjesgedrag :ok:
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Interessant onderwerp. Nu zou ik de rol van de trainer ook niet helemaal uit willen vlakken. Natuurlijk is het baasje de enige verantwoordelijke voor de hond en moet je je niet door trainers mee laten slepen. Maar het is toch jammer dat sommige trainers al snel komt met opmerkingen als ' je hond neemt een loopje met je'. Hoe vaak ik dat al niet heb moeten horen :roll: . Het is dat ik me erg ingelezen heb op jachthonden en hun gedrag, als dat niet zo was geweest zou ik misschien geneigd zijn geweest om mijn hond 'stevig aan te pakken' want die liep op sommige momenten constant met zijn neus op de grond. En als nieuwbakken baasje word je wel onzeker als alle herdertjes en labradortjes wél braaf doen wat er gevraagd wordt en wél aandacht hebben voor hun baasjes...

Nog een ander punt wat een valkuil zou kunnen zijn. Het hoog scoren in wedstrijden (maar geldt ook voor shows). In hoeverre laat je je meeslepen :19: Stel; je hebt een heel belangrijke wedstrijd en je hond loopt een dag van tevoren wat mank... Maar die wedstrijd is 'nu of nooit' ...
Ik denk dat het moeilijk is om je niet mee te laten slepen door de eerzucht en de adrenaline van het 'winnen'.. Of je op zo'n niveau nog in staat bent om echt het belang van de hond te laten voor gaan :19: Dan moet je echt sterk in je schoenen staan, denk ik!
Gr. Marijke
Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Moon schreef:Interessant onderwerp. Nu zou ik de rol van de trainer ook niet helemaal uit willen vlakken. Natuurlijk is het baasje de enige verantwoordelijke voor de hond en moet je je niet door trainers mee laten slepen. Maar het is toch jammer dat sommige trainers al snel komt met opmerkingen als ' je hond neemt een loopje met je'. Hoe vaak ik dat al niet heb moeten horen :roll: . Het is dat ik me erg ingelezen heb op jachthonden en hun gedrag, als dat niet zo was geweest zou ik misschien geneigd zijn geweest om mijn hond 'stevig aan te pakken' want die liep op sommige momenten constant met zijn neus op de grond. En als nieuwbakken baasje word je wel onzeker als alle herdertjes en labradortjes wél braaf doen wat er gevraagd wordt en wél aandacht hebben voor hun baasjes...

Nog een ander punt wat een valkuil zou kunnen zijn. Het hoog scoren in wedstrijden (maar geldt ook voor shows). In hoeverre laat je je meeslepen :19: Stel; je hebt een heel belangrijke wedstrijd en je hond loopt een dag van tevoren wat mank... Maar die wedstrijd is 'nu of nooit' ...
Ik denk dat het moeilijk is om je niet mee te laten slepen door de eerzucht en de adrenaline van het 'winnen'.. Of je op zo'n niveau nog in staat bent om echt het belang van de hond te laten voor gaan :19: Dan moet je echt sterk in je schoenen staan, denk ik!
Dus wordt er vanuit de trainers vaak ook onvoldoende gekeken welk ras je hebt :wink:
Barf trainen is appeltje eitje, Destiny daarentegen :smile: :smile: :smile:
Echter ik moet zeggen dat mijn trainster daar wel weer heel goed kijk op heeft en ook zelf wel zegt dat je van bepaalde rassen bepaalde dingen niet moet verwachten.
Alleen omdat Destiny, podencomeisje het allemaal wel heel gezellig vind en vooral de ladingen hapjes trainen we vrolijk door waarbij ik zeer meewarig aangekeken wordt door al die mensen wiens fluffies braaf, zit af en blijf doen :mrgreen:
omafia

Ongelezen bericht door omafia »

Ik ben met bowie ook een cursus gaan volgen na het bijtincident met mijn vriendin.

Nou ik vond het zelf niet leuk en Bowie ook niet hij luistert eigenlijk best goed maar op les was het een ramp.

Ik zat met een groep honden die allemaal uitvielen totaal niet luisterde en dan mocht ik met Bowie langs de honden lopen die uitvielen dat ging steeds redelijk goed tot een herder uitviel, hij schrok zich kapot en was gelijk bang daarna moest ik weer omdat hij anders bang zou blijven nou ik moest hem mee trekken.

Daarna was hij in de buurt ook ineens bang van de herders, nou toen had ik me zakken er vol van.

Hij luistert prima als ik roep komt hij dan gaat hij wel niet kaarsrecht naast me zitten maar dat maak me geen reet uit, ik ben lekker op zondag met hem gaan wandelen fietsen en leuke dingen doen, daar hadden we samen meer plezier in dan in die cursus .

Ook ik werd op den duur pissig als hij niet deed wat ik wilde op die cursus, terwijl ik het best begreep, je word zelf ook nog anders naar je hond toe, voor ons geen cursus meer
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

omafia schreef:Ik ben met bowie ook een cursus gaan volgen na het bijtincident met mijn vriendin.

Nou ik vond het zelf niet leuk en Bowie ook niet hij luistert eigenlijk best goed maar op les was het een ramp.

Ik zat met een groep honden die allemaal uitvielen totaal niet luisterde en dan mocht ik met Bowie langs de honden lopen die uitvielen dat ging steeds redelijk goed tot een herder uitviel, hij schrok zich kapot en was gelijk bang daarna moest ik weer omdat hij anders bang zou blijven nou ik moest hem mee trekken.

Daarna was hij in de buurt ook ineens bang van de herders, nou toen had ik me zakken er vol van.

Hij luistert prima als ik roep komt hij dan gaat hij wel niet kaarsrecht naast me zitten maar dat maak me geen reet uit, ik ben lekker op zondag met hem gaan wandelen fietsen en leuke dingen doen, daar hadden we samen meer plezier in dan in die cursus .

Ook ik werd op den duur pissig als hij niet deed wat ik wilde op die cursus, terwijl ik het best begreep, je word zelf ook nog anders naar je hond toe, voor ons geen cursus meer
Toch erg jammer dat je zo'n ervaring hebt! Want het kan zo leuk zijn en veel voldoening geven! Ik geniet er echt van en het heeft de band met mijn hond groter gemaakt.
Gr. Marijke
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Ik word juist uitgelachen omdat ik kijk naar de honden. Bij het begin uitgelegd dat als ik pauze neem met mijn hond dat ik dat gewoon doe :mrgreen: anders is het voor beide niet leuk.
Ik kan dus ineens iets anders gaan doen dan de anderen omdat ik ze anders kwijt ben qua aandacht en dat is gewoon in goed overleg gegaan.
de grootse sof is flyballen met Kito. Hij vind het helemaal geweldig maar na 1 keer is het wel genoeg en gaat hij van alles verzinnen om maar niet via de baan terug te hoeven. Dan rent hij als een debiel rond, gooit met zijn bal en lacht me nog net niet uit. Ik vind het helemaal geweldig vooral omdat hij precies weet hoe alles werkt, 2 dames storen zich aan ons omdat die vinden dat honden gewoon moeten luisteren. Ik word er niet boos om en roep hem op een gegeven moment gewoon, puppieeeeeeeeeee ruilennnnn en dan komt hij meestal :pffff:
De rest lacht net zo hard mee en proberen te voorspellen wat hij gaat uitvreten zodra hij aan de beurt is.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Nanna schreef:Trainen bij een KC vind ik zèlf geen r**t aan. Alleen al het idee om op zo'n veld te gaan staan koukleumen, gádver.
Dientengevolge kunnen mijn honden dus niks ;-) Zit, af, lig? NOOIT van gehoord.
En een RUST dat dat geeft. :ok:

Alleen hierkomen train ik er met behulp van lekkers goed in; dat kunnen ze als de beste. Is meteen ook het enige commando dat ik belangrijk vind.
KC club zit ik niet bij .. maar koukleumen doe ik wel eens.. en samen hebben we lol en soms ook niet omdat hij niet zoals ie moet doen.. doet ie t wel dan is beloning en lol..
Maar ook zonder beloning in me zak is het commando dat ie kent gewoon uit te voeren, daar is t een commando voor...
Ik vind het gewoon belangrijk dat ie ten alle tijden reageert op mijn commando..
hetzij een af als er een auto rijd.. hetzij een hier als ik mijn hond los heb en er een aangelijnde loopt..
Daarom wil ik graag dat een hond reageert op de basis commandos
af zit blijf en hier

toevoeging, maar met de trainingen heb ik t wel eens lastig omdat ik dan volgens velen.."te lief ben voor de hond.." te veel opkloppen te veel stembeloning als ik vind dat ie t goed doet en lekker allert meeloopt..(appel gedeelte)
Ik vind het lastig de balans te vinden, want als ik bars en te strict ben merk ik dat zijn lol afneemt.. en daarmee dus ook mijn plezier..soms wordt er dan gezegd idd hij heeft gewoon te luisteren hij kan het dus moet ie het doen klaar.. ik wil dat bereiken op een spel manier, zodat de hond daadwerkelijk ook met plezier de oefeningen doet..
Ik moet leren op de juiste momenten met het balletje te komen om te spelen als beloning
Maar dat drillen .. ik kan het wel maar op mijn spel manier tenzij hij echt mij dreigt te vergeten met manwerk bijvoorbeeld, appel is dan gewoon heel belangrijk en dat kan als de hond graag wil en de baas wil laten voor wat t is en zelfbelonend gaat werken gewoonweg niet.. dat kan niet altijd op een afleiden met balletje maar gewoon domweg flink appel erop daarna de ultieme beloning zo ik het zie, de pakwerker :mrgreen:
Laatst gewijzigd door blondie op 12 nov 2007 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Sucha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond

Ongelezen bericht door Sucha »

puppen en basis heb ik gedaan, omdat ik dat belangrijk vindt.
Vervolgcursus kwam daarna en ik zag aan Storm dat hij niet stond te genieten. Ik vond het ook helemaal niets voor mij. Ik wil wat doen met mijn hond en geen kunstjes afdraaien en laten zien om de beurt.
Ik besloot deze cursus te stoppen en ben aansluitend begonnen met jachthondentraining.
Zelfs in de stromende regen staan we beiden vol passie en veel plezier deze training te doen. Ik verheug me echt op elke zaterdag. Ik zie Storm zo genieten en hij werkt met zoveel plezier voor me.
HIj is zo trots als hij een dummy heeft gevonden en mag komen brengen. Echt geweldig!
:cheer:
Afbeelding
in herinnering mijn lieve Storm
Sylvia 1980
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvia 1980 »

Hier vond Yaro ook geen klap aan cursus, ben er dan ook snel mee gestopt. Luca vond het wat langer leuk totdat onze instructrice vond dat Luca zich moest laten betasten door haar en dat een ander de riem van mij overmoest nemen en dat ze dan rustig moest blijven zitten.
Terwijl als ik Luca liet zitten en zei dat ze moet blijven ze keurig wacht tot ik haar bij me roep. Maar ik moest het toch oefenen, ik doe Luca hier geen plezier mee en ben gestopt.
Fahim gaat nu met San op cursus, hij gaat inmiddels naar de B. Hij vindt het echt heel leuk, als hij daar aankomt begint ijn staartje te zwaaien en dat tot we weer gaan. Nu is hij 9,5 maanden en heeft af en toe een tros bananen in zijn oren, moet zeggen dat wij hier dan stiekum erg om moeten lachen.
We gaan met hem door zolang hij er lol aan beleefd is dat niet meer dan stoppen we meteen.
Afbeelding
Groetjes Sylvia
Poot Yaro, Luca en Fahim
A ridgeback isn't just another dog it's a lifestile
chant
Zeer actief

Ongelezen bericht door chant »

Tommy is nu 17weken, maar heb eigenlijk geen behoefte om een cursus met hem te volgen. Het trekt me gewoon niet zo, Verplichte oefeningen doen. Ook gaat het zo ook prima, heb hem zelf al wat dingen kunnen leren, hij kent al een paar commando's (hier, zit, poot en los), het blijft wel een teckelpup;) dus hij luistert niet altijd, maar als hij doorheeft dat ik het meen, komt ie toch braaf naar me toe. Hij is nog jong, dus ben ervan overtuigd dat de basisdingen goed komen:) Vind het erg leuk om hem op speelse manier dingen te leren en lekker met hem bezig te zijn:)
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Ik heb met Bammie de basiscursus gehoorzaamheid gedaan en we hebben allebei echt enorm veel lol gehad saampies.

En ik vond het ook helemaal geweldig dat hij het zo goed deed.
Er op kicken is een groot woord maar ik was wel heeeel trots op m'n apie, ook tijdens het examen.
Ik heb er wel hard voor moeten werken om het steeds leuk te houden voor hem want hij was snel afgeleid, had het allemaal wel door :roll: :mrgreen:
Maar dat was juist ook zo leuk, echt het samen iets doen :ok:

Maar ik heb me inderdaad wel eens gestoord aan de mensen die geirriteerd werden als het niet meteen lukte.
Staan ze daar als een zoutzak met gezicht op onweer en dan nog verwachten dat je hond het leuk vindt :19:
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

HIer met de eerste boxer heeft mijn moeder een cursus gevolgt. Dit ging ook niet zoals we wilden. Hij moest met gewone band trainen, maar omdat hij uitviel naar andere honden en nek even breed was als kop hadden we een touwslip. Dat ging super. Totdat deze van slipstand af moest omdat hij moest volgen met losse lijn. Hij draaide om "kroop" eruit en dook in een st. bernard. Deze gewond en mank en mijn boxer gestresst. Sindsdien moest hij met slip trainen (2 lessen voor examen ofzo) daarna examen. Ik zat binnen in het clubgebouw zodat hij me niet zag. Hij moest de los oefening doen en kwam i.p.v. naar mijn moeder naar mij toe :smile: een 0 voor de oefening en een 10 voor het negeren van alle andere honden op het veld (waren nog cursussen bezig).

Boris is om deze reden en zijn HD niet op cursus geweest. Nu zou ik het wel graag gaan doen omdat hij al ruim 2 jaar geen last meer heeft van zijn HD en super bespierd is en hij is van zijn uitval gedrag verlost.
Ik weet alleen heel goed hoe ik ben en hoe hij is. Hij is oud (8 jaar is voor een boxer al wat ouder), heeft HD in erge vorm met artrose, maar is echte boxer en weet van geen grenzen.
Ik weet van zijn grenzen, maar ben enthousiast aangelegt en weet zeker dat ik de grenzen steeds een beetje ga verleggen totdat het super fout gaat. Dus toch maar geen cursus. Hier thuis train ik lekker met hem via het boek van Mary Ray doggydance kunstjes en ik leer hem allerlei handige dingen aan. Gaat super zo en zo gaan we niet over de grenzen heen.

De rest is absoluut niets voor trainingen.
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”