Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tips??

Moderator: moderatorteam

mik
Vaste gebruiker

Tips??

Ongelezen bericht door mik »

Hallo allemaal,

Ik heb eigenlijk een vraagje. Ik ga met onze Finn naar de hondentraining. Hij doet het eigenlijk al echt goed hoor, hij werkt graag, doet zijn oefeningen echt heel goed en hij vind het ook geweldig leuk!! Nu hoor ik jullie al denken Wat is dan het probleem??? Nou niet echt een probleem, maar wel iets waardoor hij niet echt verder zal komen.

Tijdens het volgen loopt meneer altijd niet kort genoeg naast me, heeft hij ook nooit echt gedaan moet ik zeggen. Niet dat hij trekt dat niet, maar hij loopt nooit mooi met zijn schouders op ongeveer de hoogt van mijn benen, eerder met zijn kont op hoogte van mijn benen. Verder van me vandaan loopt hij niet, maar dichterbij dus ook niet.

Nu voelen jullie hem al aankomen, heeft er misschien iemand tips voor me. Een flinke correctie helpt eventjes, hij heeft een engelse slip om. Veel tegen praten dan wordt hij te enthousiast, iets lekkers werkt ook maar eventjes. Een balletje daar wordt hij helemaal dol enthousiast van. En ga zo maar door.

Ik vind het op straat niet zo'n probleem omdat hij dus niet trekt, de riem hangt altijd slap. (ik corrigeer hem wel wanneer hij dit op straat ook doet hoor om maar consequent te blijven hier in) maar op de cursus is dit dus wel een probleem vooral bij de oefening volgen omdat we dan niets mogen zeggen en wanneer ik dan links of rechtom ga meneer dus altijd te laat is of ik stuikel over de hond.

Dus alle tips of ervaringen zijn van harte welkom!!!!

Groetjes Kim

P.s Finn is een Ierse Softcoated Wheaten terrier van 11 mnd.
SnowWhite
Actief

Re: Tips??

Ongelezen bericht door SnowWhite »

mik schreef:Hallo allemaal,

Ik heb eigenlijk een vraagje. Ik ga met onze Finn naar de hondentraining. Hij doet het eigenlijk al echt goed hoor, hij werkt graag, doet zijn oefeningen echt heel goed en hij vind het ook geweldig leuk!! Nu hoor ik jullie al denken Wat is dan het probleem??? Nou niet echt een probleem, maar wel iets waardoor hij niet echt verder zal komen.

Tijdens het volgen loopt meneer altijd niet kort genoeg naast me, heeft hij ook nooit echt gedaan moet ik zeggen. Niet dat hij trekt dat niet, maar hij loopt nooit mooi met zijn schouders op ongeveer de hoogt van mijn benen, eerder met zijn kont op hoogte van mijn benen. Verder van me vandaan loopt hij niet, maar dichterbij dus ook niet.

Nu voelen jullie hem al aankomen, heeft er misschien iemand tips voor me. Een flinke correctie helpt eventjes, hij heeft een engelse slip om. Veel tegen praten dan wordt hij te enthousiast, iets lekkers werkt ook maar eventjes. Een balletje daar wordt hij helemaal dol enthousiast van. En ga zo maar door.

Ik vind het op straat niet zo'n probleem omdat hij dus niet trekt, de riem hangt altijd slap. (ik corrigeer hem wel wanneer hij dit op straat ook doet hoor om maar consequent te blijven hier in) maar op de cursus is dit dus wel een probleem vooral bij de oefening volgen omdat we dan niets mogen zeggen en wanneer ik dan links of rechtom ga meneer dus altijd te laat is of ik stuikel over de hond.

Dus alle tips of ervaringen zijn van harte welkom!!!!

Groetjes Kim

P.s Finn is een Ierse Softcoated Wheaten terrier van 11 mnd.
Wat voor training doe je precies met hem??
Ik doe gehoorzaamheids training en die van ons loopt ook niet helemaal met haar schouders op knie hoogte.
altijd net ietsjes verder, hier is bij mij nog nooit een probleem van gemaakt.
Laatst gewijzigd door SnowWhite op 08 nov 2007 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

uitzoeken waarom ze daar loopt. dat doet ze niet zomaar dat heb jij haar aangeleerd. bewust of onbewust.

en volgen is geen uitbreiding van wandelen zonder trekken. volgen is een nieuwe oefening!

dus heel simpel weer opnieuw beginnen, snoepje langs je been, als het hoofd van de hond daar is is het lijf nooit ver weg :mrgreen: en dat uitbreiden.
Afbeelding
Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ianthe »

Stop met corrigeren, doe die slip uit (Is een engelse slip een halfcheck? ofzoiets :19: ) Wat bij Xena erg geholpen heeft bij het niet dichtbij genoeg volgen is langs een (niet ruwe!) muur gaan lopen. Toen bleef Xena echt héél dicht langs mijn been. Als je hond helmaal niet wilt volgen is op nieuw beginnen het beste. Xena weigerde ook om te volgen met 9 maanden, toen probeerden we alles met de follow me maar niets hielp. We zijn toen helemaal gestopt met trainen en later verder gegaan, en nu volgt ze fantastisch!
Afbeelding
mik
Vaste gebruiker

@ Yuka: Ik doe gewoon de basiscursus met hem, Ik doe de cusrus wel in Belgie dus ik weet niet precies of dat hetzelfde is als G&G in Nederland. Ik geloof het wel, want op het laatst kunnen we ook op voor brevet.

@massam: Ik weet dat het een nieuwe oefening is, maar tijdens het wandelen kan ik zo met hem oefenen. Hij loopt vanaf het begin af aan al zo. Ik moet er wel bij vertellen dat de fokker hem heeft leren lopen aan de riem, en dat hij dat dus al kon toen ik hem op ging halen. Ik kan eens aan haar vragen hoe ze het aangeleerd heeft. Misschen dat het iets is wat hij daar al opgepikt heeft. Natuurlijk zal ik ook mijn eigen gangen eens nagaan wat ik misschien heb gedaan waardoor hij zo loopt. Ik heb van het begin af aan al meteen aangeleerd dat kort naast me ook echt kort is (ik heb vroeger met de herders van mijn vader getraind dus dat zit er van jongs af aan ingebakken) en niet een halve meter voor me, maar ik ben er dus van het begin af aan al mee aan het sukkelen en nu haalt hij gewoon weg zijn punten niet met de volg oefening. Hij heeft gewoon geen aandacht en wanneer ik die aandacht heb duurt dat gewoon niet langer als 10 sec. Daarna kan ik bijwijze vanop mijn kop staan en doen wat ik wil, maar dat is gewoon niet intressant genoeg voor meneer. Vervolgens loopt hij weer gezellig een eindje voor me :roll:

@Mickie: Dat balletje vind hij dus te geweldig, als ik dat gebruik dan begint hij erg te springen en wel te trekken aan de riem, dus hij wordt daar te enthousiast van. Op de training hebben ze me verteld dat , ik dat het best niet meer kan doen omdat ik hem dan moet gaan corrigeren omdat hij loopt te spelen. En als hij maar weet dat het balletje in mijn zak zit is hij dus niet te houden.

@Martijn: :denken: Als je kritiek geeft, vertel me dan ook waarom, hier kan ik niks mee. Ik vraag om tips om mijn hond betreft het volgen beter onder controle te krijgen. Dan helpt zo'n antwoord daar niet echt aan mee. :19:
Als je tips hebt graag daar kan ik wat mee!!

Groetjes Kim
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Bij volgen in de IPO is het idd attent meelopen los met de kop naast de knie en t liefst opkijkend naar de baas..
Hoe ik t ze zie doen is idd met of een balletje of een voertje in de hand
de hond allert maken en als ie t goed doet belonen en de beloning wat uitstellen.. ik heb t mijn hond niet aangeleerd, maar op t trainingsveld loopt ie idd zo mee..
Het commando volg thuis wordt beduidend anders opgevat :mrgreen:
niet met het enthousiasme als op t veld
Maar toch iets meer inhouden, lijn korter aandacht vragen en/of laten zien dat je wat in de handen hebt dat hij krijgt als hij de oefening naar behoren doet.
Kenai

Ongelezen bericht door Kenai »

Van stevige correcties met een slipketting kan een hond een nekhernia krijgen....
En zoals je gemerkt hebt, werkt het niet.
Je hebt het over aandacht en ik denk dat dit je basisprobleem is.
Het lijkt alsof les krijgt en te werk gaat zoals men 25 jaar geleden dacht dat het goed was.
Maar daar is men op terug gekomen.
Ik heb gelezen over leren door belonen en heb gemerkt dat dit goed werkt voor mijn honden.
Als ik hun naam zeg, heb ik meteen hun aandacht.
Je klinkt erg perfectionistisch, wat zijn je plannen met de hond?
Hij lijkt het op zich best goed te doen.
Als ik op cursus ga met mijn hond, ga ik niet voor de centimeters, maar voor de relatie met haar.
En om zelf wat bij te leren.
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Overnieuw beginnen... En positief gaan trianen. Normale halsband erom doen, slip ver weg bergen... Een correctie werkt alleen als de hond snapt waarom je corrigeert. Aangezien je hond de oefening nooit heeft gekund, zal die ook niet snappen waarom die gecorrigeert wordt...

Een andere methode dan voertje/balletje volgen, deze is door te 'shapen'

helemaal overnieuw beginnen. Naam noemen, aandacht is belonen (eventueel -heeft mijn voorkeur vanwege precieser belonen- met clicker gaan werken). Dan ga je wandelen, je noemt de naam terwijl je doorloopt. Krijg je aandacht *koppie jouw kant op* super! belonen...

Op een gegeven moment lijkt het mij dat je hond toch verder naar achter zal moeten gaan lopen om normaal te kunnen kijken naar je, zonder gelijk zn nek compleet te verdraaien, dat is jackpot, je rent naar een tas waar je van te voren (zonder dat de hond dit wist) een bal in verstopt zat, en je gaat met de bal spelen. Trainen op dat onderdeel is dan klaar. Stoppen dus.

Eerste keer heeft de hond iets van :denken: ... Maar iedere keer als ie netjes naast je volgt, zeg je het jackpot-woord (kan natuurlijk gewoon jackpot zijn, maar je kan er ook iets anders van maken), je merkt vanzelf wanneer ie het snapt dat ie daarvoor de jackpot krijgt (dan loopt ie direct heel strak naast je op moment dat je de tekenen geeft dat dat is wat je wil), dan moet ie eerst 2 stappen zo lopen, voordat ie de jackpot krijgt, dat kan je uitbouwen... Als je echt op een aantal passen zit, kan je de jackpot afbouwen, naar een 'gewone' beloning... Tevens kan je dan (niet tegelijk met uitbouwen!) gaan trainen dat ie volgt op het commando. Dus alleen belonen als ie zo loopt bij het commando 'volg' en anders het volgen negeren...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
mik
Vaste gebruiker

Ik kom net terug van de training en meneer heeft wel is waar geweldig gevolgd. Ik heb de trainster die ik vandaag had ook eens gesproken over het feit dat hij gewoon geen aandacht heeft. Dus vanaf vandaag hebben we het op de volgende manier aangepakt. Voor het begin van de oefening eens goed de aandacht vragen door hem eens vast te pakken en te zeggen "let op he manneke we gaan volgen" Dan het commando volg geven en aanlopen. Tijdens de oefening niet veel zeggen, en een kleine correctie als hij te ver van me afging. Om vervolgens te belonen als hij weer naast me liep. Aan het eind van de oefening heb ik eens flink met hem gespeeld en zot gemaakt. Dat hebben we een paar keer gedaan en daar reageerde hij erg goed op.

Ik zal zeker eens die methode met dat balletje eens gaan proberen op de manier die Jacksel en Mickie me verteld hebben, maar dan gewoon tijdens het wandelen.

Het probleem van de vereniging waar ik bij ben is dat er te veel trainers zijn met te veel verschillende methodes. Idd sommige zijn nog van de oude stempel en werkn nog met corrigeren en dan belonen, andere werken met alleen belonen, en weer andere werken weer anders. :denken: Ik heb vanaf vandaag gevragen of ik een en dezelfde trainster kan krijgen voorlopig zodat ik zelf een beetje een methode kan ontwikkelen. Ik werd zelf behoorlijk in de war gemaakt door heel die verschillende methodes, dus laat staan dat de hond het snapt.

@kenai: Ik ben zelf idd redelijk perfectionistisch dat klopt, maar dit verlang ik zo van mijn hond hoor. Ik weet dat het een Terrier is en behoorlijk eigenwijs is en hij zal nooit zo goed en gedreven zijn in G&G als bijv een collie of een herder dit zal ik dan ook niet verlangen van hem! Ik wil straks graag met de hond iets van behendigheid gaan doen, maar dan moet hij wel kunnen volgen, dus vandaar dat ik nu eens om advies hier vraag om dat te verbeteren, want met een hond die er elke keer vandoor gaat en zijn eigen zin doet hoef ik waarschijnlijk niet aan behendigheid te beginnen. Daar moet hij op zijn minst toch goed kunnen los volgen en aandacht voor me hebben.

@martijn: Ja ik ben echt zo'n geweldadige trut die mijn hond vreselijk in elkaar schopt omdat hij niet wil luisteren. Ik denk dat je toch een heel verkeerd beeld van me hebt!!!! :19: Als je nu eens normale kritiek zou kunnen geven en een idee hoe ik het wel zou kunnen doen (zoals iedereen die hier in het topic heeft gereageerd), dan kan ik daar wat mee. Me geweldadig noemen en zeggen dat ik mezelf maar een klap voor me kop moet geven en dat mensen walgen van een "fikse correctie"daar schiet je dus niets mee op. Hou dan liever je mond en laat degene die me wel willen helpen hier reageren en ga jij jezelf even afreageren op een boksbal! ( en nee hier bedoel ik dus niet de hond mee!!!!) :roll: Ik ben hier om serieus advies te vragen en niet om me te kakken te laten zetten! :ok:

@ de rest: Iedereen erg bedankt!!! Ik zal de hierboven gegeven tips zeker gaan gebruiken in de praktijk! Meer bruikbare tips zijn altijd welkom!

Groetjes Kim
gotcha
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door gotcha »

Hoi,Kim

Hoe oud is je hond?Ook wij gaan naar de hondenschool(yep Belgie),en zoals jezelf zegt, zijn hier, ook verschillende meningen van bepaalde trainers.
Dat is niet gemakkelijk,maar vraag gewoon degene waar jij je het best mee kan vinden qua training.Als dit mogelijk is,bij ons moeten we het stellen met degene die les geeft op dat moment. :ok:
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik wil straks graag met de hond iets van behendigheid gaan doen, maar dan moet hij wel kunnen volgen, dus vandaar dat ik nu eens om advies hier vraag om dat te verbeteren, want met een hond die er elke keer vandoor gaat en zijn eigen zin doet hoef ik waarschijnlijk niet aan behendigheid te beginnen. Daar moet hij op zijn minst toch goed kunnen los volgen en aandacht voor me hebben.
Voor behendigheid hoeft de hond echt niet te volgen hoor... Aandacht is wel erg handig, maar wat heb je er in de behendigheid in hemelsnaam aan als je hond strak volgt? Je hebt er meer aan als ie juist wat bij je vandaan loopt, maar wel onder appél blijft...

Enne, mijn terror-terriër doet ook behendigheid, maar is regelmatig stronteigenwijs, stopt opeens voor toestellen om alleen voor de bal, of met een flinke snauw van mij verder te gaan... Of spontaan niet meer hierkomen... Dat soort acties :19:

Is gewoon lachen, tis voor de lol hoor...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
mik
Vaste gebruiker

@gotcha: Wij moeten het vaak ook stellen met diegene die op dat moment les geeft, maar vaak doen ze de groep in twee splitsen. Dan vraag ik wel dat ik gewoon steeds bij dezelfde mag, omdat ik dat gewoon fijner vind. Ik moet zeggen dat ze dat gelukkig oke vinden. Finn is nu 11 mnd een behoorlijke puber op het moment!

@Jacksel: Ik weet dat hij niet echt hoeft te volgen, maar als hij aan de riem onder appel volgt dan heeft hij op dat moment aandacht voor je.En aangezien je hond tijdens behendigheid idd aandacht voor je moet hebben is het toch wel fijn dat dit ook al tijdens het volgen aangeleerd wordt omdat het later dan gewoon makkelijker is. (tenminste dat denk ik dan toch) Idd een terrier is lekker stront eigenwijs en ik moet zeggen dat, dat een van de charmes zijn van de terrier waar ik op ben gevallen. Ik ben zelf ook behoorlijk eigenwijs, dus zo baas zo hond moet ik maar denken :mrgreen: Ik heb ook het idee dat hij snel is afgeleid omdat hij het gewoon niet intressant genoeg vind (lees actief genoeg), misschien als hij weet dat hij leuke dingen mag doen dat hij het dan een stuk beter doet :19: Dus misschien moet ik gewoon maar eens beginnen met een proefles wanneer meneer 1 jaar is geworden. Ik heb nog goede hoop hoor.

Groetjes Kim
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Je kan de aandacht vreagen van je hond door leuke aandachts oefeningetjes tegaan doen....
Ik laat Bowie volgen door met wat lekkers in mijn hand en de hand in mijn zij teplaatsen zodat ze met haar neus het ruikt en dan loopt ze superbraaf mee...en dat bouw je uit dus in het begin na 2 stappen belonen en het lekkers erin de volgende keer na 4 stappen etc...zo bouw je het uit....
Mijn hond is ruim 8 maanden binna 9 en doet het zeker niet perfect maar dat hoeft nu helemaal nog niet en ik wil graag op den duur sport en spel gaan doen met haar maar zoals het er nu uit ziet zal ik deze cursus nog eens moeten doen want alle honden zijn al veel verder dan Bowie maar dat vind ik geen probleem...Bowie is veel speelser en vind de hele wereld veel leuker dan de andere honden...dus ikheb geduld ze is nog jong.
Vooral positief trainen, niet teveel corrigeren pas als je zeker weet dat je hond de oefening goed beheert en snapt dan kan je een keer een rustige stemcorrectie gebruiken maar zeker niet met een slip bij een jonge hond dat brengt meer narigheid dan dat helpt... ja op dat moment helpt het maar een schop onder zijn reet zal dat ws ook doen maar dat wil nog niet zeggen dat dat de beste manier is.

Jacqueline
Afbeelding
lonneke
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door lonneke »

jezus zeg, wat zijn jullie hard tegen iemand die met een engelse slip of volledige slip werken.

eerlijk gezegd heb ik met een volledige slip gewerkt en geen harde correctie gegeven.

je kunt ermee werken als je weet hoe het moet.

ga eens op een rottweilerclub kijken en tel is hoeveel honden er lopen zonder slipketting.

bij mijn broer in hapert lopen er geen zonder slipketting rond.
Groetjes Lonneke, Toby, Djucko en Cooper
Afbeelding
http://cordoba.euroboom.nl
Het asiel in Cordoba : http://www.youtube.com/watch?v=xwAr7onokSo
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Ik vind het erg om te zeggen, maar in je eerste bericht kon ik al opmaken dat je naar een Belgische hondenschool ging. Om eerlijk te zijn, in België lopen ze op vlak van hondenopvoeding hopeloos achter en in veel scholen wordt er maar wat gedaan zonder dat iemand weet waarmee hij bezig is.

Zorg ervoor dat je hond aandacht wil hebben voor jou, niet dat hij tegen je been blijft lopen uit schrik voor een snok aan die ketting.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
gotcha
Zeer actief

Alhoewel de populaire Martin Gaus(nederlander toch) vroeger op de Belgische t.v,aardig met een slipketting omging.En in veel gevallen ook succes oogste.

Op welke manier staan ze bij ons dan achter qua hondenschool? :19:

Bij onze hondenschool wordt er ook positief beloond.en geen slipketting. :ok:
~Tine~
Zeer actief

gotcha schreef:Alhoewel de populaire Martin Gaus(nederlander toch) vroeger op de Belgische t.v,aardig met een slipketting omging.En in veel gevallen ook succes oogste.

Op welke manier staan ze bij ons dan achter qua hondenschool? :19:

Bij onze hondenschool wordt er ook positief beloond.en geen slipketting. :ok:
Goede club! Er zijn niet veel clubs in België die zonder slip werken.
gotcha
Zeer actief

Tine,
Graag de naam (ras)van je hond,die roodbruine op de foto.Ik vind hem prachtig! :ok:
~Tine~
Zeer actief

gotcha schreef:Tine,
Graag de naam (ras)van je hond,die roodbruine op de foto.Ik vind hem prachtig! :ok:
Het is een Australian Kelpie . :ok:
gotcha
Zeer actief

Behoren zij tot de herders? :denken: Of zie ik dat verkeerd.
Hier in het antwerpse heb ik ze toch nog niet gezien. :wink:
mik
Vaste gebruiker

Hallo allemaal

De tips hebben geweldig geholpen! Afgelopen zondag hebben we overgang gehad van de B naar de C. Tja het volgen is perfect gegaan moet ik zeggen. 13 van de 15 punten!!! Yeah!!!! Maar ons Finn zou geen echte terrier zijn als hij het dan niet op een andere oefening zou verknallen!! Normaal gaat het oproepen echt zo goed! Ik /roep zitvoor en hij zit normaal gesproken meteen recht voor me. Behalve tijdens de overgang jullie kunnen het vast wel raden. Meneer nam een aanloop en ging vrolijk de andere kant in :19: om vervolgens lekker rond te rennen en het zijn eigen naar de zin te maken :roll: . Ik natuurlijk op mijn aller liefst roepen,maar je zag hem heel duidelijk naar mij kijken zovan :smile2: :pffff:

Nouja typisch terrier zulen we maar zeggen!! Ik kan er nu best wel om lachen moet ik zeggen. Volgende keer beter.

Maar ik was natuurlijk wel blij dat het volgen dus super gaat!Hij let zowaar de hele oefening op me. Daar buiten niet zo maar dat gaat wel goed komen. Zelfs tijdens de lessen gaat het echt heel goed, dus ik ben super tevreden met mijn lieverd!

Iedereen die goede tips had ontzettend bedankt!

Groetjes Kim
_rensje_lovesdoggy's

mijn hond doet dit ook

Ongelezen bericht door _rensje_lovesdoggy's »

en loopt voor me uit ik heb geleerd om dan om te draaien en opnieuw te beginnen tot hij het goed doet en hem dan te belonen.
trekt hij weer weer omdraaien eindje lopen en dan weer opnieuw.
veel oefenen.
of je moet een hond wat korter houden.
natuurlijk zijn er veel manieren om dit goed te doen en te oefenen.
alleen bestraffen is nooit goed hij probeert het goed te doen en dan gaat het fout ook nog straf niet echt een stimulans
groetjes renate
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Leer hem stapje voor stapje je hand aan te raken. Zeg dan iets en beloon hem.
steek jij je hand uit en hij raakt hem aan beloon dan weer
steek jij je hand uit hij wil hem aanraken en maak dat hij een stap moet doen voor aanraken. Beloon hem
weer hand uitsteken en paar stappen belonen
dit steeds verder doen totdat je dus je hand naast je kan houden en hij je hand volgt. Loopt hij naast je, je doet het positief en dus zal het veel leuker zijn om te volgen en beloon dan eens snel en en dan weer over een langere afstand. :ok:
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”