Marlenejjj schreef:denk je dan dat een hond in de negeermodus gaat als een andere hond b.v. probeert z'n eten af te pakken omdat de roedelleider dat ook doet ?
De roedelleider eet eerst, komt er een ander bij zijn buit krijgt de ranglagere absoluut een snauw. In het nest is hem dan ook al meegegeven wat die snauw betekend. Bij mijn honden is dat het woordje nee omdat grommen door een mens een beetje apart staat.
het ging mij even om deze uitspraak:
Marlenejjj schreef:Straf je een hond met fysiek of verbaal geweld moet je niet raar opkijken als de hond zijn geschillen op op die manier op gaat lossen, hij leert het immers van de ranghogere dat het zo moet.
Op zich vind ik de vraag of een hond zich agressiever zal gedragen naarmate hij agressiever behandeld wordt wel een interessante. Bij apen zijn dergelijke experimenten wel gedaan, en dan blijkt, meen ik te weten

, vraag me even niet naar de details, dat als je een aap van een agressieve apensoort laat leven in een groep vreedzamer apen, de agressieve aap zich ook vreedzamer gaat gedragen. Maar een hond is nog geen aap.
Daarnaast, honden zullen geschillen altijd op een hondse manier oplossen. Het grommen kan je daarom theoretisch niet vergelijken met een positief aangeleerd nee. Honden doen niet aan positieve training.
Verder: de hondenfluisteraar wiens naam ik even kwijt ben ( klaas ... ) adviseert, als ik het me goed herinner, wel degelijk gewoon tegen een hond te grommen als het zo uitkomt. Zelf ben ik er van overtuigd dat allerlei klanken die wij uitstoten, zals b.v. - hé, hé, hé - wat ikzelf nogal eens gebruik, door honden intuitief begrepen worden, d,w,z, in de hondse 'vertaling ' , en daarvoor dus geen positieve training nodg hebben.
Ik denk dat mensen niet goed begrijpen wat positieve training is. Al is het al een aantal keren genoemd. Ik straf ook, alleen nooit met fysiek geweld, ik schaar daar onder: alles waar je je hond pijn mee doet.
in principe deel ik ook geen tikken uit ( een keer wel met spijt ), maar opnieuw, theoretisch, welke vorm van correctie je ook kiest, het komt aan, of niet. Anders is het geen correctie, Dat een fysieke correctie per defenitie slechter is lijkt me nogal menselijk geredeneerd. En dan nog, zelfs bij mensen vind ik fysieke straffen niet perse harder dan anderen.
Ik laat niet alles maar gebeuren, dat kan ook niet. Maar ik licht wel uit wat goed gaat. Springen tegen een mens op kan ik negeren, ik beloon hem dan als hij 2 sec. met 4 pootjes op de grond staat.
toen ik spok uit het asiel haalde viel het me al op dat hij graag tegen mensen opsprong. Dat deed hij dus ook in het uitaatbos, en dat is dus typisch iets wat je maar moeilijk kunt negeren. Mensen vinden die modderpoten op hun kleding gewoon niet fijn.
Een paar flinke verbale correcties waren genoeg om het eruit te krijgen, althans bij vreemden doet hij het niet meer.
Uit de plantenbak eten of bijten in kuiten van mensen negeer ik natuurlijk niet tot hij klaar is met zijn bezigheden. Maar ik heb daar geen pasklare oplossing voor, dat verschilt namelijk ontzettend per hond en baas, reden en situatie. Alleen...al eerder gezegd, ik zal nooit correctiemiddelen inzetten omdat ik vind dat het zonder beter gaat. Het gaat mij dan om het welzijn van de hond.
Mensen hebben het hier over het gedrag van de wolven onderling maar wij kunnen die subtiele signalen, die timing en die onderlinge band nooit evenaren.
tuurljk kunnen wij dat niet, en ik zal de laatste zijn om de positieve trainingsmethode op zich in discrediet te brengen. Ik vind het soms goed, soms een hoop gedoe als het ook makkelijker kan, en soms ontoereikend.
Maar ik maak wel bezwaar als we gaan doen alsof een correctie alszodanig buiten het referentiekader van een hond valt, alleen omdat die correctie door een mens gegeven wordt.