Dit is hoe ik het gedaan heb; graag aanvullingen als iemand een betere methode weet
Het 'kom'-signaal
Je begint met het fluitsignaal (kun je zelf bepalen ik doe korte stootjes; tu-tu-tu-tu) te conditioneren zoals bij een clicker; dus fluitsignaal-koekje, fluitsignaal-koekje en dat een stuk of tien keer achter elkaar. Deze sessie hou je een paar maal per dag en een aantal dagen herhalen. Tegelijkertijd geef je het signaal ook iedere keer vlak voor je hem zijn bak eten geeft en voor je een kluif geeft (of een speeltje wat hij heel belangrijk vindt). Zodoende wordt het fluitsignaal heeeel bijzonder voor hem!
Dan (binnenshuis en geen afleidingen!) zijn naam zeggen + fluitsignaal; hij zou dan direct moeten komen (heel enthousiast belonen!). Is dit niet zo dan bovenstaande herhalen.
Dan verder opbouwen; jij staat in de keuken, hond heeft het niet in de gaten; fluiten, als hij komt;
Gaat dit allemaal als een speer dan kun je eerst bijv. in de tuin gaan oefenen en pas als dit 100% goed gaat buiten gaan oefenen. Als je niet helemaal zeker bent kun je beter eerst aan de lange lijn oefenen; dan kun je hem rustig binnen 'hengelen' mocht hij door de fluit 'heenlopen'. Omdat het bij het loslopen moeilijker is zou je ook kunnen beginnen met eerst het hier-commando te geven en direct daarna het fluitsignaal.
Heel belangrijk is om niet meer dan één of hoogstens twee keer te fluiten, komt hij dan niet en je gaat dan door met fluiten dan wordt dit signaal waardeloos; hij weet dan dat hij niet hoeft te komen (ik weet dit uit ervaring
Het is een heel karwei; je bent er weken mee bezig, maar ik vond en vind het de moeite waard, zeker met staande honden die nou eenmaal veel 'ruimte' nemen. Het geeft je toch meer controle. Dus neem de tijd en heb heel veel geduld en heel erg lekkere snoepjes (dus niet de 'gewone' frolicjes of zo)
De 'zit' of 'stop'-fluit
Weer binnenshuis, zonder afleiding, beginnen. Een paar maal per dag oefenen. Telkens voor je het zit-commando geeft, geef je een fluitsignaal (ik heb een jachtfluit; daarop zit een 'rolfluit' en deze gebruik ik voor het zitten, maar dat moet je zelf bepalen). De hond moet dan gewoon vóór je of naast je gaan zitten. Ook weer heel lekkere beloningen gebruiken; het moet echt iets bijzonders zijn (kan ook speeltje zijn). Dan gaan proberen zonder stemcommando.
Dan de afstand gaan trainen. Je gooit een stukje worst op een halve meter afstand; hond kijkt naar je; fluitsignaal en terwijl de hond bezig is om te gaan zitten doe je een stap naar hem toe een prijst hem de hemel in! Herhalen, herhalen en ook weer uitbreiden naar tuin, enz. Zo steeds de afstand groter maken en dan in plaats van naar hem toe te stappen om te belonen, de beloning naar hem toegooien (of naar hem toegaan en beloning gooien afwisselen). Dante vond het ook een grote beloning als ik de bal naar hem gooide, bijv. Ook bij deze oefening moet je een heel lange adem hebben; veeel geduld. Bij Dante ben ik pas op drie-jarige leeftijd begonnen en dit commando zit er nu beter in dan het kom-signaal, merkte ik laatst. Hij zat achter een konijn aan en om uit te proberen floot ik het 'zit'-signaal. Tot mijn stomme verbazing
Wat een verhaal hè, maar nogmaal het is mijn manier, misschien zijn hier wel anderen die het op een minder omslachtige manier voor elkaar hebben gekregen (met jachthonden dan
Succes,
Gr. Marijke