Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aanleren van het fluitsignaal

Moderator: moderatorteam

Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Aanleren van het fluitsignaal

Ongelezen bericht door Moon »

Iemand vroeg mij om uitleg hierover; dus bij deze dan :wink:
Dit is hoe ik het gedaan heb; graag aanvullingen als iemand een betere methode weet :ok:
Het 'kom'-signaal
Je begint met het fluitsignaal (kun je zelf bepalen ik doe korte stootjes; tu-tu-tu-tu) te conditioneren zoals bij een clicker; dus fluitsignaal-koekje, fluitsignaal-koekje en dat een stuk of tien keer achter elkaar. Deze sessie hou je een paar maal per dag en een aantal dagen herhalen. Tegelijkertijd geef je het signaal ook iedere keer vlak voor je hem zijn bak eten geeft en voor je een kluif geeft (of een speeltje wat hij heel belangrijk vindt). Zodoende wordt het fluitsignaal heeeel bijzonder voor hem!
Dan (binnenshuis en geen afleidingen!) zijn naam zeggen + fluitsignaal; hij zou dan direct moeten komen (heel enthousiast belonen!). Is dit niet zo dan bovenstaande herhalen.
Dan verder opbouwen; jij staat in de keuken, hond heeft het niet in de gaten; fluiten, als hij komt; :cheer: + belonen. Ook verder opbouwen; bijv. je verstopt je ergens en fluit en de afleidingen opbouwen. Hij moet wel steeds in één keer komen anders echt een stapje terug doen (als je meerdere keren moet fluiten verliest het signaal zijn kracht).
Gaat dit allemaal als een speer dan kun je eerst bijv. in de tuin gaan oefenen en pas als dit 100% goed gaat buiten gaan oefenen. Als je niet helemaal zeker bent kun je beter eerst aan de lange lijn oefenen; dan kun je hem rustig binnen 'hengelen' mocht hij door de fluit 'heenlopen'. Omdat het bij het loslopen moeilijker is zou je ook kunnen beginnen met eerst het hier-commando te geven en direct daarna het fluitsignaal.
Heel belangrijk is om niet meer dan één of hoogstens twee keer te fluiten, komt hij dan niet en je gaat dan door met fluiten dan wordt dit signaal waardeloos; hij weet dan dat hij niet hoeft te komen (ik weet dit uit ervaring :mrgreen: ). Beter is het om dan weer wat stapjes terug te doen.
Het is een heel karwei; je bent er weken mee bezig, maar ik vond en vind het de moeite waard, zeker met staande honden die nou eenmaal veel 'ruimte' nemen. Het geeft je toch meer controle. Dus neem de tijd en heb heel veel geduld en heel erg lekkere snoepjes (dus niet de 'gewone' frolicjes of zo)
De 'zit' of 'stop'-fluit
Weer binnenshuis, zonder afleiding, beginnen. Een paar maal per dag oefenen. Telkens voor je het zit-commando geeft, geef je een fluitsignaal (ik heb een jachtfluit; daarop zit een 'rolfluit' en deze gebruik ik voor het zitten, maar dat moet je zelf bepalen). De hond moet dan gewoon vóór je of naast je gaan zitten. Ook weer heel lekkere beloningen gebruiken; het moet echt iets bijzonders zijn (kan ook speeltje zijn). Dan gaan proberen zonder stemcommando. :cheer: ; als dat lukt! Hier nog een tijdje mee doorgaan en uitbreiden naar tuin en buitenshuis. Eerst aan de lijn en dan los. Ook rustig opbouwen, geen haast!
Dan de afstand gaan trainen. Je gooit een stukje worst op een halve meter afstand; hond kijkt naar je; fluitsignaal en terwijl de hond bezig is om te gaan zitten doe je een stap naar hem toe een prijst hem de hemel in! Herhalen, herhalen en ook weer uitbreiden naar tuin, enz. Zo steeds de afstand groter maken en dan in plaats van naar hem toe te stappen om te belonen, de beloning naar hem toegooien (of naar hem toegaan en beloning gooien afwisselen). Dante vond het ook een grote beloning als ik de bal naar hem gooide, bijv. Ook bij deze oefening moet je een heel lange adem hebben; veeel geduld. Bij Dante ben ik pas op drie-jarige leeftijd begonnen en dit commando zit er nu beter in dan het kom-signaal, merkte ik laatst. Hij zat achter een konijn aan en om uit te proberen floot ik het 'zit'-signaal. Tot mijn stomme verbazing :cheer: plofte hij midden op het veld op zijn achterwerk! Toen floot ik het 'kom'-signaal en hij ging verder waar hij gebleven was; achter het konijn aan :mrgreen: . Maar als ik naar hem toe was gelopen had ik hem zo aan kunnen lijnen...
Wat een verhaal hè, maar nogmaal het is mijn manier, misschien zijn hier wel anderen die het op een minder omslachtige manier voor elkaar hebben gekregen (met jachthonden dan :wink: )
Succes,
Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
gelderen
Actief

Ongelezen bericht door gelderen »

Ik heb het in eerste instantie aangeleerd met de voerbak. Bij etenstijd fluiten en zodra hij in de buurt komt de voerbak neergezet. Toen hij dit door had (en dat ging heel snel) ben ik naar buiten gegaan. Ik heb niet met een lange lijn gewerkt maar alleen los. Fluiten en als hij meteen komt een FLINKE beloning geven. Ik gebruik gerust een handvol kleingesneden rodi wordt als beloning voor het snel hierkomen. Ik ben nooit zuinig met belonen. Liever te veel dan te weinig. Als de hond dat eenmaal snapt kun je langzaam uitbreiden door situaties met afleiding op te zoeken. Als mijn hond niet luisterde (m.a.w. als ik te snel was gegaan en te veel afleiding opgezocht had) liep ik snel de andere kant op. Als hij dan alsnog kwam dan kreeg hij een aai over zijn bol maar geen voer beloning meer. Kwam hij dan niet dan verstopte ik mezelf. Foalan (Saarloos wolfhond) is voor 90-95% betrouwbaar in het hierkomen. Paarden en katten geven een probleem. Dan moet ik echt de andere kant oplopen anders komt hij niet. Mika (oud duitse herder) is 99,99% betrouwbaar in het hierkomen.

Naar mijn mening zijn er bij het hierkomen 3 belangrijke punten.
1: Voorkomen dat de hond niet luisterd (maak het dus niet te moeiijk in het begin).
2: hierkomen moet ALTIJD leuk zijn. Ook al duurt het een half uur voordat hij komt, hij is toch braaf!
3: Gebruik een beloning waar de hond dol op is. Dit kan natuurlijk alles zijn, een aai over de bol is voor sommige honden DE beloning. Voor andere honden is dat voer of een speeltje.

Het lijkt voor een groot deel op jouw methode en voor mij heeft dit met beide honden erg goed gewerkt maar er zijn ongetwijfeld andere methodes die ook erg goed zijn.
Gr
Eelco
Moon
Zeer actief

Ik ben niet bekend met de Saarloos maar van de herder (shoot me if i'm wrong :wink: ) heb ik begrepen dat dat honden zijn die over het algemeen dicht bij de baas blijven. Een goede staande jachthond moet ruimte nemen om zelfstandig het wild op te sporen. Het zit er dus ingebakken ahw. om wat verder weg te gaan. Daarbij hebben ze een heel goede neus. Een hond die al wat verder weg loopt heb je minder invloed op (ik tenminste :wink: ). Vandaar die voorzichtigheid om eerst met de lange lijn te trainen.
Kunnen ze niet de fout in gaan! Ik heb zelf namelijk het hele traject (met nieuw fluitsignaal) overnieuw moeten doen omdat ik te snel ging. Mijn hond reageerde echt niet op weghollen van mij als hij 'iets in zijn neus' kreeg....

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
YorickLenka
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door YorickLenka »

Bedankt voor deze supertips hoor! :ok:

Ik ga er zeker gebruik van maken.
Groetjes,

An
Pootje van Yorick & Lenka
Moon
Zeer actief

YorickLenka schreef:Bedankt voor deze supertips hoor! :ok:

Ik ga er zeker gebruik van maken.
Nou stroop je mouwen maar op, want het is een hele klus! Maar als het lukt heb je er ook heel veel aan. Succes en laat eens horen hoe het vordert :ok:
Heb je nog vragen, stel ze gerust; ik ben geen expert maar het is mij in ieder geval bij één hond gelukt om het aan te leren :wink:

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
pollunder
Zeer actief

Ongelezen bericht door pollunder »

Gebruik je nog andere fluitsignalen naast "kom" en "zit"?
YorickLenka
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door YorickLenka »

Moon schreef: Nou stroop je mouwen maar op, want het is een hele klus! Maar als het lukt heb je er ook heel veel aan. Succes en laat eens horen hoe het vordert :ok:
Heb je nog vragen, stel ze gerust; ik ben geen expert maar het is mij in ieder geval bij één hond gelukt om het aan te leren :wink:

Gr. Marijke
Zal ik zeker doen, echt bedankt meid!
Groetjes,

An
Pootje van Yorick & Lenka
Moon
Zeer actief

pollunder schreef:Gebruik je nog andere fluitsignalen naast "kom" en "zit"?
Nee, ik heb geen jachttraining gedaan alleen een seizoen apporteertraining. Bovendien vind ik beide commando's zo belangrijk dat ik de fluit zo min mogelijk gebruik. Ben bang dat als ik de fluit voor nog meer dingen ga gebruiken 'de kracht' er af gaat. Misschien zie ik het wel helemaal verkeerd maar ik ben zo blij hoe het nu gaat!
Doe wel eens voor de lol een beetje dirigeren; dus met armgebaren 'links' en 'rechts'; dus kort stootje op de 'kom'fluit als Dante haast bij een kruising is en dan wijs ik hem naar rechts bijv. Slaat verder nergens op maar vind ik leuk om te doen. Doe jij wel meer met fluitsignalen?

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
pollunder
Zeer actief

Ongelezen bericht door pollunder »

Moon schreef: Doe jij wel meer met fluitsignalen?
Op de jachttraining gebruiken we:
Het kort-kort-kort fluiten voor terug te komen.
Het lang fluiten voor stop/zit.
En het heel zacht constant fluiten als signaal dat de hond moet zoeken naar de dummy.

Niet veel meer dus. Ik was gewoon benieuwd :wink:
Snow

Ongelezen bericht door Snow »

Wat leuk! Ik had er nog nooit van gehoord. Nou heb ik ook nog nooit een jachthond gehad, maar herders en die blijven idd wat dichter bij je in de buurt. Dus ik gebruik alleen handsignalen, ook handig voor op afstand (op open gebied dan)
Maar in het bos ed klinken die fluitsignalen wel heeeel handig. Ik ga het zeker uitproberen.
Goede tip zeg!
gelderen
Actief

Moon schreef:Ik ben niet bekend met de Saarloos maar van de herder (shoot me if i'm wrong :wink: ) heb ik begrepen dat dat honden zijn die over het algemeen dicht bij de baas blijven. Een goede staande jachthond moet ruimte nemen om zelfstandig het wild op te sporen. Het zit er dus ingebakken ahw. om wat verder weg te gaan. Daarbij hebben ze een heel goede neus. Een hond die al wat verder weg loopt heb je minder invloed op (ik tenminste :wink: ). Vandaar die voorzichtigheid om eerst met de lange lijn te trainen.
Kunnen ze niet de fout in gaan! Ik heb zelf namelijk het hele traject (met nieuw fluitsignaal) overnieuw moeten doen omdat ik te snel ging. Mijn hond reageerde echt niet op weghollen van mij als hij 'iets in zijn neus' kreeg....

Gr. Marijke
Ligt een beetje aan de Saarloos maar de meeste zijn juist erg zelfstandig en gaan erg ver weg. Foalan liep als kleine pup (8 weken oud) al gerust 500m weg zonder mij in de gaten te houden. Daarnaast staat hij erg dicht bij de natuur dus juist op afstand is hij zeer moeilijk te trainen. Inmiddels heb ik het er wel in dat hij me in de gaten houdt en ook op afstand luisterd maar dat ging helaas niet vanzelf.

Mika (de oud duitse herder) gaat zelden verder dan 50m en is veel eenvoudiger op afstand te trainen.

Gr
Eelco
Moon
Zeer actief

pollunder schreef:
Moon schreef: Doe jij wel meer met fluitsignalen?
Op de jachttraining gebruiken we:
Het kort-kort-kort fluiten voor terug te komen.
Het lang fluiten voor stop/zit.
En het heel zacht constant fluiten als signaal dat de hond moet zoeken naar de dummy.

Niet veel meer dus. Ik was gewoon benieuwd :wink:
Leuk hè, jachttraining; ik heb apporteertraining gedaan omdat ik geen rijbewijs heb en dit het enige was wat ik met ov kon bereiken. Ga ws. eind van deze maand weer verder.
Ik gebruik nu ook kort-kort-kort. Ben ik gaan doen omdat ik de eerste keer mijn signaal verknalt heb door veel te veel te fluiten; moest ik weer helemaal opnieuw beginnen. Om meer verschil te hebben in beide signalen gebruik ik de rolfluit voor het zitten (aangezien aanleren op oudere leeftijd toch wat moeilijker leek). Als ik weer bij een pup zou beginnen zou ik ook dezelfde fluit met verschillende signalen gebruiken; wel zo makkelijk!

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

gelderen schreef:
Moon schreef:Ik ben niet bekend met de Saarloos maar van de herder (shoot me if i'm wrong :wink: ) heb ik begrepen dat dat honden zijn die over het algemeen dicht bij de baas blijven. Een goede staande jachthond moet ruimte nemen om zelfstandig het wild op te sporen. Het zit er dus ingebakken ahw. om wat verder weg te gaan. Daarbij hebben ze een heel goede neus. Een hond die al wat verder weg loopt heb je minder invloed op (ik tenminste :wink: ). Vandaar die voorzichtigheid om eerst met de lange lijn te trainen.

Gr. Marijke
Ligt een beetje aan de Saarloos maar de meeste zijn juist erg zelfstandig en gaan erg ver weg. Foalan liep als kleine pup (8 weken oud) al gerust 500m weg zonder mij in de gaten te houden. Daarnaast staat hij erg dicht bij de natuur dus juist op afstand is hij zeer moeilijk te trainen. Inmiddels heb ik het er wel in dat hij me in de gaten houdt en ook op afstand luisterd maar dat ging helaas niet vanzelf.

Gr
Eelco
Ik wil niet vervelend doordrammen, maar dan is het toch juist zaak om op 'safe' te spelen, dus geen risico te lopen dat in de aanleerfase de hond 'in de fout gaat'? Dat is juist waarom ik de vraagsteller aanraad om eerst met een lange lijn te werken buiten. De hond leert dan dat er geen andere mogelijkheid is dan komen als er gefloten wordt. Uiteraard moet dat 'binnenhengelen' ook op een positieve manier gebeuren, dus al juichend van de hond weglopen, de hoelahoep dansen of weet ik wat om de hond zijn aandacht te krijgen :mrgreen: En natuurlijk een snoepje of speeltje als hij uiteindelijk bij je is. Hoe deed je dat dan zonder lange lijn?

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
Benji&Brenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Benji&Brenda »

Ik ben ooit begonnen met de fluit trainen maar heb het toen niet volgehouden maar toch zie je nog best vaak dat honden goed luisteren naar fluitjes.

Ik heb zo'n dun fluitje met zo'n heel hoog geluid, het maakt toch verder niet uit met wat voor soort fluit je het aanleert? Het zou mij alleen gaan om de hierkom oefening.
Groetjes Brenda en een pootje van Britt en Bram - www.stativo.nl
Afbeelding
gelderen
Actief

Moon schreef:
gelderen schreef:

Gr. Marijke

Gr
Eelco
Ik wil niet vervelend doordrammen, maar dan is het toch juist zaak om op 'safe' te spelen, dus geen risico te lopen dat in de aanleerfase de hond 'in de fout gaat'? Dat is juist waarom ik de vraagsteller aanraad om eerst met een lange lijn te werken buiten. De hond leert dan dat er geen andere mogelijkheid is dan komen als er gefloten wordt. Uiteraard moet dat 'binnenhengelen' ook op een positieve manier gebeuren, dus al juichend van de hond weglopen, de hoelahoep dansen of weet ik wat om de hond zijn aandacht te krijgen :mrgreen: En natuurlijk een snoepje of speeltje als hij uiteindelijk bij je is. Hoe deed je dat dan zonder lange lijn?

Gr. Marijke
Ik zeg ook niet dat een lange lijn niet werkt of dat ik het niet aanraadt. Ieder moet dat op zijn eigen manier doen. Ik zeg alleen hoe ik het gedaan heb. Bij Foalan zou een lijn niet werken omdat hij weet wanneer hij aan de lijn zit.

Ik voorkom het 'niet komen' door niet te fluiten als ik een vermoeden had dat hij wel eens niet zou willen komen. Ik maakte de beloning ook HEEEL erg groot dan is de kans kleiner dat hij niet komt. Na het hierkomen geef ik ook bijna altijd meteen weer vrij zodat hij de link hierkomen = aanlijnen niet legt. M.a.w. ik maak mezelf leuker dan de afleiding. Als hij niet luisterd loop ik snel de andere kant op. De straf is dan dat ik hem negeer. Als hij dan alsnog meteen komt krijgt hij een aai over de bol. Als het dan nog langer dan een paar tellen duurt krijgt hij geen beloning meer. Het hierkomen train ik tussendoor en niet appart als een oefening. Een lange lijn is voor mij vanuit een praktisch oogpunt lastig. Ik ga dagelijks naar het bos of rozendaalse hei en de honden lopen daar altijd los. Als ik ze eerst aan moet gaan lijnen om te oefenen dan ga ik mijn doel voorbij. Nogmaals, iedereen heeft zijn eigen manier en dit is slechts mijn manier om de fluit aan te leren.

Gr
Eelco
jean-jerre
nieuw lid

Ongelezen bericht door jean-jerre »

Hey

Ik heb zelf een duitse staande (Marie). En over het algemeen ben ik zeer tevreden over de manier waarop zij luistert. Zéér consequent. Al was het tot nu toe niet altijd even makkelijk. Ze is ondertussen net een jaar.
Er is een groot probleem: Het jachtinstinct.
Als ik thuis, op de hondenschool of op ander gekend terrein over haar roep komt ze altijd. Zelf op onbekend terrein komt ze meestal. Maar op het moment dat haar neus over de grond gaat kan ik een half uur of dikwijls veel langer wachten tot ze uitgeraast is... Ze hoort me percies niet. Op snoepjes is ze niet zo gek. Heb al allerlei lekkers geprobeerd. Enkel als er echt niets intressanter is dan dan snoepje vindt ze het wel een goede beloning. Met haar lievelingsspeeltje kan ik ze dan weer werkelijk alles laten doen. Maar niet wanneer ze iets geroken heeft...
Omdat wij thuis een gezin van 5 personen hebben, heeft zij eigenlijk 5 baasjes (alhoewel ik eigenlijk de enige ben die zich bezighoud met de 'africhting') en zijn er altijd baasjes die minder consequent zijn in het 'hier'-bevel. Ik veronderstel ook dat het 'hier'-bevel zijn kracht heeft verloren omdat ze denkt dat wanneer zou komen ze niet meer verder mag jagen.
Nu las ik deze topic en het leek me misschien een goed idee om het ook eens met een fluitje te proberen.
Enkel zou ik eerder niet geneigd zijn snoepjes te gebruiken omdat ze daar toch niet zo hevig op staat. Ik zou dan thuis (waar ze geen afleiding heeft) telkens een fluitsignaal geven gevolgd door het 'hier'-bevel (dit bevel werkt dus altijd thuis). En zo dan stilletjes opbouwen zodat ze het 'hier'-bevel niet meer nodig heeft en ook enkel op het fluitsignaal reageert. (ik zou haar dan wel telkens belonen met een apport wat thuis het allertofste op wereld voor haar is)
Omdat wij thuis op een boerderij wonen zijn er wel enkele plekjes die ruiken naar ratten/muizen of andere knaagdieren. Hier wil zij als jachthond altijd wel een kijkje gaan nemen (en vangt zo soms een rat/muis zelf duiven en een mol heeft ze al kunnen vangen :wink: ).
Het voordeel van deze plaatsen is dat ze meestel met een deur of poort zijn afgesloten. Dus nu dacht ik om als volgende stap op het moment dat zij voor zo'n deur staat te wachten tot ik ze open (want ze staan dan helemaal onder de stres om binnen te mogen en te ruimte te mogen inspecteren :wink: ) een fluitsignaal te geven dat ze tot bij mij moet komen. En om dan als beloning niet een speeltje te geven maar de deur te openen en haar eigenlijk te helpen bij haar jacht...
Vanaf dat dit een succes wordt zou ik dan naar de weide achter onze boerderij gaan waar ze wel soms problemen heeft. Daar zou ik dan (miss best eerst met een lange lijn) een paar keer dat bevel inoefenen. En wanneer ze een reuksignaal gevonden heeft het ook eens proberen. Als ze dan afkomt zou ik als beloning samen met haar gaan 'jagen' en haar aanmoedigen om het dier in kwestie te vinden.... Zo zou het voor haar niet lijken alsof ik haar jacht wil onderbreken maar haar wil helpen en ik haar bij gevolg altijd kan oproepen....

Is dit een goed idee denk je? Want ik kan haar nooit belonen met een speeltje of een snoepje wanneer haar neus veel intressanter is...

Jeroen
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Dit is wel een heeeel oud topic :wink:
Maar jouw idee is geloof ik niet zo gek.
Moet er nog eens over nadenken.

Kijk ook eens in het hoekje hondenrassen bij dit topic
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=121519
Wel veel pagina's hoor :N:
Maar misschien kan je daar ook je bijdrage leveren? :ok:

En als je bang bent dat de fluit door de huisgenoten door slordigheid ook minder kracht zou kunnen krijgen, kan je die beter bij je houden en zorgen dat de anderen hem niet kunnen gebruiken :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
jean-jerre
nieuw lid

Oei, ik had niet gezien dat de topic al zo oud was :80:
Ik had de zoekfunctie gebruikt. :mrgreen: Maar ik zou dan in dat geval het fluitje eerst enkel zelf gebruiken. Nooit te snel gaan en het signaal zo sterk mogenlijk willen houden door het ook niet te veel te gebruiken. Het is eigenlijk vooral de bedoeling om een noodstop op mijn hond te krijgen zodat met haar zou kunnen gaan wandelen op rustige plekjes waar ze kan loslopen. Bij ons thuis heeft ze veel ruimte waar ze kan loslopen maar dat is bijna allemaal verharde ondergrond. En omdat ze echt zo een hevig karakter heeft zag ik overlaatst dat haar poten langs onder verwond waren van het lopen en apporteren (tegen zéér hoge snelheid :mrgreen: ) ... En dat is nu ook niet de bedoeling... Daarom zou ik liever regelmatig in een wei of op een rustig wandelpad met haar wandelen maar haar jachtinstinct maakt dit niet altijd even gemakkelijk. :wink:
Moet ik die eerste post nog eens overdoen in een recentere topic? Ik weet niet wat het overzichtelijkste is...
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

@Moon vind het vast leuk om haar oude topic weer bovenaan te zien :wink:

Maar als je verder gegevens wilt uitwisselen in het topic waar ik je de link van gaf is handiger denk ik :ok:
Wel een goed idee om dan even je eerste post te kopiëren naar dat topic.

http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=121519
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
jean-jerre
nieuw lid

Ok, ik zal dit zeker doen :ok:
Maar ik heb blijkbaar het recht nog niet om in dat onderdeel van het forum te posten.... dus ik zal nog eventjes wachten.
Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Maar :mrgreen: als je nu een roedel hebt, hoe zou je het dan aanleren :mann:
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”