Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

raad van jullie

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

raad van jullie

Ongelezen bericht door flamme »

Ik wil graag raad van jullie?

Ik heb een saarloosteefje van ruim 2 jaar. Ze is getest op PRA en wordt binnenkort getest op HD en ED.

Persoonlijk vind ik haar een aanwinst voor het ras. Voldoet aan de rasstandaard. Overigens heb ik nog geen echte show gelopen want zoals jullie misschien wel weten ben ik niet zo'n showmens. Heb echter wel van 2 keurmeesters een keurverslag thuis van alleen Flamme. Ze gaat in juni haar 1e show lopen. Maar, ik ben geen lid van de RV. Zouden jullie met haar een nestje fokken? Wat zou je nog meer laten testen?

We wachten uiteraard eerst de uitslagen af. En als er een nestje komt dan komt dat niet bij mij maar bij mijn fokker. Dit omdat zij jaren ervaring heeft en ik niet. Flamme is daar net zo thuis als dat ze dat hier is.
We zijn ook nog op zoek naar een geschikte dekreu die qua gezondheid en karakter goed bij Flamme past.

Wat zouden jullie doen? Ben ik qua denken op de goede weg?
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Waarom wil je met haar fokken? Wil je een pup aanhouden? Of enkel haar bij de fokker onderbrengen om een nest te produceren?
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Dat "nest" produceren klinkt al veelbelovend.

Nee, ik wil zelf geen pup aanhouden. Ik heb 3 honden en dat vind ik genoeg. De afspraak is met de fokker gemaakt als Flamme geschikt zou zijn in haar en mijn ogen er een nestje zou komen. Dat wil dus zeggen dat ik vind dat het een meerwaarde heeft. De populatie van de saarloos is erg klein en dan ook nog in 2en gedeeld.

Ik denk dat pups van mijn hond iets goeds bij te dragen hebben aan het ras en da's voor mij de belangrijkste reden. Ik wil dus niet zomaar vermeerderen. ik wil bijdragen en verbeteren.
Essy

flamme schreef:Dat "nest" produceren klinkt al veelbelovend.

Nee, ik wil zelf geen pup aanhouden. Ik heb 3 honden en dat vind ik genoeg. De afspraak is met de fokker gemaakt als Flamme geschikt zou zijn in haar en mijn ogen er een nestje zou komen. Dat wil dus zeggen dat ik vind dat het een meerwaarde heeft. De populatie van de saarloos is erg klein en dan ook nog in 2en gedeeld.

Ik denk dat pups van mijn hond iets goeds bij te dragen hebben aan het ras en da's voor mij de belangrijkste reden. Ik wil dus niet zomaar vermeerderen. ik wil bijdragen en verbeteren.
vind je 'iets bijdragen' genoeg om het leven van je teef op het spel te zetten? Er kan nl. altijd iets mis gaan.
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

neem eens contact op met bertus (idorh)
hij heeft ook wolfjes en is geen lid van de rv.
hij kan je wellicht op weg helpen.

http://www.hondenforum.nl/phpBB2/profil ... file&u=696
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Ja dat weet ik. Een dracht en bevalling is altijd risicovol. ik ben bij de bevalling geweest van het nestje wat mijn reu heeft verwekt en dat ging helaas niet goed.

Uiteraard wil ik het leven van mijn hond eigenlijk niet op het spel zetten. maar geldt dat niet voor iedereen die een teefje heeft welke gedekt is?? Als niemand het risico zou nemen dan kon niemand meer een verantwoord gefokt pupje kopen. Deze afspraak ligt er en daar houdt ik me aan ondanks de risico's. Ik vind de saarloos ook zo'n bijzonder ras dat ik het heel erg belangrijk vind het te houden. Een ras wat helaas problemen heeft. Daarom is het juist belangrijk dat een gezonde saarloos die ook nog aan de rasstandaard voldoet mogelijk in gezet wordt voor een nest.
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

little-wolf schreef:neem eens contact op met bertus (idorh)
hij heeft ook wolfjes en is geen lid van de rv.
hij kan je wellicht op weg helpen.

http://www.hondenforum.nl/phpBB2/profil ... file&u=696
Ja, ik ken Bertus. ben ook lid op diverse andere fora, alleen voor de saarloos. Daarom vind ik het ook belangrijk juist van die mensen een mening te krijgen die eigenlijk "niks"met de saarloos te maken hebben.
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

Essy schreef:

vind je 'iets bijdragen' genoeg om het leven van je teef op het spel te zetten? Er kan nl. altijd iets mis gaan.
zeg je dit ook tegen de fokkers die hier aankondigen dat er een nest in de planning staat?
iedereen fokt toch omdat men vind dat hun hond bijdraagt aan het ras?
Essy

little-wolf schreef:
Essy schreef:

zeg je dit ook tegen de fokkers die hier aankondigen dat er een nest in de planning staat?
Ik vind zelf thuis fokken iets anders dan je teef wegbrengen om ergens anders een nest te krijgen. De meeste fokkers willen toch zelf alles meemaken, zelf de beste combinatie maken en meestal een pup aanhouden met de hoop daar mee verder te kunnen.

Ik vraag me hier af wat je er zelf aan hebt.
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Niks, behalve een machtig mooie ervaring (als alles goed gaat natuurlijk).
Ik zal ook nu alles meemaken hoor. Ik woon op 20 minuutjes rijden van de fokker vandaan. Helaas kan ik geen 8 weken vrij krijgen op mijn werk. Echter m'n vriendin wel. Daarbij komt dat zij al jaren ervaring heeft met fokken. ik nog helemaal niet. juist omdat ik zo min mogelijk risico wil lopen breng ik Flamme graag naar haar toe. nogmaals, ze is daar net zo thuis als dat ze dat bij ons is. We zijn elkaars oppasadres met vakanties en dergerlijke als de honden toevallig niet mee kunnen.

Maar moet je wel "er beter van worden" altijd. Ik wil gewoon iets geod bijdragen aan het ras. En da's eigenlijk ook mijn vraag: denken jullie dat ik dat op deze manier doe?
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik heb totaal geen verstand van het ras, maar het klinkt me niet verkeerd in de oren hoe je bezig bent. Is er voldoende vraag naar Saarloos pups? En is ze ook qua karakter een aanwinst voor het ras? En kun je het aan dat ze toch een flinke tijd niet bij jou is?

Zijn er verder nog ziektes in het ras waar je op kunt testen?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Wanneer er pups ook voor de fok gebruikt gaan worden wel. Wanneer alle pups al bij voorbaat 'achter de kachel' verdwijnen draag je hooguit iets bij aan de bekendheid van het ras. Wanneer er serieuze fokkersbelangstelling is voor pups uit de door jou te maken conbinatie zou ik er vol voor gaan.
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Zoek stok! schreef: Is er voldoende vraag naar Saarloos pups? En is ze ook qua karakter een aanwinst voor het ras? En kun je het aan dat ze toch een flinke tijd niet bij jou is?
Zijn er verder nog ziektes in het ras waar je op kunt testen?
Er is niet zoveel vraag naar saarloospups. Gelukkig niet :wink: Maar de belangstelling die er is is wel serieus. Qua karakter een aanwinst, dat vind ik een moeilijke. Flamme is behoorlijk pittig van karakter ten opzichte van andere teefjes en vreemde pups. Maar ze heeft wel een echt saarlooskarakter zoals een saar hoort te zijn. Ze is terughoudend, niet angstig. Dat wil zeggen dat ze afwacht maar dat haar nieuwsgierigheid overwint om zaken te onderzoeken. Ze hersteld na schrik. niet zo snel als mijn flatcoated maar toch na een aantal seconden. Er is goed met haar te werken. maar op saarloosniveau :mrgreen: Ze doet behendigheid, en dat vind ze leuk maar bv. de wip vind ze eng en die krijg ik haar ook niet zo aangeleerd dat ze het leuk gaat vinden.
We zijn dus op zoek naar een reu die aansluit op haar karakter. Liefst een beetje een sulletje :wink:

Of ik haar zolang kan missen? nee denk het niet. Heb ook alvast een stretchbed gereserveerd. Kan in ieder geval vanuit het adres waar ze is heel makkelijk naar mijn werk.

Of er verder nog ziektes zijn. Weet ik eigenlijk niet. Weten jullie verdere aandoeningen? Heb zelf gedacht aan epilepsie, maar ik heb begrepen dat dit niet zomaar te onderzoeken is. Zo is er ook dwerggroei. Maar dit is ook nog niet te testen.
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Rosita Compagner schreef:Wanneer er pups ook voor de fok gebruikt gaan worden wel. Wanneer alle pups al bij voorbaat 'achter de kachel' verdwijnen draag je hooguit iets bij aan de bekendheid van het ras. Wanneer er serieuze fokkersbelangstelling is voor pups uit de door jou te maken conbinatie zou ik er vol voor gaan.
Het is wel de bedoeling dat er 1 of 2 pups gebruikt gaan worden om te fokken. Mits geschikt uiteraard.
Bons
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks

Ongelezen bericht door Bons »

Rosita Compagner schreef:Wanneer er pups ook voor de fok gebruikt gaan worden wel. Wanneer alle pups al bij voorbaat 'achter de kachel' verdwijnen draag je hooguit iets bij aan de bekendheid van het ras. Wanneer er serieuze fokkersbelangstelling is voor pups uit de door jou te maken conbinatie zou ik er vol voor gaan.
Normaal gezien, als in bij een boel rassen, kan ik me hier wel in vinden. Bij de Saarloos is echter zo'n schrijnend te kort aan gewoon fijne gezonde huishonden dat ook "kachelpups" een aanwinst kunnen zijn, al is het maar voor de toekomstige baasjes.

Dus Flamme, als jouw hond echt een goede en gezonde (geestelijk en mentaal) rasvertegenwoordiger is... dan denk ik wel dat je in de juiste richting denkt. Zou uiteraard fijn zijn als er enkele pupkopers zijn met de intentie verder te gaan met de pups. Maar dat heb je ook niet altijd voor het zeggen.
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! ;)
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

bekendheid van het ras is in sommige gevallen ook al hard nodig, inderdaad.
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Webborn schreef: Normaal gezien, als in bij een boel rassen, kan ik me hier wel in vinden. Bij de Saarloos is echter zo'n schrijnend te kort aan gewoon fijne gezonde huishonden dat ook "kachelpups" een aanwinst kunnen zijn, al is het maar voor de toekomstige baasjes.

Zou uiteraard fijn zijn als er enkele pupkopers zijn met de intentie verder te gaan met de pups. Maar dat heb je ook niet altijd voor het zeggen.
Je reactie laat al zien dat je meer van de saar afweet dan veel anderen. Ja, ben het met je eens. Er lopen veel saarloosjes rond die geen gewone fijne huishond zijn. Tenminste naar mijn mening. Moet wel zeggen dat het ook wel aan de eigenaren ligt hoor, en dat ik hoop dat toekomstige baasjes een beetje weten waar ze aan beginnen.
Nee, ik kan niet verplichten aan anderenom te gaan fokken. Zou het wel heel leuk vinden.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Essy schreef:
little-wolf schreef:
Essy schreef:

Ik vind zelf thuis fokken iets anders dan je teef wegbrengen om ergens anders een nest te krijgen. De meeste fokkers willen toch zelf alles meemaken, zelf de beste combinatie maken en meestal een pup aanhouden met de hoop daar mee verder te kunnen.

huhuh

:roll:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Essy schreef:Ik vind zelf thuis fokken iets anders dan je teef wegbrengen om ergens anders een nest te krijgen. De meeste fokkers willen toch zelf alles meemaken, zelf de beste combinatie maken en meestal een pup aanhouden met de hoop daar mee verder te kunnen.

nou ik dus niet.. ik heb mijn teef ook bij de fokker laten bevallen.. zij hebben de ervaring, ik niet, zij zien aankomen als het fout gaat, ik niet. Wat is er in vredesnaam verkeerd aan? Ik zou het zo weer doen, was er heel tevreden over en was er dag in dag uit om van de pupsels te genieten... ja 140 km heen en 140 terug.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Essy schreef:en meestal een pup aanhouden met de hoop daar mee verder te kunnen.
waarom heb jij er dan een aangehouden waar je niks mee kunt?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Essy

malinois schreef:
Essy schreef:en meestal een pup aanhouden met de hoop daar mee verder te kunnen.
ik wilde sowieso een pup houden. Het liefst eentje waar ik show mee kon lopen. Maar op het kleurtje na is deze precies zo als ik hem voor ogen had. Had ik niks willen houden, dan had ik op dat moment geen nest gefokt.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Essy schreef:
malinois schreef:
ik wilde sowieso een pup houden. Het liefst eentje waar ik show mee kon lopen. Maar op het kleurtje na is deze precies zo als ik hem voor ogen had. Had ik niks willen houden, dan had ik op dat moment geen nest gefokt.
ja...... oke, maar daar kun je dus niet mee verder, dus of je nou niks aan houd of een pup aanhoud zoals jij hebt gedaan maakt wat dat betreft niks uit, het nest fokken om er mee verder te kunnen, was dus ook niet jou doel.
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Een lastige kwestie en veel is al genoemd.
Er is al genoemd eens contact op te nemen met Bertus. Hoe hij met de Saarloos bezig is, is volgens mij erg goed en ik zou hem om advies vragen. Zelf weet ik vrijwel niets van dit ras en of jouw teefje geschikt is qua afstamming, gezondheid en karakter kunnen alleen mensen beoordelen in mijn ogen die meer dan gemiddelde kennis van dit ras hebben.
Daarnaast de gezondheidsonderzoeken, is alles echt heel goed?
Verder, kun je de pups straks kwijt bij goede adressen? Niets lijkt mij vervelender dan wanneer je met 3 pups of meer blijft zitten.
En het is en blijft een risico voor de teef. Zelf ben ik mijn kooikerhondje Beetle bijna kwijt geraakt bij een bevalling en weet dat het dus zeer risicovol kan zijn.

Succes met je afwegingen!
Essy

yamie schreef:
Essy schreef:
malinois schreef:
ja...... oke, maar daar kun je dus niet mee verder, dus of je nou niks aan houd of een pup aanhoud zoals jij hebt gedaan maakt wat dat betreft niks uit, het nest fokken om er mee verder te kunnen, was dus ook niet jou doel.
dat was wel de opzet. Maar ik vond het ook niet erg dat dat er uiteindelijk niet in zat. Ik heb er heel veel van geleerd. Juist door het allemaal zelf te doen.

Vandaar mijn vraag aan de TS of 'een bijdrage aan het ras' het waard is om je teef 8 weken elders onder te brengen, een nest te laten krijgen waar je zelf geen pup uit wil en het risico te laten lopen haar te kunnen verliezen. En een ander de keuzes te laten maken.

Maar zoals ze zegt heeft ze er over nagedacht en zal ze alles van dichtbij meemaken. Dan vind ik het geen vreemde keuze.
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Als ik je verhaal en de reacties zo lees, lijkt het mij dat je goed bezig bent. Een Saarloos hoeft toch geen Golden Retriever te zijn? Als ze een Saarloos karakter is en dan ook nog vrij stabiel, zoals Inge terecht zegt is ook erg belangrijk. Gezondheid ook nog goed, geen vervelende testuitslagen, dan zie ik niet in waarom je het niet zou doen, even vooropgesteld dat je het zelf wel echt wilt.

En hoe je dat doet, bij jezelf of bij de fokker, daar heeft toch niemand iets mee te maken? Ik zou zelf liever mn hond niet wegbrengen, maar als wij een teefje hebben dat wel mooi is maar dat we niet zelf kunnen houden, dan hoop ik ook iemand te vinden die daar wel toe bereid is. Dat is gewoon iets persoonlijks waar iemand anders naar mijn mening niets mee te maken heeft!

Heel veel succes met de foto's en je plannen!
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Mireillevdw
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mireillevdw »

Saarlozen zijn prachtige honden, maar hebben inderdaad een heel eigen karakter. Maar mede door dat maakt een Saarloos juist een Saarloos.
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Mireillevdw schreef:Saarlozen zijn prachtige honden, maar hebben inderdaad een heel eigen karakter. Maar mede door dat maakt een Saarloos juist een Saarloos.
:ok: klopt. maar er zijn wel grenzen in vind ik.
Ik vind de terughoudendheid een hele mooie eigenschap maar ala ik honden zie die aan de riem elke kant opschieten omdat ze de omgeving zo eng vinden dan vind ik dat te extreem. Of te wel, ik ben absoluut gevallen voor het karakter van de saar. Al jaren geleden maar een eigenschap moet ook goed blijven en niet in het exreme gaan :wink:

Mijn reu is vrij terughoudend. Dat uit zich bv in het aan de andere kant van de kamer gaan liggen bij bezoek. Hij heeft het idee dat hij ze in de gaten moet houden en ligt dus niet ontspannen. Hij zal ook niet uit zichzelf kennis maken. Wel op vreemde situaties trouwens maar niet met mensen. Dit gedrag vind ik dus op het randje.
Flamme maakt op haar eigen tempo wel kennis met anderen. Neemt ook koekjes aan. Ze laat zich aaien en bij bezoek gaat ze na een tijdje ook gewoon spelen. Maar ze is niet opdringerig (zoals Mika bv kan zijn ) Daarom O.a. vind ik haar een heel goede aanwinst.
Mireillevdw
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mireillevdw »

Ja, dat klopt. Het gedrag moet zich niet te extreem uiten. Zoals ik het zo lees, heeft Flamme een prima karakter voor een Saarloos, dus ik zou zeggen dat ze inderdaad een aanwinst zou zijn voor het ras.
Maar ik ben geen fokker, dus het antwoord of je haar echt voor de fok in zou moeten zetten, laat ik over aan de mensen die er echt verstand van hebben. :wink:
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Suzanne
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 20 jul 2008 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Nee, ik wordt zeker geen fokker :wink:

show wordt in juni gelopen, maar de dekking is niet afhankelijk van de uitslag van de show. ik ben misschien niet helemaal zonder oordeel van mijn hond maar gelukkig mijn fokker (waar de hond ook heen gaat met de bevalling) wel. Ik heb ook met verschillende keurmeesrters gesproken. Niet hetzelfde als een show, geef ik toe. Vandaar de show in juni.

Ja, bij mij laten bevallen. Ik zou Flamme niet wegbrengen als ik ook maar een beetje het gevoel zou hebben dat ze zich daar niet prettig zou voelen. Maar het is tevens mijn vaste oppasadres dus weet ik precies hoe ze zich gedraagt. (ik zal ws ook iedere dag daar zitten ben ik bang). Maar ik begrijp je twijfel wel :ok:
Helaas ben ik goed op de hoogte van de problemen in het ras. Die zijn er namelijk genoeg. Daarom vind ik het ook zo belangrijk dat Flamme en de vaderhond goed gekeurd worden. Helaas kun je niet alles uitsluiten maar dat wat wel kan is wel belangrijk.

Vind het een grote verantwoordelijkheid. je zet ,als alles goed gaat, toch heell wat leventjes op het spel. Inclusief dat van mijn hond.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”