Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dilemma !!

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Chawa
Actief

Dilemma !!

Ongelezen bericht door Chawa »

Ik kreeg een telefoontje van iemand die graag een dekking wil van onze reu.
De teef voldoet aan alle door de rasvereniging gestelde eisen dus dat is niet het probleem.
Probleem ben ik zelf en ik vraag me af of ik nou zo'n zeur ben ??????????????
De teef is 7 jaar, heeft 2 nesten gehad een op 3 en een op 5 jarige leeftijd, beide geboren middels de keizersnee.
Ik vind de teef te oud en bovendien vind ik ( maar ik ben een zeur) dat je het een teef niet voor de 3e keer moet aandoen om niet op natuurlijke wijze te bevallen
Zucht.......................!!!!!
:denken:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ik vind ook dat een teef geen derde keizersnee moet ondergaan. daarbij zal het best kunnen maar vind ik haar ook best op leeftijd.

ik zou mijn reu hiervoor niet inzetten
Afbeelding
Chawa
Actief

massam schreef:ik vind ook dat een teef geen derde keizersnee moet ondergaan. daarbij zal het best kunnen maar vind ik haar ook best op leeftijd.

ik zou mijn reu hiervoor niet inzetten
Kijk, met jou kan ik praten. :wink:
wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Ongelezen bericht door wilma23 »

zou ik ook niet doen vind haar idd te oud en helemaal voor de 3e keer een keizersnede vind ik ook helemaal niks.

maar das mijn mening :wink: :wink:
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Te oud vind ik haar niet, allen 3x een keizersnede zou k nooit doen :N:
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Wat zegt het, toekomstig, basisreglement hiervan? Voor mij is 3x keizersnee ook teveel, aan de andere kant misschien bevalt ze nu wel normaal? Dat weet je natuurlijk niet.
thunga
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door thunga »

Als ik wist dat de teef al 2 keer een keizersnede heeft moeten ondergaan om te bevallen zou ik het ook niet doen, ongeacht de leeftijd van de hond. Ik vind een teef van 7 niet te oud voor een bevalling als ze op een normale manier zou bevallen.

Groetjes,

Katrien
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Rosita Compagner schreef:Wat zegt het, toekomstig, basisreglement hiervan? Voor mij is 3x keizersnee ook teveel, aan de andere kant misschien bevalt ze nu wel normaal? Dat weet je natuurlijk niet.
Maar waarom dan het risico nemen?
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Misschien kijk ik er wel te simpel tegenaan, maar ik zou denken dat je, als je om wat voor reden dan ook geen goed gevoel hebt bij een mogelijke combinatie, het gewoon niet moet doen. De teefeigenaar moet zijn/haar eigen inschatting maken, maar jij ook. Het lijkt me dat niemand je kan verplichten om je reu hiervoor in te zetten.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Re: Dilemma !!

Ongelezen bericht door Hutsje »

Chawa schreef:Ik kreeg een telefoontje van iemand die graag een dekking wil van onze reu.
De teef voldoet aan alle door de rasvereniging gestelde eisen dus dat is niet het probleem.
Probleem ben ik zelf en ik vraag me af of ik nou zo'n zeur ben ??????????????
De teef is 7 jaar, heeft 2 nesten gehad een op 3 en een op 5 jarige leeftijd, beide geboren middels de keizersnee.
Ik vind de teef te oud en bovendien vind ik ( maar ik ben een zeur) dat je het een teef niet voor de 3e keer moet aandoen om niet op natuurlijke wijze te bevallen
Zucht.......................!!!!!
:denken:
ik vind dat je helemaal gelijk hebt. de teef kan niet op natuurlijke wijze bevallen dus is ze niet geschikt voor de fok. dat vind ik het belangrijkste. natuurlijk zal ze het ook doorzetten als jij nee zegt maar ik zou daar niet aan mee willen werken. voor hetzelfde geldt gaat het dit keer echt mis en verliest ze het leven. het risico neemt nl wel toe naarmate de leeftijd vordert. niet jouw verantwoording maar ik zou het me toch erg aantrekken.
Afbeelding
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Ik vind het ook niks mogelijkheid op 3e keer keizersnee maar ik ben het ook met martijn eens dat het aan de baas van de teef is om deze beslissing te nemen. Als jou reu niet dekt zal ze wel een ander zoeken.
Maar ik zou gewoon een beslissing nemen waar jij je goed bij voelt.
Chawa
Actief

Martijn schreef:Ik ben erg voor zorgvuldigheid aan de kant van de dekreu maar de risico's voor de teef zelf vind ik dan weer voor de eigenaar van de teef om in te schatten.
Die is van plan haar te laten dekken en zal heus niet stoppen met fokken omdat ze jouw reu niet mag gebruiken.

De vraag lijkt me veel eerder " wat vind je zelf van de teef en de combinatie met jouw reutje? Vind je het überhaupt een match?"
Wauw, nog een dilemma.

Ik vind de teef het einde, qua karakter maar zeker ook qua exterieur. HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEELP !!!
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Inge O schreef:
Martijn schreef:Dan zou ik er zelf niet zo'n probleem mee hebben.
Persoonlijk zou ik de teef niet laten dekken maar als ik dat wel zou doen dan liet ik me echt niet tegenhouden door één reueneigenaar.
Het enige dat je bereikt door nee te zeggen is dat het andere combinatie wordt.
dus eigenlijk zeg je 'als reu-eigenaar heeft het geen zin om kritisch te zijn (want de pups komen er toch), dus kan je net zo goed overal 'ja' op zeggen' ?
ik heb een aanvraag gehad voor Jenson, dat zou deze teef haar 5e nest worden, ik heb geweigerd, ik wil daar niet aan meewerken, iemand anders wel dus het 5e nest is wel gekomen, maar gelukkig niet met mijn medewerking!
als dekreu-eigenaar heb je wel degelijk ook verantwoording!

ik zou mijn reu ook niet uitlenen aan een teef die al 2x een keizersnede gehad heeft.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Ik vind de teef niet te oud. Bij de keizerssnee is ook nog de vraag of het echt een moetje was of dat je met een ongeduldige eigenaar te maken hebt.
Als het echt een moetje was dan zou ik denk ik daar ook verder niet meer aan mee willen werken. Dat een ander dat wel doet en die pups er toch wel komen, oké, maar daar hoef ik dan verder geen rot gevoel over te hebben. Dit valt en staat gewoon met je verantwoordelijkheidgevoel naar de teef toe. Officieel hoef je die natuurlijk niet te hebben, dat is de verantwoording van de teefeigenaar, maar stel dat het echt helemaal mis gaat dan zou ik daar toch wel een heel naar gevoel aan over houden. De pups kunnen natuurlijk verder oké zijn, dus dat is geen issue in deze.
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door flamme »

Chawa schreef:
Martijn schreef:Ik ben erg voor zorgvuldigheid aan de kant van de dekreu maar de risico's voor de teef zelf vind ik dan weer voor de eigenaar van de teef om in te schatten.
Die is van plan haar te laten dekken en zal heus niet stoppen met fokken omdat ze jouw reu niet mag gebruiken.

De vraag lijkt me veel eerder " wat vind je zelf van de teef en de combinatie met jouw reutje? Vind je het überhaupt een match?"
Wauw, nog een dilemma.

Ik vind de teef het einde, qua karakter maar zeker ook qua exterieur. HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEELP !!!
Maar vind je het ook genetisch verantwoord. Waarom is de teef 2 x bevallen via een keizersnee. Dat is in ieder geval zeker niet normaal voor jouw ras. kan ze qua karakter en uiterlijk nog zo mooi zijn als ze wil maar ik ben bang dat dit toch erfelijk bepaald is.
Verder wat Martijn zegt: inderdaad zal de teefeigenaar zich niet tegenlaten houden door jou eventuele nee. maar wil jij er aan meewerken? Persoonlijk zou ik dan niet willen. (ter vergelijking, ik heb een dekaanvraag gehad voor een lijn waar zeer hardnekkige roddels over de ronde doen uit voor mij betrouwbare bronnen. mooie teef, leuk karakter, goede leeftijd en gekeurd maar heb toch nee gezegt).
En verder, is de hond net 7 of bijna 8 want daar zit voor mij toch ook wel een verschil in.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

na 1 keizersnede zou ik het al niet meer doen niet eens over denken :19:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

twinkeltje schreef:na 1 keizersnede zou ik het al niet meer doen niet eens over denken :19:
eens. als er geen heel duidelijke incidentele reden voor die keizersnede is dan is het dan al einde fok voor die teef bij mij.

is het duidelijk dat het niet iets chronisch is dan zou ik het evt nogmaals proberen, maar als er dan weer een KS moet komen dan gaat tijdens die KS meteen het kippenhokkie mee naar buiten :wink:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Angelique25 schreef:Ik vind de teef niet te oud. Bij de keizerssnee is ook nog de vraag of het echt een moetje was of dat je met een ongeduldige eigenaar te maken hebt.
dat maakt in dit geval toch niet uit of het een moetje was of ongeduld van de eigenaar? tenminste niet als de hond nog van dezelfde eigenaar is. want dan zal de 3e keer zeker middels keizersnee gaan. want de eerste 2 keer geen geduld is een 3e keer zeker geen geduld. en 3 keer een keizersnee is wat mij betreft 2 keer teveel.
Afbeelding
tura
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Contacteer:

Ongelezen bericht door tura »

Inge O schreef:
Hutsje schreef: ik vind dat je helemaal gelijk hebt. de teef kan niet op natuurlijke wijze bevallen dus is ze niet geschikt voor de fok. dat vind ik het belangrijkste. natuurlijk zal ze het ook doorzetten als jij nee zegt maar ik zou daar niet aan mee willen werken. voor hetzelfde geldt gaat het dit keer echt mis en verliest ze het leven. het risico neemt nl wel toe naarmate de leeftijd vordert. niet jouw verantwoording maar ik zou het me toch erg aantrekken.
helemaal mee eens. een rottweiler die duidelijk niet normaal kan werpen is, voor wat betreft het verderzetten van haar genen kwalitatief duidelijk ondermaats en dan nog wel voor wat een gezondheidsaspect aangaat.

nee, meewerken aan een fokcombinatie die de gezondheid van een ras de verkeerde kant op helpt zou ik niet doen.
Volgens mij gaat het om een Doberman, Rottweiler die 2x een keizersnede hebben ondergaan worden uit de fok gehaald :wink:
Hutsje
Zeer actief

tura schreef:
Inge O schreef:
Hutsje schreef: ik vind dat je helemaal gelijk hebt. de teef kan niet op natuurlijke wijze bevallen dus is ze niet geschikt voor de fok. dat vind ik het belangrijkste. natuurlijk zal ze het ook doorzetten als jij nee zegt maar ik zou daar niet aan mee willen werken. voor hetzelfde geldt gaat het dit keer echt mis en verliest ze het leven. het risico neemt nl wel toe naarmate de leeftijd vordert. niet jouw verantwoording maar ik zou het me toch erg aantrekken.
helemaal mee eens. een rottweiler die duidelijk niet normaal kan werpen is, voor wat betreft het verderzetten van haar genen kwalitatief duidelijk ondermaats en dan nog wel voor wat een gezondheidsaspect aangaat.

nee, meewerken aan een fokcombinatie die de gezondheid van een ras de verkeerde kant op helpt zou ik niet doen.
Volgens mij gaat het om een Doberman, Rottweiler die 2x een keizersnede hebben ondergaan worden uit de fok gehaald :wink:
en terecht :ok:
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Die twee keer keizersnee is al genoeg reden om het niet te doen.
De leeftijd lijkt me geen probleem bij een gezonde hond.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Weet je ook de redenen van de KS ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

sirene schreef:Die twee keer keizersnee is al genoeg reden om het niet te doen.
De leeftijd lijkt me geen probleem bij een gezonde hond.
Helemaal mee eens. :ok:
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Hutsje schreef:
Angelique25 schreef:Ik vind de teef niet te oud. Bij de keizerssnee is ook nog de vraag of het echt een moetje was of dat je met een ongeduldige eigenaar te maken hebt.
dat maakt in dit geval toch niet uit of het een moetje was of ongeduld van de eigenaar? tenminste niet als de hond nog van dezelfde eigenaar is. want dan zal de 3e keer zeker middels keizersnee gaan. want de eerste 2 keer geen geduld is een 3e keer zeker geen geduld. en 3 keer een keizersnee is wat mij betreft 2 keer teveel.
Klopt natuurlijk, maar het maakt wel uit voor het gegeven van, kan de teef zelf niet normaal bevallen, of kan ze het wel, maar is het een tik van de eigenaar. Deze zal na 2x geen geduld inderdaad de derde keer ook geen geduld hebben. Maarja, wiens probleem is dat.
pammetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door pammetje »

nou ik vind 7 wel veel te oud
het is wel een groot ras en die worden over het algemeen niet veel ouder dan 8 tot 10
oke je hebt er die ouder worden en die het niet halen
maar ik vind 7 veel te oud om een nest te werpen
en dan ook nog eens dat ze al 2 keizersnedes heeft gehad
nou ik zou het nooit doen
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
tyson2006

Ongelezen bericht door tyson2006 »

een teef van 7 jaar mag me pensioen
ik zou niet voor een dekking gaan van deze leeftijd
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Ik vind twee keizersnedes ook verdacht. Natuurlijk kan het toeval zijn. Ons' Saar heeft ook de eerste keer een keizersnede gehad, maar pas nadat ze 10 pups zelf op de wereld gezet had. De DA heeft tijdens de keizersnede erg haar best gedaan het zo min mogelijk invasief te doen zodat ze een tweede keer weer gewoon zou kunnen bevallen. En dat is ook zonder problemen gelukt.

Maar twee keer? Ik ben ook geen voorstander van genetisch "zwakkeren" inzetten. Dat ze heel mooi is en een heel goed karakter heeft is natuurlijk top, maar als je dan daar erg in geinteresseerd bent, spoor dan een kind van haar op, want tenslotte heeft ze al nesten gehad...kijk hoe ze zijn en of er al nakomelingen van zijn (hoe de dochters bevallen zijn..zijn ze even mooi en goed van karakter etc)....en eventueel kun je dan met de eigenaars gaan praten over een eventuale dekking (met een dochter).

KI, same story (en natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar als een teef keer op keer niet opneemt, ...tja. ) Maar het blijft natuurlijk een afweging van voors en tegens. Heb een een hond met een briljant karakter van een ras dat in doorsnee nog wat verbetering nodig heeft, kan het zijn dat het beter is een iets minder mooi exemplaar in te zetten om het karakter vast te leggen, (of iets minder vruchtbaar), maar dat vergt wel lange termijn denken. Je moet dan namelijk wel werken aan het verbeteren van de vruchtbaarheid (en gelukkig kan dat vrij gemakkelijk middels outcross).

Te oud vind ik 7 jaar in principe niet, maar dat is ras-afhankelijk. Maar dat is zonder de voorkennis over de keizersnedes. Voor een oudere teef met deze voorgeschiedenis is het risico gewoon te groot (in mijn ogen).

Succes met je beslissing.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
ponne
Zeer actief

Ongelezen bericht door ponne »

De leeftijd zou geen probleem zijn, *mits* de andere bevallingen op de natuurlijke manier waren verlopen.

Wat in een eerder topic ook al eens is vernoemd, dat de reu-eigenaar, zich net zo verantwoordelijk zou moeten voelen voor een dekking/eventuele pups (dit ging over een afwijking in de bloedlijn) dus in dit geval zou ik er in ieder geval niet aan meewerken, om de teef een derde keizersnede te bezorgen!
Ik kan dan ook geen begrip opbrengen voor de fokker in deze! :?
Afbeelding

Rijkdom is als zeewater: hoe meer men er van drinkt, hoe dorstiger
men wordt.
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maria »

De leeftijd van 7 zegt me niets, mits de teef in goede conditie is en altijd op natuurlijke wijze bevallen is, kan 7 jaar echt nog wel.

Ik ben voor de natuurlijke wijze van bevallen, een keer keizersnede en bij de tweede keer weer laten we hier de teef direct steriliseren.

Ik zou het niet doen. (maar ik ben sowieso erg lastig met het afgeven van dekkingen).

gr Maria
Dutchie63
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchie63 »

Ik zou het ook niet doen..Een hond heeft ook gevoel, het is al erg genoeg dat bepaalde rassen geen andere keus hebben maar alleen een keizersnee kunen hebben vanwege de manier waarop ze ge fokt zijn al de jaren..
Ik vind persoonlijk 1 nestje is genoeg..er zijn zoveel medische bewijzen dat de kans op kanker groter is bij teven zowel als reutjes als ze niet worden gesteraliseerd of gecastreerd.
In mijn ogen hebben alleen "goede" fokkers het recht om het ras te verbeteren maar velen doen het vanwege extra geld, terwijl als je een goede fokker bent, meer geld soms uitgeeft, vanwege de testen, ogen, hart, heupen, etc..voordat er gedekt wordt..
Marion
Owning a dog is a privilege, NOT a right..
http://www.dogsdeservebettercanada.petfinder.com
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”