Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

gestroomd uit rood?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Brigitte30
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso
Aantal honden: 1

gestroomd uit rood?

Ongelezen bericht door Brigitte30 »

Kunnen uit 2 rode BM's waar in de lijnen veel gestroomd voorkomt (zowiezo bij beide 1 vd ouderhonden), ook gestroomde pups geboren worden?
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Als het bij de BM net zo vererft als bijvoorbeeld bij de Hollandse herder: Nee. Gestroomd is namelijk dominant over rood, dus als één van de ouders het gen van 'gestroomd' draagt, moet die hond dus automatisch ook er gestroomd uitzien. Een dominante kleur kan je niet verstoppen onder een recessieve kleur.
Andersom kan wel: twee gestroomde honden kunnen wel rode pups geven. Ze dragen dan beide 1 dominant gen voor gestroomd en een recessief gen voor rood, als ze beide toevallig de recessieve genen aan een bepaalde pup doorgeven krijg je dus een rode pup uit twee gestroomde ouders.

Groetjes, Kees
Brigitte30
Zeer actief

Dank je Kees, ben nu dan ook erg benieuwd of bij de BM hetzelfde geldt als bij de HH.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Fawn is dan wel geen rood, maar bij de franse bulldog kan er van alles in 1 nest zitten. Zowel gestroomd, bont en fawn.

Vraag me niet over vererving want daar weet ik niets vanaf.
Brigitte30
Zeer actief

Neeltje schreef:Fawn is dan wel geen rood, maar bij de franse bulldog kan er van alles in 1 nest zitten. Zowel gestroomd, bont en fawn.

Vraag me niet over vererving want daar weet ik niets vanaf.
Maar dan ook uit 2 niet gestroomde ouders?
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ja dat kan, want ligt er maar net aan wat er in de voorouders zit. Omdat er niet altijd met bont/bont/ of fawn/fawn wordt gefokt om de kans op te witte honden (doofheid) uit te sluiten.
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

http://www.geocities.com/jlbullies/inheritance.html
check deze site. Uit 2 rode/fawn komen geen brindles.
Net als bij de corgi trouwens.

Op de volgdende site http://www.kolumbus.fi/sarakontu/link/c ... .html#fci2
kun je veel links vinden naar sites over erfelijkheid van kleuren bij verschillende rassen.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

2 rode bullmastiffs kunnen nooit een gestroomde pup krijgen :wink: Het hele nest zal rood zijn in allerlei tinten, dat wel. :wink: Komt er wel gestroomd uit 2 rode ouders dan weet je dus 100% zeker dat de vader niet de vader was van die pup :mrgreen:
Afbeelding
Brigitte30
Zeer actief

Fijn om te weten hoe het echt zit.
En de links heb ik opgeslagen.

Bedankt allemaal!
fransoos
Zeer actief
Mijn ras(sen): franse bulldog
Aantal honden: 10
Contacteer:

Ongelezen bericht door fransoos »

Neeltje schreef:Ja dat kan, want ligt er maar net aan wat er in de voorouders zit. Omdat er niet altijd met bont/bont/ of fawn/fawn wordt gefokt om de kans op te witte honden (doofheid) uit te sluiten.
uit fawn keer fawn komen ook bij de franse bulldog geen gestroomde pups :neenee: :neenee: :neenee:
groetjes Ida en de fransoosjes
Afbeelding

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen
die je begaan hebt...
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel

Ongelezen bericht door Tulp »

Ook bij de Boerboel moet 1 van beide ouders gestroomd zijn om evt gestroomde pups te krijgen.
Properi
Zeer actief

Ongelezen bericht door Properi »

sorry voor mijn onwetendheid maar wat is een bm?
Afbeelding
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

fransoos schreef:
Neeltje schreef:Ja dat kan, want ligt er maar net aan wat er in de voorouders zit. Omdat er niet altijd met bont/bont/ of fawn/fawn wordt gefokt om de kans op te witte honden (doofheid) uit te sluiten.
uit fawn keer fawn komen ook bij de franse bulldog geen gestroomde pups :neenee: :neenee: :neenee:
Dat kan echter wel
http://www.genetics.org/cgi/content/ful ... /1679/TBL3

http://www.genetics.org/cgi/content/full/176/3/1679

brindle ligt op het K gen.
wanneer een hond fawn is omdat hij e e (homozygoot recessief) is op het gen Mc1R dan is hij altijd fawn ongeacht de K allelen. Zelfs als hij een gen voor brindle draagt.

een fawn die e e is, kun je herkennen aan het ontbreken van het masker.
Essy

overigens moet je dan wel een fawn die e e k^y k^br met een E E/e k^y k^y kruisen om brindle uit twee fawns te krijgen.

Dus een fawn zonder masker x een fawn met masker.
Brigitte30
Zeer actief

Essy schreef:overigens moet je dan wel een fawn die e e k^y k^br met een E E/e k^y k^y kruisen om brindle uit twee fawns te krijgen.

Je bedoelt hier dan ook mee dat de BM helemaal geen zwart masker heeft? Ofwel het ontbreekt helemaal?

Interessante materie, maar erg ingewikkeld.
Heel veel geleerd vandaag :ok:
Essy

Brigitte30 schreef:
Essy schreef:overigens moet je dan wel een fawn die e e k^y k^br met een E E/e k^y k^y kruisen om brindle uit twee fawns te krijgen.

Je bedoelt hier dan ook mee dat de BM helemaal geen zwart masker heeft? Ofwel het ontbreekt helemaal?

Interessante materie, maar erg ingewikkeld.
Heel veel geleerd vandaag :ok:
Ik weet niet of er BM zonder masker bestaan. En of een rode BM rood is omdat hij e e zou zijn. Van een aantal ligt vast wat ze zijn. Maar van de BM weet ik het niet.

http://homepage.usask.ca/~schmutz/mask.html

dit is een wat makkelijkere site
Essy

Ik zie net dat er staat dat BM altijd een masker hebben. En dus niet e e kunnen zijn.
Dat wil zeggen dat als er brindle in zit, je altijd brindle ziet. Uit twee rode BM kan dus geen brindle komen.

Maar b.v. bij een gele duitse dog zonder masker en eentje met, kan wel een brindle geboren worden.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Properi schreef:sorry voor mijn onwetendheid maar wat is een bm?
bull mastiff
fransoos
Zeer actief
Contacteer:

Essy schreef:Ik zie net dat er staat dat BM altijd een masker hebben. En dus niet e e kunnen zijn.
Dat wil zeggen dat als er brindle in zit, je altijd brindle ziet. Uit twee rode BM kan dus geen brindle komen.

Maar b.v. bij een gele duitse dog zonder masker en eentje met, kan wel een brindle geboren worden.

ik heb het nog nooit gezien in de 10 jaar dat ik ze nu fok
en dan heb ik ook echt wel de maskers gecombineerd met geen maskers

was trouwens altijd in de overtuiging dat het masker onafhankelijk van de kleur vererfde :denken:
Afbeelding

die je begaan hebt...
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Essy schreef:Ik zie net dat er staat dat BM altijd een masker hebben. En dus niet e e kunnen zijn.

er zijn wel BM's zonder masker
Essy

yamie schreef:

dan zou het technisch mogelijk kunnen zijn, gekruisd met een BM met masker.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Essy schreef:
yamie schreef:

dan zou het technisch mogelijk kunnen zijn, gekruisd met een BM met masker.
wat zou technisch mogelijk kunnen zijn?
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Hoe kan ik zien dat dit: E E/e k^y k^y een fawn met masker is? Kan het niet weervinden op de diverse sites.
E staat volgens mij voor zwart en E^m voor masker. waar ga ik de fout in?

Verder een interessante stof. Vooral omdat op veel sites alleen nog over het e^br gesproken wordt als zijnde het gen dat brindle veroorzaakt.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Deze pitbull is zonder masker met brindle. Een fawn brindle. Is het niet gewoon zo dat een hond in die mate verdund gekleurd is dat je dan de brindle niet goed zou kunnen zien? Bv een zo lichte hond dat hij effen lijkt maar stiekem toch brindle is?
Afbeelding
Afbeelding
Essy

MARC_S schreef:Deze pitbull is zonder masker met brindle. Een fawn brindle. Is het niet gewoon zo dat een hond in die mate verdund gekleurd is dat je dan de brindle niet goed zou kunnen zien? Bv een zo lichte hond dat hij effen lijkt maar stiekem toch brindle is?
Afbeelding
Een fawn merle DD heeft als hij geboren wordt een grijze zweem met grijzige vlekjes. Als hij ouder wordt, dan wordt zijn lijf geel en als hij een masker draagt, blijft het daar wel vaag zichtbaar.

Afbeelding

Er is voor zover ik weet nergens in wetenschappelijk onderzoek concreet beschreven wat er gebeurt wanneer een e e pup geboren wordt die een brindle gen (k^br) draagt. Wellicht gebeurt er dan hetzelfde als met de fawn merle DD pup. Dan zou die pitbull wellicht een pup/jonge hond kunnen zijn. En bleekt het gestroomde langzaam totdat hij fawn wordt/blijft.

Ook wordt er over 3 mogelijkheden gesproken op het Mc1R gen (wellicht zijn er nog meer). E^m (masker) E (overal vorming van zwart/blauw pigment mogelijk) en e (wat bij homozygoot geen vorming van zwart/blauw pigment toestaat).

Misschien is de pitbull b.v. E e . Dus geen masker maar wel gestroomd mogelijk. Ik weet het eerlijk gezegd niet. Ik vind wel dat hij er nogal 'gedilute' uitziet.
Essy

Elmar schreef:Hoe kan ik zien dat dit: E E/e k^y k^y een fawn met masker is? Kan het niet weervinden op de diverse sites.
E staat volgens mij voor zwart en E^m voor masker. waar ga ik de fout in?

Verder een interessante stof. Vooral omdat op veel sites alleen nog over het e^br gesproken wordt als zijnde het gen dat brindle veroorzaakt.
E^br is inmiddels achterhaald. men dacht vroeger dat dat op het E gen zat, maar inmiddels weet men dat het op het K gen zit.

http://www.chromadane.com/standardcoat.htm

hier staat een duidelijk artikel over kleurgenetica bij DD's. Kun je gelijk zien met hoeveel genen je rekening moet houden als je een 'showmarked harlequin' wil fokken :mrgreen:
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

toegevoegd aan mijn favorieten en fawn met masker ga ik nog wel zoeken.
fransoos
Zeer actief
Contacteer:

ik denk dat ik maar vast blijf houden aan het gegeven dat fawn maal fawn geen gestroomd kan geven , is wel zo makkelijk :pffff: :mrgreen:

Theoretisch mischien dat het mogelijk is, maar ik zal bij een gestroomde pup in een nest van fawn ouders toch blijven denken aan overspel van mama bull :roll:

hoe was het gezegde ook alweer

eerst zien, dan geloven , en wat de boer niet ken, dat vreet ie niet

Maar goed, er lopen tegenwoordig veel fawn bullen rond zonder masker, dus wie weet zal ik het nog eens gaan geloven :wink: :wink:
Afbeelding

die je begaan hebt...
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”