Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

plaats sturen

Moderator: moderatorteam

fabiola
Actief

plaats sturen

Ongelezen bericht door fabiola »

Weet iemand hoe ik het Plaats sturen voor elkaar krijg? Jenna snapt echt de bedoeling niet. Ik gebruik de riem als "plaats" en ben natuurlijk begonnen met "af" op de riem (vlak bij haar) en zo steeds een stukje verder. Maar Jenna kijkt alleen naar mijn vinger en gaat daar liggen. Volgens mij heeft ze geen idee dat "plaats" iets met die riem te maken heeft.

Heeft iemand tips?

Groet,
Fabiola
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

hond bij de halsband pakken en tussen je benen houden.

halsband vasthouden en aflijnen, riem voor je neerleggen net buiten reikwijdte van de hond.

dan een koekje op die riem gooien. zorg dat je hond dit ziet

je hond erheen laten gaan met commando plaats, koekje laten zoeken en af laten gaan. als dit heeeeel goed gaat dan moet je heel langzaam de afstand groter gaan maken.
Afbeelding
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Ik ben het boris ook aan het leren.
Volgens mij moet het ook in een vak gebeuren het plaatssturen. Heb hier 4 bloempotten die ik in een vierkant zet. Daarin leg ik een heel dun kleedje want plaats op een kleedje kent hij. Daar leg ik ook de riem op. Ik ga het kleedje steeds meer opvouwen en de riem blijft natuurlijk. Eerst ga ik de afstand groter maken en als hij het dan nog doet dan begin ik pas met het kleedje opvouwen.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Je kunt het leren door een kluif, kong, koekje te geven bij die riem en dan elke keer "plaats, goed zo plaats" te zeggen. De meeste honden hebben al gauw door dat als je plaats zegt ze wat lekkers krijgen op de plek die jij als "plaats" hebt aangewezen.

Buffy heb ik het bij toeval aangeleerd door heel gedecideerd "plaats" te zeggen en te wijzen naar haar deken toen een muis in huis rondholde met de kat erachteraan. Maar deze methode is wat omstreden.

Anne
AnnSophie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnnSophie »

Ik ben niet zo voor de riem bij de plaatsoefening. Ik gebruik de riem ook als speeltje dus voor mij is dat sowieso geen goed idee :mrgreen:

Ik gebruik een stukje tapijt van 30 bij 30cm en leg die op de grond. Ik ga met een snoepje tot op het stukje tapijt en zeg "plaats" of elk ander commando dat jij wil gebruiken is goed genoeg...
Mijn hond had het super snel door en na een paar keer vorige oefening te doen ging ik gewoon rechtstaan en met mijn rechterhand gebaar doen en ik zei "plaats". Ze ging liggen op het stukje tapijt en ik beloonde haar uiteraard uitbundig. Clever girl :wink:
Eén keer dat ook heel perfect ging, ging ik een metertje verder staan en liet haar naast me zitten. Dan zei ik "plaats" en ze ging plaats liggen. Dan ging ik haar belonen en kwam ik terug naar mijn plekje en dan riep ik haar om te komen en liet haar weer naast me zitten. Zo deed ik dat een aantal keer.
Zo ging ik verder en verder af staan en op den duur vroeg ik eens een voet of een zitvoor als ze komen moest.
Lag ze te ver van het tapijtje, dan zei ik niks en ging mijn hond zoeken wat er scheelde. Ze corrigeerde zichzelf altijd wel.

Soms ging ze ook eens lopen met het tapijt, maar dat verdween ook wel :mrgreen:

Als je nog verder gaat kun je het tapijtje kleiner knippen zodanig dat de plaats kleiner en kleiner wordt en dat ze dus beter moeten liggen. Op den duur wordt het tapijtje weggelaten en moeten ze op de geur plaats liggen.
Je kunt het ook moeilijker maken door hindernissen te plaatsen enz.
fabiola
Actief

Ongelezen bericht door fabiola »

Bedankt voor de tips. Ik ga weer een poging wagen! :wink:
Afbeelding
Weim
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Weim »

Ik ben net gestart met de VEG cursus en ben ook bezig met het aanleren van deze oefening. Mijn hond laat zich probleemloos naar de plaats van de riem toesturen. Had ze na enkele keren oefenen door. Maar dan..... het af gaan is een stuk moeilijker. Nu is het zo dat ze bij de riem blijft staan, ik loop dan snel naar haar toe en vertel haar dat ze af moet. Hoe koppel ik het af gaan aan het commando waarmee ze naar de riem gaat. Is dat een kwestie van vaak genoeg herhalen?
Ik dacht zelf dat ik misschien moest beginnen met plaats en zit. Zitten doet ze veel makkelijker dan af gaan.
Misschien hebben jullie nog suggestie voor mij.
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik heb het plaats gaan met de clicker aangeleerd bij Jamey, eerst aanraken met de neus terwijl ik de riem vast heb en zo de riem steeds lager houden en steeds blijven vragen om aan te raken, tot ie op de grond ligt. Dat ze echt heel goed snapt dat het 'iets' met de riem is. Vervolgens dus op de grond liggend ook belonen voor aanraken met de neus, tot ze ook daar duidelijk snapt dat ze iets met die riem moet en dan de klik uitstellen, tot er een actie richting het afgaan is, dus koppie verder omlaag, iets door de poten zakken, wat dan ook, als het maar iets is wat lijkt op afgaan. Zo steeds iets verder gaan en dus de hond zelf laten uitzoeken wat de bedoeling is. Als ie zonder twijfel naar de riem toe gaat en erop gaat liggen ga je het commando eraan verbinden.

Je bent er even mee bezig, maar als ie doorheeft dat een op de grond liggende riem betekent dat je daarop moet liggen is zo'n opbouw erg handig. Plus dat je leukk met de hond bezig bent geweest en de hond zelf heeft moeten denken ;) En daarna volgt pas afstand gaan opbouwen
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli

Ongelezen bericht door Gaia »

Weim schreef:Ik ben net gestart met de VEG cursus en ben ook bezig met het aanleren van deze oefening. Mijn hond laat zich probleemloos naar de plaats van de riem toesturen. Had ze na enkele keren oefenen door. Maar dan..... het af gaan is een stuk moeilijker. Nu is het zo dat ze bij de riem blijft staan, ik loop dan snel naar haar toe en vertel haar dat ze af moet. Hoe koppel ik het af gaan aan het commando waarmee ze naar de riem gaat. Is dat een kwestie van vaak genoeg herhalen?
Ik dacht zelf dat ik misschien moest beginnen met plaats en zit. Zitten doet ze veel makkelijker dan af gaan.
Misschien hebben jullie nog suggestie voor mij.
Haha, nu heb ik een hond die heel graag af gaat, maar soms wil ze ook wel eens gewoon terug komen. Dan is het dus een hoop gevloek :mrgreen:

Wat ik doe is haar op ieder moment aan te leren om af te gaan. Dus we lopen gewoon buiten. Zij is los, dan zeg ik plots af! Moment dat ze gaat liggen is het koekje d'r in. Dit heeft ze na een paar keer goed door gehad. Nu ben ik aan het trainen op de snelheid van het af. Dus Af duw d'r af en dan koekje d'r in. Paar passen lopen, Af duw d'r snel af en koekje d'r in. Op het moment dat ik nu af zeg buiten laat ze zich gewoon vallen. :N:

Je begint kort bij de hond en verlengt de afstand steeds met een paar passen tot ze het door hebben dat where ever jij staat de hond dus ook af gaat.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”