Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
combinatie
Moderator: moderatorteam
- Abischa
- Zeer actief
- Contacteer:
combinatie
Het valt me op de laatste tijd dat veel fokkers halfbroer op halfzus zetten.
De dubble lijnen zullen extra naar voorkomen zowel exterieur vacht/lichaamsbouw als intern, gezondheid/ ziekte.
Kan iemand mij vertellen wat de meerwaarde is om zulke combinaties te maken?
En hoe belangerijk is het voor een fokker om zulke combinaties te doen voor zijn lijnen?
De dubble lijnen zullen extra naar voorkomen zowel exterieur vacht/lichaamsbouw als intern, gezondheid/ ziekte.
Kan iemand mij vertellen wat de meerwaarde is om zulke combinaties te maken?
En hoe belangerijk is het voor een fokker om zulke combinaties te doen voor zijn lijnen?
"Nam et si ambulavero in medio umbrae mortis: non timebo mala, quoniam tu mecum es"
-
Margo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
- Leonieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatische honden
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Het valt ons ook erg op ja.
Lijnteelt vind ik niets mis mee, maar niet te strak. Als je nu al te strak lijnteelt, hoe ga je dan verder met de volgende generatie? Soms heb ik het idee dat mensen maar 1 generatie verder kijken.
Daarnaast, er komen inderdaad steeds meer mankementjes aan deze honden, maar daar hoor je niets over. Alleen maar hoe goed ze wel niet zijn en wat ze in de ring presteren.
Lijnteelt vind ik niets mis mee, maar niet te strak. Als je nu al te strak lijnteelt, hoe ga je dan verder met de volgende generatie? Soms heb ik het idee dat mensen maar 1 generatie verder kijken.
Daarnaast, er komen inderdaad steeds meer mankementjes aan deze honden, maar daar hoor je niets over. Alleen maar hoe goed ze wel niet zijn en wat ze in de ring presteren.
www.marengosoutfit.nl
"Exclusief voor hond en paard"
"Exclusief voor hond en paard"
- Dutchie63
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Danielle
- Zeer actief
- Contacteer:
Op dit moment is een van de meest gebruikte BC reuen (en die er ook trots mee adverteert op marktplaats) een hond uit een nestbroer/nestzus verparing. Diep triest en mensen realiseren zich gewoonm niet wat dat voor de volgende generatie (kan) betekent(en)!
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
-
Margo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
of inteelt en close lijnteelt nou wel of niet oke bevonden word, een vereiste vind ik, dat een fokker die zo'n combi doet, wel moet weten waar hij/zij mee fokt, dus de lijnen goed kent, de minnen en de plussen, gewoon maar zus/broer. halfbroer/halfzus, vader/dochter, opa/kleinkind enz op elkaar zetten omdat "men " zegt dat het zo mooi is en kan zijn, verder nauwelijks verdiept en kennis van wat je dan werkelijk vast gaat zetten hebt? vind ik not done.
daarbij vind ik het ook per ras verschillend, niet de uitwerking hoor, maar het ligt wel aan de populatie in hoeverre je er gebruik van "hoeft" te maken.
Ik wil het iig niet en ga ook niet naar een reu uit zo'n combi.
daarbij vind ik het ook per ras verschillend, niet de uitwerking hoor, maar het ligt wel aan de populatie in hoeverre je er gebruik van "hoeft" te maken.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Kan je van te voren weten wat je vast legt bij een nauwe combinatie zoals broer/zus of vader/dochter?yamie schreef:of inteelt en close lijnteelt nou wel of niet oke bevonden word, een vereiste vind ik, dat een fokker die zo'n combi doet, wel moet weten waar hij/zij mee fokt, dus de lijnen goed kent, de minnen en de plussen, gewoon maar zus/broer. halfbroer/halfzus, vader/dochter, opa/kleinkind enz op elkaar zetten omdat "men " zegt dat het zo mooi is en kan zijn, verder nauwelijks verdiept en kennis van wat je dan werkelijk vast gaat zetten hebt? vind ik not done.
Een vraag hoor!
Ik fok niet en ben benieuwd of je echt van te voren al iets kunt weten.
Ik had begrepen dat je alleen achteraf kunt weten?
Tenminste..................ontdekken dat iets goed lijkt te zijn of dat er narigheden zijn omdat de ouders bijv. beiden drager blijken te zijn van een bepaalde ziekte die er nu uit komt?