Ik ben er zo blij.

Moderator: moderatorteam

wist niet of ze er allemaal op stondenRoelfien schreef:zie foto: 6 panelen.
echt waar? Verbruik jij zo weinig dan?En dan ook de zonneboiler nog.
Met 4 zit je al goed hoor. Maar hiermee zou ik bijna neutraal kunnen zijn.
ja, en ik het maar al weer aan te passen omdat ik dat zag... lekker zootje maken we er vanRoelfien schreef:Oh, zat mijn berichtje nog verder aan te vullen.![]()
Ja, maar ik heb dan panelen van 180 wp. Hoeveel leveren die van jou?
ligt eraan wat je bedoelt? Ik weet dat er terugleversubsidie is etc. en natuurlijk willen we het ook aanvragen. Is er meer dat ik moet weten daarover?Roelfien schreef:Oh Marielle, heb je de info van Senternovem al gezien over de subsidie als je terug levert?
yep, weet ik.Roelfien schreef:Nee, die info bedoel ik en dat regelt Senternovem. Alleen geeft senternovem aan dat je de aanvraag voor 31 juli moet opsturen. dus goed om in de gaten te houden met je tijdsplanning.![]()
alleen panelen. Ik vermoed dat een zonneboiler hier niet zo heel veel zin heeft, althans dat we voor dat geld beter een paneel extra neer kunnen zetten bij wijze van spreken. We douchen met z'n tweeen, meestal 's ochtends (dus dan nog relatief weinig voordeel van het zonnetje gehad) en warm water voor de keuken komt uit een aparte boiler.Maar leuk dat je ook panelen wilt plaatsen?
Ga je alleen voor panelen of ook voor een zonneboiler?
Ik ben benieuwd hoeveel het er worden.
Nou inderdaad, dat wilde ik ook zeggen!Aimee schreef:Helemaal super dat jullie dit doen zeg![]()
We zitten aardig op de zelfde lijn merk ikRoelfien schreef:Nou, ik moet eerlijk zeggen dat het tot anders denken leidt, inderdaad.
Want ik douch ook smorgens en Tim smiddags, maar ik ga ook smiddags douchen, zat ik me te bedenken. Want anders is het inderdaad zonde van al die opbouw van warm water.![]()
Wij hebben een tweede vriezer die kapot ging gewoon niet vervangen omdat het eigenlijk een beetje onzin was. En zo probeer ik er zo goed mogelijk mee om te gaan.
Ach, het idee dat je gewoon een beetje klimaatneutraal kan proberen te zijn, een beetje concreet een steentje bij kan dragen, dat is voor mij voldoende. Ik leef ook graag gewoon goed.
Wat ik nog wel ga aanschaffen is een regenzuil, liefst deze http://kilianwater.nl/ maar het kan ook een gewone kunststof regenton worden. Want dat is ook zoiets wat ik zo zonde vindt: planten water geven met water uit de kraan, terwijl het hemelwater zo het riool in loopt. Dus dit jaar nog gaat dat ook veranderen.
Kijk, hier zou ik nou weer niet zo'n moeite mee hebbenRamen mag je niet lappen, autos mogen niet gewassen worden etc.
wat goed zeg van die zonnepanelen! en regentonnen heb ik, ideaalRoelfien schreef:N
Wat ik nog wel ga aanschaffen is een regenzuil, liefst deze http://kilianwater.nl/ maar het kan ook een gewone kunststof regenton worden. Want dat is ook zoiets wat ik zo zonde vindt: planten water geven met water uit de kraan, terwijl het hemelwater zo het riool in loopt. Dus dit jaar nog gaat dat ook veranderen.

Tja, wij hebben teveel water en jullie te weinig. Moet meteen aan de afleveringen van McLeods dochters denken als ze in de zomer weer niet kunnen douchen omdat het water op rantsoen is.IngeK schreef:Nou inderdaad, dat wilde ik ook zeggen!Aimee schreef:Helemaal super dat jullie dit doen zeg![]()
In een land met zoveel zon zijn die panelen er volgens mij helemaal niet.
Wat jij zegt over het water is ook super Roelfien!! Ik weet dat het in NL geen probleem is qua water maar als ik af en toe de fotos zie met de honden en zwembadjes of tuinslangen zit ik met mijn tenen krom.
Wij zitten hier momenteel met een waterrestrictie 3 (rond Brisbane is dit 6 ) wat inhoudt dat je je tuin 2 dagen per week mag sproeien van 6.00 tot 8.00. Ramen mag je niet lappen, autos mogen niet gewassen worden etc. (en met 6 zijn die restricties dus nog erger). Het is even aanpassen maar al het wasmachine water laten wij in een 2 gekoppelde regentonnen lopen waar ik dan de tuin mee sproei. Afwaswater gaat in een emmer en dan de tuin in, in de douche staat een grote kuip wat ik savonds op de tuin gooi. Als Nederlandse was dit in het begin wel even wennen maar het water reservoir voor Melbourne zit op 37% momenteel (vol is 100). Je mag officieel ook maar 4 minuten douchen en nog zijn er gezinnen die hier geen rekening mee houden, hun zwembad bijvullen met kraanwater etc. Wil je een zwembad vullen moet je water kopen wat uit natural springs komt.
Regen is hier dus ook echt een feest