Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
vervolgcursus of gedragstherapie?
Moderator: moderatorteam
-
Ozzie
- Vaste gebruiker
vervolgcursus of gedragstherapie?
Hallo,
Onze hond van 6 maanden is momenteel lekker aan het puberen!
We hebben een puppycursus gedaan maar daar kregen we geen goede begeleiding. De groep was veel te groot, dus individuele aandacht op momenten dat het nodig was, was uitgesloten.
Nu was ik vorige week bij de dierearts op controle, en die zei dat wellicht gedragstherapie wat zou zijn ipv een vervolgcursus?
Heeft iemand daar ervaring mee? Ik kreeg een kaartje van een Tinley gedragstherapeute maar daar ben ik zelf niet mee bekend.
Een eventueel consult daar kost redelijk wat geld, een vervolgcursus ook en we zouden het zonde vinden als we een bult geld uitgeven aan iets wat weer geen nut heeft.
Dus, heeft er iemand ervaring met Tinley gedragstherapie? En wat zijn hiervan de voor en nadelen tegenover een gewone gehoorzaamheidscursus?
Alvast bedankt!
Groetjes Marloes
We hebben een puppycursus gedaan maar daar kregen we geen goede begeleiding. De groep was veel te groot, dus individuele aandacht op momenten dat het nodig was, was uitgesloten.
Nu was ik vorige week bij de dierearts op controle, en die zei dat wellicht gedragstherapie wat zou zijn ipv een vervolgcursus?
Heeft iemand daar ervaring mee? Ik kreeg een kaartje van een Tinley gedragstherapeute maar daar ben ik zelf niet mee bekend.
Een eventueel consult daar kost redelijk wat geld, een vervolgcursus ook en we zouden het zonde vinden als we een bult geld uitgeven aan iets wat weer geen nut heeft.
Dus, heeft er iemand ervaring met Tinley gedragstherapie? En wat zijn hiervan de voor en nadelen tegenover een gewone gehoorzaamheidscursus?
Alvast bedankt!
Groetjes Marloes
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Re: vervolgcursus of gedragstherapie?
Kun je iets meer vertellen over de problemen waar jullie tegenaan lopen? "lekker puberen" klinkt namelijk niet als een groot probleem. Een gedragstherapeut vind ik al veel ernstiger klinken.Ozzie schreef:Hallo,
Alvast bedankt!
Groetjes Marloes

-
Ozzie
- Vaste gebruiker
Het probleem is gewoon dat hij buiten helemaal geen aandacht heeft.. Hij is nogal adhd dan, springt overal naartoe, trekt als een gek aan de riem, blaft naar andere honden e.d. Ik zie het wel aankomen en probeer hem dan een oefening te laten doen als zitten, af of iets zodat hij afgeleid is en zich weer op mij focust, maar als ik zijn aandacht niet krijg kan ik hem dus ook geen oefening laten doen.
En als ik hem meeneem naar mn werk is er niks mee aan te vangen. Hij rent alleen maar hard rond, springt anderhalve meter hoog in de lucht, en ziet mij dan niet meer staan.. Het is allemaal niet levensbedreigend erg, maar leuk is zeker anders..Voor de rest is Ozzie echt een scheet van een hond! Af en toe prettig gestoord maar wel heel lief.
Ik vond een gedragstherapeut ook al vrij rigoreus klinken, vandaar dat ik het hier ook vraag..
En als ik hem meeneem naar mn werk is er niks mee aan te vangen. Hij rent alleen maar hard rond, springt anderhalve meter hoog in de lucht, en ziet mij dan niet meer staan.. Het is allemaal niet levensbedreigend erg, maar leuk is zeker anders..Voor de rest is Ozzie echt een scheet van een hond! Af en toe prettig gestoord maar wel heel lief.
Ik vond een gedragstherapeut ook al vrij rigoreus klinken, vandaar dat ik het hier ook vraag..
- Dondersteen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondjes
-
Ozzie
- Vaste gebruiker
Dat is ook mijn probleem, is hij gewoon echt vervelend of is het puur pubergedrag. Er zit iets van jackrussel/terrier in, dus een beetje adhd zal hij altijd wel blijvenDondersteen schreef:De hond is nog maar 6 maanden![]()
maar aangezien het mn eerste hond is, en alle honden waar ik de laatste jaren op het gepast altijd ouder dan 3 waren, weet ik af en toe niet hoe ik het beste met zn gedrag om kan gaan..
- Frenk
- Zeer actief
En uit je eerste post blijkt dat je de puppycursus niet geslaagd vond, toch? Heeft hij de oefeningen ooit wel goed uitgevoerd of is het nooit goed gegaan? Dan bedoel ik met name de 'aandacht', 'zit', 'af', 'volg' en 'kom' oefeningen. Die zijn zo ongeveer het meest essentieel vind ikOzzie schreef:Het probleem is gewoon dat hij buiten helemaal geen aandacht heeft.. Hij is nogal adhd dan, springt overal naartoe, trekt als een gek aan de riem, blaft naar andere honden e.d. Ik zie het wel aankomen en probeer hem dan een oefening te laten doen als zitten, af of iets zodat hij afgeleid is en zich weer op mij focust, maar als ik zijn aandacht niet krijg kan ik hem dus ook geen oefening laten doen.
Ik heb gelezen dat Oz een terrierachtig iets is toch? Die zijn vaak heel erg enthousiast en bewegelijk. En dol op balletjes
Hoeveel en hoe vaak oefenen jullie? Hoe lang laat je hem uitrazen voor jullie naar je werk gaan? Heb je verschillende beloningsvormen uitgeprobeerd?
Wat een schattig koppie trouwens in je voorstel post
Mijn hondje is trouwens nu 18 weken en begint ook al wat eigenwijzer en tegendraadser te worden...

-
Ozzie
- Vaste gebruiker
Nee de puppycursus was niet geslaagd. Een te grote groep, daardoor geen persoonlijke aandacht, en ook geen ingrijpen van de kant van de instructeurs op de momenten dat het nodig was helaas.
Hij kan prima zitten en af.. Volgen hebben we niet geleerd helaas, bij het hier komen heeft hij zn oren wel eens verstopt zitten, en de aandacht oefening ging zo 50/50.
Probleem was dat als we hulp vroegen aan de instructeurs, bv met het meelopen aan de riem, dat zij het dan zelf probeerden en het hun ook niet echt goed lukte. Dan kreeg ik hem terug in handen met de melding erbij dat het een moeilijk hondje was
Ik oefen eigenlijk elke dag. Soms is er wel eens een dagje zoals zondag, dat het heerlijk weer is en hij de hele dag in de tuin speelt, dan nemen we even vrij
Bij het wandelen gaat elke keer de clicker en wat lekkers mee.
Ik laat hem eigenlijk vanaf een uur of 8 s ochtends lekker buiten in de tuin voor ik ga werken om half 11.. heeft hij dik 2 uur kunnen rennen en ravotten. Hij is dan ook wel rustig maar zodra ik binnenkom op t werk is het voorbij. dan is hij zo blij en enthousiast dat hij alles weer vergeet zeg maar..
Enne ja, ozzie is hartstikke gek op balletjes en alles wat daarbij piept is al helemaal geweldig! Hij kan zich uuuuuren amuseren met zn speeltjes, en heeft tot nu toe thuis nog nik skapot gemaakt of nergens aan gebeten.
Hij kan prima zitten en af.. Volgen hebben we niet geleerd helaas, bij het hier komen heeft hij zn oren wel eens verstopt zitten, en de aandacht oefening ging zo 50/50.
Probleem was dat als we hulp vroegen aan de instructeurs, bv met het meelopen aan de riem, dat zij het dan zelf probeerden en het hun ook niet echt goed lukte. Dan kreeg ik hem terug in handen met de melding erbij dat het een moeilijk hondje was
Ik oefen eigenlijk elke dag. Soms is er wel eens een dagje zoals zondag, dat het heerlijk weer is en hij de hele dag in de tuin speelt, dan nemen we even vrij
Ik laat hem eigenlijk vanaf een uur of 8 s ochtends lekker buiten in de tuin voor ik ga werken om half 11.. heeft hij dik 2 uur kunnen rennen en ravotten. Hij is dan ook wel rustig maar zodra ik binnenkom op t werk is het voorbij. dan is hij zo blij en enthousiast dat hij alles weer vergeet zeg maar..
Enne ja, ozzie is hartstikke gek op balletjes en alles wat daarbij piept is al helemaal geweldig! Hij kan zich uuuuuren amuseren met zn speeltjes, en heeft tot nu toe thuis nog nik skapot gemaakt of nergens aan gebeten.
- Frenk
- Zeer actief
Nou, dan zou ik gewoon een goeie gehoorzaamheidscursus zoekenOzzie schreef:Nee de puppycursus was niet geslaagd. Een te grote groep, daardoor geen persoonlijke aandacht, en ook geen ingrijpen van de kant van de instructeurs op de momenten dat het nodig was helaas.
Probleem was dat als we hulp vroegen aan de instructeurs, bv met het meelopen aan de riem, dat zij het dan zelf probeerden en het hun ook niet echt goed lukte. Dan kreeg ik hem terug in handen met de melding erbij dat het een moeilijk hondje was![]()
Ik oefen eigenlijk elke dag. Soms is er wel eens een dagje zoals zondag, dat het heerlijk weer is en hij de hele dag in de tuin speelt, dan nemen we even vrijBij het wandelen gaat elke keer de clicker en wat lekkers mee.
Ik vind het imho niet klinken als een zaak voor een GT...
En willen jullie dan nog meer gaan doen? Flyball of agility ofzo? Ik heb Frenk en mijzelf al opgegeven voor sport&spel om te kijken of hij dat leuk vindt. (en daar z'n energie bij kwijt kan

- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Ik vind dat het voor een drukke hond belangrijk is om zelf rustig te blijven, vaak zit zo'n hondje zichzelf een beetje in de weg.
Rust, regelmaat en kalmte, niet ingaan op de drukdoenerij.
Als het zo'n soort hondje is (erg druk, maar niet door "stress") zou ik niet gaan proberen om hem moe te maken door beweging maar door denkwerk (hij moet wel regelmatig lekker kunnen bewegen natuurlijk
)
Omdat zulk soort honden zich vaak heel erg slecht kunnen concentreren worden ze van denken meestal erg moe (en rustiger)
Met onze hond kun je bijvoorbeeld best een halve dag fietsen, en dan wil hij na 5 minuten wel weer zo'n rondje. Maar als ik hem een paar honderd meter echt laat volgen slaapt hij tot morgenochtend. Dat is omdat "volgen" een veel grotere inspanning van hem vergt dan lopen.
Als je kans ziet om frustratie niet de overhand te laten krijgen en zelf rustig blijft en de hond ook rustig blijft benaderen scheelt dat vaak een heel eind. Bij zo'n hond is trainen vaak frustrerend omdat het niet zo goed wil allemaal, dat is echter geen onwil van zo'n hond, het is voor zo'n hond echt nog onmogelijk om de rust te vinden om zich te focussen.
Strenger optreden helpt dan ook niet.
Als je daar iets in herkend en onzeker bent over de te volgen strategie zou ik wel wat steun gaan zoeken, liefst bij een goede hondenschool waar ze begrip hebben voor jou en voor het karakter van je hond.
Een keer een uurtje een gt laten komen kan altijd nog als je graag eens wilt dat er een onbevooroordeelde derde kijkt naar je hond en jouw.
Is er iets waar je hond erg dol op is?
Is hij erg snel onder de indruk als je hem iets verbiedt bijvoorbeeld? Of juist niet.
Als het zo'n soort hondje is (erg druk, maar niet door "stress") zou ik niet gaan proberen om hem moe te maken door beweging maar door denkwerk (hij moet wel regelmatig lekker kunnen bewegen natuurlijk
Omdat zulk soort honden zich vaak heel erg slecht kunnen concentreren worden ze van denken meestal erg moe (en rustiger)
Met onze hond kun je bijvoorbeeld best een halve dag fietsen, en dan wil hij na 5 minuten wel weer zo'n rondje. Maar als ik hem een paar honderd meter echt laat volgen slaapt hij tot morgenochtend. Dat is omdat "volgen" een veel grotere inspanning van hem vergt dan lopen.
Als je kans ziet om frustratie niet de overhand te laten krijgen en zelf rustig blijft en de hond ook rustig blijft benaderen scheelt dat vaak een heel eind. Bij zo'n hond is trainen vaak frustrerend omdat het niet zo goed wil allemaal, dat is echter geen onwil van zo'n hond, het is voor zo'n hond echt nog onmogelijk om de rust te vinden om zich te focussen.
Strenger optreden helpt dan ook niet.
Als je daar iets in herkend en onzeker bent over de te volgen strategie zou ik wel wat steun gaan zoeken, liefst bij een goede hondenschool waar ze begrip hebben voor jou en voor het karakter van je hond.
Een keer een uurtje een gt laten komen kan altijd nog als je graag eens wilt dat er een onbevooroordeelde derde kijkt naar je hond en jouw.
Is er iets waar je hond erg dol op is?
Is hij erg snel onder de indruk als je hem iets verbiedt bijvoorbeeld? Of juist niet.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Frenk
- Zeer actief
Zijn sport&spel, flyball of behendigheid eigenlijk mentale uitdagingen? Ik denk van wel, omdat ze ook moeten nadenken over hoe, wat en wanneer, maar ik weet het eigenlijk niet zekerJaap* schreef:Ik vind dat het voor een drukke hond belangrijk is om zelf rustig te blijven, vaak zit zo'n hondje zichzelf een beetje in de weg.
Als het zo'n soort hondje is (erg druk, maar niet door "stress") zou ik niet gaan proberen om hem moe te maken door beweging maar door denkwerk (hij moet wel regelmatig lekker kunnen bewegen natuurlijk)
Omdat zulk soort honden zich vaak heel erg slecht kunnen concentreren worden ze van denken meestal erg moe (en rustiger)![]()
.

- AnnSophie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel
- Contacteer:
Wat geef je van voeding? Ik heb al vaker gehoord dat zgn. ADHD honden hyper worden van bepaalde additieven in brokken. Door het geven van versvoeding is de hond meestal wel nog energiek, maar niet meer de ADHD'er van toen.
Verder zou ik zoals Jaap* zegt je hondje mentaal aan het werk zetten. Dat is ontzettend vermoeiend. Doe bv zoekspelletjes, eerst makkelijk met een koekje onder een doek of matje en later maak je dat moeilijker door het verder weg te steken. In de tuin kun je een hoopje zand afbakenen waar hij ongestoord kan graven en zoeken naar snoepjes, het is een terrier dus hij zal dat wel graag doen.
Verder is hij nog maar 6 maand. We vergeten het zo snel, maar toen mijn pup 6 maand was, was het ook een druktemaker. Opspringen, in mijn broek bijten, alles... Ook mijn hond kan na het rennen en ravotten nog steeds blij en enthousiast zijn dat ze alles weer vergeet. Volgens mij is dat iets wat er uit groeit. Ik zie dat ze nu al vlugger gaat liggen of rusten dan vroeger. Vroeger kon ze maar door gaan...
En laat je niks wijsmaken hoor, je hebt geen moeilijk hondje volgens mij. De instructeurs kennen meestal maar 1 methode om honden op te voeden, en als een hond niet juist reageert op die methode dan zit jij volgens hen met "een moeilijke hond". De kunst van instructeur te zijn is zien en weten hoe bepaalde types honden reageren op bepaalde aanpakken en daarna ook de methode aan te passen. Maar dat gebeurde niet op jouw hondenschool, je vermeldt zelf al dat er weinig individuele begeleiding was. Helaas is dat op vele hs'en zo, dat alle honden die niet meekunnen met de methode van de instructeur gewoon blijven steken en op den duur wegblijven van de hs. Maar laat je absoluut niets wijsmaken... Kijk gewoon uit naar een andere hs
Verder zou ik zoals Jaap* zegt je hondje mentaal aan het werk zetten. Dat is ontzettend vermoeiend. Doe bv zoekspelletjes, eerst makkelijk met een koekje onder een doek of matje en later maak je dat moeilijker door het verder weg te steken. In de tuin kun je een hoopje zand afbakenen waar hij ongestoord kan graven en zoeken naar snoepjes, het is een terrier dus hij zal dat wel graag doen.
Verder is hij nog maar 6 maand. We vergeten het zo snel, maar toen mijn pup 6 maand was, was het ook een druktemaker. Opspringen, in mijn broek bijten, alles... Ook mijn hond kan na het rennen en ravotten nog steeds blij en enthousiast zijn dat ze alles weer vergeet. Volgens mij is dat iets wat er uit groeit. Ik zie dat ze nu al vlugger gaat liggen of rusten dan vroeger. Vroeger kon ze maar door gaan...
En laat je niks wijsmaken hoor, je hebt geen moeilijk hondje volgens mij. De instructeurs kennen meestal maar 1 methode om honden op te voeden, en als een hond niet juist reageert op die methode dan zit jij volgens hen met "een moeilijke hond". De kunst van instructeur te zijn is zien en weten hoe bepaalde types honden reageren op bepaalde aanpakken en daarna ook de methode aan te passen. Maar dat gebeurde niet op jouw hondenschool, je vermeldt zelf al dat er weinig individuele begeleiding was. Helaas is dat op vele hs'en zo, dat alle honden die niet meekunnen met de methode van de instructeur gewoon blijven steken en op den duur wegblijven van de hs. Maar laat je absoluut niets wijsmaken... Kijk gewoon uit naar een andere hs
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Dat hangt van de hond afFrenk schreef:Zijn sport&spel, flyball of behendigheid eigenlijk mentale uitdagingen? Ik denk van wel, omdat ze ook moeten nadenken over hoe, wat en wanneer, maar ik weet het eigenlijk niet zeker
Een écht drukke hond kan zich niet genoeg concentreren / is te snel afgeleid om het spelletje überhaupt te kunnen spelen.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
dat ook jaranetje schreef:massam schreef:het is een pup. die zijn druk en vaak moeilijk te bereiken.
lekker aan de gang blijven en niet meteen naar gedragsproblemen grijpen![]()
En het advies van Jaap* opvolgen
maar het is zo frustrerend om te zien dat mensen met een drukke pup meteen een gedragsprobleem zien.
je hebt gewoon een pup van 6 maanden. ik zou me pas zorgen gaan maken als ie niet druk is
natuurlijk structuur bieden, dat heeft elke hond nodig zeker zo'n spring in het veld.

-
Neeltje
-
jacq1970
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zou een andere hondenschool zoeken, eentje waar er wel voldoende aandacht is.
Verder heel veel geduld hebben en gewoon lekker positief blijven trainen, lekker met je hondje bezig zijn en niet kijken naar wat je hondje hoort tedoen maar blij zijn met wat hij doet
Mijn jongste hond is 1 jaar en de eerste 9/10 maanden waren drama, op de hondenschool kreeg ik zelf het advies om terug tekomen als ze wat ouder en volwassener zou zijn haha...ik heb thuis verder geoefend en inmiddels gaat het best lekker...tuurlijk niet elke dag maar dat geeft dan weer niet, komt vanzelf goed!
Enne die van mij sloopt ook nog eens..geen papiertje is veilig dus dat heb jij weer als pluspunt!
Verder heel veel geduld hebben en gewoon lekker positief blijven trainen, lekker met je hondje bezig zijn en niet kijken naar wat je hondje hoort tedoen maar blij zijn met wat hij doet
Mijn jongste hond is 1 jaar en de eerste 9/10 maanden waren drama, op de hondenschool kreeg ik zelf het advies om terug tekomen als ze wat ouder en volwassener zou zijn haha...ik heb thuis verder geoefend en inmiddels gaat het best lekker...tuurlijk niet elke dag maar dat geeft dan weer niet, komt vanzelf goed!
Enne die van mij sloopt ook nog eens..geen papiertje is veilig dus dat heb jij weer als pluspunt!
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
Hij is pas 6 maanden dan kun je nog een heleboel veranderen.
Hondjes moeten vaak leren dat de baas het leukste van alles is en dat is voor een pup heel erg moeilijk. Er gebeuren zoveel dingen om hem heen die zn aandacht vragen dat het baasje meer een verlengde van zn riem is dan de leukste figuur op aarde.
Ik zou een stapje terug doen en een paar keer per dag in alle eenzaamheid wat spelltjes met hem doen. Een balletje aan een touwtje is al een prima hulpmiddel, maar dan niet het balletje weggooien maar samen spelen. (je kunt het voor zn neus over de grond laten slingeren bijvoorbeeld of de goochelaar uithangen door het balletje in je hand te verstoppen en het hem even laten zien en het dan weer in je hand te verbergen. Als je dat een paar keer vlug achter elkaar doet moet het al vreemd zijn wil ie daar niet nieuwsgierig naar worden)
Een paar keer per dag, niet te lang want de aandacht verslapt gauw bij een pup/jonge hond en vooral op een plekje waar zo weinig mogelijk afleiding is qua omgeving, maar waar ook geen huisgenoten bij zijn.
Je moet als het ware zorgen dat hij niet anders kan dan op jou focussen en dat gaat makkelijker als hij niet of zo min mogelijk afgeleid wordt.
Niet te gauw opgeven als hij het balletje niet leuk vindt, je kunt altijd een ander bal spelletje bedenken waardoor hij het wel leuk vindt.
Het balletje ook niet als speeltje geven maar alleen houden om samen met hem te spelen.
En stoppen met spelen zolang hij het nog leuk vindt en jij nog steeds zn aandacht hebt. Jij breekt het spel af, niet hij. Dat verstevigt de baas/hond verhouding en houdt hem enthousiast.
Hou het leuk, hou het speels en verwacht ook niet teveel van hem, het is nog maar een pup.
Een kind van een jaar of 6 hoeft ook nog niet naar het vervolgonderwijs
Hondjes moeten vaak leren dat de baas het leukste van alles is en dat is voor een pup heel erg moeilijk. Er gebeuren zoveel dingen om hem heen die zn aandacht vragen dat het baasje meer een verlengde van zn riem is dan de leukste figuur op aarde.
Ik zou een stapje terug doen en een paar keer per dag in alle eenzaamheid wat spelltjes met hem doen. Een balletje aan een touwtje is al een prima hulpmiddel, maar dan niet het balletje weggooien maar samen spelen. (je kunt het voor zn neus over de grond laten slingeren bijvoorbeeld of de goochelaar uithangen door het balletje in je hand te verstoppen en het hem even laten zien en het dan weer in je hand te verbergen. Als je dat een paar keer vlug achter elkaar doet moet het al vreemd zijn wil ie daar niet nieuwsgierig naar worden)
Een paar keer per dag, niet te lang want de aandacht verslapt gauw bij een pup/jonge hond en vooral op een plekje waar zo weinig mogelijk afleiding is qua omgeving, maar waar ook geen huisgenoten bij zijn.
Je moet als het ware zorgen dat hij niet anders kan dan op jou focussen en dat gaat makkelijker als hij niet of zo min mogelijk afgeleid wordt.
Niet te gauw opgeven als hij het balletje niet leuk vindt, je kunt altijd een ander bal spelletje bedenken waardoor hij het wel leuk vindt.
Het balletje ook niet als speeltje geven maar alleen houden om samen met hem te spelen.
En stoppen met spelen zolang hij het nog leuk vindt en jij nog steeds zn aandacht hebt. Jij breekt het spel af, niet hij. Dat verstevigt de baas/hond verhouding en houdt hem enthousiast.
Hou het leuk, hou het speels en verwacht ook niet teveel van hem, het is nog maar een pup.
Een kind van een jaar of 6 hoeft ook nog niet naar het vervolgonderwijs

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Noële
- Zeer actief
- Contacteer:
Mijn hond (zaterdag is hij 14 mnd) staat in de buurt ook bekend als "de enthousiasteling", iedereen hoort meteen wanneer Fellow buiten is.
De laatste tijd lijkt Fellow wat rustiger en lijkt wat beter te luisteren, trekt minder.
Eerder had hij alleen oog voor alles om hem heen, vooral andere honden, was druk, trok aan de lijn. Hij mag van mij gerust om zich heen kijken.
Ik ben na de puppycursus gewoon verder gegaan, met succes zijn we geslaagd voor de basis A & B en sinds kort doen we behendigheid, waar hij elke les wel een keer even ouwehoert, maar ach, het is nog een jonge hond.
Ik had een paar redens waarom ik aan behendigheid ben begonnen, o.a. zodat Fellow wat meer zijn energie kwijt kan en omdat hij dan meer op mij moet letten.
Geef je hond de tijd en wees konsequent. En als de hondenschool je niet bevalt kan je opzoek gaan naar een andere.
Succes met je pup!
Groetjes, Noëlle.
De laatste tijd lijkt Fellow wat rustiger en lijkt wat beter te luisteren, trekt minder.
Eerder had hij alleen oog voor alles om hem heen, vooral andere honden, was druk, trok aan de lijn. Hij mag van mij gerust om zich heen kijken.
Ik ben na de puppycursus gewoon verder gegaan, met succes zijn we geslaagd voor de basis A & B en sinds kort doen we behendigheid, waar hij elke les wel een keer even ouwehoert, maar ach, het is nog een jonge hond.
Ik had een paar redens waarom ik aan behendigheid ben begonnen, o.a. zodat Fellow wat meer zijn energie kwijt kan en omdat hij dan meer op mij moet letten.
Geef je hond de tijd en wees konsequent. En als de hondenschool je niet bevalt kan je opzoek gaan naar een andere.
Succes met je pup!
Groetjes, Noëlle.
-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
hondjes van 6 maanden zijn nog zo jong !
gewoon, goede hondenschool zoeken, elke dag even in alle rust gehoorzaamheids oefeningetjes oefenen. hou het simpel, maar probeer niet stil te staan. dus probeer de oefeningen iedere week ietsjes moeilijker/uit te breiden. daar kan een cursus een goede ondersteuning mee zijn.
en het is wel lastig een jonge hond mee naar het werk. want die hebben nog niet de concentratie en rust om lang stil te liggen. een enkele wel, maar zo`n kleine terrier achtige wordt al een stukkie lastiger.
als ze het pikt dan vastleggen of in bench voor een tijdje. of met een gevulde kong in een bench. dat ze daar een uurtje ligt. en dan er even uit ofzo.
succes, en alle jonge hondjes hebben wel zo hun dingetjes waar tijd en geduld in gaat zitten. dat hoeft helemaal geen probleemgedrag te zijn.
gewoon, goede hondenschool zoeken, elke dag even in alle rust gehoorzaamheids oefeningetjes oefenen. hou het simpel, maar probeer niet stil te staan. dus probeer de oefeningen iedere week ietsjes moeilijker/uit te breiden. daar kan een cursus een goede ondersteuning mee zijn.
en het is wel lastig een jonge hond mee naar het werk. want die hebben nog niet de concentratie en rust om lang stil te liggen. een enkele wel, maar zo`n kleine terrier achtige wordt al een stukkie lastiger.
als ze het pikt dan vastleggen of in bench voor een tijdje. of met een gevulde kong in een bench. dat ze daar een uurtje ligt. en dan er even uit ofzo.
succes, en alle jonge hondjes hebben wel zo hun dingetjes waar tijd en geduld in gaat zitten. dat hoeft helemaal geen probleemgedrag te zijn.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
ik zou de gedragstherapeut zien als een 1 op 1 cursus en daar is natuurlijk helemaal niks mis mee. Je betaalt wat meer maar krijgt ook alle aandacht en doet alleen oefeningen die voor jouw hondje belangrijk zijn. Ik denk dat nog wat teveel aan vreselijke problemen gedacht wordt zodra het woord gedragstherapeut langs komt. Dat is jammer want dat wil je juist graag voor zijn. De put dempen en het verdronken kalf en zo.
Als het een aardige peut is zou ik daar zeker mee aan de slag gaan.
Als het een aardige peut is zou ik daar zeker mee aan de slag gaan.
- dutchdebs
- Vaste gebruiker
Een hond van 6 maanden is nog heel erg plooibaar, persoonlijk zou ik gedragstherapie wel als een heel zwaar middel zien.
Ik heb het indertijd veel gegeven met Selgian bij echt probleem honden.
Maar een beetje drukke hond die niet wil luisteren van die leeftijd, is gewoon net een kind van 14 (ontoerekeningsvatbaar
)
Ik heb het indertijd veel gegeven met Selgian bij echt probleem honden.
Maar een beetje drukke hond die niet wil luisteren van die leeftijd, is gewoon net een kind van 14 (ontoerekeningsvatbaar
- renee-uk
- Zeer actief
Ik begrijp niet helemaal waarom dat hondje gedragstherapie nodig heeft, het moet gewoon nog een hoop leren wat, doordat daar op de puppycursus geen tijd voor was, nog niet gebeurd is.
Dit hondje is gewoon nog een pup die een beetje opvoeding moet krijgen. Het is aan het baasje om hem dat spelenderwijs bij te brengen en dat zou inderdaad ook kunnen op een andere hondenschool waar wel tijd is voor uitleg.
Maar dit is toch geen gedragsstoornis
Dit hondje is gewoon nog een pup die een beetje opvoeding moet krijgen. Het is aan het baasje om hem dat spelenderwijs bij te brengen en dat zou inderdaad ook kunnen op een andere hondenschool waar wel tijd is voor uitleg.
Maar dit is toch geen gedragsstoornis

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik denk dat je finesse mist in de omgang met de hond. geeft niks, het is je eerste hond en het zal geen makkelijk type zijn met terrierbloed. Vergeet echter 1 ding niet, jij met rust in de hond brengen en dat is iets waarvoor je bepaalde kennis nodig hebt. Misschien, ik zeg niet dat dat zo is, heb je net de verkeerde aanpak en gaat je hondje daardoor extra wild door het lint. Rust inbrengen betekent alleen aandacht als hij rustig is, altijd kalm zijn tegen de hond en nooit commando's geven als hij wild is. Ik denk dat daar het knelpunt zit. Niet dat ik dat kan weten, maar zo klinkt het. Ik denk dat jij je hond heel logisch wil vermanen en tot rust wil commanderen. Het effect daarvan is dat de hond 100% zeker snoeihard tegen je ingaat door doller en doller te worden.
Als je de wilde momenten totaal negeert dan krijg je door op de wel bereikbare momenten veel meer leiding over je hond. Zover ik kan inschatten aan de hand van zijn gedragingen heb je nu absoluut geen leiding. Het zal een slimme hond zijn die al zijn praatjes en gedragingen put uit de momenten waarop jij de controle verliest. Zaak is het die momenten zo in te richten dat de hond er totaal niets, maar dan ook niets uit kan halen tov jou. Hij is lucht en jij doet precies waar je zin in hebt. Denk je dat je hond wel gaat luisteren en is hij rustig, dan pas ga je iets oefenen en blijf je ten alle tijden rustig. Wat er ook gebeurd, nooit meegaan in zijn drukke gedrag.
Ik denk dat je daarmee al een heel eind zal komen. Afleiden met koek is leuk, het aan de pubertijd toeschrijven ook, maar netto denk ik dat je hond een loopje met je neemt juist omdat je iets van hem wil wat hij absoluut niet gaat doen, nl stoppen met heen en weer rennen. Juist daaruit leert hij dat hij schijt aan je moet hebben en hij zal het gedrag meer en meer tonen omdat hij juist dan aandacht krijgt, al is die misschien negatief.
Onze hond van 6 maanden heeft er ook een handje van door de kamer te gaan hollen, tegen me op te springen en niet opgepakt willen worden om de trap af gedragen te worden. Of ik negeer haar straal, of ik pak door en ze merkt dat ze niks te zeggen heeft. Dus of ze kan rollen, bijten en draaien wat ze wil maar opgepakt wordt ze en mee gaat ze, of ik ga de kamer even uit of met mijn rug naar haar toestaan als ze zo is. Nooit ga ik er op in of kan ze er iets uithalen. Alle jonge honden kunnen zo zijn, dat deel is iets waar je niks aan kan veranderen. Wel heb je invloed op wat hij eruit kan halen voor zichzelf.
Als je de wilde momenten totaal negeert dan krijg je door op de wel bereikbare momenten veel meer leiding over je hond. Zover ik kan inschatten aan de hand van zijn gedragingen heb je nu absoluut geen leiding. Het zal een slimme hond zijn die al zijn praatjes en gedragingen put uit de momenten waarop jij de controle verliest. Zaak is het die momenten zo in te richten dat de hond er totaal niets, maar dan ook niets uit kan halen tov jou. Hij is lucht en jij doet precies waar je zin in hebt. Denk je dat je hond wel gaat luisteren en is hij rustig, dan pas ga je iets oefenen en blijf je ten alle tijden rustig. Wat er ook gebeurd, nooit meegaan in zijn drukke gedrag.
Ik denk dat je daarmee al een heel eind zal komen. Afleiden met koek is leuk, het aan de pubertijd toeschrijven ook, maar netto denk ik dat je hond een loopje met je neemt juist omdat je iets van hem wil wat hij absoluut niet gaat doen, nl stoppen met heen en weer rennen. Juist daaruit leert hij dat hij schijt aan je moet hebben en hij zal het gedrag meer en meer tonen omdat hij juist dan aandacht krijgt, al is die misschien negatief.
Onze hond van 6 maanden heeft er ook een handje van door de kamer te gaan hollen, tegen me op te springen en niet opgepakt willen worden om de trap af gedragen te worden. Of ik negeer haar straal, of ik pak door en ze merkt dat ze niks te zeggen heeft. Dus of ze kan rollen, bijten en draaien wat ze wil maar opgepakt wordt ze en mee gaat ze, of ik ga de kamer even uit of met mijn rug naar haar toestaan als ze zo is. Nooit ga ik er op in of kan ze er iets uithalen. Alle jonge honden kunnen zo zijn, dat deel is iets waar je niks aan kan veranderen. Wel heb je invloed op wat hij eruit kan halen voor zichzelf.
-
Ozzie
- Vaste gebruiker
Nou, ik zie niet meteen een gedragsprobleem, dat is me min of meer aangepraat door de instructeurs. Het is zoals ik al eerder zei onze eerste hond, dus we weten het echt niet allemaal!massam schreef:maar het is zo frustrerend om te zien dat mensen met een drukke pup meteen een gedragsprobleem zien.
je hebt gewoon een pup van 6 maanden. ik zou me pas zorgen gaan maken als ie niet druk is![]()
natuurlijk structuur bieden, dat heeft elke hond nodig zeker zo'n spring in het veld.
Wel heb ik me vandaag aangemeld voor een vervolgcursus. Die mensen geven EN cursussen, EN gedragstherapie, dus ik denk dat ik daar altijd wel goed zou moeten zitten.. We kunnen eerst op een intakegesprek en bij de lessen gaan kijken, zodat we ook weten waar we aan toe zijn voor we tijd in iets steken wat weerniet hetgene is wat we hopen..
- renee-uk
- Zeer actief
Dat lijkt me een prima idee.
Persoonlijk kan ik me goed vinden in het verhaal van Marc, denk alleen dat dat op zich nu nog weinig nut heeft, aangezien jouw hondje nog weinig of geen binding met jou heeft en het hem worst zal zijn of je hem negeert of niet
Vandaar dat ik denk dat een band opbouwen met je hondje op dit moment het allerbelangrijkste is en dat kan juist heel goed door veel/vaak samen met hem te spelen.
Heb je die band eenmaal kun je verder op de manier die Marc beschreef.
Maar als het een goede hondenschool is zullen ze je daar zeker bij helpen.
Succes hoor!
Persoonlijk kan ik me goed vinden in het verhaal van Marc, denk alleen dat dat op zich nu nog weinig nut heeft, aangezien jouw hondje nog weinig of geen binding met jou heeft en het hem worst zal zijn of je hem negeert of niet
Vandaar dat ik denk dat een band opbouwen met je hondje op dit moment het allerbelangrijkste is en dat kan juist heel goed door veel/vaak samen met hem te spelen.
Heb je die band eenmaal kun je verder op de manier die Marc beschreef.
Maar als het een goede hondenschool is zullen ze je daar zeker bij helpen.
Succes hoor!

-
AnnemiekeenCato
- Vaste gebruiker
Hier het zelfde probleem (gehad). Cato luisterde los ook helemaal niet. En is gewoon een heel energiek hondje (om het even netjes in te kleden). Ben begonnen met de lange lijn (daar zit ze nog steeds aan) en dat gaat prima. Tja dan maar niet los maar ze heeft evengoed de nodige bewegingsvrijheid en toch weet ik zeker dat ik na een uur naar huis kan (niet dat ik nog eens 1.5 uur bezig ben de hond te lokken).
Op de puppycursus had ik wel goede begeleiding. Ben nu bezig met de A-cursus en daar heb ik ook het idee dat de begeleiding niet top is. Maak hem wel af maar ben sterk aan het denken aan een andere vereniging.
Bij mij begon het volgen ook pas bij de A cursus dus wie weet komt dat nog.
Ik ben thuis ook extra hersengymnastiek gaan doen om zo een beetje een andere uitlaatklep te zoeken. Er bestaat een boekje: "Hersengymnastiek voor je hond". Echt een aanrader!
Daarnaast ben ik tijdens de cursus overgegaan tot bijna niet voeren (alleen ontbijt) en een schepje sávonds. Zo had ze goed veel honger en was ze erg welwillend. Voor de training zorgde ik ook voor nog een lange wandeling.
Cato is nu net een jaar en voor de eerste keer loops geweest. Bij mij heeft dit echt voor een omschakeling gezorgd en doet ze het echt al veel beter. Weet niet of jou hond een teefje is maar misschien zou dat dan voor jou ook veel schelen.
Flyball ed is volgens mij nog geen optie omdat honden daarvoor volgens mij de leeftijd van 15 maanden voor hebben moeten bereikt (correct me iff i'm wrong)
succes in ieder geval
Op de puppycursus had ik wel goede begeleiding. Ben nu bezig met de A-cursus en daar heb ik ook het idee dat de begeleiding niet top is. Maak hem wel af maar ben sterk aan het denken aan een andere vereniging.
Bij mij begon het volgen ook pas bij de A cursus dus wie weet komt dat nog.
Ik ben thuis ook extra hersengymnastiek gaan doen om zo een beetje een andere uitlaatklep te zoeken. Er bestaat een boekje: "Hersengymnastiek voor je hond". Echt een aanrader!
Daarnaast ben ik tijdens de cursus overgegaan tot bijna niet voeren (alleen ontbijt) en een schepje sávonds. Zo had ze goed veel honger en was ze erg welwillend. Voor de training zorgde ik ook voor nog een lange wandeling.
Cato is nu net een jaar en voor de eerste keer loops geweest. Bij mij heeft dit echt voor een omschakeling gezorgd en doet ze het echt al veel beter. Weet niet of jou hond een teefje is maar misschien zou dat dan voor jou ook veel schelen.
Flyball ed is volgens mij nog geen optie omdat honden daarvoor volgens mij de leeftijd van 15 maanden voor hebben moeten bereikt (correct me iff i'm wrong)
succes in ieder geval
- Noële
- Zeer actief
- Contacteer:
Bij ons op de kc raden ze je aan om de hond 3 uur voor de training niet te voeren. Ik heb Fellow nooit minder gevoerd, maar gaf het dan gewoon eerder.
En nu bij behendigheid moet onze enthousiasteling veel los, maar meestal gaat dat wel goed omdat ik hem tijdens deze training beloon met iets wat hij erg lekker vindt maar wat hij echt alleen maar tijdens de training krijgt, dus dan is het gelijk bijzonder.
In het park oefen ik nu ook met lange lijn, hij vindt het erg leuk omdat hij meer ruimte heeft en zo kunnen we mooi oefenen.
Groetjes, Noëlle.
En nu bij behendigheid moet onze enthousiasteling veel los, maar meestal gaat dat wel goed omdat ik hem tijdens deze training beloon met iets wat hij erg lekker vindt maar wat hij echt alleen maar tijdens de training krijgt, dus dan is het gelijk bijzonder.
In het park oefen ik nu ook met lange lijn, hij vindt het erg leuk omdat hij meer ruimte heeft en zo kunnen we mooi oefenen.
Groetjes, Noëlle.
- Frenk
- Zeer actief
Dat vind ik ronduit een slecht advies. Sorry, maar een pup/jonge hond ga je toch niet uithongeren, omdat hij anders niet luistert???AnnemiekeenCato schreef:Daarnaast ben ik tijdens de cursus overgegaan tot bijna niet voeren (alleen ontbijt) en een schepje sávonds. Zo had ze goed veel honger en was ze erg welwillend. Voor de training zorgde ik ook voor nog een lange wandeling.

-
AnnemiekeenCato
- Vaste gebruiker
Er werd mij verteld dat je pups alleen de eigen voeding moest geven en belonen dus ook alleen van de dagelijkse hoeveelheid voer. Tijdens de training heb ik mijn hond voor alle dingen die ze goed deed (en dat was heeel veelFrenk schreef:Dat vind ik ronduit een slecht advies. Sorry, maar een pup/jonge hond ga je toch niet uithongeren, omdat hij anders niet luistert???AnnemiekeenCato schreef:Daarnaast ben ik tijdens de cursus overgegaan tot bijna niet voeren (alleen ontbijt) en een schepje sávonds. Zo had ze goed veel honger en was ze erg welwillend. Voor de training zorgde ik ook voor nog een lange wandeling.![]()
![]()