Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eten van het dak

Hier kun je al je andere foto's kwijt, zoals vakantiefoto's, foto's van je andere huisdieren, natuurfoto's, foto's van enge spinnen, vogels en dergelijke. Alle foto's dus eigenlijk die niet in de normale fotohoek en ook niet in de wandelrubriek thuishoren.

Moderator: moderatorteam

Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Eten van het dak

Ongelezen bericht door Rami »

Afbeelding
De eerste oogst courgettes! Die grote heb ik een paar dagen geleden geplukt (nou ja, er moest een mes aan te pas komen :wink: ) en is eigenlijk te groot. De smaak is dan wat meliger. Maar vanavond gaat 'ie in de soep. :chef:
De kleinere zijn lekker om te grillen of rauw in een salade te eten.

Afbeelding
Aan de andere plant zitter er ook nog genoeg. Ik neem de komende tijd courgettes mee i.p.v. een bosje bloemen als ik ergens op bezoek ga... :mrgreen:

Afbeelding
Tomatensoort money-maker doet z'n eer aan, de stuiken zit enorm vol. Ze moeten alleen nog een beetje kleuren.

Afbeelding
Pompoen of ronde komkommer in wording?

Afbeelding
Pompoen(tje). De bloem is nog groter dan de vrucht.

Afbeelding
Op paprika's moet ik nog lang wachten, denk ik. Er zittenn nu pas bloemetjes aan de planten.

Afbeelding
Zuidmuur rechts, links staan nog meer potten/bakken met groente/kruiden, maar kon niet tegen de zon in fotograferen.

Ben benieuwd hoe het met de planten gaat van de andere groentekwekers hier! :lol1:
Afbeelding
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Mmmh heerlijk, ik ben dol op groenten van het land. Helaas moet ik het doen met af en toe wat versgeoogste groenten gekocht bij Villa Augustus in Dordt (gister een heerlijke bloemensalade). Zelf ben ik een vreselijk luie tuinierster, dus wat er na jaren van probeersels is overgebleven zijn citroenmelisse (woekert enorm) en munt. Maar daar maak ik ook dagelijks thee van, dus dankbaar ben ik wel.

Verder wil ik graag bosaardbeitjes, want die groeien toch wel, ook zonder verzorging. Mijn tuin zit wel vol aardbeitjes, maar dat zijn helaas van die schijnvruchtjes. Dus achter de echte soort moet ik nog een keer aan.

Als ik zie wat jij allemaal oogst, ga ik weer lekker dromen. Heerlijk, geniet ervan, en leuk dat je andere mensen ook nog kunt verblijden.
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Lekker!!!!!! Ziet er mooi uit, goed verzorgd ook allemaal.

Hier gaat het met de courgette niets worden meer, denk ik. Die ziet er heel sneu uit. De pompoen daarentegen hou ik nauwelijks binnen het terras :mrgreen: en die zit stampvol bloemen en pompoentjes-in-wording. Paprikaatjes heb ik al wel, die moeten alleen nog groter worden en kleuren - net als de pepertjes. Tomaten komen er ook aan hier, evenals wat framboosjes. En met nog een paar dagenw arm weer misschien al snel de eerste bramen... waarvan ik nog maar moet zien hoe we die struik leeg gaan krijgen weer dit jaar, dit zit echt ongelofelijk vol...
Aardbeien had ik niet geplant dit jaar, maar nog wel wat restanten van vorig jaar en die hebben toch al weer iets opgeleverd...

Verder hebben we al wel veel sla gegeten van eigen kweek, maar toch niet hard genoeg: de sla staat nu in bloei :roll:
Kan ik daar eigenlijk iets mee qua zaad en volgend jaar (of zelfs dit jaar nog?)? Hoe doe je dat netjes? En zaad uit bijvoorbeeld tomaten enzo?
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

leuk mijn pepertjes zijn al eetbaar en mijn tomaat bloeit pas
en ja zelfs de aarbeiplantes komen eerdaags vast over de rand
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Veel frambozen, Indyra oogst elke dag :mrgreen: Kiwi is nog niets te zien maar bramen :N: we gaan hem wel weer snoeien want hij groeit maar door en door :mrgreen:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Rami
Zeer actief

Anna*Poncho schreef:Mmmh heerlijk, ik ben dol op groenten van het land. Helaas moet ik het doen met af en toe wat versgeoogste groenten gekocht bij Villa Augustus in Dordt (gister een heerlijke bloemensalade). Zelf ben ik een vreselijk luie tuinierster, dus wat er na jaren van probeersels is overgebleven zijn citroenmelisse (woekert enorm) en munt. Maar daar maak ik ook dagelijks thee van, dus dankbaar ben ik wel.

Verder wil ik graag bosaardbeitjes, want die groeien toch wel, ook zonder verzorging. Mijn tuin zit wel vol aardbeitjes, maar dat zijn helaas van die schijnvruchtjes. Dus achter de echte soort moet ik nog een keer aan.

Als ik zie wat jij allemaal oogst, ga ik weer lekker dromen. Heerlijk, geniet ervan, en leuk dat je andere mensen ook nog kunt verblijden.
Citroenmellisse en munt heb ik ook. Zijn idd geweldig overblijvende planten. Buiten dat je ze kunt eten, vind ik het ook mooie planten. Ik heb ze in pot dus dat houdt het woekeren wel binnnen de perken. :wink:
En ja, je moet niet echt een hele luie tuinierder zijn, ik ben toch wel elke dag een uurtje bezig. Op het dak dan, als ik de tuin meereken ben ik er wel meer tijd mee zoet. :N: :wink:
jelle schreef:Lekker!!!!!! Ziet er mooi uit, goed verzorgd ook allemaal.

Hier gaat het met de courgette niets worden meer, denk ik. Die ziet er heel sneu uit. De pompoen daarentegen hou ik nauwelijks binnen het terras :mrgreen: en die zit stampvol bloemen en pompoentjes-in-wording. Paprikaatjes heb ik al wel, die moeten alleen nog groter worden en kleuren - net als de pepertjes. Tomaten komen er ook aan hier, evenals wat framboosjes. En met nog een paar dagenw arm weer misschien al snel de eerste bramen... waarvan ik nog maar moet zien hoe we die struik leeg gaan krijgen weer dit jaar, dit zit echt ongelofelijk vol...
Aardbeien had ik niet geplant dit jaar, maar nog wel wat restanten van vorig jaar en die hebben toch al weer iets opgeleverd...

Verder hebben we al wel veel sla gegeten van eigen kweek, maar toch niet hard genoeg: de sla staat nu in bloei :roll:
Kan ik daar eigenlijk iets mee qua zaad en volgend jaar (of zelfs dit jaar nog?)? Hoe doe je dat netjes? En zaad uit bijvoorbeeld tomaten enzo?
Nou, klinkt goed! Sla wil ik volgens jaar ook weer doen. Fruit vind ik ook leuk maar dat wordt steeds opgegeten voordat ik kan oogsten. :mrgreen:

En ja, sla en tomaten kun je heel makkelijk zaad van oogsten.
Sla laat je idd bloeien, je zorgt dat je bloemstengels en bloemen aan je plant hebt zitten. De gele bloemen laat je net zo lang zitten totdat ze een soort van 'zaadrokken' vormen. Die lijken op peulen (wel heel klein) en zitten vol met fijn zaad. Die peul kun je, als 'ie redelijk droog is, tussen je vingers wrijven en dan komt het zaad los. Bewaar ze het liefts in papieren zakjes op een koele, donkere plaats.

Tomaten is nog veel simpeler. Knijp goed rijpe (overrijpe tomaten) fijn en verzamel de zaadjes op iets van een doek of keukenpapier. Laat ze goed drogen (gewoon op kamertemperatuur) en bewaar ze als echt goed droog zijn ook weer koel en donker in een papieren zakje of envelop.

twinkeltje schreef:leuk mijn pepertjes zijn al eetbaar en mijn tomaat bloeit pas
en ja zelfs de aarbeiplantes komen eerdaags vast over de rand
Pepertjes zijn ook leuk. En wat goed dat ze ook al vrucht geven. Ik heb een peperplantje maar daar zitten nog geen eens bloemen aan.. :boos: :wink:
Rataplan schreef:Veel frambozen, Indyra oogst elke dag :mrgreen: Kiwi is nog niets te zien maar bramen :N: we gaan hem wel weer snoeien want hij groeit maar door en door :mrgreen:
Aja, zo'n hard groeiende kiwi staat hier ook in de tuin. Maar die bloeit niet/nooit en er komen ook geen vruchten aan. Volgens mij was er iets met mannetjes- en vrouwtjes planten?
Moet ik nog eens opzoeken! :wink:
Afbeelding
twinkeltje
moderator

ja bij kiwi is er meestal een mannetje en vrouwtje nodig hoewel er nu ook soorten zijn die zelfbestuivend zijn
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ziet er lekker uit! Ik ben het ook elk jaar van plan, maar het is er wederom niet van gekomen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Yv*nn
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Yv*nn »

Ziet er weer prachtig verzorgd uit Rami :ok:
Niet alleen voor de smaakpapillen maar ook een lust voor het oog!!!
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Oh dat ziet er goed uit!!! :ok: Ik ga mijn courgetjes zondag bij mijn ouders ophalen, en we schijnen ratatouille te eten met mijn courgetjes :mrgreen: Ik maak maandag foto's van mijn groente.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

jelle schreef:Lekker!!!!!! Ziet er mooi uit, goed verzorgd ook allemaal.

Sla kan je het beste in groepjes zaaien/planten: telkens een richeltje een weekje later. Dan heb je niet alles tegelijkertijd boven de grond. :mrgreen:
Maar ja, dan ga je een weekje weg en dan schieten ze ook door, zie ik bij mijn ouders altijd. :smile:

Ik had 1 prachtige schaal vol aalbesjes en daar zijn 4 maaltjes voor ons uitgekomen. De rest van de bessen waren voor de mereltjes, want die wisten tijdens onze vakantie al dat ze rijp waren. :mrgreen:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Rami
Zeer actief

twinkeltje schreef:ja bij kiwi is er meestal een mannetje en vrouwtje nodig hoewel er nu ook soorten zijn die zelfbestuivend zijn
Aha! Jammer, geen kiwi's hier dus. Maar het is wel een enorme mooie klimplant met prachtig behaard blad en rode stengels. Daarbij groeit 'ie waanzinnig goed! :ok:
Zoek stok! schreef:Ziet er lekker uit! Ik ben het ook elk jaar van plan, maar het is er wederom niet van gekomen.
Ja, dat herken ik wel. Maar een jaar of 4 geleden heb ik me er toe gezet (plantjes gekocht, is makkelijker dan zaaien) en sindsdien is het een verslaving... :mrgreen:
Yv*nn schreef:Ziet er weer prachtig verzorgd uit Rami :ok:
Niet alleen voor de smaakpapillen maar ook een lust voor het oog!!!
Dankjewel! En ja, ik vind voedselplanten ook heel mooi om te zien! Ik houd van planten waar wat mee 'gebeurt' (groeien, bloeien, vruchten... :wink: ).
Roelfien schreef:Oh dat ziet er goed uit!!! :ok: Ik ga mijn courgetjes zondag bij mijn ouders ophalen, en we schijnen ratatouille te eten met mijn courgetjes :mrgreen: Ik maak maandag foto's van mijn groente.
Oh ja, jouw planten hebben gelogeerd! :mrgreen:
Die ratatouille klinkt goed (en lekker :wink: ). Ben benieuwd naar je foto's. :ok:
Afbeelding
twinkeltje
moderator

Rami schreef:
twinkeltje schreef:ja bij kiwi is er meestal een mannetje en vrouwtje nodig hoewel er nu ook soorten zijn die zelfbestuivend zijn
Aha! Jammer, geen kiwi's hier dus. Maar het is wel een enorme mooie klimplant met prachtig behaard blad en rode stengels. Daarbij groeit 'ie waanzinnig goed! :ok:
zet je er toch 1 bij
Afbeelding
Rami
Zeer actief

twinkeltje schreef:
Rami schreef:
zet je er toch 1 bij
Ja, dat kan ik ook doen! :ok:
Alleen... moet deze dan wel even gaan bloeien, anders kan ik niet zien of het een mannelijke of vrouwelijke plant is.
Ik las dat kiwibloemen pas ruim 4 jaar na het planten verschijnen. Hoe lang deze kiwi er staat weet ik niet, hij stond er al toen we hier kwamen wonen (bijna 3 jaar geleden). :wink:
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Lekkkkkeer :cheer:

Wij hebbien hier aardbeitjes, watermeloenen, parprika's, komkommers en tomaten, alleen nog even héééél lang wachtten :smile: Heb al 1 aardbei geplukt :cheer:

Leuk hoor, zo'n tuinhobby :ok: :ok: :ok:
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Wat ontzettend leuk dat het 't allemaal zo goed doet :ok:
En heerlijk om naar te kijken :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Foto's Diversen”