Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

stress bij klikken?

Moderator: moderatorteam

Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli
Aantal honden: 1

stress bij klikken?

Ongelezen bericht door Gaia »

Omdat ze op de cursus alles al beheerste op 1 commando na ging ik gisteren eens aan de slag met de klikker.

Lekker snoepjes gepakt, 1 hongerige hond en een klikker. Besloten om niet heel zwaar te beginnen had ik bedacht dat ik best een commando kan aanleren die ik vroeger nooit heb afgemaakt met aanleren. Het commando plat.

Gaia ging liggen, klik, nog eens liggen, klik, nog eens liggen klik. Tot zo verging het goed. Toen deed ze haar heup wat opzij, dus klik. nog een keer, klik en nog een keer. Nadat ik daarna pak hem beet 5 minuten gewacht had lokte ik het gedrag uit en klikte toen. Na dit 3 keer gedaan te hebben wachten ik weer even en toen begon voor haar pas goed de stress. Overmatig hijgen, krabben en beklikken. Ik heb haar echt nog nooit gezien bij het aanleren van iets.

Is dit iets omdat ze nog niet zo vaak met de klikker gewerkt heeft of hoe zit dat? Zo is er voor haar ook geen lol aan.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik denk dat je te snel wilde. Plat in 1 sessie aanleren, kan natuurlijk als een hond het heel snel oppikt, maar ik heb dat bij Bram in een aantal sessies geleerd. Bij freestyle clickeren doe ik echt maar een paar minuten. Het is zo zwaar voor een hond en ook voor jou, want je moet heel precies clickeren. Dat kan er ook fout gegaan zijn, dat ze je gewoon niet snapte en dat leidt tot stress.

Als ze de clicker niet echt goed kent, zou ik beginnen met iets wat ze heel leuk vindt om te doen. Met de neus iets aanraken, poot ergens op, iets in de bek pakken, afhankelijk van wat ze leuk vindt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ben je direct begonnen met een commando te gebruiken toen je de clicker inzette? Dat lijkt me niet handig.
Éérst moet de hond de clicker gaan associëren met een beloning, dus zónder dat je er een commando aan verbindt. Dus gewoon click en een snoepje erin, tot je hond de link legt tussen het geluid van de click en het brokje/de beloning.
Pas als de hond dat principe goed snapt, kun je het verder gaan uitbouwen.
Maar het alleen clickeren en een beloning geven, zonder verdere commando's o.i.d. is je basis waar vanuit je gaat werken. Tenminste, zo heb ik het altijd geleerd.
Gaia
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Ik denk dat je te snel wilde. Plat in 1 sessie aanleren, kan natuurlijk als een hond het heel snel oppikt, maar ik heb dat bij Bram in een aantal sessies geleerd. Bij freestyle clickeren doe ik echt maar een paar minuten. Het is zo zwaar voor een hond en ook voor jou, want je moet heel precies clickeren. Dat kan er ook fout gegaan zijn, dat ze je gewoon niet snapte en dat leidt tot stress.

Als ze de clicker niet echt goed kent, zou ik beginnen met iets wat ze heel leuk vindt om te doen. Met de neus iets aanraken, poot ergens op, iets in de bek pakken, afhankelijk van wat ze leuk vindt.
Als ik normaal gesproken iets aanleer heeft ze na drie keer uitlokken en dan het commando er aanhangen het door, vandaar dat ik dacht dat dit kon. Touch (hand aanraken) had ze ook binnen vijf minuten helemaal door. We hebben net drie en een halve week klikkeren afgesloten, maar goed ik ga te snel. Overigens ben ik gestopt op het moment dat ze die stress begon te laten zien.
Longfields schreef: Ben je direct begonnen met een commando te gebruiken toen je de clicker inzette? Dat lijkt me niet handig.
Éérst moet de hond de clicker gaan associëren met een beloning, dus zónder dat je er een commando aan verbindt. Dus gewoon click en een snoepje erin, tot je hond de link legt tussen het geluid van de click en het brokje/de beloning.
Pas als de hond dat principe goed snapt, kun je het verder gaan uitbouwen.
Maar het alleen clickeren en een beloning geven, zonder verdere commando's o.i.d. is je basis waar vanuit je gaat werken. Tenminste, zo heb ik het altijd geleerd.
Nee ik heb eerst de clicker aangeleerd en heb het commando nog niet eens genoemd gisteren.

Overigens, wat me wel opviel is dat tussen de klik en het opnieuw uitvoeren van het gedrag soms wel een dikke 3 minuten tussen zat.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

het is volkomen logisch dat er stress optreed bij clickeren.

je vraagt namelijk erg veel van de hond die dat misschien niet gewend is.

ik vind dat trouwens niet negatief want je traint echt ook de hersentjes van de hond. de hond is echt bezig

alles natuurlijk wel in kleine stapjes blijven doen.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Gaia schreef:

Overigens, wat me wel opviel is dat tussen de klik en het opnieuw uitvoeren van het gedrag soms wel een dikke 3 minuten tussen zat.
dit moet je niet doen, breng je clickfrequentie veel meer omhoog. Ga clicken voor hele kleine stapjes. Dan wordt een en ander sneller begrijpelijk en blijft de hond bezig ipv 3 minuten 'na te moeten denken'. Dat laatste vind ik wel heel braaf, mijn honden waren allang wat anders gaan doen als ik niks meer te bieden had in hun ogen.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Buiten het klikkergebeuren vind Felix het gewoon niet fijn om plat te liggen.
Wij hebben geen klikker gebruikt, maar het platliggen op zich levert hem stress op. Misschien is het de positie die het hem doet?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Gaia
Zeer actief

massam schreef:het is volkomen logisch dat er stress optreed bij clickeren.

je vraagt namelijk erg veel van de hond die dat misschien niet gewend is.

ik vind dat trouwens niet negatief want je traint echt ook de hersentjes van de hond. de hond is echt bezig

alles natuurlijk wel in kleine stapjes blijven doen.
Positieve stress wel ja, maar dit ging mij echt te ver. Overmatig hijgen, krabben en beklikken gaat mij toch echt te ver hoor. Heb al een onzekere hond die graag duidelijkheid wil en zo wordt ik bang dat ik het niet kan gaan bieden met de klikker.
Rosita Compagner schreef:dit moet je niet doen, breng je clickfrequentie veel meer omhoog. Ga clicken voor hele kleine stapjes. Dan wordt een en ander sneller begrijpelijk en blijft de hond bezig ipv 3 minuten 'na te moeten denken'. Dat laatste vind ik wel heel braaf, mijn honden waren allang wat anders gaan doen als ik niks meer te bieden had in hun ogen.
Als ik zeker weet dat ze het door heeft dan ga ik iets meer vragen dan alleen af. Ik heb hetzelfde met Juno gedaan die de klikker wat vaker meegekregen heeft en die had het met 3 minuten helemaal door. Het is een verhaal apart dit.

Ik zal proberen goed te omschrijven wat ze doet:

Als ik gewoon blijf staan gaat ze me aan staan staren. Dan gaat ze zitten, daarna af. Dan klik, dit gaat drie keer zo door en iedere keer zit er een minuut tussen het weer af gaan. De snelheid gaat ietsjes omhoog, maar niet overdreven. Vervolgens doet ze perongeluk haar heup wat naar links of rechts, hup klik. Die gaat een stuk sneller en na 3 keer ligt ze met rap tempo iedere keer op de grond.

Dus de clickfrequentie ging pas omlaag nadat ik het gedrag had uitgelokt. Het lijkt wel dat als ik niet klik ze het ook "best" vind. Dus een motivatieprobleem, maar dat rijm ik dus weer niet met het vlotte liggen iedere keer.
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

Jaap* schreef:Buiten het klikkergebeuren vind Felix het gewoon niet fijn om plat te liggen.
Wij hebben geen klikker gebruikt, maar het platliggen op zich levert hem stress op. Misschien is het de positie die het hem doet?
Ik op de grond of bed lig komt ze op d'r rug bij me liggen. Als ik haar aai terwijl ze ligt draait ze zich op d'r rug. Regelmatig ligt ze languit op de grond ik verwacht niet dat het de positie is eigenlijk. Zou kunnen, maar dan had ik dat toch moeten zien.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Gaia schreef:
Jaap* schreef:Buiten het klikkergebeuren vind Felix het gewoon niet fijn om plat te liggen.
Ik op de grond of bed lig komt ze op d'r rug bij me liggen. Als ik haar aai terwijl ze ligt draait ze zich op d'r rug. Regelmatig ligt ze languit op de grond ik verwacht niet dat het de positie is eigenlijk. Zou kunnen, maar dan had ik dat toch moeten zien.
Jaah Felix ligt ook wel in alle standen :wink:
Maar ik bedoel op commando, bij hem is het alsof hij het heel vervelend vind om het op commando te doen. Misschien omdat het lastig is om snel weer overeind te komen, want meestal volgt er wel iets op het platliggen (beloning) en daar moet je immers snel bij zijn :wink:
Wij gebruiken het commando daarom nooit, omdat ik niet helemaal snap waarom het stress oplevert :19:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Gaia
Zeer actief

Jaap* schreef:
Gaia schreef:
Maar ik bedoel op commando, bij hem is het alsof hij het heel vervelend vind om het op commando te doen. Misschien omdat het lastig is om snel weer overeind te komen, want meestal volgt er wel iets op het platliggen (beloning) en daar moet je immers snel bij zijn :wink:
Wij gebruiken het commando daarom nooit, omdat ik niet helemaal snap waarom het stress oplevert :19:
Vreemd, want het gedrag is wel uitermate eenvoudig op te roepen en dan blijft ze ook rustig liggen. Hmm, blijf het vreemd vinden.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Het lijkt er toch wel op dat ze het gewoon niet zo prettig vindt, plat liggen. En inderdaad, drie minuten wachten op gedrag is veel te lang. Bram had dan al krijsend voor me gestaan wat ik nou in vredesnaam wil. Waarom niet als ze 1 keer de heup opzij heeft gedaan een grote beloning geven en stoppen?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Gaia
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Het lijkt er toch wel op dat ze het gewoon niet zo prettig vindt, plat liggen. En inderdaad, drie minuten wachten op gedrag is veel te lang. Bram had dan al krijsend voor me gestaan wat ik nou in vredesnaam wil. Waarom niet als ze 1 keer de heup opzij heeft gedaan een grote beloning geven en stoppen?
Daar ben ik ook mee geeindigt, maar ik had het idee echt niet dat ze moe was. Ze was ook niet moe, maar wel gestresst. :wink:

Hoevaak doe je die sessie dan? Wekelijks, dagelijks, meerdere malen daags?

Gaia denkt gewoon langer na over dingen dat is bekend. De eerste keer dat ze de kong met toen nog brokjes erin kreeg duwde ze hem om en kwamen er twee brokjes uit. Ze ging er voor zitten en heeft dat ding 4 minuten aangestaard zo op z'n kant. Vervolgens pakte ze hem op en liet de brokjes zo uit het grote gat vallen. Ze heeft gewoon de tijd nodig om dingen te bedenken.

Nog even 1 edit er bij. Tijdens de af en blijf gaat ze bijna altijd al op d'r zij liggen. Als ik het gedrag uitlok en dan blijf zegt blijft ze ook ontspannen liggen. Ik zie niet in dat de positie opzich zo stressvol moet zijn, maar ik zal het eens met wat anders proberen. Kijken hoe ze daar op reageer.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Jaap* schreef:
Gaia schreef:

idem bij lola, die kronkelt op haar rug en zij in alle kieren en hoekjes maar op commando gaat ze niet op haar zij
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Gaia schreef:Hoevaak doe je die sessie dan? Wekelijks, dagelijks, meerdere malen daags?
Dat hangt zo af van de hond en de dagindeling e.d. Als Bram naar de dagopvang is geweest, ga ik daarna niet meer met hem clickeren. Ik wil dat hij fris is en er zin in heeft. Toen ik back aan het leren was, deed ik dat zo drie keer op een dag, maar het gaat dan om niet meer dan twee minuten per keer.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Zoek stok! schreef:
Gaia schreef:Hoevaak doe je die sessie dan? Wekelijks, dagelijks, meerdere malen daags?
Dat hangt zo af van de hond en de dagindeling e.d. Als Bram naar de dagopvang is geweest, ga ik daarna niet meer met hem clickeren. Ik wil dat hij fris is en er zin in heeft. Toen ik back aan het leren was, deed ik dat zo drie keer op een dag, maar het gaat dan om niet meer dan twee minuten per keer.
zo doe ik het ook ongeveer.
Die hersentjes moeten wel werken en dat is best vermoeiend voor ze, bovendien vervliegt de concentratie als je lang doorgaat en vinden ze het vaak ook niet meer leuk.
Dan wordt het een 'plicht' in hun ogen, in plaats van een ontspannen lesje.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Gaia
Zeer actief

Ik heb het nog eens geprobeert, dit keer met een veel simpelere beweging. Geef poot. Ze deed het semi en vind het altijd prachtig om alles neer te maaien met d'r poten.

Affijn, het kwam er op neer dat ik na een minuut de klikker weggelegt heb. Ze schoot meteen helemaal in de stress en wist het gewoon echt niet meer. Ben gelijk met haar gaan lopen om de stress er wat uit te krijgen.

Komt er op neer dat het clicken bij mij alleen nog als bevestiging wordt gegeven als ze iets net heeft aangeleerd. Niet meer als iets om het aan te leren.

De lab blijft er rustig opzitten, die vind het prachtig. Helaas maar jammer.
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Daarom (om de te grote stress die het brengt) gebruik ik alleen nog maar lokken als ik de clicker gebruik, of aanwijzingen met mijn hand of vinger. Als ik maar even 'wacht op gedrag', raakt Dante 'zijn hoofd kwijt'. Ik vind de clicker een handig hulpmiddel maar voor sommige honden 'too much'.
Gr. Marijke
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

Gaia wil te graag, maar ze heeft tijd nodig om na te denken. Als ik haar iets aanleer lok ik het gewenste gedrag drie keer uit, dan koppel ik er een commando aan en verder is het allemaal herhalen.

Soms met een ingewikkeld commando dan moet ze even denken, maar ze weet wat moet gebeuren. Ze kent het en het is haar duidelijk gemaakt. Met de klikker heb ik het gevoel dat ze gewoon echt totaal niet weet wat er gebeurt en ze zit me continu aan te kijken van baasje wat wil je nou? Eerst duurde dat even, maar nu schiet ze na een halve minuut de stress in.

Just a bit too much inderdaad.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Gewoon ophouden met clickeren denk ik.

Waarom zou je je hond in de stress laten schieten als je het op een andere manier wel voor elkaar krijgt.
Gaia en de clicker zijn blijkbaar geen goede combo :wink:

Wat ik me wel afvraag is waarom ze er zo gestressed van raakt.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Zoek stok!
Zeer actief

renee-uk schreef:Wat ik me wel afvraag is waarom ze er zo gestressed van raakt.
Dat vraag ik me ook af. Ik zie zoveel verschillende honden die geclickerd worden dat ik me niet kan voorstellen dat nou net deze ene hond niet tegen clickeren kan. Er moet iets zijn wat haar triggert in de trainingsmethode.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Gaia
Zeer actief

Misschien de manier van hoe ik het normaal aanleer?

Ik lok dan namelijk het gedrag uit. Bij geef poot pakte ik haar poot en legde het in mijn hand. Dat deed ik drie keer, volgende keer doe ik hetzelfde 2 keer en dan koppel ik het commando eraan. Veel stem erbij en zo af en toe een snoepje.

Nu clickte ik voor het voor me zitten en daar ging het al mis. Zodra ze de beloning had ging ze me aanstaren van, en nu? en nu? Dat sloeg om in wat wil je nou? Ik probeer met de clicker het gedrag ook zoveel mogelijk uit te lokken, maar ze moet zelf de link leggen. Die legt ze niet met een clicker lijkt wel. Ze weet dat click goed is, maar zodra je het in praktijk gaat doen. Dan is het mis.

Gaia is een onzekere hond van zichzelf. Dat kan er ook een factor in hebben denk ik. Omdat ze dan vrijer gelaten wordt in dat wat ze doet. Juno is anders onzeker.

Anders zou ik het niet weten. :19:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

je hebt dus je manier van clickeren veranderd begrijp ik nu?
Als dat zo is kan ik me wel voorstellen dat ze daar onzeker van wordt, zeker als het al niet zo'n zelfverzekerd hondje is.

Waarom ga je niet terug naar de manier waarop je het haar aangewend hebt, als je de clicker wil blijven gebruiken tenminste?
Afbeelding

Zoek stok!
Zeer actief

Met een clicker kun je toch net zo goed uitlokken? Ik maak veel verschil in freestyle en geholpen clickeren. Sta heb ik bijv. aangeleerd door op de hond in te lopen en te klikken op de stabeweging. Hartstikke geholpen dus.

Freestyle kan heel veel stress geven. Ik deed in een wedstrijdje afgelopen weekend freestyle clickeren waarbij Bram op een target moest gaan zitten. Dat was een klein zacht mandje. Nou, wat hij ook verzon, dus niet dat hij moest gaan zitten. Wel liggen, staan en ermee in z'n bek schudden :mrgreen: Uiteindelijk was de tijd op en is het dus niet gelukt. Het was dat ik zo hard moest lachen dat hij dacht dat hij met het schudden goed zat, anders was hij in de stress geschoten als de klik te lang duurt.

Je werkt toch nog maar heel kort met de clicker? Ik zou het nog even niet te moeilijk maken voor jezelf en de hond. Mijn idee is dat ik clickeren niet in een paar weken heb geleerd, daar is echt wel wat tijd overheen gegaan. Maar een clicker is en blijft een simpel hulpmiddel waarbij je heel direct kunt belonen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Gaia
Zeer actief

Nou dat is het niet helemaal. Ik lok het nog steeds uit, maar in plaats van dat ik beloon met stem en voer. Beloon ik nu met clicker en voer. dus het aanleren is hetzelfde met 1 klein verschil waar we nog niet aan toe gekomen zijn. Het zelf doen van de oefening.

Dus in principe is er niets verandert dan de beloning. Cick en voer ipv stem en voer.

De clicker is nu ondertussen al zo'n 4 weken aangeleerd en volgens mij snapt ze ook click is goed. Ik heb het altijd gebruikt met bestaande oefeningen waarvan ik het level van de beloning hoger moest maken omdat voer niet motiveerde. Voer werd bal en dat heb ik nu weer terug gewerkt naar voer.

Dus snappie het nog?
Afbeelding
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet

Ongelezen bericht door Kaiou »

Gaia schreef:maar in plaats van dat ik beloon met stem en voer. Beloon ik nu met clicker en voer. dus het aanleren is hetzelfde met 1 klein verschil waar we nog niet aan toe gekomen zijn. Het zelf doen van de oefening.

Dus in principe is er niets verandert dan de beloning. Cick en voer ipv stem en voer.
Met stem en voer ging het dus goed en met clicker en voer niet (of nog niet). Waarom wil je af van de ´stem en voer methode´?

Van mijzelf weet ik dat ik zelf niet goed ben met de clicker. Niet exact op tijd om het maar zo te zeggen. De ´vertaling´ tussen wat mijn ogen zien en wat mijn hand moet doen met de clicker kost te veel tijd, zodat ik nooit precies op het juiste moment click :denken: .
Stem gaat vele malen beter en dat blijf ik dan ook maar doen :wink: .
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

Kaiou schreef:
Gaia schreef:maar in plaats van dat ik beloon met stem en voer. Beloon ik nu met clicker en voer. dus het aanleren is hetzelfde met 1 klein verschil waar we nog niet aan toe gekomen zijn. Het zelf doen van de oefening.

Met stem en voer ging het dus goed en met clicker en voer niet (of nog niet). Waarom wil je af van de ´stem en voer methode´?

Van mijzelf weet ik dat ik zelf niet goed ben met de clicker. Niet exact op tijd om het maar zo te zeggen. De ´vertaling´ tussen wat mijn ogen zien en wat mijn hand moet doen met de clicker kost te veel tijd, zodat ik nooit precies op het juiste moment click :denken: .
Ik train normaal gesproken na het aanleren met een positieve en negatieve bekrachting. Omdat ik graag mijn nek uitsteek over wat misschien ook werkt en misschien zelfs beter ben ik de clicker cursus gaan doen.

Dus het systeem opzich werkte, maar ik wil graag zien of het anders kan waardoor zij er meer lol in heeft. :wink:
Afbeelding
kawa2
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckels

Ongelezen bericht door kawa2 »

als je met de clicker traint kun je ook gewoon je stem gebruiken

als hij bevoorbeeld moet volgen en hij is goed ana het volgen dan kun je dan kun je dat met je stem aangeven
heeft hij zeg maar 10 meter goed gevolgd dan klick je
en dan is het einde oefening en krijgt hij zijn beloning

dus je kunt het ook allebei doen
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

Dat begrijp ik, maar dan ontkracht ik de clicker in mijn geval. Omdat de beloning met stem voor haar gelijk is aan de beloning met de clicker.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Gaia schreef:
Kaiou schreef:

Ik train normaal gesproken na het aanleren met een positieve en negatieve bekrachting. Omdat ik graag mijn nek uitsteek over wat misschien ook werkt en misschien zelfs beter ben ik de clicker cursus gaan doen.

Dus het systeem opzich werkte, maar ik wil graag zien of het anders kan waardoor zij er meer lol in heeft. :wink:
Maar wat ik zo hoor heeft ze er geen lol in :?
Ga je er dan toch mee door?
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”