Kaiou schreef:Jaap* schreef:ranetje schreef:Misschien komt dat omdat je je aandacht dan meer verdeelt?
En bovendien wil je dan vaak toch wel doorlopen. Dus je wordt minder consequent.
Daar betrap ik mezelf tenminste wel op

Precies, je denkbeeldige "lijntje" met de hond "breekt".
Wij merken ook heel duidelijk verschil als je je aandacht moet verdelen.
Klopt, heb ik ook.Wanneer ik alleen loop met Kaiou kan ik me 100% op hem concentreren en kunnen we dus ook (redelijk

) normaal over straat. Wanneer er iemand bij me loopt of zelfs op de hondenschool wanneer ik naar de trainer moet luisteren tijdens het lopen is mijn aandacht dus verdeeld en daarmee is ook Kaiou zijn volledige aandacht weg.
Zoals je het probleem beschrijft zou ik voorlopig ´samen maar alleen´de deur uit gaan. Daarmee wil ik zeggen, loop wel met- en naast elkaar maar doe daar verder niets mee en houd je aandacht volledig bij de hond(helaas nog geen gezellig loopje

). Zie het als een uitbreiding van de training, zodat Bennie leert dat met andere mensen erbij lopen niet iets anders is als alleen lopen met jou en dat ook tijdens het samen lopen de ´gewone regels´ gelden.
Sorry voor de late reactie, ik was een weekje in het buitenland

Nou, in m'n eentje met 2 honden lopen doe ik zeker (nog) niet. Nu lopen mijn vriend en ik samen, allebei met een hond.
De laatste tijd ben ik een stuk strenger, omdat ik het gedonderjaag spuugzat ben. We merken nu dat als we Bennie (letterlijk en figuurlijk) geen ruimte geven om te trekken, hij zich erbij neerlegt en rustig meeloopt. We werken niet met hulpmiddelen, maar met een gewone halsband en een korte lijn. Langzaam beginnen de gezamenlijke wandelingen een gewoonte te worden en Bennie trekt bijna niet meer. Als hij het probeert, word ik meteen fel. Dan bindt meneer wel in

Op wandelingen met Bennie alleen gedraag ik me overigens net zo

Echt gezellig zijn de gezamenlijke wandelingen nog niet, omdat je nog steeds goed moet oppassen, maar we zien vooruitgang. Ook het passeren van vreemde honden gaat nu goed in vergelijking met een tijd geleden.