Ik heb een dochter, een rode dameskat en zes kippen (die momenteel vergezeld worden door zo'n twintig tortels die op hun voer afkomen- best wel een probleem inderdaad
Ik hou erg van allerlei dieren, maar het meest van honden denk ik.
Momenteel overweeg ik om mijn jongste hond door een gedragsdeskundige te laten beoordelen om vast te stellen waar we aan kunnen/ moeten werken. Verder zou ik willen weten of dit hondje een neurologisch probleem heeft. Naast dat ze een lief, best gehoorzaam, hondje is, heeft ze een paar (voor mij) vreemde dingen.
Enerzijds zijn er fysieke problemen (terugkerende oorontsteking, bijna altijd rood bindvlies, snel moe, laat wisselen (met een jaar een premolaar wisselen, ik schok me rot, ik dacht dat ze nu dan uit elkaar ging vallen en zomaar kiezen ging verliezen, maar ze moets deze noeg wisselen), en over het algeheel een 'slappe' hond, een duwtje en ze ligt aan het andere eind van het park, bwvs) en anderzijds zijn er in haar gedrag dingen die ik vreemd vind, zoals allerlei soorten van agressie (in het algemeen vrij mild (grommen of happen ivm dominantie of angst), maar ik heb in de loop van het jaar toch al een stuk of drie aanvaringen met haar gehad waarbij ze serieus tegenover me stond en ook serieus agressief was).
Voor de duidelijkheid: ik sla mijn honden niet. Als ik mijn dominantie wil bevestigen eis ik dat ze luisteren maar een comando. Doen ze dat niet, dan stuur ik ze op hun plaats, of weg, of ik ik geef ze een andere opdracht waarvan ik verwacht dat ze wel zullen luisteren, afhankelijk van de situatie. Als de hond zich dan nog verzet, dan pak ik haar bij de halsband beet en leid haar naar de plaats waar ik haar wil hebben. Als de hond dan bijt, dan 'bijt' ik terug door ze aan de halsband of in de nekharen vast te pakken, als de hond dan nog bijt, dwing ik haar tegen de grond. Dat laatste in het uiterste geval.
Met mijn jongste hond heb ik dit soort situaties al meer dan eens gehad en ze accepteert het niet zomaar. Ze bijt me in eerste instantie als ik dit doe. Zelfs als ik haar tegen de grond dwing. Als ik volhou, geeft ze wel op. Maar in een aantal situaties deed ze dat niet en dat baart me eigenlijk zorgen.
Mijn jongste hond heeft daarnaast ook soms gedrag dat echt vreemd is: ze duwt met haar neus tegen mijn arm (bijvoorbeeld) en blijft dat in een bepaald ritme doen. Soms gaat ze er ook bij likken. Het is geen 'rijen' (dat doet ze soms ook, maar dat is een ander gedrag dan wat ik hier boven bescrijf). Ik kan haar niet stoppen dit te doen. Het is blijkbaar dwingend. Het duurt niet lang (hoogstens een aantal minuten). Of dit: soms likt ze de muur, of likt ze langs de plinten allerlei stof of gruis op. Ze doet dit alsof ze haast heeft en ze is niet te stoppen. Ook dit duurt hooguit een aantal minuten. Ze vangt ook vliegen en spinnen die ze op de muur ziet. Soms zijn er echt vliegen of spinnen, soms is er alleen een schaduw of vlekje en soms is er ook gewoon echt niets te zien.
Nou ja, ik kan hier nog wel meer over opschrijven. Het boevnstaande is dus eigenlijk de reden dat ik me hier aanmeld. Ik wil begrijpen waarom mijn hond zo doet.
TARAK