Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zenuwen

Moderator: moderatorteam

marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Carma schreef:
marye schreef:
Carma schreef:
Inge O schreef: nou, dat weet ik nog zo net niet hoor, marye Afbeelding .
Inge, ik zet jou definitief op mijn lijstje met gemene mensen :pffff: :mrgreen:
Stond ze daar nog niet op :eek:
Nee, je had me wel even voor haar mogen waarschuwen Marye! :pffff: :wink:
Sorry :oohja: :mrgreen:
Afbeelding
Githa
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Githa »

Hè, ik word spontaan nerveus van jullie :mrgreen:
Ik heb maandag voor het laatst getraind en Tobi kijkt me elke avond zuchtend en verwijtend aan...
Afbeelding
K@ren
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door K@ren »

Ik heb sinds zaterdag niets meer gedaan en dat hou ik zo. Ze kan het in principe, dus ik merk het wel.
Met Myrthe moest ik toen ik GG2 examen deed ook als eerste. Dat heeft toen goed uitgepakt. Maar ik moet zeggen dat ik bij haar meer het vertrouwen had dat ze goed zou doen wat ze kon, dan bij Kenya :?
Groetjes,
Karen

Afbeelding
Myrthe *22-03-00 +30-11-07
Kenya *06-10-03 +20-10-19
Kuno *03-05-08
marye
Zeer actief
Contacteer:

Githa schreef:Hè, ik word spontaan nerveus van jullie :mrgreen:
Ik heb maandag voor het laatst getraind en Tobi kijkt me elke avond zuchtend en verwijtend aan...
Caja heeft me ook de hele dag verwijtend aangekeken :mrgreen:
Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

K@ren schreef:Ik heb sinds zaterdag niets meer gedaan en dat hou ik zo. Ze kan het in principe, dus ik merk het wel.
Met Myrthe moest ik toen ik GG2 examen deed ook als eerste. Dat heeft toen goed uitgepakt. Maar ik moet zeggen dat ik bij haar meer het vertrouwen had dat ze goed zou doen wat ze kon, dan bij Kenya :?
Het heeft voor en nadelen denk ik.
Voor de G&G beginners moest ik wel als eerste en toen zijn we ook geslaagd.
Afbeelding
Noële
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Noële »

Succes!
marye
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
marye schreef:
K@ren schreef:Ik heb sinds zaterdag niets meer gedaan en dat hou ik zo. Ze kan het in principe, dus ik merk het wel.
Het heeft voor en nadelen denk ik.
Voor de G&G beginners moest ik wel als eerste en toen zijn we ook geslaagd.
mogen jullie per combinatie al de oefeningen na elkaar afwerken?
Alleen de blijfoefeningen zijn voor de G&G gezamelijk.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Inge O schreef: goh, wat leuk :ok: . hier zijn alle oefeningen gezamenlijk en moet je dus voor een examen ook telkens per oefening een hele poos wachten eer je weer aan de beurt bent - niet leuk :wink: .
Wel leuk, want dan kun je tussendoor belonen :wink: Dit is de reden dat ik nog lang geen examen GG ga doen. Ik moet de beloningen dan enorm gaan afbouwen en ik ben juist zo blij dat Bram zo enorm gemotiveerd is. Tijdens het examen moet je het hele programma zonder beloning afwerken.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Dames, ik ga morgen om 7.30 uur opstaan en hoop er - met camera uiteraard - te zijn om 9 uur om te supporteren! En ter geruststelling: de vorige keer was er een labrador bij het GGb examen die werkelijk geen meter goed gevolgd heeft en zelfs wegliep om te gaan pissen tijdens het los volgen. En toch op het nippertje geslaagd.

Ik ga er dus vanuit dat jullie dat diploma gewoon gaan halen :ok: En loopt alles in het honderd, dan heb je nog steeds de knapste hond ter wereld :pffff:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
K@ren
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door K@ren »

Zoek stok! schreef:
Inge O schreef: goh, wat leuk :ok: . hier zijn alle oefeningen gezamenlijk en moet je dus voor een examen ook telkens per oefening een hele poos wachten eer je weer aan de beurt bent - niet leuk :wink: .
Wel leuk, want dan kun je tussendoor belonen :wink: Dit is de reden dat ik nog lang geen examen GG ga doen. Ik moet de beloningen dan enorm gaan afbouwen en ik ben juist zo blij dat Bram zo enorm gemotiveerd is. Tijdens het examen moet je het hele programma zonder beloning afwerken.
Bij Kenya werkt dat afbouwen niet zo (of ik doe iets niet goed :wink: ). In eerste instantie wel, maar op een gegeven moment gingen de oefeningen instorten. Ze wordt er onzeker van (misschien ook wel omdat ik dan een examenhouding aanneem en niet meer blij doe?). Ik heb zaterdag gewoon vaker beloond en ze deed alles weer heel rap.
Nu hoop ik maar dat ze zaterdag denkt: tjee, duurt wel erg lang voor de beloning komt :denken: En ik blijf gewoon lachen :mrgreen:
Groetjes,
Karen

Afbeelding
Myrthe *22-03-00 +30-11-07
Kenya *06-10-03 +20-10-19
Kuno *03-05-08
Githa
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:Dames, ik ga morgen om 7.30 uur opstaan en hoop er - met camera uiteraard - te zijn om 9 uur om te supporteren! En ter geruststelling: de vorige keer was er een labrador bij het GGb examen die werkelijk geen meter goed gevolgd heeft en zelfs wegliep om te gaan pissen tijdens het los volgen. En toch op het nippertje geslaagd.

Ik ga er dus vanuit dat jullie dat diploma gewoon gaan halen :ok: En loopt alles in het honderd, dan heb je nog steeds de knapste hond ter wereld :pffff:
Kijk, dat zijn nog eens opbeurende woorden. :ok:
Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

K@ren schreef:
Zoek stok! schreef:
Bij Kenya werkt dat afbouwen niet zo (of ik doe iets niet goed :wink: ). In eerste instantie wel, maar op een gegeven moment gingen de oefeningen instorten. Ze wordt er onzeker van (misschien ook wel omdat ik dan een examenhouding aanneem en niet meer blij doe?). Ik heb zaterdag gewoon vaker beloond en ze deed alles weer heel rap.
Nu hoop ik maar dat ze zaterdag denkt: tjee, duurt wel erg lang voor de beloning komt :denken: En ik blijf gewoon lachen :mrgreen:
Ik bouw het inderdaad ook niet echt af :wink:
Afbeelding
Githa
Zeer actief
Contacteer:

marye schreef:
K@ren schreef:
Zoek stok! schreef:
Ik bouw het inderdaad ook niet echt af :wink:
Bij mij precies zo, ik hoop dat ie er intrapt :?. Dan fluister ik gewoon zo af en toe 'kijk eens, wil je een lekker koekje?' :mrgreen:

Afgelopen twee-drie weken gaat het steeds een beetje minder, ook door een paar voor hem wat spannende situaties waardoor hij bepaalde oefeningen niet meer zo goed durfde. Afgelopen zondag en maandag heb ik tijdens het volgwerk echt stukjes salami en kaas voor hem uit lopen gooien om hem weer een beetje attent en vlot te krijgen. Hopelijk heeft het geholpen en hopelijk vindt ie het zaterdag niet te spannend tussen de andere honden.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

marye schreef:Ik bouw het inderdaad ook niet echt af :wink:
Het zou kunnen dat Bram ook zo verbaasd zou zijn over geen beloningen dat hij het wel gewoon doet :wink: Werkt Birgit dan niet met afbouwen?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Succes allemaal :ok:

Het komt vast wel goed :ok:

Vlak voor de examens was ik zelf ook erg zenuwachtig, maar het is tot nu toe altijd gelukt :cheer:

Ik bleef rustig en gaf duidelijke commando's.

Doe gewoon net of de examinators er niet zijn en je gewoon een training doet :ok:
Zoek stok!
Zeer actief

Githa schreef:Hopelijk heeft het geholpen en hopelijk vindt ie het zaterdag niet te spannend tussen de andere honden.
En hopelijk jij ook niet :wink: Kop op he, niemand kan jullie wat maken :pffff:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
marye
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
marye schreef:Ik bouw het inderdaad ook niet echt af :wink:
Het zou kunnen dat Bram ook zo verbaasd zou zijn over geen beloningen dat hij het wel gewoon doet :wink: Werkt Birgit dan niet met afbouwen?
Nee, bij mij in ieder geval niet.
Alleen wisselen in plaats waar de beloning vandaan komt en de duurt tot er een beloning komt.

Werkt ook gewoon niet bij Caja heb ik wederom gemerkt :wink:
Afbeelding
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Zoek stok! schreef:Dames, ik ga morgen om 7.30 uur opstaan en hoop er - met camera uiteraard - te zijn om 9 uur om te supporteren! En ter geruststelling: de vorige keer was er een labrador bij het GGb examen die werkelijk geen meter goed gevolgd heeft en zelfs wegliep om te gaan pissen tijdens het los volgen. En toch op het nippertje geslaagd.

Je zou coach moeten worden Linda, haha! :wink:

Leuk dat je foto's komt maken, hoop dat het droog blijft :roll:
Afbeelding
Carma
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoek stok! schreef:
:eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: ?????????????????????????

en dat pikken jullie allemaal nog ook? wordt het dan een keer geen tijd dat dat daar een georganiseerd mega-protest tegen komt??

en ik die dacht dat het hier al erg was :ugh: .

sorry dames, daar begrijp ik nu echt niks van, dat jullie dat zo lijdzaam ondergaan :denken: .
Dat vind ik dus ook het grootste nadeel aan de G&G; het niet tussentijds belonen. Ik moet wel zeggen dat de "jackpot" (iets heeeeeeeeeel erg lekkers wat komt na een aantal oefeningen te hebben gedaan zonder tussentijds belonen) bij Luka goed werkt. Als hij opeens niets meer krijgt tussendoor zie je hem bijna denken: "zou ik er dan nu misschien de jackpot voor krijgen???" En dan loopt ie bijna nog beter, iets wat natuurlijk precies de bedoeling is bij de jackpot oefening. :wink:
Het wachten tijdens het gezamelijke deel zonder belonen,....dat wordt nog het aller moeilijkste,... :roll:
Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Carma schreef:
Inge O schreef:
Zoek stok! schreef: Wel leuk, want dan kun je tussendoor belonen :wink: Dit is de reden dat ik nog lang geen examen GG ga doen. Ik moet de beloningen dan enorm gaan afbouwen en ik ben juist zo blij dat Bram zo enorm gemotiveerd is. Tijdens het examen moet je het hele programma zonder beloning afwerken.
:eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: ?????????????????????????

en dat pikken jullie allemaal nog ook? wordt het dan een keer geen tijd dat dat daar een georganiseerd mega-protest tegen komt??

en ik die dacht dat het hier al erg was :ugh: .

sorry dames, daar begrijp ik nu echt niks van, dat jullie dat zo lijdzaam ondergaan :denken: .
Dat vind ik dus ook het grootste nadeel aan de G&G; het niet tussentijds belonen. Ik moet wel zeggen dat de "jackpot" (iets heeeeeeeeeel erg lekkers wat komt na een aantal oefeningen te hebben gedaan zonder tussentijds belonen) bij Luka goed werkt. Als hij opeens niets meer krijgt tussendoor zie je hem bijna denken: "zou ik er dan nu misschien de jackpot voor krijgen???" En dan loopt ie bijna nog beter, iets wat natuurlijk precies de bedoeling is bij de jackpot oefening. :wink:
Het wachten tijdens het gezamelijke deel zonder belonen,....dat wordt nog het aller moeilijkste,... :roll:
nee, ik word hier gewoon ontzettend boos om. ik kan geen enkele, maar dan ook géén énkele sluitende reden bedenken waarom 'men' (wie dat dan ook mogen wezen) heeft besloten dat dit niet mag - dat is toch de grootste kul die je je maar kan voorstellen :wall: ?
je moet mensen er tijdens de training maanden en maanden lang van doordringen dat positief trainen en belonen zo belangrijk is - maar dan op een examen mag het plots niet eens meer, ook niet tussen oefeningen in? dat slaat toch echt nérgens op :boos: ?
Tussen de oefeningen door is een stembeloning toegestaan.

Niet dat Caja daar warm voor loopt :roll:
Afbeelding
Carma
Zeer actief

Inge O schreef: nee, ik word hier gewoon ontzettend boos om. ik kan geen enkele, maar dan ook géén énkele sluitende reden bedenken waarom 'men' (wie dat dan ook mogen wezen) heeft besloten dat dit niet mag - dat is toch de grootste kul die je je maar kan voorstellen :wall: ?
je moet mensen er tijdens de training maanden en maanden lang van doordringen dat positief trainen en belonen zo belangrijk is - maar dan op een examen mag het plots niet eens meer, ook niet tussen oefeningen in? dat slaat toch echt nérgens op :boos: ?
Je heb helemaal gelijk (misschien ben je toch niet zo gemeen :wink: ), het zou het zoveel leuker maken voor de hond (en de baas) als je tussendoor mag belonen. Nu mag je na elke oefening wel even een stembeloning geven (ja,ja,...dat dan weer wel!), maar speeltjes en voer mag je niet eens bij je hebben. Na het gezamelijke gedeelte is er wel tijd voor een tussentijdse beloning en daarna pas weer na afsluiting van het individuele gedeelte, uiteraard is het dan ook echt feest :wink:
Afbeelding
Githa
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:je moet mensen er tijdens de training maanden en maanden lang van doordringen dat positief trainen en belonen zo belangrijk is
Nou, dat vind ik bij de GG over het algemeen ook best tegenvallen hoor.
Ik heb me een ongeluk gezocht naar een vereniging waar GG met de clicker getraind wordt, bestaat bijna niet. :19:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:maar zo werkt de hondse logica toch niet :jank: ? zijn jullie nu echt niet opstandiger dan dit :jank: ?
Ik ben niet zo van de barricades :wink: Het is gewoon een keuze om aan een bepaalde tak van sport te doen. Bij GG weet je van tevoren dat je de oefeningen tijdens een examen moet afwerken zonder beloningen tussendoor. Als je dat niet wilt, ga je een andere sport doen of doe je geen examen. Er zijn genoeg honden die het blijkbaar zonder problemen doen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Githa
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Githa schreef:
Inge O schreef:je moet mensen er tijdens de training maanden en maanden lang van doordringen dat positief trainen en belonen zo belangrijk is
Ik heb me een ongeluk gezocht naar een vereniging waar GG met de clicker getraind wordt, bestaat bijna niet. :19:
je kan ook heel erg positief trainen zonder clicker hoor :wink: :ok: .
Ja dat weet ik wel :mrgreen:.

Maar dan wist ik tenminste zeker dat er ook aandacht is voor de timing van de beloning.
In mijn geval werd er steeds gezegd dat er positief getraind wordt, maar bijvoorbeeld 'door je hond heenlopen' als ie niet netjes volgt en voor je voeten loopt vind ik daar niet onder vallen (in ieder geval niet in Tobi's geval). En daar liep ik steeds tegenaan, dat er dan best wel flink wat druk wordt gelegd, ook al noemen ze het dan positief trainen.
Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Githa schreef:
je kan ook heel erg positief trainen zonder clicker hoor :wink: :ok: .
Ja, maar ze zijn op veel plaatsen ook nog erg van het trek en rukwerk :wink:

Soms moet ik dat ook uit cursisten slaan :boos: :mrgreen:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Githa schreef:In mijn geval werd er steeds gezegd dat er positief getraind wordt, maar bijvoorbeeld 'door je hond heenlopen' als ie niet netjes volgt en voor je voeten loopt vind ik daar niet onder vallen (in ieder geval niet in Tobi's geval). En daar liep ik steeds tegenaan, dat er dan best wel flink wat druk wordt gelegd, ook al noemen ze het dan positief trainen.
Er is zowat geen vereniging meer die niet zegt positief te trainen :wink: De truc zit er vooral in om oefeningen op te knippen zodat je ook kunt belonen. En dat doen ze lang niet allemaal.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
marye
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
Githa schreef:In mijn geval werd er steeds gezegd dat er positief getraind wordt, maar bijvoorbeeld 'door je hond heenlopen' als ie niet netjes volgt en voor je voeten loopt vind ik daar niet onder vallen (in ieder geval niet in Tobi's geval). En daar liep ik steeds tegenaan, dat er dan best wel flink wat druk wordt gelegd, ook al noemen ze het dan positief trainen.
Er is zowat geen vereniging meer die niet zegt positief te trainen :wink: De truc zit er vooral in om oefeningen op te knippen zodat je ook kunt belonen. En dat doen ze lang niet allemaal.
Inderdaad het gaat niet om positief of niet positief trainen.
Het gaat er ook om hoe je oefeningen benaderd en hoe je voor afwisseling zorgt.

En G&G doe je niet in 1 uurtje les per week. Dan is er alleen even een frisse kijk op hoe je bezig bent. De rest moet je gewoon zelf gedurende de rest van de week doen :wink:

Dat beseffen mensen zich vaak niet, die willen gewoon een uurtje per week bezig zijn met de hond.
Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Zoek stok! schreef:
Inge O schreef:maar zo werkt de hondse logica toch niet :jank: ? zijn jullie nu echt niet opstandiger dan dit :jank: ?
Ik ben niet zo van de barricades :wink: Het is gewoon een keuze om aan een bepaalde tak van sport te doen. Bij GG weet je van tevoren dat je de oefeningen tijdens een examen moet afwerken zonder beloningen tussendoor. Als je dat niet wilt, ga je een andere sport doen of doe je geen examen. Er zijn genoeg honden die het blijkbaar zonder problemen doen.
daar begrijp ik dus echt niks van :ugh: .

als we het er hier op het forum in een discussie zouden over hebben dat we het niet nodig vinden om een hond na een oefening te belonen, dan zou je er toch wél op ingaan? het gaat toch veel verder dan je gewoon ergens bij neerleggen omdat het zo is - het gaat er toch om dat als je mensen ervan wil van overtuigen dat trainen/opvoeden en belonen hand in hand gaan je niet plots kan zeggen dat het 'in die of die situatie niet hoeft' :denken: ?
dan ga je toch niet braafjes 'ja en amen' knikken omdat één of andere onbenul in één of andere instantie dat eens zo heeft beslist?

nee, echt waar, heb zelden ergens zo weinig van begrepen.
Je hond moet het gewoon een keer als 1 hele grote oefening zien, waarna ze een mega beloning ontvangen.
Bij het warmlopen beloon ik gewoon tussentijds en na de blijfoefeningen ook.
Ok zou het ook liever anders zijn, maar het is nu eenmaal zo.

Bij de agility krijgt ze ook direct na de laatste hindernis de bal of soms al eerder als het erg knap is. Maar op een wedstrijd kan dat ook niet :wink:
Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
marye schreef: Soms moet ik dat ook uit cursisten slaan :boos: :mrgreen:
doet dat maar, je hebt mijn goedkeuring :pffff: :mrgreen: .
Gelukkig :mrgreen:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

marye schreef:Je hond moet het gewoon een keer als 1 hele grote oefening zien, waarna ze een mega beloning ontvangen.
Dat is idd de truc. Al die oefeningen samen zijn eigenlijk een oefening en daarna komt de beloning. Het scheidt ook wel de honden die echt graag willen van de honden zoals Bram natuurlijk. Bram kan dat gewoon niet, vijf minuten vol gaan zonder beloond te worden. Wie weet komt dat nog.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”