Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe gaan we dit aanpakken?

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Hoe gaan we dit aanpakken?

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik ben tegenwoordig bezig Nilo te leren loslopen zonder dat hij overal heen loopt. Dus gewoon loslopen maar wel naast mij in principe. Dat doen we dan bijvoorbeeld als we op plaatsen lopen met veel wandelaars (die niet van honden gedient zijn) of als we een fietspad over moeten steken. Op zich gaat dit goed, maar hij is iets TE gemotiveerd. Hij is letterlijk aan het volgen met 100% aandacht voor mij, terwijl dat dan ook weer niet hoeft van mij. Ten eerste omdat ik hem juist wel wat vrijheid wil geven in plaats van dat het een aandachtsoefening is, en ten tweede omdat ik dan wel erg veel druk op hem zet. Dat houd hij ook niet lang vol.

Dus wat zou ik kunnen doen om hem wel netjes naast mij te laten lopen (los) zonder dat hij steeds naar mij opkijkt?
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

clickeren en daarbij heel goed timen. Geef er een commando aan wat niet lijkt op volgen 'wandelen' bijvoorbeeld. Klik op moment dat hij toevallig net even goed meeloopt, maar wel ergens naar kijkt (is makkelijk als je een handlanger hebt, dus een steentje oid in een struikje gooit - hond kijkt -jij klikt).

Maar goed, dat is hoe ik het zou aanpakken als ik dat zou willen :wink:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Gut ;-)
ik zou juist heel blij zijn als de hond dit zo goed oppakt!! ;-)
Ik zou dan ook zeker dit gedrag "op cue" gaan zetten ook al heb je het NU niet nodig. Het kan heel handig zijn als je je hond in enige situatie "in volg" ergens langs kunt leiden. Ook al is dit NU niet voor jou het gewenste gedrag; ik zou er "misbruik" :-) van maken door ook dit te benoemen/belonen waardoor het dus een betrouwbaar "commando" wordt.

Wat je ook kunt doen is er een commando bij bedenken wat moet gaan betekenen "loop in mijn buurt, let op mij, maar niet strak naast". Als je met de clicker werkt kun je dat zo aanleren, anders zou je kunnen overwegen om stomweg elke keer als je hond dit gedrag vertoont het "benoemen" en daarna belonen.

Train vooral deze twee dingen niet tegelijk; het lijkt voor de hond waarschijnlijk zo op elkaar dat het moeilijk is om een verschil aan te leren.

Mijn idee; omdat hij het eerste gedrag al vertoont zou ik DAT eerst betrouwbaar op cue zetten en dan (later) het tweede gedrag. Ik gebruik voor Merlijn het "stay close" waarbij hij dan om mij heen mag dartelen, maar wel laten we zeggen binnen 1 meter moet blijven.

Suzanne
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Wat hij doet is eigenlijk gelijk aan het commando volgen, wat hij eigenlijk al (deels) kent. Voor wat IK wil, gebruik ik het commando "dichtbij" maar ik kreeg het er niet af dat hij dus zo super geconcentreerd naast me gaat lopen :smile: Aan de eene kant heel leuk natuurlijk maar ik merk dat hij juist daardoor het gaat zien als een gehoorzaamheidsoefening en dan houd hij het niet al te lang vol.
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Maeve schreef:Wat hij doet is eigenlijk gelijk aan het commando volgen, wat hij eigenlijk al (deels) kent. Voor wat IK wil, gebruik ik het commando "dichtbij" maar ik kreeg het er niet af dat hij dus zo super geconcentreerd naast me gaat lopen :smile: Aan de eene kant heel leuk natuurlijk maar ik merk dat hij juist daardoor het gaat zien als een gehoorzaamheidsoefening en dan houd hij het niet al te lang vol.
Maar het is toch ook een gehoorzaamheidsoefening? En waarom zou hij dat juist niet volhouden? Een gehoorzaamheidsoefening moet juist heel leuk zijn. Uiteraard moet je wel uitbouwen, je laat de hond in het begin ook niet gelijk 5 minuten zitten. Dus wees in het begin tevreden met kleine momenten en bouw dat uit. Ik zou idd de klikker, of een klikwoord hiervoor gebruiken, dan weet de hond ook wat je op dat moment beloond.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Nilo is nog jong :wink:
Je zou er een totaal ander commando aan kunnen verbinden, "in de buurt" of "wandelen", zoals is voorgesteld.
Maar eigenlijk zou ik er nu zelf nog niet aan beginnen.
Lang kan hij het nog niet vol houden en je bent ook met de "volg" bezig.
Maak je het dan niet te verwarrend?

Voor het oversteken van een straat moeten mijn honden even volgen :wink:
Voor langere afstanden in drukke gebieden zijn ze aan de lijn zonder commando.
De oudste hond loopt dan op mijn hoogte, de jongste nog niet helemaal :mrgreen:
Dat komt wel, maar nog niet direct :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Da's ook grappig, ik zat me net hetzelfde af te vragen maar dan voor Vera. Ze kan heel lang volgen, minuut of 5 met gemak, maar blijft dan dus ook naar mij opkijken. Heeeel netjes natuurlijik :mrgreen: , maar ik zou haar ook zo graag willen leren dat ze los loopt, maar niet als een bezetende rond mag gaan rennen enzo (voor als ze ouder is op plekken waar bijvoorbeeld wel fietsers rijden ook) Vroeg me dus ook af hoe je dat aan zou kunnen leren.
Nu roep ik daar dan dus steeds terug, en dan doet ze ook prima, maar wandelt zo onhandig :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Moos op 25 nov 2008 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Jacksel schreef:clickeren en daarbij heel goed timen. Geef er een commando aan wat niet lijkt op volgen 'wandelen' bijvoorbeeld. Klik op moment dat hij toevallig net even goed meeloopt, maar wel ergens naar kijkt (is makkelijk als je een handlanger hebt, dus een steentje oid in een struikje gooit - hond kijkt -jij klikt).

Ik weet het niet hoor, maar volgens mij gaat Vera dan dus gewoon naar steentjes die gegooid worden lopen loeren :mrgreen:
Afbeelding
chanti
Actief
Mijn ras(sen): Twee border collies en een kruising shih-tzu.
Contacteer:

Ongelezen bericht door chanti »

Ik zou gewoon clicken voor elke keer dat je hond van je weg kijkt..
Afbeelding

Neem een kijkje op mijn site http://www.dogdance.nl.
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Moos schreef:
Jacksel schreef:clickeren en daarbij heel goed timen. Geef er een commando aan wat niet lijkt op volgen 'wandelen' bijvoorbeeld. Klik op moment dat hij toevallig net even goed meeloopt, maar wel ergens naar kijkt (is makkelijk als je een handlanger hebt, dus een steentje oid in een struikje gooit - hond kijkt -jij klikt).

Ik weet het niet hoor, maar volgens mij gaat Vera dan dus gewoon naar steentjes die gegooid worden lopen loeren :mrgreen:
da's ook precies de bedoeling, de hond moet van jou wegkijken, doet ie dat niet uit zichzelf, dan zal je het eerst moeten uitlokken :wink:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Moos
Zeer actief

Jacksel schreef:
Moos schreef:

da's ook precies de bedoeling, de hond moet van jou wegkijken, doet ie dat niet uit zichzelf, dan zal je het eerst moeten uitlokken :wink:
Nou, mijn idee van 'loslopen naast me' is niet een hond die gefixeerd loopt te loeren naar vallende steentjes :mrgreen: :wink:

Ik moet zeggen dat ik sowieso ook erg veel moeite heb met het idee om te gaan clicken voor geen aandacht voor de baas, vind dat gevoelsmatig heel erg krom :wink:
Afbeelding
Carma
Zeer actief

Moos schreef:Nou, mijn idee van 'loslopen naast me' is niet een hond die gefixeerd loopt te loeren naar vallende steentjes :mrgreen: :wink:

Ik moet zeggen dat ik sowieso ook erg veel moeite heb met het idee om te gaan clicken voor geen aandacht voor de baas, vind dat gevoelsmatig heel erg krom :wink:
Als je een hond wil die niet (de hele tijd) naar jou opkijkt is dat het gedrag dat je gaat belonen. Wegkijken van de baas is overigens niet hetzelfde als geen aandacht voor de baas. Wedden dat als jij deze oefening een paar keer heb gedaan (wegkijken-click) de hond jou heel goed in de gaten houdt zonder te kijken :wink:
Ik ben met Luka trouwens begonnen aan de lijn, rustig bij mij lopen kreeg commando rustig en dit heb ik vervolgens uitgebouwd naar los lopen. Hetzelde heb ik gedaan met aan de riem naast de fiets met commando "naast de fiets", nu kan ik dit roepen en dan gaat hij keurig aan de rechterkant van de fiets lopen. Eigenlijk niet anders dan wat je met volgen aanleert :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Carma schreef:
Moos schreef:Nou, mijn idee van 'loslopen naast me' is niet een hond die gefixeerd loopt te loeren naar vallende steentjes :mrgreen: :wink:

Als je een hond wil die niet (de hele tijd) naar jou opkijkt is dat het gedrag dat je gaat belonen. Wegkijken van de baas is overigens niet hetzelfde als geen aandacht voor de baas. Wedden dat als jij deze oefening een paar keer heb gedaan (wegkijken-click) de hond jou heel goed in de gaten houdt zonder te kijken :wink:
Ik ben met Luka trouwens begonnen aan de lijn, rustig bij mij lopen kreeg commando rustig en dit heb ik vervolgens uitgebouwd naar los lopen. Hetzelde heb ik gedaan met aan de riem naast de fiets met commando "naast de fiets", nu kan ik dit roepen en dan gaat hij keurig aan de rechterkant van de fiets lopen. Eigenlijk niet anders dan wat je met volgen aanleert :wink:
Ik vind de vergelijking niet helemaal opgaan.
Zuiver gevoelsmatig heb ik het zelfde als Moos.
Ik zou er geen beloning aan verbinden.
En eerlijk gezegd zou ik met Nilo al helemaal niet zoiets oefenen terwijl je ook bezig bent met leren volgen (met opkijken naar de baas)
Vind hem daar veel te jong voor. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Moos
Zeer actief

Ik vroeg me dus ook af of als de hond volwassen is dat sowieso vanzelf wel vrij makkelijk gaat (bij een typje als Vera (en Nilo?) dan), om ze aan te wennen tijdens loslopen op bepaalde plekken netjes in de buurt te blijven i.p.v echt helemaal vrij te mogen rennen?

Ik wil Vera niet per se leren volgen met opkijken; doen toch geen cursus, en van mij hoeft dat niet. Dus ik ben nu een beetje aan de gang met proberen haar te laten 'snappen' dat in ons geval 'volg' betekent naast me meelopen, maar niet opkijkend aan mijn been geplakt (wat ze dus uit zichzelf erg graag doet). Met het idee dat als ze een jaar of 2 is we eens kunnen gaan kijken hoe we zitten qua loslopen op fietspaden bijvoorbeeld :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Carma
Zeer actief

ranetje schreef:
Carma schreef:

En eerlijk gezegd zou ik met Nilo al helemaal niet zoiets oefenen terwijl je ook bezig bent met leren volgen (met opkijken naar de baas)
Als je er geen beloning aan verbind weet de hond ook niet wat voor gedrag hij moet laten zien :19: , of je moet hem straffen bij ongewenst gedrag (lijkt mij ook niet helemaal de bedoeling,...) Als het om een jonge hond gaat moet je je idd afvragen of je er nu al mee aan de slag wilt, al denk ik dat als je de oefening goed opbouwt het niet al te verwarrend voor de hond hoeft te zijn, maar dat verschilt ook per hond. Juist jonge honden leren heel snel, daar kun je natuurlijk je voordeel mee doen :wink:
Hoe oud is Nilo eigenlijk?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Carma schreef:
ranetje schreef:
Carma schreef:

Als je er geen beloning aan verbind weet de hond ook niet wat voor gedrag hij moet laten zien :19: , of je moet hem straffen bij ongewenst gedrag (lijkt mij ook niet helemaal de bedoeling,...) Als het om een jonge hond gaat moet je je idd afvragen of je er nu al mee aan de slag wilt, al denk ik dat als je de oefening goed opbouwt het niet al te verwarrend voor de hond hoeft te zijn, maar dat verschilt ook per hond. Juist jonge honden leren heel snel, daar kun je natuurlijk je voordeel mee doen :wink:
Hoe oud is Nilo eigenlijk?
Nilo was in mei 12 weken, dus nu...................9 à 10 maanden denk ik?
Ik heb het niet gehad over straffen bij ongewens gedrag. :wink:
Je zou kunnen belonen voor rustig meelopen aan de riem (op straat) zonder daar verder commando's aan te verbinden toch?
Ik heb daar geen commando voor.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Nilo is nu inderdaad 9 maand. Dat met de clicker gaan we proberen! Inderdaad wel krom om hem te belonen voor het wegkijken maar ik weet dat, vooral als ik de clicker gebruik, hij mij dan heus wel in de gaten houd! Hij kan mij sowieso niet negeren als ik een clicker bij me heb :smile:
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”