Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

OH die Coton vacht grrr.

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

OH die Coton vacht grrr.

Ongelezen bericht door blacky »

Zoals velen wel weten heb ik twee cotonnetjes. Het zijn de leukste liefste schattigste honden die er zijn. En hun vacht zou reuze mee moeten vallen. (volgens alle fokkers volstaat een twee wekelijkse borstelbeurt) Behalve in de periode dat ze van vacht wisselen. :mrgreen:
En laat die van mij daar nu al 6 maand midden in zitten. :smile: Ik wordt er knetter gek van. Ik borstel hem elke dag (soms zelfs twee keer) En dan heeft meneer elke borstel beurt toch weer klitten tergrote van een golf bal. Gelukkig zijn het van de losse klitten die je vrij eenvoudig uitkamt maar je bent toch elke keer weer minimaal een uur bezig. :evil:
En om nu te zeggen dat hij het zelf erg prettig vindt om geborsteld te worden nou niet dus.

Deze probleem vacht zou maximaal moeten duren tot ze 15 maand oud zijn dus ik mag nog twee maanden. Het ergste is dat de probleem zones zich verplaatsen. Zaten ze eerst achter de oren en op zijn schouders, nu zitten ze op zijn vlank en buik.

Hoop dat de zachte puppy vacht binnen kort helemaal uit zijn vacht is verdwennen en de wat stuggere volwassen vacht hier niet meer steeds door in de klit kan raken. :boos:
Ach ik weet ook wel ik heb willens en wetens voor een Coton gekozen. En dat ik het zinnetje "zelfs de meest ervaren fokker wordt in deze periode radeloos van de coton vacht" naast me neer heb gelegd als, "och het is maar even" is mijn eigen schult. En ach ja het duurt ook maar even (hoop ik) maar onder tussen moest ik na weer 1.5 uur te hebben staan zwoegen op een paar klitten dit toch even kwijt.

Tja en dan heb ik straks Laika ook nog. :19:
Afbeelding
gevni havanezers
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Heb zelf wel geen Coton, maar wel een hond met een hele lastige vacht. Ook hier zou een keer per week kammen moeten volstaan, behalve bij die van mij natuurlijk.

Wat hier wel helpt is vloeibaar schapenvet met zalmolie over zijn voer doen. Biofood maakt dat en ik merk dat de vacht zachter, glanzender en makkelijker kambaar wordt. Ook al heeft een Nefwoundlander een andere vacht dan jouw hond, misschien helpt het wel wat.
Nu kam ik ook nog eens per week en dat is veel makkelijker. Je moet ook oppassen dat je niet teveel kamt, want dat is ook niet goed voor de vacht.
boefke
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door boefke »

Er bestaan ook vachtverzorgingsprays die het ontklitten makkelijker maken.
Nu moet je hier ook geen wonderen van verwachten maar ik merk toch wel een verschil.
Ook het gewoon vochtig maken van zo'n klit zoals jij beschrijft helpt wel eens omdat je dan beter kan zien waar de klit precies zit zonder dat er allemaal haren voor springen.
Succes ermee :wink:
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door flatcoat »

Vacht iets vaker wassen met een goede hondenshampoo en conditioner wil ook nog wel helpen om je een beetje door die vachtswissel heen te loodsen. Je moet er inderdaad "even" doorheen :wink:
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
blacky
Zeer actief

Spikey krijgt idd al schapenvet met zalm en zeewier van biofood.

Maar die vacht wissel pffff valt me echt tegen. Hij vindt het heel erg om gewassen te worden. (na ja borstelen ook al wordt dat langzaam aan wat minder).

Gebruik champoo van petsilk en ook de conditioner van dit merk. Laatst had ik een nichtje hier te logeren en die gebruikte in haar lange vochtige haar een spray van Ghul die klitvorming voorkwam en het haar makkerlijker door kam baar maakte. Zou je dit ook voor de hond kunnen gebruiken? Eigenlijk komt het niet op de huid.

Ook Laika krijgt nu al haar eerste klitten achter haar oren, dus daar gaan we nu ook deze periode in.

Ach je moet er even door en hier worden ze eerst goed geborsteld en dan pas in bad gedaan. Maar als dan ziet hoeveel klitten er nog zitten na het wassen die je dan over het hoofd hebt gezien bij het borstelen of die bij het wassen al weer zijn ontstaan :19:

En idd scheur ik de klitten vaak of (en dit mag eigenlijk niet) knip ze in van boven daar beneden zodat je van een grote klit 3 kleintjes maakt en dan met de vingers ze uitpluist.

Ach Spikey heeft zelfs voor een Coton een uitzonderlijk dikke vacht iets wat hem nog meer op een dotje watten doet lijken als hij helemaal is klaar gemaakt voor de show en door de ring rolt. :mrgreen:
Afbeelding
gevni havanezers
flatcoat
Zeer actief

Ik heb sinds een paar maanden de Shampoo en Conditioner van Diamex, bestel ik bij http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/filospetcare/
Kijk even bij Diamexprodukten en dan de shampoo Diano Special en de conditioner Balsam. Mijn Tibetaantje had ook behoorlijke klitvorming als gevolg van de vachtswissel en elke 3 a 4 weken doe ik haar in bad (schone vacht klit minder) en is tussentijds prima te kammen/borstelen.
Afbeelding
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Mijn Cotonnetje is nu 7,5 jaar maar ik moet haar nog steeds om de dag borstelen anders gaat het alsnog klitten. Tijdens haar vachtwisseling was het inderdaad een drama, toen was ik ook iedere dag bezig. Ik was Miura wel veel ik vind dag haar vacht dan veel beter doorborsteld. Maar 1 keer in de 2 weken borstelen gaat echt niet, dat is meer iets van de ouderwetse Coton vacht. De Cotons van tegenwoordig hebben toch echt zachtere en pluizerigere vachten gekregen die meer klitten.
Maar gewoon doorborstelen er komt vanzelf een eind aan die klitten periode.
#linda#
Actief

Ongelezen bericht door #linda# »

Hier geen cotton maar wel lange vacht. Ik heb laatst van de trimsalon een flesje detangling spray van dog's stuff meegekregen om te proberen. Alleen.......... ik heb t nog niet geprobeerd :mrgreen:
blacky
Zeer actief

suzan25 schreef:Mijn Cotonnetje is nu 7,5 jaar maar ik moet haar nog steeds om de dag borstelen anders gaat het alsnog klitten. Tijdens haar vachtwisseling was het inderdaad een drama, toen was ik ook iedere dag bezig. Ik was Miura wel veel ik vind dag haar vacht dan veel beter doorborsteld. Maar 1 keer in de 2 weken borstelen gaat echt niet, dat is meer iets van de ouderwetse Coton vacht. De Cotons van tegenwoordig hebben toch echt zachtere en pluizerigere vachten gekregen die meer klitten.
Maar gewoon doorborstelen er komt vanzelf een eind aan die klitten periode.
Nou dit zijn berichten waar ik veel steun van heb. Geeft de Coton bezitter weer moed. En twee keer in de week wordt er gezegd, maar merk nu al dat ik dat met onze Spikey niet ga redden. Met Laika waarschijnlijk wel want zij heeft een veel dunnere vacht.

Zal hem idd nu vaker wassen. Was echter van mening dat dit niet goed en nodig was. Maar na jullie tips en ervaringen ga ik dat dus maar wel doen. Is 1x in de 2 weken dan genoeg of is dat te veel?
Afbeelding
gevni havanezers
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Ik was Miura ook één keer in de twee weken met Pet Silk, ik fohn haar daarna helemaal droog met de borstel. Ik heb van Pet Silk ook een spray met olie erin die doe ik er dan de week daarna in, en dan die week daarna gaat ze weer in bad. Zo is het voor Miura goed te doen de vachtverzorging en is ze eigenlijk altijd mooi. Maar het is en blijft gewoon veel werk voor de rest van hun leven. Ik heb het er wel voor over want ik vind haar prachtig met dat lange haar.
Ik had je verkeerd begrepen, ik dacht dat fokkers zeiden dat je eens in de twee weken kon borstelen i.p.v. twee keer in de week.
flatcoat
Zeer actief

Het is gewoon uitproberen ........ op het moment dat je haar gewassen hebt (shampoo & conditioner goed uitspoelen!!) en goed drooggeföhnt hebt en het begint na een week of twee weer lastiger te worden om haar klitvrij te houden doe je haar weer in bad. En m.s. kun je er ineens 3 weken tussen laten zitten .......
Mijn Tibetaan (behoorlijk lange haren :wink: ) borstel/kam ik elke dag even en als ze klitvrij zijn is dit zo gedaan en kun je dus ook heel snel merken wanneer de vacht weer gaat klitten. Voordeel van elke dag even doen is de gewenning die ontstaat waardoor het verzet tegen kammen/borstelen ook over gaat. Ik heb er voor haar echt "ons momentje" van gemaakt, dus ook ff knuffelen na afloop.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”