Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Fietsen en Flexi.
Moderator: moderatorteam
-
doggy
Fietsen en Flexi.
Ik zie wel eens mensen fietsen met hun hond en dan hebben ze hem aan de Flexi.
Ik vroeg laatst waarom??
Ze zeiden dat ze dat deden, zodat mocht de hond onverwachts stoppen, dat ze wat speling op de riem hadden, zodat ze zelf ook tijd hadden om te stoppen.
Het lijkt mij helemaal niet zo veilig, maar aan de andere kant wel een ideetje.
Kan hij toch een beetje rondlopen.
Voor mij is het niet nodig, want Beike gaat, als ik ga fietsen met hem, mee aan de korte riem en in het park laat ik hem los.
Het zou natuurlijk wel een oplossing kunnen zijn als ik zijn korte riem kwijt zou zijn.
Ik vind het eigenlijk niet zo veilig, omdat hij dan alle kanten op kan en omdat hij wel ergens aan kan blijven haken ( aan de fiets ofzo).
Nu loopt Beike als hij aangelijnd loopt, wel keurig naast de fiets, maar
het kan zoals gezegd ooit een uitkomst bieden.
Is het nu echt zo gevaarlijk om met een Flexi te fietsen??
Of is het wel te doen, mits je er zelf goed om denkt??
Ik vind Flexi ( de koord) namelijk "linke dingen".
Ik vroeg laatst waarom??
Ze zeiden dat ze dat deden, zodat mocht de hond onverwachts stoppen, dat ze wat speling op de riem hadden, zodat ze zelf ook tijd hadden om te stoppen.
Het lijkt mij helemaal niet zo veilig, maar aan de andere kant wel een ideetje.
Kan hij toch een beetje rondlopen.
Voor mij is het niet nodig, want Beike gaat, als ik ga fietsen met hem, mee aan de korte riem en in het park laat ik hem los.
Het zou natuurlijk wel een oplossing kunnen zijn als ik zijn korte riem kwijt zou zijn.
Ik vind het eigenlijk niet zo veilig, omdat hij dan alle kanten op kan en omdat hij wel ergens aan kan blijven haken ( aan de fiets ofzo).
Nu loopt Beike als hij aangelijnd loopt, wel keurig naast de fiets, maar
het kan zoals gezegd ooit een uitkomst bieden.
Is het nu echt zo gevaarlijk om met een Flexi te fietsen??
Of is het wel te doen, mits je er zelf goed om denkt??
Ik vind Flexi ( de koord) namelijk "linke dingen".
- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
- Aantal honden: 1
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
- Ragyo
- Zeer actief
- Contacteer:
het lijkt mij niks. ik heb 1x gehad toen ik de springer niet helemaal goed gemonteerd had en Ragyo schrok van een hond die op hem af kwam, dat het koordje in mijn achterspatbord terecht kwam. met een flexi loop je dat risico ook lijkt me. omdat Ragyo toch vrij snel schrikt en dan weg wil rennen of opzij springt, hou ik hem nu gewoon kort aan een riem aan zijn tuigje, zonder springer. hij stopt eigenlijk nooit tijdens het fietsen, tenzij hij moet poepen; daarom laat ik hem dus poepen voor het fietsen of op een vaste plek een paar minuten van huis.
- spijkerhond
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Hier een voorstander van fietsen met flexi omdat:
- maakt ie een noodstop dan heb ik nog 8 meter om te remmen.
- In nood kun je de lijn loslaten en (voor mijn hond dan) het flexi handvat werkt als een soort anker
- op rustige stukken meer bewegingsvrijheid (ik laat hem dan bewust in de berm gaan)
- als Spike goed naast moet blijven (ik laat hem dan bewust op de weg lopen) is het voor mij een extra stimulans om zonder stop en dus zonder de verleiding van toch trekken het tempo van mijn hond te bepalen
- zie ik wat afleidends dan op de (al dan niet permanente) stop, ik zie het gevaar vergeleken met een gewone lijn niet zo.
Moet er wel bij zeggen dan ik rustig fiets met een vouwfietsje met laag zadel en goede remmen zodat ik dicht bij de hond ben en snel kan ingrijpen/voeten aan de grond als het nodig is.
- maakt ie een noodstop dan heb ik nog 8 meter om te remmen.
- In nood kun je de lijn loslaten en (voor mijn hond dan) het flexi handvat werkt als een soort anker
- op rustige stukken meer bewegingsvrijheid (ik laat hem dan bewust in de berm gaan)
- als Spike goed naast moet blijven (ik laat hem dan bewust op de weg lopen) is het voor mij een extra stimulans om zonder stop en dus zonder de verleiding van toch trekken het tempo van mijn hond te bepalen
- zie ik wat afleidends dan op de (al dan niet permanente) stop, ik zie het gevaar vergeleken met een gewone lijn niet zo.
Moet er wel bij zeggen dan ik rustig fiets met een vouwfietsje met laag zadel en goede remmen zodat ik dicht bij de hond ben en snel kan ingrijpen/voeten aan de grond als het nodig is.
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
meestal zijn ze los met fietsen maar ik heb altijd een korte leren riem bij me en de 8 meter flex. kiefer loopt vaak aan de flex, fritz meestal los. de korte leren riem is om kiefer vast te maken als hij wat ziet en er naartoe wil
.
ik moet er wel bij zeggen dat het hier heel rustig is en ik bijna nooit verkeer, fietsers of andere honden tegen kom, buiten de erfhonden dan.
ik moet er wel bij zeggen dat het hier heel rustig is en ik bijna nooit verkeer, fietsers of andere honden tegen kom, buiten de erfhonden dan.

- Trippell
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alaskan Malamute + twee kruisingen
- Contacteer:
Hey,
ik fiets altijd met de flexi. Om die redenen dus
Ze kunnen even stoppen, ze kunnen wat meer rondlopen; maar vooral: veiliger omdat je niet plots moet stoppen als je hond plots stopt bijvoorbeeld. Ik fiets ook met 2 honden en als ze dan aan de flexi zijn (met koppelstuk) kunnen ze voor me uit lopen. Zo hoef ik niet op straat te fietsen.
Ik doe het al 5 jaar en ben zo nog nooit gevallen en heb nog nooit problemen gehad. De enige keer dat ik in de knoei zat, en de andere keer dat ik gevallen ben, was toen ik fietste met een gewone lijn.
ik fiets altijd met de flexi. Om die redenen dus
Ik doe het al 5 jaar en ben zo nog nooit gevallen en heb nog nooit problemen gehad. De enige keer dat ik in de knoei zat, en de andere keer dat ik gevallen ben, was toen ik fietste met een gewone lijn.

"We hadden een klein jacht kunnen kopen van alles dat we aan onze hond, en alle dingen die hij kapot gemaakt had,
besteed hadden. Maar ja, hoeveel jachten liggen de hele dag bij de deur te wachten tot je terugkomt?" (John Grogan)