Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Naar Zweden/ Noorwegen

Ervaringen en tips over leuke vakantiebestemmingen sámen met uw hond.
Geef de onderwerpregel svp. een duidelijke titel!

Moderator: moderatorteam

Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Naar Zweden/ Noorwegen

Ongelezen bericht door Lysette »

Is er iemand bekent met het op vakantie gaan naar Zweden en Noorwegen? Mijn vriend en ik willen misschien deze zomer gaan maar dus in ieder geval al wel de testen laten doen. Nu hadden we het aan de dierenarts gevraagd en daar kregen we een websiteadres van met de eisen. Alleen deze eisen zijn weer anders dan op dogsincluded.

Volgens dogsincluded mag je hond max. 11 maanden geleden de enting hebben gehad. Op de site van landelijk informatie Centrum voor Gezelschapsdieren staat:
Inenting tegen hondsdolheid (Rabiës) is verplicht. De eerste enting moet minstens 5 maanden voor invoer gegeven wordt. Daarna moet het dier binnen het entingsschema opnieuw ingeënt worden, zoals in de bijsluiter van de fabrikant van het vaccin aangegeven wordt.
Een bloedtest ter bepaling van de Rabiëstiter is verplicht: Tussen de 120 dagen tot het moment dat de vaccinatie verloopt (zie bijsluiter van het vaccin). Na een positieve uitslag is er geen wachttermijn. Wordt het dier de volgende keer binnen het vaccinatieschema opnieuw gevaccineerd, dan is geen nieuwe bloedtest nodig.

Benno zou komend jaar opnieuw geënt moeten worden en zijn enting is volgens het boekje 3 jaar geldig (in 2006 geënt en t/m 2009). Jip is in 2007 geënt. Moet ik ze nu eerst opnieuw laten enten voordat ik ze laat testen of kan ik ze gewoon nu al laten testen en dan weer opnieuw op de datum in hun boekje? :denken:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Bron ANWB:

Zweden
Douaneregels hond en kat
Ieder dier moet in het bezit zijn van een EU-dierenpaspoort, verkrijgbaar bij de dierenarts. Het paspoort heeft een uniek registratienummer en bevat een beschrijving van het dier, de naam en het adres van de eigenaar en het bewijs van inenting tegen rabiës.
U kunt het dier inchecken voor handbagage of voor de speciale vrachtruimte.
Quarantaine
Honden en katten hoeven bij aankomst niet eerst in quarantaine.
Verboden honden
Geen gegevens.
Bijzonderheden
Een dier jonger dan drie maanden wordt in uitzonderingsgevallen toegelaten. U kunt contact opnemen met de Swedish Board of Agriculture.
Voor meer informatie zie www.sjv.se.
Voor honden en katten is een bloedtest vereist. Deze dient minimaal 6 maanden voor vertrek uitgevoerd te zijn.
Let op: deze bloedtest is niet verplicht als deze al eens eerder is uitgevoerd en als sindsdien alle volgende inentingen tegen rabiës volgens schema zijn toegediend.

Het dier moet de afgelopen zes maanden in een EU-land geweest zijn.
Het dier moet binnen tien dagen voor invoer ontwormd zijn. De dierenarts tekent dit bij in het paspoort.Dieren moeten aan de grens gemeld worden.

Noorwegen
Douaneregels hond en kat
Ieder dier moet in het bezit zijn van een EU-dierenpaspoort, verkrijgbaar bij de dierenarts. Het paspoort heeft een uniek registratienummer en bevat een beschrijving van het dier, de naam en het adres van de eigenaar en het bewijs van inenting tegen rabiës.
Quarantaine
Honden en katten hoeven bij aankomst niet eerst in quarantaine.
Verboden honden en katten
Pitbull terriër
Fila Brasileiro
Tosa inu
Argentijnse dog

Voor hondenrassen die verwisseld kunnen worden met bovengenoemde rassen (bijvoorbeeld de American Staffordshire terriër), moet u aan de hand van het originele stamboomcertificaat met identificatienummer kunnen bewijzen dat het dier niet van deze rassen afstamt.
Het is verboden om Bengaalse katten in te voeren.
Bijzonderheden
Een dier jonger dan drie maanden wordt in uitzonderingsgevallen toegelaten. U kunt contact opnemen met de Norwegian Food Safety Authority voor meer informatie. Kijk op www.mattlsynet.no.
Dieren moeten binnen 10 dagen voor aankomst ontwormd zijn. Deze behandeling moet binnen 7 dagen na aankomst herhaald worden door een dierenarts.
------------------------------------------------------------------------------
Je kunt dus (tijdig!) de titerbepaling doen, en na een goede uitslag voortaan het schema aanhouden volgens mij.
Let wel even op de ontwormingsperikelen, je zult in Noorwegen weer een keer bewijsbaar moeten ontwormen.
Met een beetje geluk tref je een DA die er op vertrouwt dat je de pil zelf gaat geven :wink:
Bewaar de uitslag van de titer bij het paspoort.
En er wordt wel degelijk gecontroleerd aan de grens, als wij niet worden aangehouden ga ik mezelf niet melden (wel eens gedaan maar nutteloos).
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Dank je! Dus ik hoef niet nu Benno en Jip opnieuw te laten enten? We willen zowiezo die testen nu al laten doen :ok:

Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Lysette schreef:Dank je! Dus ik hoef niet nu Benno en Jip opnieuw te laten enten? We willen zowiezo die testen nu al laten doen :ok:
Als ik het goed begrijp (maar ik zou het wel even navragen bij je DA) zal e.e.a. blijken uit de titer. Maar vraag het even na, je DA is perfect op de hoogte van de reis-eisen als het goed is.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
Lysette schreef:Dank je! Dus ik hoef niet nu Benno en Jip opnieuw te laten enten? We willen zowiezo die testen nu al laten doen :ok:
Als ik het goed begrijp (maar ik zou het wel even navragen bij je DA) zal e.e.a. blijken uit de titer. Maar vraag het even na, je DA is perfect op de hoogte van de reis-eisen als het goed is.
Nou die liet zijn assistente altijd kijken op die site van LICG :mrgreen: Maar ik ga het voor de zekerheid nog wel even bij een andere DA vragen. Niet dat we daar dadelijk staan en het niet goed is :19:

fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Ik heb Zarah van het voorjaar een maand van tevoren een enting laten geven die niet in het paspoort gezet is.
Zo wist ik vrijwel zeker dat de titer hoog genoeg zou zijn.
Was ook zo. Als je titer hoog genoeg is en je laat hem daarna volgens schema enten, hoef je niet opnieuw een titer laten bepalen voor een volgende reis...
Titer bepalen incl bloed tappen kostte me bijna 100 euro...
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
JML
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door JML »

fes/lou schreef: Titer bepalen incl bloed tappen kostte me bijna 100 euro...
80 euro heb ik betaald per hond.
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maria »

Laat ze bijenten zonder dat het in het boekje wordt gezet en daarna testen.

Dan test je nog op de oude enting officieel maar hebben ze wel de booster van de nieuwe enting.

Officieel mag het niet maar bijna alle dierenartsen werken daar wel aan mee. De bloedtest kost vrij veel geld (hier in de omgeving 130 euro) en het probleem als de hond geent is toen hij niet helemaal lekker was of nog vrij jong was is dat de titer dan niet hoog genoeg is en dat dan ALLES opnieuw kan (enten, 4mnd wachten en testen).

Officieel is het enten dan 4 maanden wachten (of langer natuurlijk) en dan testen om in Noorwegen of Zweden binnen te komen.

gr Maria
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Bedankt allemaal! Ik ben weer wat wijzer geworden :ok:

oskartje
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door oskartje »

Veel plezier in ieder geval! Wij vonden de mensen in Noorwegen erg vriendelijk en geinteresseerd in de hond. We hebben een jack russell en kennelijk zijn die niet erg bekend in het Noorden want er werd elke dag wel een paar keer gevraagd wat voor hond we hebben. Honden zijn trouwens in Noorwegen bij wet verboden in restaurants. Als het rustig is en je vraagt het heb je kans dat het wel mag maar met 3 honden zal dat alweer wat moeilijker worden.
De Kroon staat nu trouwens erg positief t.o.v. de Euro dus hopen dat dat zo blijft tot de zomer.
Oh trouwens, mijn avatar is onze hond in Noorwegen, mooi he?
Snokkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback en Mixje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Snokkie »

Mijn ouders gaan ook regelmatig naar Zweden. Volgens mij moet de hond dan wel (na de titerbepaling) elk jaar worden gevaccineerd tegen rabies. En niet elke 3 jaar waarvoor hij is geregistreerd :19: . Ik zou dat nog even navragen bij de dierenarts! :wink:
goud
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door goud »

120 dagen na de rabiés bloed laten testen voor de titer bepaling. Je hond mag dan meteen Zweden in. Wel een wormenkuur doen 10 dagen voor vertrek. En bijschrijven in het hondenpaspoort. Met Noorwegen heb ik geen ervaring.
Maggie.
Maggie
goud
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door goud »

Maria schreef:
Laat ze bijenten zonder dat het in het boekje wordt gezet en daarna testen.

Dan test je nog op de oude enting officieel maar hebben ze wel de booster van de nieuwe enting.

Officieel mag het niet maar bijna alle dierenartsen werken daar wel aan mee. De bloedtest kost vrij veel geld (hier in de omgeving 130 euro) en het probleem als de hond geent is toen hij niet helemaal lekker was of nog vrij jong was is dat de titer dan niet hoog genoeg is en dat dan ALLES opnieuw kan (enten, 4mnd wachten en testen).

Officieel is het enten dan 4 maanden wachten (of langer natuurlijk) en dan testen om in Noorwegen of Zweden binnen te komen.

gr Maria
Zo hebben wij het ook gedaan. De test voor Engeland was goed, maar 3 mnd later voor Zweden niet. Was de titer alweer laag. Ook extra enting en een week later weer getest. Was toen ook goed. Wat ik me dan wel afvraag, wat het nut van de titer bepaling is. Want voor Engeland geldt de 3 jaar enting.
Maggie
Maggie
Esther80
Zeer actief
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Esther80 »

Wij zijn naar de wereldshow in Zweden geweest vorig jaar en daarvoor had ik contact opgenomen met het Zweeds Verkeersbureau.

Nodig:
1. titerbepaling, dit kan gedaan worden 120 dagen na de enting en voor de vervaldatum van de enting, dat kan bij de jaarenting dus 365 dagen zijn en bij de 3-jaars enting 3 x 365 dagen. Het maakt niet uit welke enting je hond heeft, als je maar binnen die vervaldatum van de enting (dus 1 of 3 jaar) je hond laat enten. Het is absoluut niet nodig je hond jaarlijks te enten, ze accepteren ook de 3-jaars enting.
2. ontworming, vlak voor vertrek, dit word bij de dierenarts gedaan en je moet een stempel en handtekening hebben.

Veel plezier!

Groeten,
Esther en Co.
Rhodesian Ridgebackkennel "Kani Akilah"
"A Ridgeback isn't just another dog....It's a Lifestyle!"

Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ben is toen ook ruim van tevoren geënt en na de uitslag van de titer mocht hij mee :ok: ( Zweden )
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Esther80 schreef:Wij zijn naar de wereldshow in Zweden geweest vorig jaar en daarvoor had ik contact opgenomen met het Zweeds Verkeersbureau.

Nodig:
1. titerbepaling, dit kan gedaan worden 120 dagen na de enting en voor de vervaldatum van de enting, dat kan bij de jaarenting dus 365 dagen zijn en bij de 3-jaars enting 3 x 365 dagen. Het maakt niet uit welke enting je hond heeft, als je maar binnen die vervaldatum van de enting (dus 1 of 3 jaar) je hond laat enten. Het is absoluut niet nodig je hond jaarlijks te enten, ze accepteren ook de 3-jaars enting.
2. ontworming, vlak voor vertrek, dit word bij de dierenarts gedaan en je moet een stempel en handtekening hebben.

Veel plezier!

Groeten,
Esther en Co.
Ok, duidelijk! Bedankt :ok:

Plaats reactie

Terug naar “Vakantie met de hond”