Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

tuigjes; lastige keuze

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Yinxx
Actief

tuigjes; lastige keuze

Ongelezen bericht door Yinxx »

Ik zou graag een (wandel)tuigje willen voor onze hond.

Normaal liep onze hond dus altijd met een halsband maar ze heeft sinds een paar weken een ontsteking aan haar keel en sinds dien wandelen we
met haar auto (roadie) tuigje. In princiepe krijgt ze zodra de onsteking over is weer haar normale halsband om. Het wandelen met een tuigje
bevalt me echter zo goed dat ik erover denk om hiervoor dus een tuigje aan te schaffen.

Het tuigje waar we nu mee lopen (van roadie) heeft zo'n lange lus eraan hangen. Voor ons is dat handig als handvat maar ik durf haar daardoor
niet los te laten lopen of te spelen met andere honden. Ik moet er niet aan denken er tijdens spelen een poot in blijft hangen :N:

Wat zijn jullie ervaringen met tuigjes? Laten jullie je hond met een (gewoon) tuigje wel loslopen en spelen? En wat voor tuigjes gebruiken jullie?

Ik ben dus op zoek naar een stevig tuigje die goed blijft zitten en het liefst een die voor kruislings zit.
Zelf dacht ik aan het Hurtta Pro Y tuig (onderste) http://www.animalfactory.nl/hurtta-halsbanden.php of aan een tuigje van Furka http://www.furkaworkingdog.nl/nl/dept_29.html
Heeft iemand ervaringen met deze tuigjes?
Leonieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische honden
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Leonieke »

Wij hebben altijd Furka.
Super fijne tuigjes en je kan ze zonder meerprijs op maat laten maken :ok: .
www.marengosoutfit.nl
"Exclusief voor hond en paard"
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik heb ook de furkatuigjes en heb nog geen ander tuigje gevonden dat daar aan kan tippen :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Hier 2 K9 tuigjes. Ik laat ze meestal om tijdens het loslopen, maar hier spelen ze dan ook niet veel met andere honden.
Ik vind ze heel makkelijk. Ze gaan makkelijk aan en uit en er zit ook een handvat boven op, maar die kan je plat duwen en dan blijft hij zitten m.b.v. klittenband :wink:
Het enige nadeel dat ik tot nu toe ontdekt heb, is dat de sluiting van het grote tuig wat moeilijk open gaat na veelvuldig gebruik. Maar misschien geldt dat toevallig alleen voor die van ons. Bij het kleine tuigje heb ik er geen last van.
Hutch
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever en Friese Stabij
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hutch »

Ook ik heb een Furka tuig.
Normaal alleen voor de behendigheid aangezien hij daar nogal eens gek kan doen :mrgreen:
Nu echter de laatste 2 weken continu omgehad omdat er wat wervels recht zijn gezet, hij bevalt super!
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Hier zat het furka tuig voor geen meter.
Bij Caja bevalt het hurtta sporttuig het beste.
Maar het liefst heeft ze gewoon niets om en ze loopt dus bijna altijd 'naakt' los.
Ze is als jonge hond een keer in het water aan prikkeldraad blijven hangen met een tuigje.
Voor de veiligheid doe ik haar dus ook liever niets om.
Afbeelding
Tibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Duitse Herders, 3 langhaar teckels kaninchen en dwerg, 1 miniature australian shepherd, 1 kruising toypoedel x schipperke
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tibby »

Hier lopen verschillende honden altijd aan een tuig. Ik heb verschillende merken en je moet gewoon kijken wat bij jou hond het prettigst zit. Ik ben zelf niet zo kapot van 'instaptuigen', omdat ik al een paar keer honden gezien heb die daar flinke plekken in de oksels van kregen na lange wandelingen.

Ik zal thuis even kijken welke merken ik heb.
Groetjes Thea en een poot van Tibby, Gioi, Miep, Whoopi, Nikita, Tante Truus en Meike

Niet meer bij ons, maar voor altijd in ons hart Jake, Fether, Kim, Zenna & Iwan
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Ik had voor Fenja eerst altijd een k9 tuigje aan met tekstlabels, zat haar prima. Nu heeft ze al een hele tijd het tuigje van Hurtta aan en dit bevalt beter. Het kan beter tegen water en is veel lichter. Het k9 tuigje gebruik ik nu eigenlijk alleen nog maar als ik naar een behendigheidswedstrijd ga want er staat agility op, dan vind ik het wel grappig. Maar als ik zou moeten kiezen dat ging ik voor een Hurtta sporttuig.
Taartje
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Taartje »

afgemeld
Laatst gewijzigd door Taartje op 19 feb 2009 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Hamilton
Zeer actief

Re: tuigjes; lastige keuze

Ongelezen bericht door Hamilton »

Yinxx schreef:Ik ben dus op zoek naar een stevig tuigje die goed blijft zitten en het liefst een die voor kruislings zit.
Zelf dacht ik aan het Hurtta Pro Y tuig (onderste) http://www.animalfactory.nl/hurtta-halsbanden.php of aan een tuigje van Furka http://www.furkaworkingdog.nl/nl/dept_29.html
Heeft iemand ervaringen met deze tuigjes?
Ik heb het Hurrta proY tuig mt L
Afbeelding
nadeel vind ik dat het wat opzij schuift met lopen/trekken,
maat kleiner zat veels te strak,
en bij m'n tuig scheurde vrij snel het bandje met oog af( na betrekkelijk harde ruk, maar daar moet zo'n stevig tuig toch op gemaakt zijn)
niet alleen bij mij gebeurde dit, ook bij de andere Hamilton Mango, die zelfs nog 1 maat groter(=zwaarder) heeft.
Afbeelding
Heb gelijk een nieuw tuig gekregen en de kapotte bij een zeilmakkerij laten vastzetten, en m'n nieuwe extra doorgestikt op de kruispunten.
Is verder een mooi tuig met reflectie
( en ook een beetje gekocht omdat Hurrta zweeds is, en dat past goed bij mijn zweedse "tuig" :wink: )
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door *Anita* »

Beide hebben furka tuigjes en Harley daarnaast ook een Hurtta sporttuig.
Vind de furka tuigjes over het algemeen prettiger en beter passen.
Alleen Harley heeft behoorlijk veel problemen met zijn poten in een tuigje steken vandaar het hurtta tuigje
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Voor een langharige hond is een tuig met van dat nepbont gevoerd heel prettig.
Silka heeft deze:
Afbeelding

Merk is Kebo.

Overigens draagt ze 'm tegenwoordig alleen als ze aan de lange lijn loopt (als we ergens zijn waar wild is) en mocht ik er haar dan toch los kunnen doen, dan laat ik het tuig gewoon om. Het zit goed, niet te los, niet te strak. Ze heeft er - volgens mij - geen last van.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik heb Abaca-tuigen.
Dat is deze:
Afbeelding
Ander hondje erin alleen ;) )
Ik heb ze gekocht op www.hondenproducten.nl/ , het zijn tuigen die ontwikkeld zijn voor de springer.

Het grote voordeel is dat deze tuigen niet over de opperarm gaan.
Tuigen die dat wel doen kunnen daar bij veelvuldig gebruik namelijk heel snel blessures aan de biceps veroorzaken en daar kom je dan weer erg lastig vanaf.

Mij bevalt het prima, dit model, erg goede kwaliteit en ik vind dat extra oog (links aan de zijkant) voor fietsen erg handig.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Daanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daanie »

Wij hebben Ezydog tuigjes.

Afbeelding
Afbeelding
Yinxx
Actief

Heel erg bedankt allemaal voor alle antwoorden!!! :ok:
bij m'n tuig scheurde vrij snel het bandje met oog af( na betrekkelijk harde ruk, maar daar moet zo'n stevig tuig toch op gemaakt zijn)
niet alleen bij mij gebeurde dit,
Dat lijkt me schrikken als dat gebeurd. Je moet er niet aan denken als het tuig scheurt bij bijv. een drukke weg :N:
En inderdaad, het lijkt mij ook dat zo'n tuig daar wel op gemaakt moet zijn!

Ik denk dat wij eens gaan kijken en informern voor een tuigje van furka. Deze zijn lekker gevoerd met fleece en je kan
ze volgens mij zowel bij de hals als bij de buik verstellen waardoor de pasvorm me beter lijkt. Het (auto)tuigje van
Roadie waar we nu mee wandelen beweegt wel heel erg veel bij d'r voorpoten / hals.
Wij hebben altijd Furka.
Super fijne tuigjes en je kan ze zonder meerprijs op maat laten maken
Hoe werkt het op maat maken van zo'n tuigje eigenlijk? Zijn jullie daarvoor langs de winkel gegaan of ook via internet besteld?
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Ik heb geen idee welk merk tuigje ik heb. Op de Winner heb ik deze gekocht. Ik vond eerst een andere veel mooier, maar de verkoper gaf bij mij aan dat dat model Lumi niet goed paste. Toen kwam ze met een ander tuigje aan. Basic zwart (wel gevoerd) en daarbij wordt haar borst goed ondersteund.
Mede hierdoor zou ik dus nooit iets op internet bestellen, maar zou ik het advies geven om het tuigje eerst te passen en dat deze echt op de goede plaatsen ondersteund.
Cathy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese Stabij, Toller x Stabij
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cathy »

Taartje schreef:Omdat onze Luca (als gevolg van een verwaarloosde kennelhoest in het asiel) een gevoelig strotje heeft, draagt zij sowieso altijd een tuigje.
Later ben ik me er over gaan inlezen en dat heeft me doen besluiten om geen enkele hond meer aan een halsband uit te laten: het kan slecht zijn voor de nek, hals, strottenhoofd, rug, noem maar op. Halsbandjes zijn hier alleen nog maar bedoeld als herkenningsteken en om een penning aan te hangen!

Anyway, voor Luca heb ik een Hurtta tuigje met leren bekleding omdat zij inderdaad last kreeg van rode okseltjes van allerlei goedkopere (instap-)tuigjes.
Voor de andere hondjes heb ik tuigjes van Karlie Doggy Talk: Afbeelding
Het grappige is dat je er allerlei teksten op kunt plakken met klittenband, net als met het K9 tuigje. Ik weet niet wat K9 kost, maar het Karlie tuigje kost maar zo'n 16,- euro en het is licht, gevoerd en robuust. Wij zijn er heel tevreden mee!
Ik heb voor Tjipke ook zo'n Karlie Doggy Talk tuigje
Was voor Tjipke trouwens ietsjes duurder, komt vast omdat die een maatje groter is
Ik vind het een geweldig fijn tuigje
Vooral omdat je hem ruim kunt verstellen en de zachte voering vind ik ook fijn
Hij kan er ook gewoon mee zwemmen enz.
Afbeelding
Afbeelding
Leonieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische honden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Leonieke »

Je kan een op maat gemaakt tuig gewoon over de mail bestellen.
Je kan het beste gewoon even Furka zelf mailen voor de opties. Er is bij hun veel mogelijk.
www.marengosoutfit.nl
"Exclusief voor hond en paard"
Yinxx
Actief

Mede hierdoor zou ik dus nooit iets op internet bestellen, maar zou ik het advies geven om het tuigje eerst te passen en dat deze echt op de goede plaatsen ondersteund.
Ja, daar zit natuurlijk ook wel wat in...Het is alleen dat de winkel van Furka meer als 180 km rijden is, enkele reis...Dus even langs gaan doe je niet zomaar :wink:
Je kan een op maat gemaakt tuig gewoon over de mail bestellen.
Je kan het beste gewoon even Furka zelf mailen voor de opties. Er is bij hun veel mogelijk.
Ik ga ze straks even de maten van onze hond opnemen en dan inderdaad Furka even mailen, kijken wat hun adviseren.
Kan ik daarna nog altijd beslissen of ik het tuigje bestel of dat ik langs de winkel ga.

Iedereen héél erg bedankt voor alle antwoorden!!! :ok: :ok: :ok:
Trippell
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaskan Malamute + twee kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Trippell »

Hey,

onze honden lopen heel vaak los met een tuigje, vroeger ook als ze met andere honden speelden ofzo.

Ik heb voor elke hond een standaard tuigje met fleece gevoerd. Héél degelijk (wordt ook gebruikt bij sledehonden), niet te duur (€15 voor een S, €22 als je een groter formaat nodig hebt) en geen tirlantijntjes. Het is verstelbaar, het schuurt niet, en het kan zo in de was. Ik vind ze super :ok:

Afbeelding

http://www.hondenspul.nl en dan naar "Fiets/wandeltuigen" (blijkbaar zijn ze hier wel 29euro, bij http://www.doggymountain.be/index1.html zijn ze goedkoper)
Afbeelding
"We hadden een klein jacht kunnen kopen van alles dat we aan onze hond, en alle dingen die hij kapot gemaakt had,
besteed hadden. Maar ja, hoeveel jachten liggen de hele dag bij de deur te wachten tot je terugkomt?" (John Grogan)
Tibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Duitse Herders, 3 langhaar teckels kaninchen en dwerg, 1 miniature australian shepherd, 1 kruising toypoedel x schipperke
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tibby »

Ik heb even gekeken, ik heb Ruffwear tuigen
Afbeelding
Deze zit met 2 banden vast, eentje om de borstkas en eentje om de buik. Is daardoor heel stabiel, draait niet rond en het is het enigste tuig wat Zenna kan dragen met haar 3 poten. Ze kunnen horizontaal opgetild worden zonder te wankelen aan het handvat, makkelijk over wildroosters heen :mrgreen: En de nieuwe versie (die Kim op de foto aan heeft), heeft hele goede refectoren die heel goed te zien zijn, zelf bij schijnsel van een fietser.

De teckels hebben Furka tuigen, dit zijn gevoerde tuigen en één van de weinig die brede banden hebben voor kleine honden.
Afbeelding

En dan heb ik nog verschillende Lupine tuigen, daar heb ik ook allemaal halsbanden en lijnen van. Als ze kapot zijn zit er garantie op. Kim heeft ooit een lijn kapot gebeten en Nikita een halsband, beide heb ik nieuw gekregen.
Afbeelding
Groetjes Thea en een poot van Tibby, Gioi, Miep, Whoopi, Nikita, Tante Truus en Meike

Niet meer bij ons, maar voor altijd in ons hart Jake, Fether, Kim, Zenna & Iwan
Bea.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bea. »

Ik heb vandaag een hurtta tuigje gekocht voor Bowie en die daarna eens goed bekeken,materiaal gekocht en nagemaakt,ben er best trots op :wink:
Voor 8 euro had ik er 2,hieronder een foto van Mickey waar ze het om heeft :

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
*Jolanda*

Ongelezen bericht door *Jolanda* »

ik heb een standaard lederen tuigje voor magic ze doet er al ontzettend lang mee. Heb geen idee welk merk de vorige eigenaar heeft `m gekocht toen magic drie jaar was dus tuigje gaat nu al vier jaar mee bij intensief gebruik...
Cato
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Cato »

Zou ook kijken wat je hond prettig vind zitten , wij hebben het basis tuig van Kebo en dat vind cato prima , maar we hebben ook een fleece versie zoals hier boven al afgebeeld staat gekocht en die wil meneer niet aan , ok laat het zich wel aan doen , maar probeert er vervolgens de hele tijd in te bijten , waar ik dan van afleid dat hij fleece juist niet fijn vind.
Groetjes saskia en een poot van cato
Afbeelding
Bea.
Zeer actief
Contacteer:

Weet iemand of de winkel van furka in Heibloem gewoon een winkel is,ik heb al gebeld,maar ik krijg telkens het antwoordapparaat,het is voor ons maar 21 km,dus wat dat betreft wel te doen.
Kayleigh heeft namelijk een omvang van haar borst van 68 cm en ik vraag me af of dat bij de maat s/m dit de minimale maat is en het tuig wel groter gemaakt kan worden.
Laatst gewijzigd door Bea. op 20 jun 2009 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Je kan Furka ook mailen.
Zo heb ik via de mail een halsband laten maken voor Beike.
Bea.
Zeer actief
Contacteer:

doggy schreef:Je kan Furka ook mailen.
Ja,ik had al gemaild,maar nog geen antwoord gehad,anders had ik er vanmiddag heen gereden.
Afbeelding
Hetty2501
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door Hetty2501 »

Ik heb er 2:eentje van Furka en eentje van Kebo. De laatste is een borst tuig en daar hoeft hij niet met een poot door. Dus die kan makkelijk af tijdens het wandelen. Maar meestal laat ik alles gewoon om. Als hij een tuig om heeft speelt hij toch niet echt met andere honden. Ik gebruik het tuig vooral voor aan de fiets.
Afbeelding
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Bea. schreef:
doggy schreef:Je kan Furka ook mailen.
Ja,ik had al gemaild,maar nog geen antwoord gehad,anders had ik er vanmiddag heen gereden.
Heb je al antwoord gekregen?
Meike
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee rasloze hondjes

Ongelezen bericht door Meike »

Ik heb ook een tuigje met zo'n lus. Als ik haar losdoe met het tuigje om, draai ik de lus vaak even door het tuigje heen, zodat het niet los hangt.
Maar vaker nog doe ik het hele tuigje af en heeft ze haar halsbandje om voor als ze even snel vast moet.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”