Hallo allemaal,
Wat een fijne reacties allemaal

. Had dat niet verwacht, zeker niet dit soort honden-kennis-maak-aanbiedingen, super!
Om wat meer te vertellen, en daarmee meteen Iones vragen te beantwoorden, ik ben in mijn leven een keer of vijf gebeten. De eerste keer was toen ik peuter/kleuter was, en ik stiekem met een vriendinnetje de tuin in gingen van de buurvrouw, die weg was. Zij had wel drie teckels, en die hebben ons goed duidelijk gemaakt dat het hùn tuin was, en zij ons niet kenden... Daarna nog eens door een voorbij gaande herder, maar dat was gelukkig slechts in mijn handschoen. Kan ook goed zijn dat het een speelse beet was, maar ik schrok flink.
Later liep ik post, en liep een oprit op waar net mensen iets uit hun auto laadden. Hun hondje, wit, klein, liep erom heen. Ik liep de oprit op, en hij vlòog op me af, en hing goed in mn knie. Gevalletje eigen terrein vermoed ik, zeker omdat hij nog nooit had gebeten. (ben daarna door de eigenaars goed opgevangen

).
Een jaar geleden hadden de eigenaren van het weiland waar mijn paard toentertijd stond, een nieuwe puppy, een jack russeltje. Die was totaal niet opgevoed, en heeft mij in zijn puppy-tijd al een paar keer zachtjes gebeten. Het werd van kwaad tot erger, en toen ik een keer bij hen logeerden, en de hond los liep, beet hij mij eens goed.
Het vertrouwen tussen mij en kleine hondjes was toen helemaal foetsie.
Al die tijd was ik al bang voor honden, maar meer in de trant van voorzichtig. Honden werden niet bij me weg gehouden, als ze rustig waren vond ik ze ook nog best lief, maar ik liet wel altijd iemand voor gaan. Als de hond op hen oke reageerde, durfde ik het meestal ook wel (voorzichtig) aan.
Rondspringende/enthousiaste honden vond ik niet fijn, maar als ik stil stond, mijn aandacht van hen afhield en naar de grond keek, was de interesse eigenlijk altijd vrij snel weg, en ging het wel goed.
Tot een incident een paar maanden geleden. Ik was op het weiland van mijn verzorgpaard, en de eigenaren van de weide waren er. Ze hadden hun hond meegenomen en los gelaten. Ik had hem al zien rond springen, en had al geprobeerd kennis te maken/contact te maken, maar het hielp niet. Totdat hij opeens grommend en blaffend op me af kwam, vlak voor me stopte, en dat een paar keer herhaalde. Op den duur was hij me echt aan het drijven, en beet ook nog eens (ter ondersteuning) in mijn boven been. Hij deed dat niet omdat hij vals was oid, maar puur onzekerheid. Uiteindelijk hebben de eigenaren hem aan de lijn gedaan, en bleef hij wild naar me blaffen.
Maar sindsdien is het dus echt mis, wantrouw ik iedere hond, zelfs honden die ik eerst wel geheel vertrouwde. Als ik nu een hond zie, schiet er eerst door mijn hoofd heen; hij gaat me bijten! en schiet mijn adrenaline omhoog. Gelukkig ben ik nog wel zo rationeel om daarna de hond proberen in te schatten, maar soms heb ik ook al gereageerd. (in de vorm van vluchten. handig met roofdieren...

).
In de stad is het geen probleem, daar zijn ze aangelijnd, eigenaars in de buurt en veel mensen om me heen. Maar in het bos, waar ik vaak ben, ben ik steeds vaker alleen (oke, met paard), en lopen honden los, en zijn eigenaars of afwezig, of in de verte roepende poppetjes die schreeuwen; hij doet niets! Jaja, ik ben al eerder door honden gebeten die nog nooit gebeten hadden...
Daarnaast ligt het weiland van mijn paard naast een honden trainings terrein, waar volgens mij geen hond-bestendige afrastering tussenzit...
Maar goed, ik ben het dus vooral zat zo bang te zijn, en het belemmert me vooral in het bos wandelen, en werken met mijn paard. Daarnaast kan ik niet als ik mijn paard vast heb, achter bomen springen, in bomen klimmen of door struikgewas waadden. Paard is trouwens nergens bang voor

.
Mijn grootste probleem zijn vooral de angstige honden. Die zijn onvoorspelbaar, en ik heb werkelijk geen idee hoe ik op hen moet reageren. Rustige honden zijn al gouw oke, enthousiaste overleef ik meestal net, maar angstige? Mijn gebruikelijk tactiek werkte niet (weg draaien, aandacht&ogen weg), en door mijn onzekere gedrag wek ik alleen maar meer agressie op.
Dus tips, en honden inzichten zijn zeer welkom

.
T is net wat je zegt, Iones, wanneer ik het gedrag aan kan zien komen, of vanzelfsprekend is(zoals bij paarden), geen probleem. Maar honden kan ik niet inschatten dus grove indelingen gaan nog wel, maar verder?