Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hier kun je al je andere foto's kwijt, zoals vakantiefoto's, foto's van je andere huisdieren, natuurfoto's, foto's van enge spinnen, vogels en dergelijke. Alle foto's dus eigenlijk die niet in de normale fotohoek en ook niet in de wandelrubriek thuishoren.
In het begin valt het zeker niet mee (en ook later kan het nog tegenvallen ).
Maar scherpte lijkt me prima en je hebt een mooie achtergrondonscherpte. OP de 2e foto "stoort" het takje op de achtergrond een beetje.
Als je de kortste scherptselafstand hebt genomen zijn dit echte macro's hoor!
De scherpstelafstand, dat is neem ik aan de afstand tussen lens en knop in dit geval?
Ik moet zeggen dat ik weinig inspiratie heb op 't moment, als er straks weer beestjes en zo zijn word ik weer wat fanatieker en komt 't vanzelf (hoop ik)...
Sigma is een prima lens.
De afstand word gemeten vanaf de sensor. Bovenop de camera zie je ergens een rondje met een streepje er door, dit geeft de plaats van de sensor in de camera weer. De minimale afstand waarop je nog kunt scherpstellen met deze macrolens zal op ongeveer 30 cm liggen (kun je wel ergens vinden). De voorkant van de lens komt dus veel dichter bij je onderwerp.
Bij de kortste scherptstelafstand krijg je een vergroting van 1:1, dwz 1 cm in het echt is 1 cm op de sensor, is ongeveer het halve beeld gevuld (sensor is 22mm breed).
Straks als alles echt tot leven komt, kun je je hart ophalen. ik verheug me er nu al op.
Bedankt voor je uitleg Elly!
Ik dacht dat de afstand werd gemeten vanaf het begin (of eind, net hoe je het bekijkt ) van de lens, daar ging ik dus al de fout in!
Vandaag vond ik het rot weer maar morgen hoop ik weer op pad te gaan met de camera en dus weer wat oefenen!
Inge2104 schreef:
Ik moet zeggen dat ik weinig inspiratie heb op 't moment, als er straks weer beestjes en zo zijn word ik weer wat fanatieker en komt 't vanzelf (hoop ik)...
veel oefenen, want die beestjes zijn vaak toch best bewegelijk
Leuk begin, volgens mij is die 2e niet helemaal scherp maar die eerste wel.
Oefenen baart kunst Leuke lens