Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oorhaar bij langharige hond

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

wheatylot

Oorhaar bij langharige hond

Ongelezen bericht door wheatylot »

Mijn hond (wheaten) is echt panisch met betrekking tot het plukken van het oorhaar. Het is namelijk 1x fout gegaan bij een trimmer en op dat moment had hij ook nog een oorontsteking en was het dus dubbel zo pijnlijk en traumatisch.

Ik pluk op mijn stage-adres (hondentrimmen) veel hondenoren, en bijna geen hond vind het leuk, maar geen enkel reageert zo als mijn hond. Zelfs met 3 mensen houden we hem niet in bedwang, hij wordt helemaal gek. Heb eigenlijk alles al geprobeerd, maar niets helpt.

Ik wil graag weten of dit kwaad kan: dat ik zijn oren niet meer pluk.
Hij heeft wel een grotere kans op oorontstekingen en dus reinig ik zijn oren 1x per week met otoclean en ik scheer zijn oren (binnen en buiten), en knip het haar zoveel mogelijk weg. Ik begrijp dat haar groeit, maar als ik niet meer pluk: zal dan na een tijdje toch de gehoorgang dichtgroeien?

Of heeft iemand misschien nog tips over wat ik kan doen?
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Okay, echt ervaring ermee heb ik niet, maar zou je niet helemaal opnieuw kunnen beginnen?
Is er een hulpmiddel wat je moet /kunt gebruiken voor het trimmen, als dat zo is, kun je dan een soort / variant kopen die hij nog niet kent.

Ervan uuitgaande dat er op dit moment geen probleem is met het oor dat het niet pijn doet nu bedoel ik, kun je beginnen met "oor aaien" en dat belonen (evt met clicker). Gewoon, 1 x doen, ergens op / in het oor, wat hij goed vind. Dat LANGZAAM in diverse sessies over van mijn part een week of 2 uitbouwen naar "aanraken daar waar het getrimt moet worden".
Let wel, zonder dat hulpmiddel!

Asl er een hulpmiddel bij nodig is (of gebruikt KAN worden (dan is nu nl de tijd om dat te gaan introduceren), dan helemaal van voor af aan, eerst met dat hulpmiddel gewoon in je hand, zodat de hond het kan zien, aaien (waar dan ook) met je andere hand. Als dat geen paniek oplevert, prijzen ;-)
Dan langzaam (ook weer met weken) eraan wennen dat in je ene hand een hulpmiddel is, en met de andere hand aaien / aanraken in het oor waar getrimt moet worden, dus langzaam naar die plek toe werken.

Dan langzaam met de hand waarin het hulpmiddel is aain en dan tot in het oor aanraken. Alleen maar aanraken dus.

Dan heel langzaam, 1 x een kort "plukje" geven op een plek waar geen negatieve associatie mee is.

Dan komt het moment dat je moet gaan proberen het oor te plukken. Geef dat een naam, die handeling. Hij weet dan wat er volgt. Eerst maar heel kort, 1 x per sessie dus, 1 kort plukje in het oor geven. Er hoeft niet eens haar af te komen, als hij maar went aan de handeling.

uiteraard na elke goede gedraging, dus elke keer niet spartelen, belonen (met voer, met spelen, met knuffels, wat maar werkt)

Kun je hier wat mee?

Suzanne
wheatylot

Heey, bedankt voor dit stappenplan!
Heb toevallig een arterieklem besteld en deze heb ik al. Heb hem wel al laten zien en keek er met hele grote ogen naar, dus laat het nog even achterwege.
Ik zal heel langzaam en heel rustig moeten beginnen, soms schrikt hij als als je over zijn oren aait. Het rare is dat hij bij het scheren (ook binnenkant van oor dus) het helemaal niet erg vind. Ik denk niet dat het pijn doet, maar echt goed erin kijken kan ik sowieso niet.
Zal er vanaf morgen meteen mee beginnen, hoop dat het werkt!
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Goed idee maar ga vooral LANGZAAM te werk. En dan bedoel ik niet de handeling zelf langzaam uitvoeren ;-))) maar de stapjes echt mini maken. Begin van mijn part het puntje van zijn staart te aaien met zo'n klem ofzo, als het maar ver genoeg bij het oor weg is. En maar 1 aaitje, niet forceren.
Doe er liever 3 maanden over totdat je het "ding" in zijn oor kan houden dan dat je te snel wilt... dan verpest je het nl opnieuw ;-(

Suzanne
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

nee hoor, er zijn ook stromingen die tégen het uitplukken van oren zijn. Dan volg je die toch gewoon? Ontharingscreme is ook een optie of hem gewoon eens als Terrier behandelen en zeggen dat hij moet stoppen met die onzin. Maar ja, hij komt er 8 jaar mee weg, geloof ik?

Niet meer plukken dus.
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

is met een tondeuze geen oplossing? Mijn spanielen scheer ik de binnenkant van hun oren.

Otoclean e.d. gebruik ik niet meer. Onze eerste cocker had de ene oorontsteking na de andere, die deden we ook vanaf pup af aan cleaner in zijn oren. Toen we dat niet meer deden was hij ook af van de oorontstekingen
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
wheatylot

Ontharingscreme?? Bedoel je dan een soort harsmethode, of iets anders? Heb daar trouwens nog nooit van gehoord, van dat soort stromingen.

Nee, hij komt er niet al 8 jaar mee weg, hij had het vroeger nooit. Hij begon er pas mee nadat een hondentrimster (waar we dus nooit meer naartoe gaan) tijdens een oorontsteking op een foute manier zijn oor ging plukken. Het ging zelfs bloeden en het was dus echt een traumatische ervaring.
Ik ben duidelijk en streng genoeg op die momenten, maar hij slaat gewoon helemaal door, zijn ogen worden helemaal rood als ik het alleen al probeer, hij is echt panisch. En dan heeft het behandelen als Terrier niet echt veel zin.

Tondeuse gebruik ik inderdaad, maar dat gaat maar tot een bepaalde diepte. Vraag me dus vooral af: als je wel het haar zo kort mogelijk maakt, zal er dan niet meer haar in de gehoorgang bijgroeien en dus de boel dicht maakt? als dat niet gebeurt hoef ik natuurlijk ook niet te plukken maar gewoon de boel zo kort mogelijk houden.
Ik ben pas begonnen met otoclean als onderhoudskuur nadat hij een paar oorontstekingen had gehad en sindsdien heeft hij het juist nooit meer (afkloppen!) gehad.
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

ik weet niks van de beharing van een wheaten af, alleen van mijn springers en cockers, en bij hun hoef ik niet in de gehoorgang zelf te plukken. Bij hun is het voldoende om ze kort te houden op de oorschelp / ooringang
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Rosita Compagner schreef:nee hoor, er zijn ook stromingen die tégen het uitplukken van oren zijn. Dan volg je die toch gewoon? Ontharingscreme is ook een optie of hem gewoon eens als Terrier behandelen en zeggen dat hij moet stoppen met die onzin. Maar ja, hij komt er 8 jaar mee weg, geloof ik?

Niet meer plukken dus.
Inderdaad onze dierenartsen beveelde eerst plukken aan, maar er zou meer onderzoek naar gedaan zijn en plukken zou meer oorontstekingen veroorzaken dan gewoon het haar laten staan. Dus onze dierenartsen zijn ook van mening verandert en raad nu plukken af, tenzij in speciale omstandigheden. En dat heb ik hier juist rondlopen :mrgreen: Kai is heel gevoelig aan oorontstekingen, na het plukken direct een oorontsteking, de dierenarts raadde dan aan niet te plukken. Maar toch weer oorontsteking. Sinds het dus bij Kai geen verschil maakt en hij een massa haar in zijn oren heeft, raad de dierenarts aan van toch terug te plukken dan kan hij tenminste beter in zijn oren zien sinds hij zo vatbaar is voor oorontsekingen, plukken of niet maakt bij hem niet uit.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”