Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een hond die niet gewassen wenst te worden

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Asterix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver
Aantal honden: 2

Een hond die niet gewassen wenst te worden

Ongelezen bericht door Asterix »

Hummer is waterschuw maar af en toe flink vies. Het is een hele gevoelige hond die ik niet onder dwang kan/wil wassen.
Is droogshampoo een idee?
Afbeelding Afbeelding

Pootjes van Ella en Joost (Josie)
Dag lieve Maatje 06-01-2008 - 15-12-2014
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

mmm, kan wel, maar dat maskeert meer dan dat het echt schoon maakt.

ik zou eerder gaan trainen, oefenen zodat je hem wel kunt wassen ;)

als het een beetje lekkere temperatuur is, buiten, grote spons, bak water en "tutten" maar ;)
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

yamie schreef:mmm, kan wel, maar dat maskeert meer dan dat het echt schoon maakt.

ik zou eerder gaan trainen, oefenen zodat je hem wel kunt wassen ;)

als het een beetje lekkere temperatuur is, buiten, grote spons, bak water en "tutten" maar ;)
vergeet de grote rookworst niet. In stukken gesneden, en in het zicht. :mrgreen:

Ik hoef die dobers van mij niet te wassen, maar ik heb wel gezien hoe iemand zijn herdershond buiten waste. Hond aan de lijn ergens aan vastgezet, hond moest zitten, paar emmers water erbij, en rustig wassen.
Asterix
Zeer actief

Thx, daar kunnen we de komende dagen, wat betreft temperatuur, mee aan de slag :ok: :wink:

edit: in dit soort gevallen geeft hij niets om eten.
Afbeelding Afbeelding

It's Me!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson Russell Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door It's Me! »

Ik heb er ook 1 die panisch is. Ik denk wel eens dat zijn eerste baas hem heeft proberen te verzuipen of zo :roll:

Tegenwoordig doe ik hem een zacht stoffen jachtlijntje om. Een grote bak lauw water met een schenkkannetje erin en dan staan we lekker buiten te mutsen. De paniek slaat af en toe wel eens toe maar het is niet zo erg als in de badkamer want dan kon heel Fijnaart meegenieten :jank: :jank: :jank:
Grtz. Jo
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door flatcoat »

En zwemmen ........ of doet ie dat niet? Anders inderdaad spelenderwijs met lekker warm water het ergste zien te verwijderen. Is niet leuk om je hond zo te moeten "plagen", maar ja, soms moet het hé?
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik haal meestal gewoon effe een vochtig doekje met wat zeep of schoonmaakmiddel over hele gore plekken, en dan effe na met een uitgespoeld doekje. Bij een kortharige hond is dat toch meestal wel genoeg, lijkt me.

Als het echt heel vreselijk is, sporen van niet-vogelpoep of stukkies dood beest in hun vacht, dan doe ik hetzelfde maar dan met een hoop sop, en flink naspoelen met een flink natte doek.

Ze zijn hier echt panisch voor water, en in bad doen doe ik dus nooit, maar dat is ook nog nooit nodig geweest. Effe een plek schoonmaken laten ze prima toe, en de beloning is lekker droogwrijven met een handddoek, dat vinden ze heerlijk.

Modder en aarde laat ik gewoon lekker zitten, na een paar uur zijn ze vanzelf weer schoon en moet ik alleen effe stofzuigen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Mijn honden zijn niet dol op water in het algemeen en in bad gaan verafschuwen ze helemaal. Maar helaas pindakaas, zo'n 2x per jaar moeten ze er toch aan geloven. Ik zet ze gewoon in de badkuip, praat wel tegen ze en hou de douche niet langer aan dan nodig is. Wat ze wel heerlijk vinden, is het inmasseren van de shampoo en dat moet sowieso 2x en de massage van de handdoeken. Het föhnen vinden ze ook maar matig, maar het geborstel daarentegen weer heerlijk.
Vooral Gina was in het begin ook panisch, maar ze is er nu wel aan gewend, al vind ze het nog steeds vreselijk, ze is tenminste niet meer doodsbang.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hoi,
Ik zou ook opteren voor toch maar wassen ;-) maar dan wel op een heel leuke manier, zo leuk mogelijk althans ;-)
Een kinderbadje (oh, wacht... Hummer... kinderBAD) opzetten?

Of, als je het tot nu toe thuis hebt geprobeerd kijken of je een bevriende hondengek zo ver kunt krijgen dat je het DAAR mag proberen, dus met een totaal andere beleving erbij omdat het een andere ruimte is?

Tuinslang? Zodat je in ieder geval kunt afspoelen? Eerst de voeten, dan de poten, en zo langzaam opbouwen? Echt langzaam idd...

Ik vind ook dat honden in beginsel niet onder dwang iets moeten doen of ondergaan, maar soms geldt "wat moet, moet" en dus zou ik zeker proberen het toch te doen. Maar neem je tijd... weken desnoods, maar wel elke dag wat oefenen.

Misschien juist ook met andere mensen ipv jullie? Dat hij de link juist niet legt, dat hij een totaal nieuwe ervaring opdoet?

Merlijn vindt het ook nooit leuk; hij "ondergaat het". Tristan wil vooral WEG en rap ;-) dus die moet ik wat steviger vasthouden. Hij vind het dan okay, maar laten we wel zijn... een echte fan van water zal hij niet worden vrees is... althans niet in de badkuip ;-)

Suzanne
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Ik maak een teiltje met een soppie van hondenshampoo en pak een washandje. Dan hele verhalen ophangen en ondertussen rustig wrijven met je washandje met sop. Als je veel sop gebruikt even nawrijven met schoon water. Daarna drogen met een handdoek of droogdoek.
Hier hebben ze ook alle drie een bloedhekel aan grote plonzen water of de tuinslang. Op bovengenoemde manier heb ik nooit problemen. In de winter doe ik het in de garage en zomers buiten. Ik doe het alleen als het echt nodig is, dus een gevalletje lijkje of mensenpoep rollen bijvoorbeeld.
Als ze stoffig of gewoon goorig zijn, dan wacht ik op een goede plensbui met regen en ga met ze wandelen. Dat spoelt het stof ook wel weg.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Wilma schreef:Als ze stoffig of gewoon goorig zijn, dan wacht ik op een goede plensbui met regen en ga met ze wandelen. Dat spoelt het stof ook wel weg.
En babylotiondoekjes verrichten ook wonderen :mrgreen: .
Maar goed, soms moeten ze gewoon in bad want dan zijn ze vies. En vooral langharige honden kunnen gewoon stinken. En ik heb een hekel aan stinkhonden :pffff: .
Ik heb dan ook geen medelijden, maar ik neem ze gewoon ferm onder de arm en húp naar boven. Geen gezeur. Ik moet ook wel eens iets vervelends doen. En als je niet overdreven gaat doen, accepteren ze het ook veel sneller als iets onvermijdelijks, dat ook niet echt eng is.
Alleen Cody is nu een probleem. Vroeger sjouwde mijn man hem altijd naar boven (hij loopt geen trappen) maar ik kan hem zelf niet dragen. Hij is eigenlijk nu toe aan zijn jaarlijkse bad, dus ik denk dat ik hem naar een trimsalon breng.
Afbeelding
lauraV
Zeer actief

Ongelezen bericht door lauraV »

:smile: ben ik blij dat ik 2 waterratten heb!!!
Asterix
Zeer actief

Er zitten hele goede tips tussen :ok: :ok:

Euhm...nee, hij zwemt niet, is al bang als zijn poten nat worden :wink:
Afbeelding Afbeelding

shanty

Ongelezen bericht door shanty »

LAstig is dat he ik zou het ook zo doen gewoon bakie met water en sopje en dan met een washandje over zijn lichaam mischien eerst een droge washand . Bob is echt heel makkelijk die staat al onder de douche als ik me nog aan het uitkleden ben.
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

herkenbaar. Ik heb vanalles geprobeerd en eigenlijk blijft het wassen een drama.
Het beste werkt nog de aanpak van 'geen gelazer, gewoon doen' maar daar zou ik pas naar overstappen als lekker aanmutsen met wat water ook geen doen blijkt.

Loopt Hummer ook om kleine plasjes water heen? :mrgreen:
:pop:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Vera is dol op water, ligt in elk meertje en in elke regenplas, maar wassen onder de douche dat is enggggg hoorrrrrrr :roll:

Nu hoeft het ook zelden tot nooit, maar laatst had ze in de stront liggen rollen en moest ze er toch echt aan geloven :19:
Ik heb toen met een heel vrolijke gezicht een hand frolicjes de douche cel ingegooid, en voor dat Vera het wist werd ze gewassen :N: :mrgreen:
Toen kon ik trouwens meteen weer stikken in mijn frolic (ze neemt niks te eten aan bij de minste of geringste stress), maar tja, ze was wel weer schoon :mrgreen:

Saar houdt ook niet van wassen, maar die til ik dus gewoon op en zet haar neer in de douche. Dat kan met Vera ook nog net aan wel, maar dat wordt dan toch een 'gevechtje' en die stress wil ik dan wel weer vermijden als het even kan.
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik had voor Job droogshampoo, omdat hij zijn hele voorpoten onder piste en dat na een tijdje wel begon te stinken :mrgreen: Ik vond het goed werken! Niet zo schoon als in bad maar toch wel heel redelijk :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”