Maar aan de andere kant hoor ik ook wel dat een dikkere vacht juist isoleert tegen warmte.
Tijdens zwemmen is het natuurlijk wel weer prettig.
Wat is wijsheid wel of niet heel kortmaken?
Moderator: moderatorteam

Ik ben geen trimmer, maar voor zover ik weet veranderen dit type vachten niet door castraties. Maar scheren tast wel de vacht aanAnneMarie schreef:Het is een mix Shih Tzu Maltheser die vaak kortgeschoren is, en een heel dichte fijne vacht heeft. Omdat ie gecastreerd is is zijn vacht wat vrouwelijker, fijner, zachter geworden.

vachten veranderen vaak wel door castraties, vraag me niet precies hoe het zit want dat weet ik nietFrenk schreef:Ik ben geen trimmer, maar voor zover ik weet veranderen dit type vachten niet door castraties. Maar scheren tast wel de vacht aanAnneMarie schreef:Het is een mix Shih Tzu Maltheser die vaak kortgeschoren is, en een heel dichte fijne vacht heeft. Omdat ie gecastreerd is is zijn vacht wat vrouwelijker, fijner, zachter geworden.Mij is altijd verteld dat als je eenmaal begint met scheren, dat je eigenlijk nooit meer kunt stoppen.

Volgens bijv. Rosita hier op het forum geldt dat alleen voor bepaalde typen vachten en niet voor dit type vacht, dacht ikDusty schreef:vachten veranderen vaak wel door castraties, vraag me niet precies hoe het zit want dat weet ik niet![]()

OchgermNanna schreef:Overigens heb ik zèlf het meest last van de warmte: vanmiddag alvast weer mijn eerste full-blown warmtegerelateerde migraine aanval gehad, compleet met kotsen

Dat is dus niet waar.. dat werd mij ook altijd verteld, tot ik een daadwerkelijk goede trimster vond hier.Frenk schreef:Ik ben geen trimmer, maar voor zover ik weet veranderen dit type vachten niet door castraties. Maar scheren tast wel de vacht aanAnneMarie schreef:Het is een mix Shih Tzu Maltheser die vaak kortgeschoren is, en een heel dichte fijne vacht heeft. Omdat ie gecastreerd is is zijn vacht wat vrouwelijker, fijner, zachter geworden.Mij is altijd verteld dat als je eenmaal begint met scheren, dat je eigenlijk nooit meer kunt stoppen.
Hoeft niet altijd door castratie te zijn, het kan ook door het feit dat je trimmer je hond scheert veranderd zijn. Daardoor krijgen ze namelijk ook een dikkere & zachtere vacht die sneller klitAnneMarie schreef:
Ik denk dat ook deze vacht wel is veranderd door castratie. Dat gaf de trimmer ook aan. Is niet erg, is mooi fijn vrouwelijker en zachter geworden. Alleen als ie dan langer wordt ( vrij kort gehouden laatste jaren) dan
Nee, maar ik zeg nou juist dat dit type vachten niet kunnen veranderen door castratie. Google maar eens op Rosita, zij is een gebruiker hier en heeft onnoemelijk veel ervaring.AnneMarie schreef:Ik denk dat ook deze vacht wel is veranderd door castratie. Dat gaf de trimmer ook aan. Is niet erg, is mooi fijn vrouwelijker en zachter geworden.

Misschien is dat bij een plukvacht anders, maar ik begreep dat vachten zoals Frenk en het hondje van AnneMarie een ander geval zijn.P!nki schreef:Dat is dus niet waar.. dat werd mij ook altijd verteld, tot ik een daadwerkelijk goede trimster vond hier.Frenk schreef:Ik ben geen trimmer, maar voor zover ik weet veranderen dit type vachten niet door castraties. Maar scheren tast wel de vacht aanAnneMarie schreef:Het is een mix Shih Tzu Maltheser die vaak kortgeschoren is, en een heel dichte fijne vacht heeft. Omdat ie gecastreerd is is zijn vacht wat vrouwelijker, fijner, zachter geworden.Mij is altijd verteld dat als je eenmaal begint met scheren, dat je eigenlijk nooit meer kunt stoppen.
Zij is Sorbonne weer helemaal terug gaan plukken in een 2 jaar tijd. Begonnen met zn rug, en dan steeds een stukje verder..
langzaam aan konden zijn flanken ook weer, buik ook weer, kop ook weer alleen zn poten zijn nog steeds wat lastig te plukken
maar verder heeft hij nu weer een plukvacht. Het is dus wel mogelijk om terug te gaan naar plukvacht.

Dat zou ik niet weten, maar ik weet wel dat het met een plukvacht dus wel terug te krijgen is. Misschien niet optimaal zoals ie was, maar je kan wel terug naar een plukvacht.Frenk schreef:Misschien is dat bij een plukvacht anders, maar ik begreep dat vachten zoals Frenk en het hondje van AnneMarie een ander geval zijn.P!nki schreef:Dat is dus niet waar.. dat werd mij ook altijd verteld, tot ik een daadwerkelijk goede trimster vond hier.Frenk schreef: Ik ben geen trimmer, maar voor zover ik weet veranderen dit type vachten niet door castraties. Maar scheren tast wel de vacht aanMij is altijd verteld dat als je eenmaal begint met scheren, dat je eigenlijk nooit meer kunt stoppen.
Zij is Sorbonne weer helemaal terug gaan plukken in een 2 jaar tijd. Begonnen met zn rug, en dan steeds een stukje verder..
langzaam aan konden zijn flanken ook weer, buik ook weer, kop ook weer alleen zn poten zijn nog steeds wat lastig te plukken
maar verder heeft hij nu weer een plukvacht. Het is dus wel mogelijk om terug te gaan naar plukvacht.
vachten veranderen wel door castraties en sterelizaties, maar niet bij iedere soort vacht, plukkertje bv zou je niet veel veranderingen zienFrenk schreef:Ik ben geen trimmer, maar voor zover ik weet veranderen dit type vachten niet door castraties. Maar scheren tast wel de vacht aanAnneMarie schreef:Het is een mix Shih Tzu Maltheser die vaak kortgeschoren is, en een heel dichte fijne vacht heeft. Omdat ie gecastreerd is is zijn vacht wat vrouwelijker, fijner, zachter geworden.Mij is altijd verteld dat als je eenmaal begint met scheren, dat je eigenlijk nooit meer kunt stoppen.
Ok. Dus Frenk zou je wel kunnen scheren en dat zou dan niet uit moeten maken voor zijn vacht? Heb ik dat toch al die tijd verkeerd begrepen :N:lupa schreef:vachten veranderen wel door castraties en sterelizaties, maar niet bij iedere soort vacht, plukkertje bv zou je niet veel veranderingen zienFrenk schreef:Ik ben geen trimmer, maar voor zover ik weet veranderen dit type vachten niet door castraties. Maar scheren tast wel de vacht aanAnneMarie schreef:Het is een mix Shih Tzu Maltheser die vaak kortgeschoren is, en een heel dichte fijne vacht heeft. Omdat ie gecastreerd is is zijn vacht wat vrouwelijker, fijner, zachter geworden.Mij is altijd verteld dat als je eenmaal begint met scheren, dat je eigenlijk nooit meer kunt stoppen.
lhasas,shitzus ed kun je wel scheren zonder dat er vacht verandering op treed, of dat mooi is is dat wat anders
vachten die je niet knipt knipje en scheer je niet, scheren is niet anders dan elektrish knippen
vachten die je wel kan knippen kun je ook scheren
bv de rug van een flatcoated of golden, die knipje je niet en die scheer dus niet
de rug van een cocker die pluk je dus die knip je niet en dus die scheer je niet
doe je dat allemaal wel dan zal je een vacht verandering zien

dat klopt, maar er kan wel meer onderwol produktie komen,dat ze wat dikker in hun vacht komen te zittenFrenk schreef:Volgens bijv. Rosita hier op het forum geldt dat alleen voor bepaalde typen vachten en niet voor dit type vacht, dacht ikDusty schreef:vachten veranderen vaak wel door castraties, vraag me niet precies hoe het zit want dat weet ik niet![]()
dat klopt, nogx scheren bij de vacht van jou hond is niks anders dan sneller knippenFrenk schreef: Ok. Dus Frenk zou je wel kunnen scheren en dat zou dan niet uit moeten maken voor zijn vacht? Heb ik dat toch al die tijd verkeerd begrepen :N:
helaas zijn niet alle vachten terug te plukkenP!nki schreef:Dat is dus niet waar.. dat werd mij ook altijd verteld, tot ik een daadwerkelijk goede trimster vond hier.Frenk schreef:Ik ben geen trimmer, maar voor zover ik weet veranderen dit type vachten niet door castraties. Maar scheren tast wel de vacht aanAnneMarie schreef:Het is een mix Shih Tzu Maltheser die vaak kortgeschoren is, en een heel dichte fijne vacht heeft. Omdat ie gecastreerd is is zijn vacht wat vrouwelijker, fijner, zachter geworden.Mij is altijd verteld dat als je eenmaal begint met scheren, dat je eigenlijk nooit meer kunt stoppen.
Bij de eerste trimmer hebben we hem laten scheren omdat ze zij dat hij beet als ze aan het plukken was. En ik naief als ik ben
heb dat geloofd, omdat ik weet hoe Sorbonne kan zijn. Dus heb toen gezegd 'nou ja, als hij het zo vervelend vind, scheer m dan maar'.
De huidige trimmer die heeft nooit geen problemen met hem gehad. Kan m vollledig plukken, zonder dat ie ook maar een lip op trekt. Zelfs nagels knippen laat ie uitstekend
toe. Dus hoeveel er waar is van de vorige trimmer haar verhaal, ik weet het niet. Ik weet wel dat veel trimmers het maar wat makkelijk vinden om te scheren.
En ik dacht dat knippen tot ongeveer een cm of 3/4 lengte geen invloed had en dat korter dan dat of scheren voor meer wol zou zorgenlupa schreef:dat klopt, nogx scheren bij de vacht van jou hond is niks anders dan sneller knippenFrenk schreef: Ok. Dus Frenk zou je wel kunnen scheren en dat zou dan niet uit moeten maken voor zijn vacht? Heb ik dat toch al die tijd verkeerd begrepen :N:
alleen.....een scheer apparaat houd geen rekening mee met bouw van de hond
bv heb je een overbouwd hondje(dus de kont hoger dan de rug) kun je met knippen daar rekening mee houden, door bv de vacht op de kont korter te maken, met de scheer apparaat niet echt
scheer apparaten gaan tot een bepaalde lengte, efileer en knippen kun je zelf bepalen hoe lang je het wilt

Zoals welke niet dan? Ben ik wel nieuwsgierig naarlupa schreef:
helaas zijn niet alle vachten terug te plukken
O, mag ik het adres van de trimster Suus? (per PB mag ook). Ik hoop dat ze een beetje in de buurt van Apeldoorn zit?P!nki schreef:Dat is dus niet waar.. dat werd mij ook altijd verteld, tot ik een daadwerkelijk goede trimster vond hier.Frenk schreef:Ik ben geen trimmer, maar voor zover ik weet veranderen dit type vachten niet door castraties. Maar scheren tast wel de vacht aanAnneMarie schreef:Het is een mix Shih Tzu Maltheser die vaak kortgeschoren is, en een heel dichte fijne vacht heeft. Omdat ie gecastreerd is is zijn vacht wat vrouwelijker, fijner, zachter geworden.Mij is altijd verteld dat als je eenmaal begint met scheren, dat je eigenlijk nooit meer kunt stoppen.
Bij de eerste trimmer hebben we hem laten scheren omdat ze zij dat hij beet als ze aan het plukken was. En ik naief als ik ben
heb dat geloofd, omdat ik weet hoe Sorbonne kan zijn. Dus heb toen gezegd 'nou ja, als hij het zo vervelend vind, scheer m dan maar'.
De huidige trimmer die heeft nooit geen problemen met hem gehad. Kan m vollledig plukken, zonder dat ie ook maar een lip op trekt. Zelfs nagels knippen laat ie uitstekend
toe. Dus hoeveel er waar is van de vorige trimmer haar verhaal, ik weet het niet. Ik weet wel dat veel trimmers het maar wat makkelijk vinden om te scheren.
Oftewel, alle plukhonden zijn gewoon dus terug te plukken? Al is het wel met moeite waarschijnlijk, maar ik begrijp hieruit dat het dus wel mogelijk is?Rosita Compagner schreef: Plukhonden die geschoren zijn, pluk ik allemaal terug. De enige uitzondering zijn de honden die zich onmogelijk gedragen op tafel, dan is scheren sneller dan plukken. Zoals we hierboven van Pinki hebben kunnen lezen is het dan nog vaak verstandig om eerst te kijken of je een trimmer vindt die wél met je hond overeen kan komen ipv meteen naar de scheermachine te laten grijpen.