Als het scheren het enige probleem is dan pluk je ze 'gewoon' terug. 't Duurt een jaartje maar dan heb je weer wat. Honden met rare ziektes en afwijkingen houden we buiten beschouwing maar een castratie valt daar dus niet onder. Wat je wel moet bedenken is dat goed plukken best wel een kunst is.P!nki schreef:Oftewel, alle plukhonden zijn gewoon dus terug te plukken? Al is het wel met moeite waarschijnlijk, maar ik begrijp hieruit dat het dus wel mogelijk is?Rosita Compagner schreef: Plukhonden die geschoren zijn, pluk ik allemaal terug. De enige uitzondering zijn de honden die zich onmogelijk gedragen op tafel, dan is scheren sneller dan plukken. Zoals we hierboven van Pinki hebben kunnen lezen is het dan nog vaak verstandig om eerst te kijken of je een trimmer vindt die wél met je hond overeen kan komen ipv meteen naar de scheermachine te laten grijpen.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wel of niet kortscheren met deze hitte?
Moderator: moderatorteam
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Re: Wel of niet kortscheren met deze hitte?
-
Drijver
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Gremlins
- Aantal honden: 5
Je zou eens kunnen overwegen om je te scheren...Nanna schreef:
Overigens heb ik zèlf het meest last van de warmte: vanmiddag alvast weer mijn eerste full-blown warmtegerelateerde migraine aanval gehad, compleet met kotsen
Pas als hij flora en fauna heeft verwoest, heeft de mens in de gaten dat hij geld niet kan eten.
- Mijn ras(sen): Hollandse herder, xPodenco, xHusky, xShi Tzu
- Aantal honden: 4
LOLDrijver schreef:Je zou eens kunnen overwegen om je te scheren...Nanna schreef:
Overigens heb ik zèlf het meest last van de warmte: vanmiddag alvast weer mijn eerste full-blown warmtegerelateerde migraine aanval gehad, compleet met kotsen
Onze Does wordt om de drie maanden ook lekker kort geschoren en vandaag is ze weer aan de beurt, wat zal ze blij met deze warmte!

-
Marion.
HaiRosita Compagner schreef:Castratie doet vooral heel veel kwaad aan vachten vergelijkbaar met Golden Retrievers (Ha, Marion). Honden met gladde gezichten dus. Hun onderwol gaat doorgroeien en is er haast niet uit te plukken omdat het niet loslaat.
Ik heb weer 2 haarballen in huis die vanzelf hun haren laten wapperen
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
- Madelief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Heldere uitleg. Mag ik vragen wat je mij zou aanraden met mijn langhaar Bonha? Zij is hoogstwaarschijnlijk een kruising BouvierxBriard en heeft een volledig plukbare vacht. Althans....ze is één keer naar een echte trimmer geweest die verwacht had dat het alleen plaatselijk zou kunnen, maar werkelijk alles bleek plukbaar. Maar...het duurt wel zo'n 3 uur met gedeeltelijk twee man en mijn Bonha kan dat lichamelijk niet aan (erg slechte instabiele rug). Ze is toen erg achteruit gegaan.Rosita Compagner schreef:klok en klepel he;-) Oké, míjn mening gebaseerd op een jaar of 25 (ai) fulltime fröbelen met hondenvachten en daar scholing in binnen- en buitenland voor gehad hebbende.
Castratie doet vooral heel veel kwaad aan vachten vergelijkbaar met Golden Retrievers (Ha, Marion). Honden met gladde gezichten dus. Hun onderwol gaat doorgroeien en is er haast niet uit te plukken omdat het niet loslaat.
Alle andere vachten zullen wel wat reactie hebben maar dat is vooral bij teven die, door de castratie, geen hormonale wissels meer hebben en dus bijvoorbeeld niet meer schijnzwanger worden. Tijdens een schijnzwangerschap laten teven vaak hun hele ondervacht vallen. Reuen laten er dus niet zoveel van zien.
De langharige hondjes als Frenks en andere swiffers hebben heel vaak een fikse dot onderwol die wij trimmers er met coatking en aanverwante zaken uit kunnen halen mits..... de vacht lang genoeg blijft. Dus als je de vacht lang(er) laat is de wol er uit te pulken. Maak je hem kort dan krijg je die wol er ook nooit uit. Ander effect van het (te) kort maken van deze vachten is dat ze gaan krullen. Hou je hem kort dan zie je dat niet maar wil je dat lang laten groeien dan moet je een hele 'opntploft-episode' door. Na die tijd herstelt de vacht weer en krijg je de structuur waarmee hij geboren was.
Honden zijn veelal gelukkiger zónder een enorme vacht dus ik wil wel eens foto's en filmpjes van Bakkie zien zónder zijn vilten jasAls trimmer ben ik ook niet altijd even blij met mijn voorgaande uitspraak maar 't is wel zo.
Plukhonden die geschoren zijn, pluk ik allemaal terug. De enige uitzondering zijn de honden die zich onmogelijk gedragen op tafel, dan is scheren sneller dan plukken. Zoals we hierboven van Pinki hebben kunnen lezen is het dan nog vaak verstandig om eerst te kijken of je een trimmer vindt die wél met je hond overeen kan komen ipv meteen naar de scheermachine te laten grijpen.
Voor het bezoek aan de trimmer heb ik haar een paar keer kort geknipt, maar ook zelf geplukt. Ze is nu echt lang en heeft last van de warmte. Ze is ook echt plukrijp. Ná het bezoek aan de trimmer knip ik haar twee keer per jaar zelf kort. Ze heeft erg veel onderhaar dat er in lange vacht inderdaad prima uit te kammen is, ware het niet dat ik dat zelf, omdat mijn rechterhand slecht is gewoon niet kan nu. Knippen ook niet.
Ik wil haar dus weer naar een trimmer brengen.
Zal ik haar gewoon kort laten scheren en knippen?
Zal ik het lang laten en toch stukje bij beetje uitkammen (dat kan namelijk als ze ligt en dan hoeft ze dus niet uren stil te staan)?
Is het echt noodzakelijk dat het weer een keer geplukt wordt? (Ik kan haar natuurlijk in etappes laten plukken met een fikse pijnstiller van te voren).
Of kan ik er bijvoorbeeld een uitdunschaar doorhalen? Ze vindt plukken overigens helemaal niet erg. Het zit echt losgenoeg dat het geen pijn oplevert. Het is het staan en de "tegendruk" die ze moet geven tijdens het plukken dat haar "nekt".
Zou je dankbaar zijn voor een goede tip...Hoe doe jij dat met pijnlijke oudere hondjes?

(afgelopen Mei)
groetjes Madelief en Yanthe

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013

- vosse
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Poedels
Lastig, het punt is een beetje de trimster plukt en jij knipt. Dit gaat ook niet samen. Door het knippen 'verknip' je de plukvacht. Dus wordt ze steeds zachter en dus lastiger te plukken. Hoe lang wordt ze als je haar om het half jaar laat plukken en hoe lang loopt ze met een vacht van 3 maanden?Madelief schreef:Heldere uitleg. Mag ik vragen wat je mij zou aanraden met mijn langhaar Bonha? Zij is hoogstwaarschijnlijk een kruising BouvierxBriard en heeft een volledig plukbare vacht. Althans....ze is één keer naar een echte trimmer geweest die verwacht had dat het alleen plaatselijk zou kunnen, maar werkelijk alles bleek plukbaar. Maar...het duurt wel zo'n 3 uur met gedeeltelijk twee man en mijn Bonha kan dat lichamelijk niet aan (erg slechte instabiele rug). Ze is toen erg achteruit gegaan.Rosita Compagner schreef:klok en klepel he;-) Oké, míjn mening gebaseerd op een jaar of 25 (ai) fulltime fröbelen met hondenvachten en daar scholing in binnen- en buitenland voor gehad hebbende.
Castratie doet vooral heel veel kwaad aan vachten vergelijkbaar met Golden Retrievers (Ha, Marion). Honden met gladde gezichten dus. Hun onderwol gaat doorgroeien en is er haast niet uit te plukken omdat het niet loslaat.
Alle andere vachten zullen wel wat reactie hebben maar dat is vooral bij teven die, door de castratie, geen hormonale wissels meer hebben en dus bijvoorbeeld niet meer schijnzwanger worden. Tijdens een schijnzwangerschap laten teven vaak hun hele ondervacht vallen. Reuen laten er dus niet zoveel van zien.
De langharige hondjes als Frenks en andere swiffers hebben heel vaak een fikse dot onderwol die wij trimmers er met coatking en aanverwante zaken uit kunnen halen mits..... de vacht lang genoeg blijft. Dus als je de vacht lang(er) laat is de wol er uit te pulken. Maak je hem kort dan krijg je die wol er ook nooit uit. Ander effect van het (te) kort maken van deze vachten is dat ze gaan krullen. Hou je hem kort dan zie je dat niet maar wil je dat lang laten groeien dan moet je een hele 'opntploft-episode' door. Na die tijd herstelt de vacht weer en krijg je de structuur waarmee hij geboren was.
Honden zijn veelal gelukkiger zónder een enorme vacht dus ik wil wel eens foto's en filmpjes van Bakkie zien zónder zijn vilten jasAls trimmer ben ik ook niet altijd even blij met mijn voorgaande uitspraak maar 't is wel zo.
Plukhonden die geschoren zijn, pluk ik allemaal terug. De enige uitzondering zijn de honden die zich onmogelijk gedragen op tafel, dan is scheren sneller dan plukken. Zoals we hierboven van Pinki hebben kunnen lezen is het dan nog vaak verstandig om eerst te kijken of je een trimmer vindt die wél met je hond overeen kan komen ipv meteen naar de scheermachine te laten grijpen.
Voor het bezoek aan de trimmer heb ik haar een paar keer kort geknipt, maar ook zelf geplukt. Ze is nu echt lang en heeft last van de warmte. Ze is ook echt plukrijp. Ná het bezoek aan de trimmer knip ik haar twee keer per jaar zelf kort. Ze heeft erg veel onderhaar dat er in lange vacht inderdaad prima uit te kammen is, ware het niet dat ik dat zelf, omdat mijn rechterhand slecht is gewoon niet kan nu. Knippen ook niet.
Ik wil haar dus weer naar een trimmer brengen.
Zal ik haar gewoon kort laten scheren en knippen?
Zal ik het lang laten en toch stukje bij beetje uitkammen (dat kan namelijk als ze ligt en dan hoeft ze dus niet uren stil te staan)?
Is het echt noodzakelijk dat het weer een keer geplukt wordt? (Ik kan haar natuurlijk in etappes laten plukken met een fikse pijnstiller van te voren).
Of kan ik er bijvoorbeeld een uitdunschaar doorhalen? Ze vindt plukken overigens helemaal niet erg. Het zit echt losgenoeg dat het geen pijn oplevert. Het is het staan en de "tegendruk" die ze moet geven tijdens het plukken dat haar "nekt".
Zou je dankbaar zijn voor een goede tip...Hoe doe jij dat met pijnlijke oudere hondjes?
(afgelopen Mei)
Wat verstandig is voor de hond, moeilijk te zeggen. 3 uur is een beste rit, maar als jij dr knipt hoelang me je dan bezig?
Verder ga ik met Rosita d'r verhaal mee
- Madelief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Nee, ik snap dat dat niet samen gaat. Maar voor dat ze ooit getrimd werd knipte ik haar ook al regelmatig eens kort.vosse schreef:
Lastig, het punt is een beetje de trimster plukt en jij knipt. Dit gaat ook niet samen. Door het knippen 'verknip' je de plukvacht. Dus wordt ze steeds zachter en dus lastiger te plukken. Hoe lang wordt ze als je haar om het half jaar laat plukken en hoe lang loopt ze met een vacht van 3 maanden?
Wat verstandig is voor de hond, moeilijk te zeggen. 3 uur is een beste rit, maar als jij dr knipt hoelang me je dan bezig?
En toch was ze volledig plukbaar volgens de trimster. Nu is ze voor een groot deel plukbaar, dat is niet moeilijk te checken. Of ze helemaal plukbaar is weet ik natuurlijk niet, ik heb er geen verstand van. De trimmer waar ik haar toen bracht zou haar plukken waar mogelijk en de rest bijknippen. Ze bleek volledig plukbaar.
Natuurlijk doe ik er ook wel een uur of wat over, het knippen. Maar in doe het in etappes, en ze kan vrij bewegen tussendoor. Dat niet alleen. hoe plukbaar ook....als je trekt aan haar haar, houdt zij zich automatisch een beetje schrap en "trekt tegen" . Anders zou je haar natuurlijk omtrekken. Dát is wat dus zwaar voor haar is. Dénk ik althans. Als ik knip trek ik niet aan haar haar en kan ze gewoon rustig blijven staan. Ze mag ook lopen, en ff draaien en sommige stukken kan ik liggend.
Dat is dus wel een verschil
Maarja....ik heb een duimoperatie gehad en ik kan niet knippen. Dus ik zal het uit moeten besteden.
Hoe bedoel je met "hoe lang loopt ze met een vacht van 3 maanden"?
Ik heb haar maar 1 x officieel laten plukken. Maar als ik haar 2 x per jaar kort knip wordt ze altijd weer zo lang als op de foto. Veel langer wordt het niet, omdat ik dan al knip.
Moeilijk hoor. Bedankt voor je antwoord!!
groetjes Madelief en Yanthe

- vosse
- Zeer actief
Mss zegt dat al genoeg dat ze toch niet helemaal fijn plukt. Ben ook wel even benieuwd naar Rosita d'r mening.Madelief schreef:Nee, ik snap dat dat niet samen gaat. Maar voor dat ze ooit getrimd werd knipte ik haar ook al regelmatig eens kort.vosse schreef:
Lastig, het punt is een beetje de trimster plukt en jij knipt. Dit gaat ook niet samen. Door het knippen 'verknip' je de plukvacht. Dus wordt ze steeds zachter en dus lastiger te plukken. Hoe lang wordt ze als je haar om het half jaar laat plukken en hoe lang loopt ze met een vacht van 3 maanden?
En toch was ze volledig plukbaar volgens de trimster. Nu is ze voor een groot deel plukbaar, dat is niet moeilijk te checken. Of ze helemaal plukbaar is weet ik natuurlijk niet, ik heb er geen verstand van. De trimmer waar ik haar toen bracht zou haar plukken waar mogelijk en de rest bijknippen. Ze bleek volledig plukbaar.
Natuurlijk doe ik er ook wel een uur of wat over, het knippen. Maar in doe het in etappes, en ze kan vrij bewegen tussendoor. Dat niet alleen. hoe plukbaar ook....als je trekt aan haar haar, houdt zij zich automatisch een beetje schrap en "trekt tegen" . Anders zou je haar natuurlijk omtrekken. Dát is wat dus zwaar voor haar is. Dénk ik althans. Als ik knip trek ik niet aan haar haar en kan ze gewoon rustig blijven staan. Ze mag ook lopen, en ff draaien en sommige stukken kan ik liggend.
Dat is dus wel een verschil.
Maarja....ik heb een duimoperatie gehad en ik kan niet knippen. Dus ik zal het uit moeten besteden.
Ik heb haar maar 1 x officieel laten plukken. Maar als ik haar 2 x per jaar kort knip wordt ze altijd weer zo lang als op de foto. Veel langer wordt het niet, omdat ik dan al knip.
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Contacteer:
Lotje is geknipt en geschoren geweest op verschillende haarlengtes, ook heeft haar vacht bijna tot op de grond gehangen op de 11 jaar dat ik haar nu heb. Knippen en scheren doet totaal niets met haar vacht. Sinds een jaar is Lotjes vacht nu terug kort en ze geniet met volle teugen terug van het leven. Lotje kon bijna niet meer zwemmen door haar enorme vacht en was futloos met warm weer. Vanaf nu zal Lotje geen heel lange vacht meer hebben, door haar leeftijd gaat dit niet meer, ze krijgt er teveel last van.
Wat foto's gaande van langst geleden tot nu:
Halflang (2005)
http://users.pandora.be/guin9/Lotje/l7.JPG
Lang haar op de rug/kop en kort haar op de pootjes en buik (2006)
http://users.pandora.be/guin9/Lotje/ll3.JPG
Teruggroeiend vachtje (2007)
http://i60.photobucket.com/albums/h30/X ... ephoto.jpg
Lotje in volle vacht (2008)
http://i60.photobucket.com/albums/h30/X ... napril.jpg
Toen kreeg ze enorm last van de vacht en zomer vorig jaar zo kort gezet (combi tondeuse/schaar):
http://i60.photobucket.com/albums/h30/X ... tje302.jpg
In de winter 2008 weer wat langer:
http://i60.photobucket.com/albums/h30/X ... je2009.jpg
Heel kaal achterwerkje (leeuwtoilet):
http://i60.photobucket.com/albums/h30/X ... leeuw3.jpg
En Lotje nu terug kort:
http://i60.photobucket.com/albums/h30/X ... nilot1.jpg
Toen ze jonger was heb ik haar al eens heel kort gezet, oortjes en staart ook, ze was toen 3 jaar ongeveer. Maar Lotjes vacht verandert dus totaal niet. Lotje is ook een mooi voorbeeld om te laten zien dat ook castratie niets met zo'n vachten doet, zolang de hond gewisseld is van vacht. Lotjes broer is te vroeg gecastreerd, had nog niet zijn volwassen vacht. Die volwassen vacht is er dus nooit gekomen en hij heeft nu pluizige puppyvacht nog altijd op 12 jarige leeftijd.
Kai is een leeuwhondje en hij heeft geen onderwol, Lotje is een kruising maltezer/yorkshire terrier en ook geen onderwol.
Wat foto's gaande van langst geleden tot nu:
Halflang (2005)
http://users.pandora.be/guin9/Lotje/l7.JPG
http://users.pandora.be/guin9/Lotje/ll3.JPG
Toen kreeg ze enorm last van de vacht en zomer vorig jaar zo kort gezet (combi tondeuse/schaar):
http://i60.photobucket.com/albums/h30/X ... tje302.jpg
http://i60.photobucket.com/albums/h30/X ... je2009.jpg
http://i60.photobucket.com/albums/h30/X ... leeuw3.jpg
En Lotje nu terug kort:
http://i60.photobucket.com/albums/h30/X ... nilot1.jpg
Toen ze jonger was heb ik haar al eens heel kort gezet, oortjes en staart ook, ze was toen 3 jaar ongeveer. Maar Lotjes vacht verandert dus totaal niet. Lotje is ook een mooi voorbeeld om te laten zien dat ook castratie niets met zo'n vachten doet, zolang de hond gewisseld is van vacht. Lotjes broer is te vroeg gecastreerd, had nog niet zijn volwassen vacht. Die volwassen vacht is er dus nooit gekomen en hij heeft nu pluizige puppyvacht nog altijd op 12 jarige leeftijd.
Lhasa apsos, maltezers, shih tzus en aanverwanten hebben toch geen onderwol?De langharige hondjes als Frenks en andere swiffers hebben heel vaak een fikse dot onderwol die wij trimmers er met coatking en aanverwante zaken uit kunnen halen mits..... de vacht lang genoeg blijft. Dus als je de vacht lang(er) laat is de wol er uit te pulken. Maak je hem kort dan krijg je die wol er ook nooit uit. Ander effect van het (te) kort maken van deze vachten is dat ze gaan krullen. Hou je hem kort dan zie je dat niet maar wil je dat lang laten groeien dan moet je een hele 'opntploft-episode' door. Na die tijd herstelt de vacht weer en krijg je de structuur waarmee hij geboren was.
- Frenk
- Zeer actief
Deze:

lijkt langer/voller dan deze:

- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, zeker moeilijk! Je zou kunnen beginnen met een trimmer te zoeken die haar geen 3 uur op tafel houdt (weet je zeker dat dat gebeurd is? Of was ze 3 uur weg). Ik heb een beetje de neiging om te zeggen, 'laat maar eens zien'Madelief schreef:Nee, ik snap dat dat niet samen gaat. Maar voor dat ze ooit getrimd werd knipte ik haar ook al regelmatig eens kort.vosse schreef:
Dat is dus wel een verschil.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
en bij allebei de foto's zie ik een hele dot onderwolFrenk schreef:Deze:
- Linsey
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is gewoon het effect van uitkammen of nietFrenk schreef:Deze:

- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Linsey schreef: Halflang (2005)
En Lotje nu terug kort:
- Linsey
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik had de foto's er maar met link opgezet omdat ze anders zoveel plek innamen
Maar ik zie bij Lotje geen onderwol hoor, ik heb havanezen gezien met en zonder onderwol (mag bij dit ras allebei) en die met onderwol zien er compleet anders uit dan Lotjes vacht.
Misschien bedoel je met onderwol ander haar dan bijvoorbeeld hetgeen je er bij een golden retriever afhaalt, want ik bedoel dat met onderwol. Bij vachten zoals die van Lotje zitten alle verschillende soorten haren door elkaar, terwijl dat bij een golden retriever bijvoorbeeld niet is. Bij Kai zie je dat heel hard, hij heeft een speciaal soort vachtje dat bestaat uit pluizig haar en ruwharige haren, maar die haren zitten door elkaar en op elk plekje van zijn lichaam vind je dezelfde combinatie van harde en zachte haren, heel typisch voor het leeuwhondje. Maar hij heeft wel maar een enkelvoudige vacht en geen dubbele vacht zoals bijvoorbeeld een tibetaanse terrier. Ik vraag dit allemaal maar gewoon uit nieuwsgierigheid hoor
Foto van Kai:
http://i60.photobucket.com/albums/h30/X ... ommel1.jpg
Ik had geen andere waar hij proper is (niet letten op lintje), sinds dat nooit lang bij hem duurt
Maar ik zie bij Lotje geen onderwol hoor, ik heb havanezen gezien met en zonder onderwol (mag bij dit ras allebei) en die met onderwol zien er compleet anders uit dan Lotjes vacht.
Misschien bedoel je met onderwol ander haar dan bijvoorbeeld hetgeen je er bij een golden retriever afhaalt, want ik bedoel dat met onderwol. Bij vachten zoals die van Lotje zitten alle verschillende soorten haren door elkaar, terwijl dat bij een golden retriever bijvoorbeeld niet is. Bij Kai zie je dat heel hard, hij heeft een speciaal soort vachtje dat bestaat uit pluizig haar en ruwharige haren, maar die haren zitten door elkaar en op elk plekje van zijn lichaam vind je dezelfde combinatie van harde en zachte haren, heel typisch voor het leeuwhondje. Maar hij heeft wel maar een enkelvoudige vacht en geen dubbele vacht zoals bijvoorbeeld een tibetaanse terrier. Ik vraag dit allemaal maar gewoon uit nieuwsgierigheid hoor
Foto van Kai:
http://i60.photobucket.com/albums/h30/X ... ommel1.jpg
Ik had geen andere waar hij proper is (niet letten op lintje), sinds dat nooit lang bij hem duurt
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zou die foto er gewoon opzetten hoor;-) Jammer van je linkje.
De wol van jouw honden is niet echt kort(er) dan de bovenvacht, dat is waar ja. Volgens mij worden heel veel vachten foutief enkel benoemd terwijl ze gewoon ondervacht hebben. Ben je het met me eens dat ee Poedel bijvoorbeeld 99% ondervacht heeft en een heel klein beetje bovenvacht? Volgens mij.... bestaan er geen enkele vachten. Een enkeling heeft heel weinig onderwol (denk Whippet, maar als je die in een koude kennel legt zie je de wol er ook op komen) maar alle anderen hebben een dubbele vacht.
De wol van jouw honden is niet echt kort(er) dan de bovenvacht, dat is waar ja. Volgens mij worden heel veel vachten foutief enkel benoemd terwijl ze gewoon ondervacht hebben. Ben je het met me eens dat ee Poedel bijvoorbeeld 99% ondervacht heeft en een heel klein beetje bovenvacht? Volgens mij.... bestaan er geen enkele vachten. Een enkeling heeft heel weinig onderwol (denk Whippet, maar als je die in een koude kennel legt zie je de wol er ook op komen) maar alle anderen hebben een dubbele vacht.
- vosse
- Zeer actief
Naar mijn mening zijn er ook geen enkele vachten hoor. Bij de poedels idd speur de de dekharen en ook nog tussenuit.Rosita Compagner schreef:Ik zou die foto er gewoon opzetten hoor;-) Jammer van je linkje.
Alleen de echte gladharen hebben weinig tot geen wol. Maar net als wat jij aangeeft in een koude kennel komt dat er ook wel op.
Het verschil tussen die 2 foto's is denk ik dat er op de ene foto gewassen? en geborsteld is en op de andere niet.
- Frenk
- Zeer actief
Dat lijkt echt heel erg op de vacht van Frenk. Ik heb dus verder geen verstand van vachten en wol of geen wol enzo.Linsey schreef:Bij Kai zie je dat heel hard, hij heeft een speciaal soort vachtje dat bestaat uit pluizig haar en ruwharige haren, maar die haren zitten door elkaar en op elk plekje van zijn lichaam vind je dezelfde combinatie van harde en zachte haren, heel typisch voor het leeuwhondje. Maar hij heeft wel maar een enkelvoudige vacht en geen dubbele vacht zoals bijvoorbeeld een tibetaanse terrier. Ik vraag dit allemaal maar gewoon uit nieuwsgierigheid hoor![]()
Foto van Kai:
Maar bij Frenk zijn alle haren ongeveer van dezelfde lengte en dus niet dubbel, voor zover ik kan beoordelen.

- vosse
- Zeer actief
De pluizige haren zijn de onderwol en de stuggere haren zijn de dekharen. Dit is dus een dubbele vachtFrenk schreef:Linsey schreef:Bij Kai zie je dat heel hard, hij heeft een speciaal soort vachtje dat bestaat uit pluizig haar en ruwharige haren, maar die haren zitten door elkaar en op elk plekje van zijn lichaam vind je dezelfde combinatie van harde en zachte haren, heel typisch voor het leeuwhondje. Maar hij heeft wel maar een enkelvoudige vacht en geen dubbele vacht zoals bijvoorbeeld een tibetaanse terrier. Ik vraag dit allemaal maar gewoon uit nieuwsgierigheid hoor![]()
Maar bij Frenk zijn alle haren ongeveer van dezelfde lengte en dus niet dubbel, voor zover ik kan beoordelen.
Kai valt onder de langharen met veel wol.
Ik neem aan dat Frenk ook gewoon een dubbele vacht heeft. Wss ook met de wol en dekharen op 1 lengte?
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik zou Frenk ook lekker scheren
Maar Rosita, jij zegt dat alleen retrievers ed een castratenvacht krijgen. Hoe zou de vacht van een gecastreerde laekense reu worden? Ik denk zelf toch veel dikker en pluiziger toch?
Eva heeft goddank de beste plukvacht allertijden. 1 uur werk en dan is werkelijk alles eraf. Zij krijgt op een gegeven moment lokjes. Dus een rode korte vacht met daaruit allemaal gelige lokjes. Elk lokje kun je met 1 rukje uittrekken en als alle lokjes uitgetrokken zijn blijft er een zeer egaal mooi lichrood hondje over. Dat is echt fijn zo
Kijk, smullen voor iedere trimmer denk ik. Eva is nu plukrijp en we wachten nog een paar daagjes zodat het lekker makkelijk gaat. Dan heeft ze alleen nog rossige korte haartjes en is het lekker koel

Maar Rosita, jij zegt dat alleen retrievers ed een castratenvacht krijgen. Hoe zou de vacht van een gecastreerde laekense reu worden? Ik denk zelf toch veel dikker en pluiziger toch?
Eva heeft goddank de beste plukvacht allertijden. 1 uur werk en dan is werkelijk alles eraf. Zij krijgt op een gegeven moment lokjes. Dus een rode korte vacht met daaruit allemaal gelige lokjes. Elk lokje kun je met 1 rukje uittrekken en als alle lokjes uitgetrokken zijn blijft er een zeer egaal mooi lichrood hondje over. Dat is echt fijn zo
Kijk, smullen voor iedere trimmer denk ik. Eva is nu plukrijp en we wachten nog een paar daagjes zodat het lekker makkelijk gaat. Dan heeft ze alleen nog rossige korte haartjes en is het lekker koel

-
Marion.
Utrecht is héél dicht bij Achterberg in de buurt, en ik zou je hondje daar gewoon achterlaten. Komt goed. Ik laat mijn honden bij bijna niemand achter, maar wel bij Rosita. En ze komen er prachtig vandaan.Madelief schreef:Zou je dankbaar zijn voor een goede tip...Hoe doe jij dat met pijnlijke oudere hondjes?
(afgelopen Mei)
-
Marion.
Dat zegt ze toch helemaal niet? Maar dat het bij een Golden-teefje van veraf te zien is. En dat is gewoon ook zo.MARC_S schreef:Ik zou Frenk ook lekker scheren![]()
Kijk, smullen voor iedere trimmer denk ik. Eva is nu plukrijp en we wachten nog een paar daagjes zodat het lekker makkelijk gaat. Dan heeft ze alleen nog rossige korte haartjes en is het lekker koel![]()
Dat jullie bij Eva in een uurtje klaar zijn is prachtig. Ik heb 2 honden die normaal gesproken nooit een trimster zouden zien, en ja ik kan het best zelf knippen want ik ben niet heel onhandig. En ik kan ze naar de fokker doen, die knipt ze ook prachtig, alleen kost me dat een hele middag. En ik kies er dus voor om ze professioneel te laten trimmen. Is voor de honden minder stress, en daarom voor mij dus ook.
Kost wat, maar daar heb je ook iets voor. Ik laat mezelf ook niet knippen door een leerling-kapster, ook al is mijn haar in 6 weken weer aangegroeid.
- Frenk
- Zeer actief
Ben jij mal :N: :N: :N: Ik ga hem helemaal niet scheren. Volgende week mag hij weer naar Domenica en die knipt er fijn een stukje vanaf (maar niet teveelMARC_S schreef:Ik zou Frenk ook lekker scheren

-
Marion.
Nou, precies! Anders moet Marc Eva maar lekker scheren, kijken hoe grappig Suzanne dat vind :N:Frenk schreef:Ben jij mal :N: :N: :N: Ik ga hem helemaal niet scheren. Volgende week mag hij weer naar Domenica en die knipt er fijn een stukje vanaf (maar niet teveelMARC_S schreef:Ik zou Frenk ook lekker scheren). Als ik een kortharige hond had gewild, dan had ik niet voor een Frenk moeten kiezen
Hoe dan ook. Ik snap niet waarom je voor een langharige hond kiest, en hem dan - voor zijn gemak - in de zomer maar laat scheren. Da's niet voor ZIJN gemak, da's voor je eigen gemak.
- Frenk
- Zeer actief
Weet je wat voor ZIJN gemak is? Dat ik hem elke dag van top tot teen en onder tot boven helemaal borstel en kam. Waardoor zijn haar meer danst dan dat van Danielle OvergaagMarion. schreef:Nou, precies! Anders moet Marc Eva maar lekker scheren, kijken hoe grappig Suzanne dat vind :N:Frenk schreef:Ben jij mal :N: :N: :N: Ik ga hem helemaal niet scheren. Volgende week mag hij weer naar Domenica en die knipt er fijn een stukje vanaf (maar niet teveelMARC_S schreef:Ik zou Frenk ook lekker scheren). Als ik een kortharige hond had gewild, dan had ik niet voor een Frenk moeten kiezen
Hoe dan ook. Ik snap niet waarom je voor een langharige hond kiest, en hem dan - voor zijn gemak - in de zomer maar laat scheren. Da's niet voor ZIJN gemak, da's voor je eigen gemak.
Het korter maken op zich heeft wel nut, heb ik nu gezien. Want een vacht tot op de grond is wel wat zwaar in de zomer. Maar lekker knippen tot op een paar cm is voor hem echt prima qua comfort.

-
Marion.
Dat bedoel ik. Voor hun eigen gemak hoeft er niets getrimd. Niet door mij, niet door de fokster, niet door Rosita. En ik ben zelf niet zo vreselijk van de mooïgheid, dus daarvoor hoeft het ook niet. Maar ik vind het wel mooier, verzorgder, om getrimde Goldens te zien. En van de ongetrimde, gecastreerde teef die onze standaard-logé was, was ik op een gegeven moment echt vies. Ze stonk gewoon.Frenk schreef:Weet je wat voor ZIJN gemak is? Dat ik hem elke dag van top tot teen en onder tot boven helemaal borstel en kam. Waardoor zijn haar meer danst dan dat van Danielle Overgaag
Het korter maken op zich heeft wel nut, heb ik nu gezien. Want een vacht tot op de grond is wel wat zwaar in de zomer. Maar lekker knippen tot op een paar cm is voor hem echt prima qua comfort.
En als ik mijn niet-castraten nooit had laten trimmen hadden ze ws keurige voetjes gehad. En een keurig vachtje gehad. En toch vind ik ze 1000x mooier als ze van Rosiita terug komen.
-
Muk
Wij hebben onze hond uiteindelijk wel geschoren. Hij was zo lusteloos en hijgde bij de minste inspanning (en toen was het nog een stuk koeler dan nu). Nadat wij alle medische oorzaken hadden uitgesloten hebben wij uiteindelijk de stap gezet naar het scheren. En dat maakte een enorm verschil. Niet alleen qua uiterlijk, maar vooral qua gedrag, Jaymz is er een stuk actiever door geworden.
Met dit warme weer is hij wel rustiger (gelukkig), maar ik vind het hijgen een stuk minder dan met zijn dikke vacht. Ons (en Jaymz) bevalt het zo goed, dat hij volgende week weer geschoren wordt.
Met dit warme weer is hij wel rustiger (gelukkig), maar ik vind het hijgen een stuk minder dan met zijn dikke vacht. Ons (en Jaymz) bevalt het zo goed, dat hij volgende week weer geschoren wordt.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja Marc, dat klopt en daar blijf ik ook bij. Met die Laekenreu gebeurt helemaal niks verder qua vachtstructuur. Over Eva heb ik ook al een paar keer gezegd dat je je geen zorgen moet maken om ´trimrijp´ of niet maar dat je er gewoon een laag af moet trekken als dat kan. Maar goed, jullie kiezen hiervoor.MARC_S schreef:Ik zou Frenk ook lekker scheren![]()
Kijk, smullen voor iedere trimmer denk ik. Eva is nu plukrijp en we wachten nog een paar daagjes zodat het lekker makkelijk gaat. Dan heeft ze alleen nog rossige korte haartjes en is het lekker koel![]()
http://img.photobucket.com/albums/v295/ ... .jpg[/img]
Trimmers noemen dit trouwens een ´leerlingenvachtje´, zo makkelijk dat je er niks fout op kunt doen. Tijdens de eerste stagedagen mogen ze dit soort hondenvachten al plukken.
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Gaat het lekker Marion? Waarom mag ik niet zeggen hoe heerlijk de vacht van Eva is om te trimmen? Moet je daar meteen weer iets negatiefs van maken? Ik heb het niet tegen jou en ik vraag me af waarom je hier nu zo op moet reageren om niks?
Ik zou als ik Frenk had wel die hond kaal scheren. Mag toch? Lijkt me heerlijk voor dat hondje. Meer zeg ik niet dus maak er niks van als je wil.
Verder zegt Rosita dat wel degelijk dus leer jij maar gewoon lezen. DIe ook haar vorige bericht
Ik zou als ik Frenk had wel die hond kaal scheren. Mag toch? Lijkt me heerlijk voor dat hondje. Meer zeg ik niet dus maak er niks van als je wil.
Verder zegt Rosita dat wel degelijk dus leer jij maar gewoon lezen. DIe ook haar vorige bericht