Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Teken vraagje

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

CrazyBerner
Actief
Mijn ras(sen): Berner Sennen

Teken vraagje

Ongelezen bericht door CrazyBerner »

Vandaag voor het eerst een teek gevonden bij Bailey :eek:

Althans ik denk dat het een teek is het ziet er niet uit zoals ik dacht dat ze eruit zouden zien. Het is een heeeel klein zwart beestje, kon wel zien dat het pootjes heeft. Dacht dat het altijd vol gezogen smerige beesten waren maar dat valt nu dus wel mee.

Maar mijn vraag, ik heb nog geen tekenpincet om de teek mee weg te halen. Het is te klein om met mijn handen te doen dus ik wil eigenlijk weten of ik de teek ook met een gewone pincet weg kan halen? Wil het beestje namelijk zo snel mogelijk weg halen maar geen risico lopen dat het misschien niet goed gaat.

alvast bedankt voor de tips!
Afbeelding
spijkerhond
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Re: Teken vraagje

Ongelezen bericht door spijkerhond »

een nog niet volgezogen teek is maar een heel klein donker (paar mm) spinachtig beestje met kortere pootjes dan. Als ze zijn volgezogen zwelt hun achterlijf op tot 0,5 a 1 cm grofweg en wordt lichtgrijs tot beige.

Ik trek ze trouwens gewoon zo snel mogelijk eruit, met nagels of pincet als het niet lukt. Gewoon een kort rukje en daarna door de plee ermee!
CrazyBerner
Actief

Oke, dan heeft Bailey dus een 'verse' op haar oor zitten. Maar het is dus wel mogelijk om de teek met een gewone pincet te verwijderen? Ben bang dat het koppie blijft zitten met alle gevolgen van dien :N:
Afbeelding
spijkerhond
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door spijkerhond »

Valt in mijn ervaring wel mee; een tekentang is ook maar een pincet die een draaibeweging maakt. Ik ben misschien gezegend met een hond die niet snel een ontsteking heeft hoor, maar nog geen problemen gehad.
Marika
Actief

Ongelezen bericht door Marika »

Persoonlijk vind ik een tekentang handiger en beter.
Met een pincet heb je eerder risico dat je de teek iriteert cq knijpt. Met een tekentang kun je het lijf van de teek omzeilen waardoor deze niet eerst nog wat smerig spul in z'n gastheer spuit, voordat jij de teek uit de hond hebt gedraaid.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

ik zou geen pincet gebruiken, de kand dat je hem niet helemaal eruit haalt is groot en dan kan je juist een ontsteking krijgen. even een tekentangetje halen :ok:
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Een tekentang is veel handiger dan een pincet en in diverse soorten te koop.Met een gewoon pincet heb je volgens mij grote kans dat je de kop er af knijpt.
http://images.google.com/images?q=teken ... e&resnum=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
CrazyBerner
Actief

Tot mijn grote opluchting is de teek er vanzelf af gevallen! wilde het gisteren aan een kennis laten zien die langs kwam maar kon hem niet meer vinden.

Maar om dit in de toekomst te voorkomen ga ik zeker zo snel mogelijk een teken tang halen. Met mijn handen weghalen zie ik helemaal niet zitten en ik wil ook zeker niet dat wanneer ik een keer een teek weg moet halen dat het hoofdje dan blijft zitten met de gevolgen die daarbij (kunnen) horen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”