Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fotografie feedback topic

Hier kun je al je andere foto's kwijt, zoals vakantiefoto's, foto's van je andere huisdieren, natuurfoto's, foto's van enge spinnen, vogels en dergelijke. Alle foto's dus eigenlijk die niet in de normale fotohoek en ook niet in de wandelrubriek thuishoren.

Moderator: moderatorteam

Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Re: Fotografie feedback topic

Ongelezen bericht door Elly* »

fotografeer je in RAW (NEF?), dan zit er wel een beperking aan.
Hoeveel foto's kun je nu door blijven schieten?
Ik ga wel op zoek naar ene online handleiding. Misschien kan ik iets vinden.
YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door YvetteJ »

Elly* schreef:fotografeer je in RAW (NEF?), dan zit er wel een beperking aan.
Hoeveel foto's kun je nu door blijven schieten?
Ik ga wel op zoek naar ene online handleiding. Misschien kan ik iets vinden.
Nee dat niet, wel op het grootste formaat en dan op de "stand normaal". Hij maakt wel correct 3 foto's per seconden maar in wat voor stand ik de camera ook zet, het buffergeheugen blijft op max. 4 staan. Dan ben ik na een goeie seconden klaar natuurlijk want daarna heeft hij verwerkingstijd nodig.
Alvast bedankt voor de moeite Elly!
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Ik vind enkele adviezen over je instellingen
De camera maakt blijft maximaal drie foto's per seconde maken zolang u de
ontspanknop ingedrukt houdt. Het hoogste aantal beelden per seconde bereikt u door
handmatige scherpstelling te kiezen (A61), de keuzeknop op S of M te zetten, een
sluitertijd te kiezen van 1/250seconde of sneller (A42, 44), en voor alle andere
instellingen de standaardinstelling te selecteren.
dit staat op pag. 54 en verder. OP blz 178 staat inderdaad dat er tot 1oo in het buffer kunnen.
Misschien moet je je camera eens terugzetten naar de fabriekinstellingen zie pag. 176
Ik zoek verder of het een bekend probleem is.
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

YvetteJ schreef:
YvetteJ schreef:
Hutsje schreef:ja, dat ligt aan je geheugenkaart ;)
Mooi zo! Of nou ja, je snapt me wel, eigenlijk niet mooi natuurlijk! Weet ik in elk geval waar het aan ligt. Beetje jammer dat ik dat nog gevraagd had aan die verkoper maar die zei dat deze snel genoeg was :U: lapzwans :sst:
Ga ik nu een hele grote supersnelle kopen!! :cheer:
Nu heb ik vanmiddag dus een 30mb/sec 16GB gekocht (120 euro armer) en het maakt helemaal geen verschil :jank: :jank: Waar kan het nog meer aan liggen??
welke kaart heb je precies gekocht? merk een aanduiding?

Je schiet toch niet per ongeluk jpg en NEF?
Of ruisonderdrukkig of: (van een ander forum) Je hebt toevallig niet active D lichting aan staan
YvetteJ
Zeer actief
Contacteer:

Elly* schreef:
YvetteJ schreef:Nu heb ik vanmiddag dus een 30mb/sec 16GB gekocht (120 euro armer) en het maakt helemaal geen verschil :jank: :jank: Waar kan het nog meer aan liggen??

Of ruisonderdrukkig of: (van een ander forum) Je hebt toevallig niet active D lichting aan staan
Als ik die active D-lighting uit zet scheelt dat inderdaad in die zin dat het buffer 10 foto's wordt, zet ik dan ook de ruisonderdrukking uit dan worden het er weer 6. :U: Loop even naar buiten, misschien scheelt de hoeveelheid licht nog?

Ik heb een Scandisk Extreme III 30MB/s SDHC High Peformance card gekocht.
YvetteJ
Zeer actief
Contacteer:

YvetteJ schreef:
Elly* schreef:
YvetteJ schreef:Nu heb ik vanmiddag dus een 30mb/sec 16GB gekocht (120 euro armer) en het maakt helemaal geen verschil :jank: :jank: Waar kan het nog meer aan liggen??

Als ik die active D-lighting uit zet scheelt dat inderdaad in die zin dat het buffer 10 foto's wordt, zet ik dan ook de ruisonderdrukking uit dan worden het er weer 6. :U: Loop even naar buiten, misschien scheelt de hoeveelheid licht nog?

Ik heb een Scandisk Extreme III 30MB/s SDHC High Peformance card gekocht.
Jeeeeeeee Elly!!!! :cheer:
De aanduiding is niet geweldig duidelijk want als ik dus blijf knippen dan springt mn buffer terug van 4 naar 3 bijvoorbeeld maar herstelt zich dan razend snel en staat weer op 4, heb net in een paar seconden 63 foto's van mijn plant gemaakt hahah!!
Was al helemaal ongerust dat er iets mis zou zijn. Dank je wel!! :E:
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Ja, naar buiten gaan zal zeker schelen, want ik kopieer even van hierboven
Citaat:
ontspanknop ingedrukt houdt. Het hoogste aantal beelden per seconde bereikt u door
handmatige scherpstelling te kiezen (A61), de keuzeknop op S of M te zetten, een
sluitertijd te kiezen van 1/250seconde of sneller (A42, 44), en voor alle andere

Dus er zijn allerlei beperkende factoren om die 100 te halen. Probeer het eens buiten, in het volle licht en zet de lens op manueel focus. Dus let er even niet op of het allemaal wel schepr is. Neem ook niet een te contrasrijke omgeving, maar voor mijn part een muur of zo.
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Hehe, gelukkig.
Veel plezier met het continu shot en nu van een iets spannender onderwerp dan een plant :D
YvetteJ
Zeer actief
Contacteer:

Elly* schreef:Ja, naar buiten gaan zal zeker schelen, want ik kopieer even van hierboven
Citaat:

Dus er zijn allerlei beperkende factoren om die 100 te halen. Probeer het eens buiten, in het volle licht en zet de lens op manueel focus. Dus let er even niet op of het allemaal wel schepr is. Neem ook niet een te contrasrijke omgeving, maar voor mijn part een muur of zo.
Dat eerste had ik inderdaad ook gelezen, alleen dat de D-Lighting en ruisonderdrukking erop van invloed waren had ik niet aan gedacht. En 100 is natuurlijk ook wel heel veel, dat hoeft voor mij niet maar een paar seconden is wel leuk natuurlijk, gelukkig weet ik nu de oorzaken waardoor het eventueel niet lukt. :ok:
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Inderdaad is 100 niet nodig, maar tussen 3 en 100 zit nog heel veel en soms is het inderdaad fijn om een paar seconden te kunnen fotograferen, bijvoorbeeld honden in actie. maar dan zul je wel automatisch focus nodig kunnen hebben.
Maar het gaat vast lukken!
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Gaat niet om snelheid, maar om opslagcapaciteit. Ik heb bij mijn compact 1 (of 2?) gigabyte kaartjes, en die zijn met een wandeling van 20 km zo vol. Nu heeft een compact sowieso véél minder pixels, maar ook al zet ik de camera op minder pixels dan nog kan ik maar een foto of 300 maken hoor.
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Elly* schreef:Hehe, gelukkig.
Veel plezier met het continu shot en nu van een iets spannender onderwerp dan een plant :D
wat is de zin van zo'n continu-shot eigenlijk? een plant loopt sowieso niet weg, dus daarbij zie ik de noodzaak niet zo :mrgreen: en in het geval van iets wat wel (weg)loopt veranderen alle parameters toch naarmate je aan foto 'tig' bent :denken: ?
die plant was natuurlijk alleen om te oefenen. Maar bij een bewegend object, stel je de camera zo in, dat de wijzigingen door de camera opgemerkt worden en aangepast. Bijvoorbeeld bij een naar je toe komende hond, moet je zorgen dat je ook continu-focus hebt, dus dat je camera blijft scherpstellen. Anders heeft het inderdaad geen zin.
Marion.

Inge O schreef:wat is de zin van zo'n continu-shot eigenlijk? een plant loopt sowieso niet weg, dus daarbij zie ik de noodzaak niet zo :mrgreen: en in het geval van iets wat wel (weg)loopt veranderen alle parameters toch naarmate je aan foto 'tig' bent :denken: ?
Ik gebruik het vaak. Als de meisjes aan het spelen zijn ofzo (niet voor planten in elk geval :mrgreen: ). Zo kun je net die ontblote tandjes, of dat bekkie treffen dat je op foto wil hebben. En dan wel scherp, want hier spelen ze op de vierkante centimeter :mrgreen:
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:
Gaat niet om snelheid, maar om opslagcapaciteit. Ik heb bij mijn compact 1 (of 2?) gigabyte kaartjes, en die zijn met een wandeling van 20 km zo vol. Nu heeft een compact sowieso véél minder pixels, maar ook al zet ik de camera op minder pixels dan nog kan ik maar een foto of 300 maken hoor.
Wat betreft de continu-opname is de snelheid van de kaart van belang en niet de opslagcapiciteit van de kaart. Met een 1Gb kaart moet het ook lukken, mits hij snel genoeg is.
Ik heb nu een 2 gb kaart er in en kan in de hoogste jpg-kwaliteit ruim 500 foto's maken. Neem ik 2800 x 1900 pixels, zijn het er al bijna 900. Met een 16 Gb kaart, kun je dus wel even vooruit, en nu dus ook lekker van actiefoto's continu-shot doen.
Marion.

Inge O schreef:ja, 3 foto's doe ik hier ook wel vaker hoor, maar bij meer zijn ze alweer 5 km verder of dichterbij :mrgreen: .
Moet je maar echte honden nemen. Of een kleinere tuin :mrgreen:
Ik kan er hier zo 100 achter elkaar nemen en ze zijn allemaal scherp. Oké, en dan mag je me nu vragen wat de lol is van 100 foto's van spelende meisjes in je tuin..... nouuuuu, vind ik gewoon leuk :pffff:
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Inge, of jouw camera dat kan weet, ik niet. Ik weet het ook niet van mijn oude compactje. Mijn spiegelreflex kan ik wel zo instellen en het is erg handig. :smile1:
Marion.

Elly* schreef:Ik heb nu een 2 gb kaart er in en kan in de hoogste jpg-kwaliteit ruim 500 foto's maken. Neem ik 2800 x 1900 pixels, zijn het er al bijna 900. Met een 16 Gb kaart, kun je dus wel even vooruit, en nu dus ook lekker van actiefoto's continu-shot doen.
Ik begreep eruit dat ze een 30 Mb kaart had :19:
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:
Elly* schreef:Ik heb nu een 2 gb kaart er in en kan in de hoogste jpg-kwaliteit ruim 500 foto's maken. Neem ik 2800 x 1900 pixels, zijn het er al bijna 900. Met een 16 Gb kaart, kun je dus wel even vooruit, en nu dus ook lekker van actiefoto's continu-shot doen.
Ik begreep eruit dat ze een 30 Mb kaart had :19:
Dat is de wegschrijfsnelheid per seconde.
Marion.

Elly* schreef:Dat is de wegschrijfsnelheid per seconde.
Oké, in mijn "wereld" noem je eerst de opslagcapaciteit. Nou ja, 16 gig moet dan toch meer dan voldoende zijn.
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Elly* schreef:Inge, of jouw camera dat kan weet, ik niet. Ik weet het ook niet van mijn oude compactje. Mijn spiegelreflex kan ik wel zo instellen en het is erg handig. :smile1:
hmmm, moet ik ook weer eens uitzoeken :denken: ....
Inge, ik vond dit:
AF Tracking voor bewegende onderwerpen
De nieuwe AF Tracking functie stelt je in staat om de scherpstelling vast te zetten op een bewegend onderwerp. De camera zal dan automatisch het bewegende onderwerp volgen, om het correct scherp te stellen terwijl je de ontspanknop half ingedrukt houdt. Dit vergemakkelijkt het vastleggen van het perfecte moment en er wordt correct scherpgesteld bij het fotograferen van kinderen, huisdieren, sport of iedere andere scène met bewegende onderwerpen en actiemomenten.
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

O, zover had ik nog niet gekeken.

bij specificaties zie ik dit staan:

Focus methode Normaal / Macro, Quick AF Aan/Uit (Aan in Intelligent Auto), Continu AF Aan/Uit AF/MF Schakelbaar, Handmatige Focus(Joystick), One Shot AF, AF Gebied Selectie, AF Tracking

Maar ik vind in de handleiding, dat bij burst (dus continu) er scherpgesteld wordt tijdens de eerste opnasme.Dus een combinatie van continu-shot en continu-focus is er niet. Maar je zou dan steeds even opnieuw moetne indrukken
Laatst gewijzigd door Elly* op 24 jul 2009 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Inge, ik heb mijn bericht gewijzigd, kijk dus weer even hierboven
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Om je onderwerp te kunnen volgen met half ingedrukte sluiterknop. Dan kun je sneller afdrukken op het gewenste moment. Dan hoeft hij niet meer te beginnen met scherp te stellen.
YvetteJ
Zeer actief
Contacteer:

Haha Inge, die plant was inderdaad niet spannend nee, was even snel een testje :F:
Marion. schreef:Oké, in mijn "wereld" noem je eerst de opslagcapaciteit. Nou ja, 16 gig moet dan toch meer dan voldoende zijn.
Excuus, doe ik het de volgende keer andersom :mrgreen: de grootte van de kaart was nu ook niet het belangrijkste, het ging meer om de snelheid inderdaad. Ik heb zo'n grote gekocht omdat ik mijn camera mee wil nemen op vakantie en eigenlijk geen laptop mee wil nemen, vandaar :wink:
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Plaats reactie

Terug naar “Foto's Diversen”