Hoi,
Welkom!
Goed dat je je eerst orienteert! Kijk voor wat betreft de "uitgezochte" rassen vooral bij de rasverengingen online en probeer shows en dergelijke te bezoeken, zodat je de honden ook "live" ziet. Bezoek 1 of 2 fokkers. Je lijstje omvat veel verschillen in karakter; wat zoek je in en hond, wat wil je ermee doen? Waarom wil je een hond?
Koop GEEN hond in een winkel of bij een schuur, of via een verkoopsite (als Marktplaats.nl in Nederland).
Waar je rekening mee moet houden is, dat ik vind dat een hond niet op voorhand 8 uur per dag alleen moet zitten. Het is dus beter te wachten met een hond te nemen totdat 1 van beiden halve dagen kan werken. Ik weet dat de meningen erover vedeeld zijn, maar als je op voorhand zegt 'we werken beiden 8 uur' (en dan komt daar nog reistijd bij) vind IK dat je het de hond niet kunt aandoen om dan die uren alleen te zitten elke dag weer. Zelfs als je iemand zou vinden die 'm uitlaat.....
Ik neem aan dat je niet had bedacht dat de hond tijdens jullie afwezigheid in de tuin moet verblijven? Zo'n tuin is dan best leuk, maar de hond vermaakt zich liever met julie dan alleen...
Het zindelijk maken van een hond / pup kan tot enkele maanden duren; in die tijd KAN hij dus niet 8 uur alleen zijn. Een van jullie moet dus in het uiterste geval een paar maanden minder werken. Heb je dat voorzien?
Als de hond niet kan wennen aan alleen zijn, wat dan? Aan wandelingen moet je denken dat je beduidend meer kwijt bent dan 30 minuten: minimaal 3 x per dag ben je er met een volwassen hond wel uit, een beetje afhankelijk van het ras, maar toch wel minimaal 1 x daarvan een uur. Een jonge pup ben je veel tijd mee kwijt.
Denk ook aan cursussen die je met je hond wilt / moet gaan doen om 'm op te voeden tot een hond die jij in gedachten had.
Het is geweldig hoor, een hond

maar het kost zeker het eerste jaar gewoon heel veel van je tijd, aandacht en geld. Als het aan 1 van die ontbreekt: niet aan beginnen is dan mijn devies.
Suzanne