Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
voorstellen
Moderator: moderatorteam
-
cuon
- nieuw lid
- Mijn ras(sen): Malinois
voorstellen
Mijn hobby is wilde hondachtigen en heb langdurige observaties verricht. Hondensport: KNPV
Ik heb twee Mechelse herders.
Ik heb twee Mechelse herders.
-
jacquelinejj
- Zeer actief
- Contacteer:
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Re: voorstellen
Welkom
Waar heb je die observaties op wilde hondachtigen verricht?
Waar heb je die observaties op wilde hondachtigen verricht?
-
cuon
- nieuw lid
Hoi Ranetje,
Bedankt voor je reactie. Mijn wolvenobservatie gedurende 3 jaar [3200 uur] heb ik gedaan in Burgers Zoo te Arnhem en mijn observatie Afrikaanse wilde hond [Lycaon pictus] ook gedurende 3 jaar [3050 uur] in Safari Beekse Bergen te Hilvarenbeek.
Groetjes,
Cuon.
Bedankt voor je reactie. Mijn wolvenobservatie gedurende 3 jaar [3200 uur] heb ik gedaan in Burgers Zoo te Arnhem en mijn observatie Afrikaanse wilde hond [Lycaon pictus] ook gedurende 3 jaar [3050 uur] in Safari Beekse Bergen te Hilvarenbeek.
Groetjes,
Cuon.
-
cuon
- nieuw lid
Ter volledigheid Ranetje. Ik heb de halve wereld gehad op zoek naar wilde honden. Bij dit soort reizen is nauwelijks sprake van observeren. In de eerste plaats verplaatsen de dieren zich snel en zijn ze erg schuw. Het is ook zeer vermoeiend want je moet heel wat meeslepen waaronder mijn telescoop en een hangmatje want je slaapt in de jungle.
Ik ben al wat ouder waardoor het fysiek bijna niet meer te doen is. Mijn laatste reis was 4 jaar geleden naar Suriname en Brits Guyana op zoek naar de boshond [Speothos venaticus] en de savannevos [Cerdocyon thous] ook wel krabbenhond genoemd omdat hij kleine rivier en zeediertjes eet waaronder krabben. Bovendien ben ik oprichter en voorzitter van stichting Canidae waar je eventueel terecht kunt voor vragen over wilde hondachtigen.
Opnieuw Groetjes,
Cuon
Ik ben al wat ouder waardoor het fysiek bijna niet meer te doen is. Mijn laatste reis was 4 jaar geleden naar Suriname en Brits Guyana op zoek naar de boshond [Speothos venaticus] en de savannevos [Cerdocyon thous] ook wel krabbenhond genoemd omdat hij kleine rivier en zeediertjes eet waaronder krabben. Bovendien ben ik oprichter en voorzitter van stichting Canidae waar je eventueel terecht kunt voor vragen over wilde hondachtigen.
Opnieuw Groetjes,
Cuon
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Dank voor je antwoord
Heb je over je reizen of over de observaties iets geschreven? (boek, artikel, dissertatie)
Heb je over je reizen of over de observaties iets geschreven? (boek, artikel, dissertatie)
-
cuon
- nieuw lid
Ja Ranetje, ik heb een boek geschreven met als titel "WOLVEN EN VERWANTEN".
Ik heb de afgelopen 3 jaar een studie gemaakt aangaande de overeenkomsten in gedrag tusen wolf en hond.
Over ongeveer 2 maanden is mijn 2e boek klaar en heet "WOLF VERSUS HOND".
Groet,
Cuon.
Ik heb de afgelopen 3 jaar een studie gemaakt aangaande de overeenkomsten in gedrag tusen wolf en hond.
Over ongeveer 2 maanden is mijn 2e boek klaar en heet "WOLF VERSUS HOND".
Groet,
Cuon.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Welkom!
Ik ben alvast erg nieuwsgierig naar je bevindingen met betrekking tot de eventuele gedragsovereenkomsten, of juist het tegenovergestelde, tussen de wilde hondachtigen en "huis"honden
Ik ben alvast erg nieuwsgierig naar je bevindingen met betrekking tot de eventuele gedragsovereenkomsten, of juist het tegenovergestelde, tussen de wilde hondachtigen en "huis"honden
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Hartelijk welkom hier
Ik denk dat je ons heel veel kunt vertellen over honden en wolven!
Ik denk dat je ons heel veel kunt vertellen over honden en wolven!

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
-
cuon
- nieuw lid
Hoi Jaap,
Even voor de duidelijkheid: mijn onderzoek heeft zich uitsluitend gericht op de gedragsovereenkomsten tussen wolf en hond. Andere wilde honden zijn er niet bij betrokken.
Het blijkt dat bijna 90% van het gedrag overeenkomt en dat is verrassend te noemen.
Hoewel ik nog weinig naar buiten heb gebracht, heb ik al heel wat opmerkingen gekregen zoals: honden jagen toch niet,
een hondenteef is toch 2x loops en een wolf maar 1x per jaar enz. Het vervelende is dat de meeste kritiek komt van mensen die nog nooit een dergelijk onderzoek hebben gedaan en is daarom erg moeilijk discusiëren. Je [ik] komt dan al snel irritant over als je bepaalde opvattingen resoluut tegenspreekt en dat is beslist niet mijn bedoeling. Ik moet je zeggen dat hoe meer ik mij in de materie verdiep, des te terughoudend ik ben met conclusie.
Een vriendelijke hondenpoot.
Cuon.
Even voor de duidelijkheid: mijn onderzoek heeft zich uitsluitend gericht op de gedragsovereenkomsten tussen wolf en hond. Andere wilde honden zijn er niet bij betrokken.
Het blijkt dat bijna 90% van het gedrag overeenkomt en dat is verrassend te noemen.
Hoewel ik nog weinig naar buiten heb gebracht, heb ik al heel wat opmerkingen gekregen zoals: honden jagen toch niet,
een hondenteef is toch 2x loops en een wolf maar 1x per jaar enz. Het vervelende is dat de meeste kritiek komt van mensen die nog nooit een dergelijk onderzoek hebben gedaan en is daarom erg moeilijk discusiëren. Je [ik] komt dan al snel irritant over als je bepaalde opvattingen resoluut tegenspreekt en dat is beslist niet mijn bedoeling. Ik moet je zeggen dat hoe meer ik mij in de materie verdiep, des te terughoudend ik ben met conclusie.
Een vriendelijke hondenpoot.
Cuon.
-
cuon
- nieuw lid
Marian ik heb je op een foutje betrapt.
Brabant, en dan speciaal de omgeving van Breda, is het mooiste plekje van Nederland.
Groetjes,
Cuon.
Brabant, en dan speciaal de omgeving van Breda, is het mooiste plekje van Nederland.
Groetjes,
Cuon.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Tsja,over smaak valt niet te twisten he?cuon schreef:Marian ik heb je op een foutje betrapt.
Groetjes,
Cuon.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Mireillevdw
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:

http://www.dertienburchten.com
Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Mijn ervaring is juist dat het samen "jagen", waarbij er ook buit in het spel is, een ontzettend positief effect heeft op de verstandhouding met de hond (en het zijn leuke spelletjescuon schreef:Hoewel ik nog weinig naar buiten heb gebracht, heb ik al heel wat opmerkingen gekregen zoals: honden jagen toch niet
Omdat hun baasjes niet jagen vinden honden ons vaak vast grote sukkels denk ik wel eens
Kun je daar misschien wat meer over zeggen?cuon schreef:Ik moet je zeggen dat hoe meer ik mij in de materie verdiep, des te terughoudend ik ben met conclusie.
Bedoel je dat je verrast bent door de overeenkomsten?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
-
cuon
- nieuw lid
Wat het jagen betreft Jaap deel ik voor 100% je opmerking. Je vraagt wat ik precies bedoel met: "hoe meer ik mij in de materie verdiep, des te terughoudend ik ben met conclusies". In de eerste plaats ben ik verrast door de mate van overeenkomsten, dat is veel meer dan ik had kunnen denken. Maar dat geldt ook voor mijn hobby in het algemeen waarbij ik mij in de loop der jaren op betrapt heb veel "voor mijn beurt gesproken te hebben". Ik bedoel te zeggen dat ik een grote mond had met mijn opvattingen die later volkomen foutief bleken, nadat ik er een beetje verstand van had gekregen. Ook bij het beoordelen van gedrag. Er zijn zoveel factoren die het gedrag van wilde honden [maar ook onze huishond] beïnvloeden. Je moet een beetje veel ervaring hebben wil je al die factoren op de juiste meritus beoordelen.
Hondengroeten,
Cuon
Hondengroeten,
Cuon
-
BobbyDinoAmber
Welkom
!