Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hond mee op de fiets
Moderator: moderatorteam
- Mi
- Actief
Hond mee op de fiets
Ik heb achter op mijn fiets zo'n hondenmandje, vanaf pup had ik daar een draadkoepel overheen maar daar is hij vorig jaar te groot voor geworden en ben op zoek gegaan naar alternatieven......maar die zijn er behalve een ketting niet of heeft men hier in de omgeving geen weet van.
Ik had toen maar de ketting gekocht zodat aan beide kanten van de bagagedrager vast kon zetten en in het midden een musketon die weer vast gaat op het tuigje van mijn hond.
Samen met mijn vriend die achter me ging fietsen hebben we vorig jaar daarmee geoefend, hij sprong er al vrij snel uit, maar ik was er al op bedacht, dus aan tuigje kunnen grijpen en terug in mandje gehezen.
Ik heb daarna nog een extra lijn aangebracht om hem aan vast te doen en de ketting zo strak als mogelijk gemaakt en dacht dat het nu wel veilig zou moeten zijn....
Na die eerste keer springen was m'n hond zo beduusd dat hij sindsdien keurig in het mandje blijft zitten en aangezien dit al ruim een seizoen goed gaat had ik niet verwacht dat hij dit nog eens zou doen...
Helaas vandaag deed hij het toch door een auto die erg hard door de bocht krap langs ons kwam sjeezen en een pittig motor geluid had.
Helaas bleek de aangepaste beveiliging toch minder veilig als dat ik dacht; hij kon er toch uitspringen wat hij dus deed vandaag en ondanks de beveiliging en jas beschermer is zijn achterpootje tussen de spaken gekomen, goddank niets gebroken of gescheurd, maar wel pijnlijk gekneusd en nu een week aan pijnstiller en onstekingremmers en de saaiste (minstens) week ooit voor hem; een week aan de riem lopen en niet los mogen (het is namelijk nogal een wildebras).
Een heel verhaal, maar mijn vraag is vooral; hebben jullie mss een idee voor een alternatief die wel veilig is?
Ik ben jammer genoeg niet zo handig in die zin om het zelf te maken en heb het gereedschap er ook niet voor, ik dacht namelijk aan een houten (of iets in die trant) box waar alleen zijn koppie bovenuit kan steken en de beveiliging in de box maken zodat als hij drang heeft om te springen het al niet red om zijn poten op de rand te zetten omdat de beveiliging hem tegenhoudt.....maar ja het maken daarvan gaat mij niet lukken ben ik bang.
Draadkoepels zijn allemaal te laag (hij heeft de grootte, hoogte en de bouw van een sheltie).
Dus eerst even hier pijlen of jullie goede alternatieven kennen, ik zou wel graag hem weer mee kunnen nemen op de fiets namelijk.
Bedankt voor het meedenken alvast.
p.s doggyride is een optie, maar naast de prijs ervan vind ik het zelf heel eng en onprettig om wat achter m'n fiets te hebben hangen. Ik zoek wat dat aangaat echt een alternatief voor achter op bagagedrager
Ik had toen maar de ketting gekocht zodat aan beide kanten van de bagagedrager vast kon zetten en in het midden een musketon die weer vast gaat op het tuigje van mijn hond.
Samen met mijn vriend die achter me ging fietsen hebben we vorig jaar daarmee geoefend, hij sprong er al vrij snel uit, maar ik was er al op bedacht, dus aan tuigje kunnen grijpen en terug in mandje gehezen.
Ik heb daarna nog een extra lijn aangebracht om hem aan vast te doen en de ketting zo strak als mogelijk gemaakt en dacht dat het nu wel veilig zou moeten zijn....
Na die eerste keer springen was m'n hond zo beduusd dat hij sindsdien keurig in het mandje blijft zitten en aangezien dit al ruim een seizoen goed gaat had ik niet verwacht dat hij dit nog eens zou doen...
Helaas vandaag deed hij het toch door een auto die erg hard door de bocht krap langs ons kwam sjeezen en een pittig motor geluid had.
Helaas bleek de aangepaste beveiliging toch minder veilig als dat ik dacht; hij kon er toch uitspringen wat hij dus deed vandaag en ondanks de beveiliging en jas beschermer is zijn achterpootje tussen de spaken gekomen, goddank niets gebroken of gescheurd, maar wel pijnlijk gekneusd en nu een week aan pijnstiller en onstekingremmers en de saaiste (minstens) week ooit voor hem; een week aan de riem lopen en niet los mogen (het is namelijk nogal een wildebras).
Een heel verhaal, maar mijn vraag is vooral; hebben jullie mss een idee voor een alternatief die wel veilig is?
Ik ben jammer genoeg niet zo handig in die zin om het zelf te maken en heb het gereedschap er ook niet voor, ik dacht namelijk aan een houten (of iets in die trant) box waar alleen zijn koppie bovenuit kan steken en de beveiliging in de box maken zodat als hij drang heeft om te springen het al niet red om zijn poten op de rand te zetten omdat de beveiliging hem tegenhoudt.....maar ja het maken daarvan gaat mij niet lukken ben ik bang.
Draadkoepels zijn allemaal te laag (hij heeft de grootte, hoogte en de bouw van een sheltie).
Dus eerst even hier pijlen of jullie goede alternatieven kennen, ik zou wel graag hem weer mee kunnen nemen op de fiets namelijk.
Bedankt voor het meedenken alvast.
p.s doggyride is een optie, maar naast de prijs ervan vind ik het zelf heel eng en onprettig om wat achter m'n fiets te hebben hangen. Ik zoek wat dat aangaat echt een alternatief voor achter op bagagedrager
- rakker2000
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x boerenfox
parson russell terrier
boerenfox - Locatie: gelderland
Re: Hond mee op de fiets
toen ik nog 2 honden had had ik ze in de fietstas zitten, wel
rustig aan opgebouwd, maar toen ze het doorhadden bleven
ze rustig erin zitten.
rustig aan opgebouwd, maar toen ze het doorhadden bleven
ze rustig erin zitten.
Zolang mensen denken dat honden geen gevoel hebben,
moeten honden het gevoel hebben, dat mensen niet kunnen denken.
moeten honden het gevoel hebben, dat mensen niet kunnen denken.
- Moos
- Zeer actief
Ik ken iemand die in die draadkoepel eem gat heeft geknipt voor de kop. De hond steekt dan dus zijn kop eruit, maar verder lukt niet.

- Sanne!!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradeitje!
- Aantal honden: 1
bij ons op de sport is een hond die met zijn billen op de stang zit en met zijn voorpoten over het stuur hangt en zo fietsen ze dan!
Echt een heel grappig gezicht maar lijkt me niet echt bevordelijk voor de hond..
Echt een heel grappig gezicht maar lijkt me niet echt bevordelijk voor de hond..
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
-
Fin
- Zeer actief
Ach gos, pootje tussen de spaken...
Je ziet hier nu veel van die zgn bakkersfietsen. Daar kun je een flinke forse mand voorop vastzetten, zodat als hij een stunt uithaalt, je het ziet aankomen. Maar het een gaatje knippen in de korf lijkt me me ook een heel goed idee, met een gewoon simpel ijzerzaagje moet dat ook prima te doen zijn.
Je ziet hier nu veel van die zgn bakkersfietsen. Daar kun je een flinke forse mand voorop vastzetten, zodat als hij een stunt uithaalt, je het ziet aankomen. Maar het een gaatje knippen in de korf lijkt me me ook een heel goed idee, met een gewoon simpel ijzerzaagje moet dat ook prima te doen zijn.
-
chaos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
- Aantal honden: 3
Ik heb mijn hond voorop in een mand aan het stuur, ik heb er dan meer zicht op en kan desgewenst hem ook nog even vastpakken met mijn hand.
Ik heb dat liever dan achterop, zeker voorop kun je nu zoveel van die dragers krijgen met verschillende manden erop dat er vast wel 1 bijzit die voldoet voor je hond.
Ik heb dat liever dan achterop, zeker voorop kun je nu zoveel van die dragers krijgen met verschillende manden erop dat er vast wel 1 bijzit die voldoet voor je hond.
- Maylala
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
- Aantal honden: 2
Toen Sjon nog klein was fietsten we samen overal naar toe, hij in een mandje aan mijn stuur.
Vond ie práchtig, neus in de wind en van het uitzicht genieten. Ik had hem dan aan een tuigje met
een kort lijntje, wat ik in mijn hand hield. Ging hartstikke goed.
Op een gegeven moment werd ie alleen te zwaar voor mijn fiets van toen, nu zou het wel weer kunnen
bedenk ik me.
Vond ie práchtig, neus in de wind en van het uitzicht genieten. Ik had hem dan aan een tuigje met
Op een gegeven moment werd ie alleen te zwaar voor mijn fiets van toen, nu zou het wel weer kunnen
bedenk ik me.
- Mi
- Actief
Vandaag gebruikt hij het pootje alweer een klein beetje met wandelen, zodra we bij het losloopveld lopen gaat hij bij elke oversteek met z'n neus die kant op staan....'nee doorlopen' en loopt keurig door en bij de volgende oversteek zie je m kijken, 'nou dan nemen we deze toch'? Ja wordt een hele saaie week
@rakker; Dat zal een mooi gezicht geweest zijn
Alleen geen optie voor mij, ik had nu de indruk dat hij het ook door had maar sprong toch en dan vind ik fietstas nog onveiliger dan fietsmandje
@Moos, dat is idd wel een goeie.....laat ik nou net begin van de zomer dat ding verkocht hebben voor een prikkie, maar ik onthou m iig als ik geen andere waanzinnige ideeen tegenkom wordt het een nieuwe kopen.
@Boutje, nee idd, dat is het nadeel en zeker met een hondje zoals de mijne die toch wel snel onder de indruk kan zijn, als de jouwe dat ook zo heeft zou ik m al helemaal voorop doen....doe mij en mijn hond maar niet na :N:
@Sanne,
nou voor mij zeker geen optie, maar wel een grappig gezicht lijkt me
@christo, Ja was echt zielig, gillen dat ie deed....de hele straat stond er even stil van en mijn hart schoot er zowat uit.
Maar die draadkoepel is idd een goeie.
@Chaos; Ja dat wilde ik eigenlijk ook, ik ben voor ik de mand ging aanschaffen gaan vragen bij de fietsenmaker, maar het probleem is; ik heb een oude opoe fiets nog van mijn oma geweest en die heeft handremmen waarvan er niet flexibel ijzeren remkabel geleiders langs het voorstuur tot aan de trommelrem lopen, hierdoor is bij deze fiets dit rek niet mogelijk. Ik zou dan een hele nieuwe fiets aan moeten schaffen, vind ik ook weer zo wat (de fiets is voor mij geen hoofdvervoer zeg maar, anders had ik daar destijds wel een andere keuze voor gemaakt)
Bedankt voor het meedenken allemaal, gat in de draadkoepel is denk ik de dichtstbijzijnde optie, maar mochten er nog meer ideeen zijn hoor ik het natuurlijk graag
@rakker; Dat zal een mooi gezicht geweest zijn
Alleen geen optie voor mij, ik had nu de indruk dat hij het ook door had maar sprong toch en dan vind ik fietstas nog onveiliger dan fietsmandje
@Moos, dat is idd wel een goeie.....laat ik nou net begin van de zomer dat ding verkocht hebben voor een prikkie, maar ik onthou m iig als ik geen andere waanzinnige ideeen tegenkom wordt het een nieuwe kopen.
@Boutje, nee idd, dat is het nadeel en zeker met een hondje zoals de mijne die toch wel snel onder de indruk kan zijn, als de jouwe dat ook zo heeft zou ik m al helemaal voorop doen....doe mij en mijn hond maar niet na :N:
@Sanne,
@christo, Ja was echt zielig, gillen dat ie deed....de hele straat stond er even stil van en mijn hart schoot er zowat uit.
Maar die draadkoepel is idd een goeie.
@Chaos; Ja dat wilde ik eigenlijk ook, ik ben voor ik de mand ging aanschaffen gaan vragen bij de fietsenmaker, maar het probleem is; ik heb een oude opoe fiets nog van mijn oma geweest en die heeft handremmen waarvan er niet flexibel ijzeren remkabel geleiders langs het voorstuur tot aan de trommelrem lopen, hierdoor is bij deze fiets dit rek niet mogelijk. Ik zou dan een hele nieuwe fiets aan moeten schaffen, vind ik ook weer zo wat (de fiets is voor mij geen hoofdvervoer zeg maar, anders had ik daar destijds wel een andere keuze voor gemaakt)
Bedankt voor het meedenken allemaal, gat in de draadkoepel is denk ik de dichtstbijzijnde optie, maar mochten er nog meer ideeen zijn hoor ik het natuurlijk graag
- Mi
- Actief
Wat dat aangaat is dat wel de meeste ideale optie idd, in een gewoon mandje kan hij niet echt zitten zowel qua maat niet als ook de zwaarte (iets meer als 9 kilo) en om mijn huidige fiets te vervangen vind ik naast dat het niet mijn hoofdvervoer is toch ook wel moeilijk aangezien het van m'n oma is geweest en daarnaast ook super lekker fietst en twee fietsen voor mij in de schuur staan wel erg in de weg (mijn vriend heeft er ook al 2, maar bij hem is het dan ook wel zijn hoofdvervoer)Maylala schreef:Toen Sjon nog klein was fietsten we samen overal naar toe, hij in een mandje aan mijn stuur.
bedenk ik me.
-
Fin
- Zeer actief
er zijn dacht ik dus ook dragers waarmee je van je fiets zo'n 'bakkersfiets' kunt maken - dus een echt flink forse mand mee op je fiets kunt monteren.chaos schreef:Ik heb mijn hond voorop in een mand aan het stuur, ik heb er dan meer zicht op en kan desgewenst hem ook nog even vastpakken met mijn hand.
- Maylala
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
- Aantal honden: 2
Dat wil ik!christo schreef:
er zijn dacht ik dus ook dragers waarmee je van je fiets zo'n 'bakkersfiets' kunt maken - dus een echt flink forse mand mee op je fiets kunt monteren.
- Misty 2
- Actief
Ik heb voor Misty 2 riempjes onderin het mandje (van binnen) vastgemaakt, daaraan een musketonhaak die ik onder aan haar tuigje vastklik. Nu kan ze gewoon zitten of staan, maar met geen mogelijkheid over de rand van het mandje.
Groetjes, Corrie en Misty
- Mi
- Actief
Bij de hema heb ik onlangs die rekken los zien liggenMaylala schreef:Dat wil ik!christo schreef:
er zijn dacht ik dus ook dragers waarmee je van je fiets zo'n 'bakkersfiets' kunt maken - dus een echt flink forse mand mee op je fiets kunt monteren.En dan Roos in een kleine doggyride erachteraan.
- Mi
- Actief
Ah, dat is ook een idee, moet alleen even kijken of er aan de onderkant mogelijkheid is om hem veilig aan het tuigje vast te klikken, maar wel een goeie aan de onderkant, ik had m nu aan de gewone sluiting achter op z'n rug en aan de voorkant vast, maar daar blijft teveel speling vooral omdat het mandje ook niet rechtloopt bleek dus eergister, aan de voorkant van mandje zit meer speling waardoor hij dus eergister op die manier er dus toch uit kon merkte ik met hem vrij krijgen uit de constructie.Misty 2 schreef:Ik heb voor Misty 2 riempjes onderin het mandje (van binnen) vastgemaakt, daaraan een musketonhaak die ik onder aan haar tuigje vastklik. Nu kan ze gewoon zitten of staan, maar met geen mogelijkheid over de rand van het mandje.
Van onderen zou dus echt helemaal geen speling moeten geven....ik ga zo eens kijken of de onderkant van tuigje iets heeft en eens kijken wat dit kan brengen.
Bedankt voor de tip