Rosita Compagner schreef:-de hoofdfunctie van haar is niet het warmhouden-, maar het ontgiften van het lichaam (dat is ook de reden dat je overal op je lichaam nog gewoon haargroei hebt en waardoor mannen een zware haargroei hebben op de plekken waar de huid dankzij hormonen het meest ontgift moet worden).
over bovenstaande wil ik graag wat meer horen. Wat voetrot is weet ik ook niet?
Voetrot is een verzamelnaam voor aandoeningen die veroorzaakt worden door lange beharing aan de voeten die lange tijd modderig danwel vochtig is gebleven. Ik noem het als extreem voorbeeld maar er zijn een heleboel huidaandoeningen en jeukklachten die een vuile vacht met zich mee kan brengen. Vaak is borstelen alleen voldoende om de vacht van het meeste vuil te ontdoen maar ik vindt het frisser en gezonder om ook de huid en de vacht te wassen oftewel behandelen en daarnaast zorgt het wassen ervoor dat dode follikels (de vaten die haren produceren) sneller de haren loslaten doordat de haarzakjes open gaan staan.
Niet teveel wassen natuurlijk, dat gaf ik ook al aan. (want lauw of warm water ontvet de huid en de vacht ook zonder zeep). Je kunt echter ook voor honden gewoon conditioners gebruiken en daarnaast is wassen goed voor de band vorming met de hond, je raakt hem immers overal aan, en is wassen goed voor de doorbloeding in de huid. Dus het sporadisch wassen van de vacht is absoluut niet slecht.
Haar ontstaat binnen de haarzakjes in de follikels, waar zich vlak boven vetklieren bevinden. Deze maken talg aan.
Talg en zweet zorgen voor een beschermende zure coating over de huid en het haar die het beschermd tegen invloeden van buitenaf, zoals regen en wind. Er wordt weleens gezegd dat honden niet kunnen zweten. De glans van haar wordt echter veroorzaakt door deze coating, en in feite is dat gewoon zweet. Haar en huid worden dus beschermd door een zuurlaag die net iets lager ligt dan die van kraanwater
(kraanwater is 7 tot 8 ph, water van buiten is nog iets zuurder, en de zuurlaag van de huid is 4 tot 6 ph).
Talg is een vet en deze reguleert de zuurtegraad op het lichaam. Teveel wassen verhoogt de zuurtegraad en hierdoor verdwijnt de talg en vise versa (was daarom haar zoveel mogelijk alleen met koud water zonder ontvettende zeep). Deze bevat ook de voedingstoffen voor de huid alsmede de antibacteriële stoffen die de huid beschermen. Als de vacht niet voldoende gereinigt wordt dan zal deze gaan ruiken. Bij het reinigen van het lichaam hoort ook het reinigen van huid en haar. Dat is naar mijn mening bij een hond niet anders dan bij een mens.
Je kunt met borstelen maar een deel van het vuil verwijderen. Er ligt ook nogal wat verschil tussen de verschillende haartypes bij de hondenrassen waardoor ook de vachtverzorging verschillende eisen met zich mee brengt.
Verder is het niet-slecht-ruiken gewoon een kwestie van geurwenning.
Je ruikt zelf ook echt niet fris als je je haar een tijd niet wast.
Damián, cavalier, (die je overigens alleen mag effileren), stinkt dan in ieder geval en dat is met Canou, shih-tzu, niet anders,
en dat zegt ook-, of juíst ook, de visite.
Mylo, een kortharige Engelse fox, wordt echter heel zelden gewassen. Deze hond heeft dan ook een compleet andere vacht.
Daarbij wordt de reuk van de vacht erger bij honden aan de hand van de hormoonhuishouding en van het voedsel dat zij krijgen [oa. een teveel aan dierlijk eiwit, maar ook veel kool en knoflook zorgen voor een ruikend dier, dat is zo bij ieder zoogdier, ook bij mensen].
Ok ik ga nu pitten ik wilde eigenlijk alleen nog even melden dat crémespoeling en conditioner hebben geholpen en dat Demi er perfect bij loopt.
Dit is voor mij de druktste tijd zie je, zo aan het eind van het jaar.