Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Roos

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Re: Roos

Ongelezen bericht door flamme »

Rezza schreef:Je wilt niet weten wat een plakkerig en klitterig zooitje hij wordt als ik hem niet was en af en toe borstel.
Ja maar kan dat geen gevolg zijn van de verkeerde shampoo en cremespoeling dan? In combinatie van te vaak wassen?
Als je het wassen dus af zou bouwen dat de vacht en huis zich hersteld en dat het dan beter wordt?
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door freskin »

Rezza schreef:Je wilt niet weten wat een plakkerig en klitterig zooitje hij wordt als ik hem niet was en af en toe borstel.
Een crémespoeling er door na het wassen werd mij geadviseerd.
En inderdaad olie geven want olie helpt bij de talg productie.
Hij kreeg vorig weekend een vers mootje rauwe zalm.

Ontvetten van de huid zorgt er voor dat er meer talg wordt geproduceert,
maar de huid droogt hierdoor veel sneller uit.
Een antiroos shampoo zorgt ook voor méér roos zodra je er mee stopt.

Huidschilfermijt is hetzelfde als vachtmijt, stofmijt of vedermijt.
Die leven juist van dode huidcellen, daar gaat de roos dus niet van weg.
Daarom vindt je ze waar stof, haren en veren zijn (dus ook in je vloerbedekking).
Je hebt duizenden verschillende mijten maar deze zijn toevallig hetzelfde.
Roofmijten helpen overigens uitstekend tegen stofmijten en ander ongedierte.
Dat is handig om te weten wanneer je jonge dieren hebt die rust moeten houden zoals vogels.
Iets anders dan jeuk veroorzaken ze normaal gesproken niet maar ze nestelen zich op het begin van waar de haar of veer begint
en ze klampen zich daar vast en dat trekt een beetje wat dieren erg irritant kunnen vinden of wat een beetje een stekende pijn kan geven
[lieveheersbeestjes doen dat overigens ook waardoor mensen denken dat ze bijten {dat kunnen maar 2 van de 2500 soorten}].
Gaat het wel goed met je, Rezza? Volgens mij niet........ :denken:

Arme hond, op deze manier wordt z´n hele huid en vacht verkl***t....... :jank: Hou eens op met dat domme was-gedoe en laat je hond eens lekker genieten. :devil:
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
Rezza
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cavalier King Charles Spaniel
[GEEN BROODFOK]

Ongelezen bericht door Rezza »

Allereerst:
je kunt niet 1 stelregel maken omtrend vachtverzorging, simpelweg omdat er meerdere verschillende type vachten zijn, waarvan ook de haartype verschild in structuur.
zeggen dat een vacht overdadig wordt gereinigd en verzorgd en dat er maar minder gewassen, getrimmed, geborstelt etc. moet worden omdat dit bij jouw hond afdoende werkt is niet altijd het juiste advies.
-talg is nodig om het haar te beschermen. daarom is gezond haar iets vettig.
-klitten krijg je van alles dat de haarstructuur verstoort. dat kan door onjuist wassen, teveel kammen / borstelen of door vuil komen, maar het kan ook komen door weersinvloeden of door een te dunne haarstructuur. roos staat daar los van maar kan ook door deze invloeden veroorzaakt worden wanneer de huid teveel uitdroogt. ook regen zorgt daarvoor.
-de hoofdfunctie van haar is niet het warmhouden-, maar het ontgiften van het lichaam (dat is ook de reden dat je overal op je lichaam nog gewoon haargroei hebt en waardoor mannen een zware haargroei hebben op de plekken waar de huid dankzij hormonen het meest ontgift moet worden).
het is dus helemaal niet onverstandig om de hond schoon te houden voor je eigen plezier en hygiéne zoals je dat bij jezelf ook hoort te doen.
en je hond niet schoon houden omdat je hem / haar laat "hond-zijn" is een dooddoener: de soort die wij huisdier hebben gemaakt komt van nature niet voor in het wild en dus bepalen wij hoe het dier "hoort" te zijn.
je laat je kinderen ook niet "kind-zijn".
dat je een dier dat zich vaak schoonmaakt niet gaat wassen dat volg ik, maar je kunt een hond, helemaal gezien de soortdiversiteit, niet scharen onder de zichzelf reinigende dieren als katten, knaagdieren, vogels en konijnen. wat dat betreft komt het dier kwa huid- en vacht verzorging meer in de buurt van bijvoorbeeld een paard. helemaal met het oog op het voorkomen van bijvoorbeeld voetrot is het niet slecht om dieren met een bepaalde soort lange vacht gewoon goed schoon te houden.

maw. mijn hond is schoon en er zijn geen problemen meer met zijn vacht / huid sinds ik de producten gebruik die mij werden aangeraden.
overigens heb ik Damián nooit iedere dag gewassen: ik ben niet gek. het is maar net wat je lezen wilt.
vroeger werden spaniels overigens ook al gewassen door veel hondeneigenaren om de vacht mooi, gezond en reukvrij te houden maar dat werd toen nog gewoon gedaan met bijvoorbeeld Zwitsal (weet ik van mijn ouders).

ps. misschien is het een idee voor sommige mensen om niet bij zichzelf te raden te gaan als het gaat om geurkwesties maar om eens aan een ander te vragen of iets stinkt. je hebt namelijk ook rokers die van zichzelf zeggen dat ze niet stinken, of knoflook eters, of bejaarden..
Dood ga je zeker, leven niet.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

-de hoofdfunctie van haar is niet het warmhouden-, maar het ontgiften van het lichaam (dat is ook de reden dat je overal op je lichaam nog gewoon haargroei hebt en waardoor mannen een zware haargroei hebben op de plekken waar de huid dankzij hormonen het meest ontgift moet worden).
over bovenstaande wil ik graag wat meer horen. Wat voetrot is weet ik ook niet?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Rezza schreef:ps. misschien is het een idee voor sommige mensen om niet bij zichzelf te raden te gaan als het gaat om geurkwesties maar om eens aan een ander te vragen of iets stinkt. je hebt namelijk ook rokers die van zichzelf zeggen dat ze niet stinken, of knoflook eters, of bejaarden..
mijn honden ruiken alleen als ze nat zijn en dan ruik ik ze ook, ze ruiken naar hond, wat ook de bedoeling is lijkt me.....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Gunst, ik zou er horendol van worden als ik ze zo vaak zou moeten wassen. :denken:
Hier gaan ze hooguit één keer per jaar onder de tuinslang, als ze in iets vies hebben liggen rollen. Of pas had Spike bij de kippen gezeten, had luisjes. Toen wel even shampoo wezen halen hiertegen. (kippen ook behandeld met druppels)
Maar verder houdt hun huid zichzelf wel schoon hoor. En stinken doet het hier echt niet!

Vind m'n honden zelfs erg lekker ruiken, en nee, niet naar roosjes. :wink:
Dat kleine hondje wat we gehad hadden had langer haar. Maar ook zij ging niet vaak onder de douche, nergens voor nodig. Goed borstelen en klaar.
Rezza
Zeer actief
[GEEN BROODFOK]

Rosita Compagner schreef:
over bovenstaande wil ik graag wat meer horen. Wat voetrot is weet ik ook niet?
Voetrot is een verzamelnaam voor aandoeningen die veroorzaakt worden door lange beharing aan de voeten die lange tijd modderig danwel vochtig is gebleven. Ik noem het als extreem voorbeeld maar er zijn een heleboel huidaandoeningen en jeukklachten die een vuile vacht met zich mee kan brengen. Vaak is borstelen alleen voldoende om de vacht van het meeste vuil te ontdoen maar ik vindt het frisser en gezonder om ook de huid en de vacht te wassen oftewel behandelen en daarnaast zorgt het wassen ervoor dat dode follikels (de vaten die haren produceren) sneller de haren loslaten doordat de haarzakjes open gaan staan.

Niet teveel wassen natuurlijk, dat gaf ik ook al aan. (want lauw of warm water ontvet de huid en de vacht ook zonder zeep). Je kunt echter ook voor honden gewoon conditioners gebruiken en daarnaast is wassen goed voor de band vorming met de hond, je raakt hem immers overal aan, en is wassen goed voor de doorbloeding in de huid. Dus het sporadisch wassen van de vacht is absoluut niet slecht.

Haar ontstaat binnen de haarzakjes in de follikels, waar zich vlak boven vetklieren bevinden. Deze maken talg aan.
Talg en zweet zorgen voor een beschermende zure coating over de huid en het haar die het beschermd tegen invloeden van buitenaf, zoals regen en wind. Er wordt weleens gezegd dat honden niet kunnen zweten. De glans van haar wordt echter veroorzaakt door deze coating, en in feite is dat gewoon zweet. Haar en huid worden dus beschermd door een zuurlaag die net iets lager ligt dan die van kraanwater
(kraanwater is 7 tot 8 ph, water van buiten is nog iets zuurder, en de zuurlaag van de huid is 4 tot 6 ph).
Talg is een vet en deze reguleert de zuurtegraad op het lichaam. Teveel wassen verhoogt de zuurtegraad en hierdoor verdwijnt de talg en vise versa (was daarom haar zoveel mogelijk alleen met koud water zonder ontvettende zeep). Deze bevat ook de voedingstoffen voor de huid alsmede de antibacteriële stoffen die de huid beschermen. Als de vacht niet voldoende gereinigt wordt dan zal deze gaan ruiken. Bij het reinigen van het lichaam hoort ook het reinigen van huid en haar. Dat is naar mijn mening bij een hond niet anders dan bij een mens.
Je kunt met borstelen maar een deel van het vuil verwijderen. Er ligt ook nogal wat verschil tussen de verschillende haartypes bij de hondenrassen waardoor ook de vachtverzorging verschillende eisen met zich mee brengt.

Verder is het niet-slecht-ruiken gewoon een kwestie van geurwenning.
Je ruikt zelf ook echt niet fris als je je haar een tijd niet wast.
Damián, cavalier, (die je overigens alleen mag effileren), stinkt dan in ieder geval en dat is met Canou, shih-tzu, niet anders,
en dat zegt ook-, of juíst ook, de visite.
Mylo, een kortharige Engelse fox, wordt echter heel zelden gewassen. Deze hond heeft dan ook een compleet andere vacht.
Daarbij wordt de reuk van de vacht erger bij honden aan de hand van de hormoonhuishouding en van het voedsel dat zij krijgen [oa. een teveel aan dierlijk eiwit, maar ook veel kool en knoflook zorgen voor een ruikend dier, dat is zo bij ieder zoogdier, ook bij mensen].

Ok ik ga nu pitten ik wilde eigenlijk alleen nog even melden dat crémespoeling en conditioner hebben geholpen en dat Demi er perfect bij loopt.
Dit is voor mij de druktste tijd zie je, zo aan het eind van het jaar.

:slaap:
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

man, man, man........ Ach, je denkt er in ieder geval wél over na en ik vind het leuk om na 30 jaar ook weer eens compleet nieuwe dingen te horen (neuh, ik ga mooi niet zeggen dat je complete onzin uitkraamt).

Bedankt voor je uitleg, wil je misschien ook even vertellen waarom dit is?
Damián, cavalier, (die je overigens alleen mag effileren)
Geldt dat alleen voor Damián of voor al zijn rasgenoten ook?
Ellepel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriers, een huis vol...

Ongelezen bericht door Ellepel »

Gut, krijg ik nu dan een boete...heb gister een Cavalier met castratenvacht geschoren, o jeeeeee... :W:
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Rezza schreef: en je hond niet schoon houden omdat je hem / haar laat "hond-zijn" is een dooddoener: de soort die wij huisdier hebben gemaakt komt van nature niet voor in het wild en dus bepalen wij hoe het dier "hoort" te zijn.
je laat je kinderen ook niet "kind-zijn".
Ik mocht als kind gewoon lekker kind zijn, m'n moeder trok me een overalletje aan en ik kroop heerlijk door de modder en het zand inclusief kattendrollen. M'n moeder stopte me 1 keer in de 2 dagen onder de douche en verder redde ze het met een washandje. Ik mocht lekker rouwdouwen en kwam vaak onder de schaafwonden thuis. Dat heet kind zijn.
Hond zijn betekent voor mij ongeveer hetzelfde; lekker door de dooie dieren en blubber en stront rollen en het er daarna afzwemmen. Alleen als er een koeklaag op Gol zit en ze vind het te koud om te zwemmen zet ik de douchekop er even op, daarna ruikt ze weer heerlijk, zonder shampoo :19:
Rezza
Zeer actief
[GEEN BROODFOK]

Sommigen van jullie zijn altijd erg makkelijk in zeggen dat iets complete onzin is om er dan vervolgens vooral niet op in te gaan.
Want stel dat iemand zijn reacties toch niet verzonnen heeft (ik denk overigens dat deze mensen wel een heel erg hoge dunk hebben van iemand's creativiteit en fantasie. maar goed, als men de verhalen in de bijbel kon verzinnen dan kan een verhaal over haar en huid niet zo moeilijk zijn..). Goed, ik laat mij even uit de tent lokken maar ik wil even goed neerzetten hoe zwaar nutteloos en kinderachtig een reactie is die niets toe te voegen heeft anders dan mensen op te fokken of te willen kleineren.

Weet je waar de fout zit bij veel zelf benoemde kundige mensen die ineens internet fora ontdekken?
Ze gaan in een té grote mate af op eigen ervaringen en van die van hun niet deskundige medemens, maar dan vooral alleen van die bronnen afkomstig waar ze het toch al goed mee vinden om zo hun zelfbemoende deskundigheid bevestigt te kunnen krijgen.
Dan krijg je pure gnostische kennis: zelf verzonnen feiten op basis van ervaringen en aannames.
Maar een duif is een vogel en niet iedere vogel is een duif. Aannames zijn moeder aller fouten.
Als je commentaar levert op iemand's reactie, kijk dan ook naar de inhoud die van jezelf afkomstig is.
Want het is vaak beter om juist níet uit te gaan van je eigen kennis en je bent echt niet de enige die dat door heeft.
Daarom wordt het gros van de reacties en het grootste deel van publicaties van wetenschappers en echte experts altijd in de wind geslagen.
Simpelweg omdat ze vaak niet op basis van gebakken lucht worden opgesteld en dan valt het niet mee om daar kundig op te reageren, vooral omdat je dan het gevoel hebt om op die manier toe te geven dat je ergens fout zat en dat valt voor niemand mee [ook voor mij niet].
Het is niet te zeggen dat een nuttige reactie niet vol fouten gaat staan. Dat is van geen enkele reactie te zeggen en niemand zal ook het tegendeel beweren.
Een genie maakt ook fouten. Maar toon dan aan wát er fout staat of doe navraag of houdt gewoon je mond als je niets toe te voegen hebt.
Niesziekte en longmijt zijn voorbeelden van gnostische kennis die de wereld in geholpen is door dierenhouders.
De ziekte en het beestje is compleet verzonnen door knaagdierenhouders.
Net zoals het feit dat verkoudheid veroorzaakt wordt door koud weer of tocht.
Het is gestaaft door een gebrek aan échte kennis en puur samengesteld op basis van zelf getrokken conclusies die daarna klakkeloos worden overgenomen waarna er mee geschermd wordt naar mensen die anders denken of ergens vraagtekens bij willen zetten.
Het is kinderachtig en nutteloos. Je zit op het internet, geen hond die zich in je interesseert als hij of zijn je niet kent en als je op zo'n slijmerige achter-de-ellebogen manier bij de mensen waar je mee om gaat, voor zover die zich hier al bevinden, in een goed daglicht moet komen dan wil ik je nieteens kennen.

Ik ga liever om met mensen die mij uitdagen en die dingen durven te stellen, omdat ze niet bang zijn dat het misschien complete onzin is wat ze zeggen. Op die manier, wanneer je met respect met elkaar om gaat, kun je iemand de kans geven om te tonen wat hij of zij weet en kun je nog eens op andere gedachten gebracht worden.

Moet ik nu dan weer artikelen gaan verzamelen waar de informatie die ik gister gaf in staat?
Nee, daar begin ik niet meer aan. Doe dat zelf maar dan doe je ook eens wat nuttigs.

===========

Castratenvacht is een verschijnsel dat wordt veroorzaakt omdat door een verminderde talgproductie in de vetklieren waardoor de vacht wollig wordt waardoor je dun en krullend haar krijgt dat klitten veroorzaakt en waardoor de haren sneller loslaten (de haren zijn ontdaan van hun reguliere huishouding en krijgen hierdoor een wolstructuur, vandaar de misvatting dat een hond meer en langere onderwol krijgt: die hond krijgt niet méér haar bovenop de bestaande vacht). De hormoonhuishouding speelt hier de grooste rol in, dus sommige dieren hebben hier maar in beperkte mate last van. Het komt ook niet bij ieder ras even ernstig voor. Dat komt omdat je naast een diverse hormoonhuishouding ook te maken hebt met meerdere vacht types met verschillende fysieke eigenschappen.
Cavaliers hoeven in principe niet getrimt te worden. Hoogstens een beetje bijgeknipt op plekken waar het veel kan klitten of die ontstekingen in de hand zouden kunnen werken (oksels, ogen, oren, tenen en pielemans). Je kunt natuurlijk iedere hond trimmen wanneer je dat persé wilt maar bij cavaliers is het niet nodig tenzij je de castratenvacht zelf niet bij kunt houden.

De pindakaas leverd voedingstoffen aan de hoofdhuid zoals ik eerder al beschreef.
Experts kunnen aan haren zelfs grotendeels afleiden of iemand gezond eet.
Je kunt dus hetzelfde of een beter resultaat bereiken met minder energierijk en minder zout eten.
Ik zou zelf liever een gezonde soort visolie geven.
Overigens is structureel veel en vaak diep tot op de huid het haar borstelen in combinatie met voldoende beweging en gezonde voeding een zeer ouderwets recept voor het verkrijgen van mooi haar.
Je stimuleert hiermee de huid, waardoor de stofwisseling en bloedsomloop en ook de vochtigheid van huid en haar verbeteren.
Je doet dit bijvoorbeeld door de voedingstoffen van talg en vocht van de huid naar de droge haarpunten te brengen.
Dat moet je dan wel kunnen volhouden want dat moet echt heel vaak en heel lang om geen roos te krijgen en daar hebben de meeste mensen tegenwoordig geen tijd meer voor (voor zichzelf niet en voor hun dier niet).
Borstelen moet je om iets als roos en droog haar te voorkomen altijd doen vóór het wassen om zo het meeste vuil uit de haren te krijgen. Geen olieproducten gebruiken als conditioner want die dekken het haar alleen af. Gebruik wel altijd een conditioner om huid en haar niet teveel uit te laten drogen of te laten ontzuren. Deze informatie heb ik overigens niet van mezelf dus je kunt het googelen en ik borstel en was Damián zelf echt niet overdreven veel omdat ik daar geen tijd voor heb (voordat iemand dáár weer wat van zegt: een tekst als deze schrijven kost je op z'n hoogst 5 minuten als je er een beetje bedreven in bent).

Een "castratenvacht" komt ook voor bij [vooral kalende] mensen wanneer de zuurgraad op de hoofdhuid verminderd.
Dan komt het haar soms weer gedeeltelijk terug in een wollige variant, of gaat het naar wol toe waarna het loslaat en iemand kaal maakt.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Ik begrijp niet zo goed waarom er door een aantal mensen gedaan moet worden alsof elke hondenvacht hetzelfde is en een hondenleven bij regelmatig wassen en kammen geen 'hond zijn' mag heten...
Frenk's vacht is wezenlijk anders dan de vacht van de x-herder van mijn ouders of hun labrador of hun ruwhaar teckel. :19: Daar kan hij ook niks aan doen (en ik ook niet), het is gewoon zo. En zijn vacht vraagt dus een andere verzorging. Het zou pas hondonwaardig zijn als ik hem niet de verzorging zou geven die hij nodig heeft.

Rezza, ik heb de vacht van je hondje natuurlijk niet gezien, maar als het qua type op Frenk's vacht lijkt, dan zou ik eens kijken hoe het gaat als je hem na zwemmen of regen laat opdrogen (of even droogt met een fohn). Misschien valt het wel reuze mee dan? Frenk hoef ik bijvoorbeeld niet na elke modderwandeling te wassen, namelijk. Pas als de modder echt tot achter z'n oren zit is dat nodig. En na een strandwandeling hoeft het ook niet. Het opgedroogde zand valt er vanzelf uit... :mrgreen:

Ik voel aan Frenk's vacht wanneer het weer tijd wordt om te wassen. Soms is dat na 2 weken, soms pas na 4. :19:
Als hij diarree heeft, dan spoel ik alleen even z'n billen af onder de kraan, maar dan was ik hem niet helemaal van top tot teen. In de zomer heb ik hem ook wel eens na het wassen zelf op laten drogen en pas later gekamd (ipv meteen bij het fohnen), maar dat kan echt alleen als het warm weer is, anders duurt het veel te lang voor hij opdroogt.

Qua borstelen en kammen: dat verschilt hier ook. Gemiddeld borstel ik hem van top tot teen door zo eens per 2/3 dagen. Tussendoor check ik achter z'n oren en bij z'n oksels of er geen klitten zitten. Ik heb ook een tijd dagelijks gekamd, maar dat leverde geen noemenswaardig voordeel op, dus als ik met minder kammen toe kan, mij ook best :ok: Wat dat betreft zou ik het toch een beetje proberen wat bij jouw hond werkt :wink:

Ik vind een goede shampoo en (vooral!) een goede conditioner vinden nog wel een klus hoor.. Ik gebruik nu Aplus, maar ik hoorde dat die ermee op gaan houden, dus dan zal ik op zoek moeten naar iets anders :(
Afbeelding
Rezza
Zeer actief
[GEEN BROODFOK]

Dank Frenk voor je normale reactie.
Ik douche Damián niet altijd na het zwemmen.
Alleen als er bijvoorbeeld veel eiwit schuim op het strand lag.
Maar dan zijn de honden ook modderig. Dat ziet er wel erg leuk uit trouwens..
Vooral als je een hond hebt met een baardje (dat heeft Damián jammer genoeg niet dus ik moet het doen met vieze plakkende oren).
Damián is meestal al droog voor we weer thuis zijn. Het waait hier als de ziekte langs het IJsselmeer.
Van zijn fokker heb ik gehoord dat hij goed op de föhn reageert maar die heb ik als man niet in huis.
Die zal ik van het weekend wel scoren bij mijn ouders want mijn vader is kaal en mijn moeder heeft hem niet meer nodig.
We gebruiken hem eigenlijk alleen nog als gereedschap..

Zoals ik al zei gebruikten mijn ouders vroeger met de cockers gewoon Switsal voor de verzorging.
Als er geen nadeel aan kleeft dan werkt dat misschien nog wel goed?

Het is met verzorging net hoever je wilt gaan.
Als je Damiáns vader ziet dan zie je een hond die echt tot in den treure vachtverzorging krijgt.
Zijn oren staan zelfs in een soort permanent.
Ik ben al blij met een schone en gezonde hond.

We waren vandaag weer laat thuis dus ik ga wederom pitten.
Wat was het weer een saaie wedstrijd van Oranje..

Morgenochtend weer gewoon om 8 uur aan de bak en Damián is de vogels aan het treiteren dus die moeten ook weer in hun kooitje.
Gelukkig is Damián tegenwoordig bench vrij en rustig, (dwz de bench hoeft niet meer dicht want hij sloopt niet meer en piest niet meer in de kamer).
Ik zal waarschijnlijk alleen nog sporadisch of helemaal niet meer op het forum komen want ik loop kwa werk een beetje achter.
Gelukkig mag ik zo afrijden.

Nog 2 dagjes en dan is het weer weekend!
En dan moet ik ook werken..
:19:
Frenk
Zeer actief

Rezza schreef:Ik douche Damián niet altijd na het zwemmen.
Alleen als er bijvoorbeeld veel eiwit schuim op het strand lag.
Maar dan zijn de honden ook modderig. Dat ziet er wel erg leuk uit trouwens..
Vooral als je een hond hebt met een baardje (dat heeft Damián jammer genoeg niet dus ik moet het doen met vieze plakkende oren).
Damián is meestal al droog voor we weer thuis zijn. Het waait hier als de ziekte langs het IJsselmeer.
En hoe is zijn vacht dan? Valt het opgedroogde zand er gemakkelijk uit? Bij Frenk meestal wel, behalve als hij er zo: http://i955.photobucket.com/albums/ae34 ... 090331.jpg uitziet :F:
Na een week of twee.drie voel ik aan zijn vacht dat het viezig begint te voelen (en je gaat hem dan ook ruiken) en dan gaat 'ie weer onder de douche.
Van zijn fokker heb ik gehoord dat hij goed op de föhn reageert maar die heb ik als man niet in huis.
Die zal ik van het weekend wel scoren bij mijn ouders want mijn vader is kaal en mijn moeder heeft hem niet meer nodig.
We gebruiken hem eigenlijk alleen nog als gereedschap..
Ik als vrouw had er ook geen. Ik heb er eentje gehaald bij de blokker :19: :mrgreen:
Zoals ik al zei gebruikten mijn ouders vroeger met de cockers gewoon Switsal voor de verzorging.
Als er geen nadeel aan kleeft dan werkt dat misschien nog wel goed?
Ik weet niet of het kwaad zou kunnen, maar Frenk reageert ook niet op elke hondenshampoo goed. Het is echt zoeken welke goed resultaat heeft..
Het is met verzorging net hoever je wilt gaan.
Als je Damiáns vader ziet dan zie je een hond die echt tot in den treure vachtverzorging krijgt.
Ik ben al blij met een schone en gezonde hond.
Als je kiest voor een hond met een bepaalde vacht, dan hoort daar een bepaalde verzorging bij. En dan heb ik het echt niet over showconditie :wink:
Gelukkig mag ik zo afrijden.
Succes :ok:
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Echt, ik blijf hier leren in dit topic.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Rezza schreef:Sommigen van jullie zijn altijd erg makkelijk in zeggen dat iets complete onzin is om er dan vervolgens vooral niet op in te gaan.
Want stel dat iemand zijn reacties toch niet verzonnen heeft (ik denk overigens dat deze mensen wel een heel erg hoge dunk hebben van iemand's creativiteit en fantasie.
Ik wil graag even reageren op dit stukje (want als ik alles ga quoten blijven we aan de gang).
Ik krijg de indruk dat je denkt dat er mensen reageren die er niks van weten.
Nou zullen er best vaak mensen dingen zeggen terwijl ze er niks van weten, maar Rosita weet toevallig meer van hondenvachten dan jij in een compleet jaar op Internet kunt vinden (en ja, je kunt verdomd goed zoeken).

Als ik jou was zou ik haar gericht vragen stellen in plaats van te denken dat je alles al weet.
Dat lijkt me nou eens echt een intelligente actie.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door flatcoat »

Ik hou dit hele topic maar voor gezien ....... al die ellenlange, niet ter zake doende, verhalen en de vergelijkingen met mensen en vogels e.d. ....... we hebben het hier over een hond :19: Weet je Rezza, geniet lekker van je hondje en kam, borstel en was hem totdat je er t.z.t. misschien achterkomt dat de "eigen ervaringen" en de "professionele tips" die hier gegeven zijn toch wel iets van toegevoegde waarde bleken te zijn.

@Frenk: ik gebruik voor Ljennah de shampoo en conditioner van Diamex en dat tot volle tevredenheid.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

flatcoat schreef:@Frenk: ik gebruik voor Ljennah de shampoo en conditioner van Diamex en dat tot volle tevredenheid.
Ik ga eens op zoek waar ik dat kan krijgen, dank je :ok:
Afbeelding
Rhiannon
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rhiannon »

Dan krijg je pure gnostische kennis: zelf verzonnen feiten op basis van ervaringen en aannames.
Ik heb net je verhaal zitten lezen over het waarom wij mensen haar hebben en de werking van talg enzo ik moet zeggen dat ik erg veel nieuwe dingen heb geleerd.
Ik ga kan ook meteen mijn diploma's in de vuilnisbak donderen want ze hebben mij iets heel anders geleerd.

Oja voor de duidelijkheid en om aan te geven dat ik er ook geen verstand van heb mijn diploma,s :
Schoonheidsspecialiste, pedicure, manicure en om het af te maken kapster.

Haar om ons te beschermen tegen ziekte,s ? ons hoofdhaar is een overblijfsel uit de tijd dat we helemaal behaard waren en beschermde ons tegen weersinvloeden. Nu nog heeft ons hoofdhaar die functie en vooral in Africa, het zorgt ervoor dat onze hersens niet in onze schedel gaan liggen koken.
Antiroos shampoo mag je ook niet iedere keer gebruiken als je je haar wast maar slechts om en om want het verstoort de aanmaak van talg .
Het is gestaaft door een gebrek aan échte kennis en puur samengesteld op basis van zelf getrokken conclusies die daarna klakkeloos worden overgenomen waarna er mee geschermd wordt naar mensen die anders denken of ergens vraagtekens bij willen zetten.

Ik denk dat jij ook een hele hoop leest en dan besluit dat dat jou waarheid is maar jij bent in deze ondeskundig.
Ik ga der van alsnog vanuit dat ik meer kennis heb als jij als het gaat om huid en haar en vind het ook maar apart dat jij de meningen van andere hier neer zet als zijnde waarheid.

Om nu alles te gaan weerleggen is tijdrovend en vooral nutteloos omdat jij al besloten hebt dat jou mening de enige is die telt.

Ik zou mijn licht ook eens opsteken bij een echte kenner van hondenvachten :ok:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Rhiannon schreef:Ik zou mijn licht ook eens opsteken bij een echte kenner van hondenvachten :ok:
O, maar die kenners zijn hier op het forum ook en die hebben allang gezegd wat verstandig is.

Alleen heeft rezza altijd gelijk blijkbaar, en de rest van de wereld niet.
Zoals hij zelf al zegt:
Nou, dat heeft hij dus hoogstpersoonlijk bewezen in dit topic.
Met dit verschil dat hij niet doorheeft dat al die conclusies, getrokken uit de eigenschappen van andere dieren, bepaald niet één op één overgezet kunnen worden op honden.
Zoals hij zelf al zei: gnostische kennis dus ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”