Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Langharige hond en halsband of tuig
Moderator: moderatorteam
- Hinke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hatsjoehondje en een geleidehond van vriend
- Aantal honden: 2
Langharige hond en halsband of tuig
Sinds kort heb ik een langharige hond. Ik laat zijn halsband altijd om omdat ik het vervelend vind om hem de halsband om te doen vanwege zijn lange haren. Ik ben bang hem pijn te doen.
Laten jullie de halsband altijd om bij een langharige hond? Een nadeel is, vind ik, dat het erg gaat klitten onder de halsband.
Nu denk ik er over om over te stappen op een tuigje. Laten jullie die ook steeds om bij een langharige hond, of doen jullie die wel om en af voor en na elke wandeling.
Graag hoor, lees ik jullie ervaringen.
Laten jullie de halsband altijd om bij een langharige hond? Een nadeel is, vind ik, dat het erg gaat klitten onder de halsband.
Nu denk ik er over om over te stappen op een tuigje. Laten jullie die ook steeds om bij een langharige hond, of doen jullie die wel om en af voor en na elke wandeling.
Graag hoor, lees ik jullie ervaringen.
Groetjes van Hinke
En een poot van Basco en Vronie
- Aeve
- Actief
- Mijn ras(sen): Shar pei
Re: Langharige hond en halsband of tuig
Ik heb dan wel geen langharige hond, maar juist dan zou ik hem afhalen, omdat het volgens mij aardig wat klitten kan veroorzaken.
Tuigje al helemaal, dat kan nooit lekker zitten de hele dag.
Tuigje al helemaal, dat kan nooit lekker zitten de hele dag.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik heb halflangharige honden en die laat ik nooit iets om, behalve zomers de tekenbanden.
Juist vanwege de klitten.
Juist vanwege de klitten.
- antheman
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Keeshond en Australian shepherd
Nee hoor, alleen een bandje om als we gaan wandelen.
-
chrico
- Zeer actief
Bij Lu ging de halsband alleen buiten om want voor je het wist zat hij in de knoop met haar haren
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- doesje
- Zeer actief
ik heb hier 3 langharige honden en ze hebben alledrie een halfcheck halsband om..bevalt me heel goed, er komt niks geen haar tussen en makkelijk om en af te doen. ze hebben alleen bij de wandeling de halsband om.
groetjes wendy, tjaboo, jip en djaff
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
slip- of halfslipband kopen, die hoef je niet dicht te frotten in dat haar.
-
Muk
Onze hond is zeker langharig en wij hebben een gewone leren halsband. Die gaat altijd af zodra wij in huis zijn, alleen met wandelen gaat die om. Extra klitten in de nek heeft hij niet, het valt mij in ieder geval niet op dat hij meer klitten heeft dan op een plek waar zijn riem net niet zit.
- Hinke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hatsjoehondje en een geleidehond van vriend
Bedankt voor jullie reacties.
Hier kan ik wat mee.
Zijn er ook ervaringen met een tuigje?
Hier kan ik wat mee.
Zijn er ook ervaringen met een tuigje?
Groetjes van Hinke
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Ik heb een nylon halsband met een klikgesp. Die doe ik om als we gaan wandelen en af in huis. En nooit klitten onder de halsband 
Ik heb ook nog een jachtlijn (geleend van iemand om te proberen). Da's wel handig met behendigheid waarbij het meerdere keren aan- en aflijnen is, maar met z'n vacht toch wat minder dan met de gewone halsband... Een tuigje heeft hij wel gehad, maar dat vond ik echt extreem onhandig met dat lange haar :N:
Ik heb ook nog een jachtlijn (geleend van iemand om te proberen). Da's wel handig met behendigheid waarbij het meerdere keren aan- en aflijnen is, maar met z'n vacht toch wat minder dan met de gewone halsband... Een tuigje heeft hij wel gehad, maar dat vond ik echt extreem onhandig met dat lange haar :N:

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Hier een aantal schotse collie gehad met lekker lang haar, een terrier met middelmatig lang haar en een border collie met haldlang haar. Meestal heb ik een halsband om, maar enkel alleen met wandelen. Ik gebruik meestal halsbanden met een kliksysteem, omdat ik met een gewone gesp altijd ruzie heb met al dat haar. Bij de border collie heb ik overigens wel een tuig om. Ook wederom met kliksysteem, waarvan ik er maar 1 gebruik, omdat ik het eerste gedeelte gewoon over zijn hoofd schuif en een pootje er door heen haar en de laatste dan aan de zijkant vastklik. Ook deze gaat alleen om met wandelen, of als hij mee gaat in de auto (het is een autogordeltuig) of als er visite komt ofzo. Ik hou halsbanden en tuig niet om, omdat het haar op die plekken klit en korter wordt en dat vind ik zo lelijk als ik het wel eens af heb. Verder gebruik ik graag een jachlijn. Schuif je lekker zo over het hoofd heen. Een leren slip of van katoen kan ook makkelijk zijn, maar vind jachtlijn met stop fijner.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Saar heeft een tuigje volgens mij.Frenk schreef:Een tuigje heeft hij wel gehad, maar dat vond ik echt extreem onhandig met dat lange haar :N:
En lang haar dus
- Moos
- Zeer actief
Ja kloptMarjoleine schreef:Saar heeft een tuigje volgens mij.Frenk schreef:Een tuigje heeft hij wel gehad, maar dat vond ik echt extreem onhandig met dat lange haar :N:
En lang haar dus
Alleen dat heeft ze in huis dan nooit om hoor, alleen soms voor het wandelen, en altijd voor achterop de fiets. Het is een beetje frutten, en echt mooi staat het ook niet met dat haar vind ik. Maar het kan wel. Nu ze van die hoest af is heeft ze weer gewoon een halsband om (en ik heb haar ook nog geknipt van de week haha).

- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Halsbanden gaan hier alleen om als we weg gaan. Ik vind het zonde, en dan met name bij Reina, dat de haren pletten.

- flatcoat
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
- Aantal honden: 1
Hier ook een langharige hond en de halsband gaat alleen om als we gaan wandelen; binnenshuis nooit een halsband om, niet alleen ivm klitvorming maar ook het gevaar dat ze ergens achter kan blijven hangen.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Hoi,
Beide shelties dragen tuigen en halsbanden (nou ja, 1 tegelijk) met een gesp. Alleen tijdens uitlaten of trainen.
Voor gewone uitlaatbeurten een tuig, voor trainen een halsband (dus dat ze weten dat er wat anders verwacht wordt) en ik doe ook nog ringtraining met ze; daar dragen ze uiteraard een showlijn.
De herplaatscollie draagt alleen een tuig, ook alleen tijdens uitlaten.
Zowiezo vind ik, ongeacht de vachtlengte en vachtsoort, dat een hond in huis / tuin zo'n band/tuig niet aanhoeft. Niet alleen vanwege de klitten, maar ook omdat je dat toch altijd gaat zien.
Geen van allen dragen een vloooien- of tekenband.
Suzanne
Beide shelties dragen tuigen en halsbanden (nou ja, 1 tegelijk) met een gesp. Alleen tijdens uitlaten of trainen.
Voor gewone uitlaatbeurten een tuig, voor trainen een halsband (dus dat ze weten dat er wat anders verwacht wordt) en ik doe ook nog ringtraining met ze; daar dragen ze uiteraard een showlijn.
De herplaatscollie draagt alleen een tuig, ook alleen tijdens uitlaten.
Zowiezo vind ik, ongeacht de vachtlengte en vachtsoort, dat een hond in huis / tuin zo'n band/tuig niet aanhoeft. Niet alleen vanwege de klitten, maar ook omdat je dat toch altijd gaat zien.
Geen van allen dragen een vloooien- of tekenband.
Suzanne
-
Job
- Zeer actief
4 langharige honden, alleen een tuigje om als we weg gaan.
Bij echte langharen zie je het tuigje niet eens zitten.
Nooit onnodig een tuigje om, zie daar het nut niet van in.
Ik ben een fan van tuigjes, hou er niet van aan een hond zijn nek te trekken.
Maar zoiets is volgens mij heel persoonlijk.
Bij echte langharen zie je het tuigje niet eens zitten.
Nooit onnodig een tuigje om, zie daar het nut niet van in.
Ik ben een fan van tuigjes, hou er niet van aan een hond zijn nek te trekken.
Maar zoiets is volgens mij heel persoonlijk.
https://www.facebook.com/Hope-for-Spani ... 355896998/
Geen woorden maar daden, blaten kan iedereen.
Geen woorden maar daden, blaten kan iedereen.
- Frenk
- Zeer actief
Ja, klopt, 't was ook slechts mijn bescheiden meningMarjoleine schreef:Saar heeft een tuigje volgens mij.Frenk schreef:Een tuigje heeft hij wel gehad, maar dat vond ik echt extreem onhandig met dat lange haar :N:
En lang haar dus

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Gek eigenlijk, tuigjes zijn dus eigenlijk vooral geschikt voor gladharige honden 
- Frenk
- Zeer actief
Naast het gefrut met het langere haar vond ik dat Frenk ook meer ging trekken met een tuig dan met halsband.Marjoleine schreef:Gek eigenlijk, tuigjes zijn dus eigenlijk vooral geschikt voor gladharige honden

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
mijn honden dragen grootschakelige slipkettingen die ik op stop heb staan, maar hebben die alleen buiten om.
Van normale halsbanden en slipkettingen (op stop) met kleine schakels breekt hun jaar af in de nek en dat vind ik zonde.
Gina loopt op lange wandelingen aan de lange lijn en die zit vast aan een tuig. Maar ook dat heeft ze alleen maar aan als we wandelen.
Van normale halsbanden en slipkettingen (op stop) met kleine schakels breekt hun jaar af in de nek en dat vind ik zonde.
Gina loopt op lange wandelingen aan de lange lijn en die zit vast aan een tuig. Maar ook dat heeft ze alleen maar aan als we wandelen.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
Wilm@
Ik gebruik bij Barca een dubbelgestikte halsband voorzien van een gesp, en heb zelden last van klitten. Hij krijgt deze halsband om omdat het een gevoerde is, ik vind daar wel een verschil in zitten. Een enkele lederen halsband veroorzaakt zeker klitten bij hem. Daarnaast zie je geen draagstrepen bij hem.
De binnenkant is gemaakt van zacht leer, het heeft een vulling en is uitermate prettig dragen en omdoen. Hij kan er in de zomer zelfs mee zwemmen. Gewoon een keer per maand even afspoelen en klaar!
Halsband gaat in huis gewoon af. In het begin lieten wij dit om maar de angst dat er toch iets kon gebeuren werd groter, dus ging het in huis af.
In de ring gebruik ik wel een dun geschakelde ketting maar de schakels zijn plat geschakeld, zeg maar: inelkaar verweven. Zijn haren kunnen hier niet tussen komen, dus dat showt voor hem prettiger dan een leder lijntje.
De binnenkant is gemaakt van zacht leer, het heeft een vulling en is uitermate prettig dragen en omdoen. Hij kan er in de zomer zelfs mee zwemmen. Gewoon een keer per maand even afspoelen en klaar!
Halsband gaat in huis gewoon af. In het begin lieten wij dit om maar de angst dat er toch iets kon gebeuren werd groter, dus ging het in huis af.
In de ring gebruik ik wel een dun geschakelde ketting maar de schakels zijn plat geschakeld, zeg maar: inelkaar verweven. Zijn haren kunnen hier niet tussen komen, dus dat showt voor hem prettiger dan een leder lijntje.
-
duitse herder
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Dat vind ik dus ook. Alleen op straat heeft Noah een half check, in bos/park loopt ze naaktalm@ schreef:Halsbanden gaan hier alleen om als we weg gaan. Ik vind het zonde, en dan met name bij Reina, dat de haren pletten.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
2 half langharige honden, alle 2 hebben ze altijd een leren halsband om. Geen klitten of niks 
Luca krijgt ondertussen ook al langer haar. Hij heeft overdag altijd een halsband om.
Luca krijgt ondertussen ook al langer haar. Hij heeft overdag altijd een halsband om.
- Moos
- Zeer actief
Ik heb hier de halsbanden nooit om in huis. Voornamelijk omdat ik ze niet alleen wil laten met een halsband om (teveel enge dingen over gehoord van blijven haken enzo), en als ze hem in huis altijd af hebben kan ik ook niet vergeten om hem af te doen als ik weg ga.
Vera had als pup nogal eens de neiging om Saar in spel bij d'r halsband vast te grijpen. Niet nodig om te zeggen dat dat dus geen strak plan is als ik er niet bij ben :N:
Vera had als pup nogal eens de neiging om Saar in spel bij d'r halsband vast te grijpen. Niet nodig om te zeggen dat dat dus geen strak plan is als ik er niet bij ben :N:

- Laura-Joy
- Zeer actief
Toen Joy nog langlang (tot de grond) haar had gebruikte ik altijd een nylon klik-halsband die alleen om ging met wandelen.
Ze heeft toen ook een tijdje een tuigje gedragen i.v.m. hoesten en een gevoelige keel en dat vond ik erg onhandig met dat lange haar, het ging ook veel meer klitten. Ze krijgt hem nu alleen om als ze achterop de fiets zit zodat ik haar vast kan zetten aan de fietsmand.
Nu ze korter haar heeft (cm. of 5-8) draagt ze haar leren bandje met gesp (gaat in huis af) om en heb geen last van klitten.
Bij het vastgespen houd ik een aantal vingers tussen de gesp en haar hals zodat er geen haren in vast komen te zitten.
Ze heeft toen ook een tijdje een tuigje gedragen i.v.m. hoesten en een gevoelige keel en dat vond ik erg onhandig met dat lange haar, het ging ook veel meer klitten. Ze krijgt hem nu alleen om als ze achterop de fiets zit zodat ik haar vast kan zetten aan de fietsmand.
Nu ze korter haar heeft (cm. of 5-8) draagt ze haar leren bandje met gesp (gaat in huis af) om en heb geen last van klitten.
Bij het vastgespen houd ik een aantal vingers tussen de gesp en haar hals zodat er geen haren in vast komen te zitten.

- Aeve
- Actief
- Mijn ras(sen): Shar pei
Baloe heeft een nylon click halsband voor alle gelegenheden 
-
Rhiannon
- Zeer actief
Ik gebruik ook liever tuigjes , alleen puk heeft een klikband maar die gaan allemaal uit als we binnen zijn.
- Kiara_2008
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Boomer! (kruising malteser/shishu X kleine poedel)
onze kiara die trouwens eng veel op jullie basco lijkt!! heeft een jachthalsbandje... is net een slipketting maar dan van stof... ik ben er super blij mee is makkelijk om en af te doen dus ook makkelijk als ze even los mag