Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kano tochten met de hond

Ervaringen en tips over leuke vakantiebestemmingen sámen met uw hond.
Geef de onderwerpregel svp. een duidelijke titel!

Moderator: moderatorteam

Inge2104
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vuilnisbakkie!
Aantal honden: 1

Kano tochten met de hond

Ongelezen bericht door Inge2104 »

Wij willen volgend jaar weer naar Zweden op vakantie met ons VW busje. Natuurlijk gaat Luna ook mee.
Tijdens onze reis willen we dan een keer een kano tocht maken van een paar dagen tot max een week. Maar hoe regel je zoiets? Je gaat natuurlijk vanaf je beginpunt stroomafwaards maar hoe kom je dan weer terug na zoveel dagen met kano en al?
Zijn er organisaties die dit soort dingen organiseren? We hebben namelijk geen eigen kano dus zullen er 1 moeten huren.
Mensen hier met ervaring? Ik hoor graag tips en adviezen!

alvast bedankt!
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Re: Kano tochten met de hond

Ongelezen bericht door Moon »

Ja! Is wel jaren geleden (in Zweden dan). We hebben toen twee maal een tocht van ca. een week gemaakt op twee verschillende rivieren (ong. ww 2). We waren met twee auto's dus er werd van tevoren een auto stroomafwaarts gebracht (de auto aan het begin van de tocht werd later weer opgehaald). Het is wel een hele onderneming hoor, want je moet alles meenemen; gedroogd voedsel bijv. En álles moet waterdicht worden verpakt en vast aan de boot.. We zijn van te voren weken bezig geweest om maaltijden samen te stellen en deze te sealen.
Heb je ervaring met kano trektochten? En met varen op wild water? Want als je gaat varen op een rivier met stroomversnellingen en je gaat om met je kano met volledige bepakking :N: . Je bent dan een halve dag verder eer je alles weer fatsoenlijk in je boot hebt en de kano gehoosd (ja ja, ik heb ervaring :mrgreen: ).

Toen Dante (mijn hond) zeven maanden was hebben we zo'n soort trektocht in Finland gemaakt. En later ook een paar maal in Frankrijk.
Ik heb het de geweldigste vakanties van mijn leven gevonden; leven als Robinson Crusoë, een week lang geen mens tegenkomen, heel primitief kamperen, voor alle maaltijden hout sprokkelen, vuurtjes maken, enz. Dante was toen op een leeftijd dat zijn jachtinstinct net was 'ontwaakt' en loslopen was ivm wild wel een beetje probleem. Maar we kampeerden op eilandjes en aangezien hij niet van zwemmen hield was dat ideaal :mrgreen: .
Bij al te wilde stroomversnellingen werd Dante even aan een boom gebonden (voor het geval we om zouden slaan) en haalden we hem weer op als we veilig er doorheen waren :wink:

Maar nogmaals, het vergt veel voorbereiding en toen wij het voor de eerste keer deden (met onze drie kinderen, de jongste zeven) hadden we een stel bij ons die veel ervaring hadden..
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Vergeet ik nog; wij hadden onze eigen kano's bij ons. We hadden canadezen met waterdicht dek met mangaten erin (ook een mangat voor de hond :wink: ). Bij stroomversnellingen deden we 'jurkjes' aan zodat er geen water in de boot kwam. Ook hadden we zwemvesten aan (iig bij de stroomversnellingen).
Maar nogmaals wat ervaring is denk ik wel een must op een stromende rivier; raak je een steen en kun je je kano niet goed besturen, dan lig je om :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
Inge2104
Zeer actief

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
We hebben wel eens een dagje kano gevaren maar nooit echt trektochten gemaakt.
Mijn vriend kan redelijk sturen, ik ook wel maar als 't spannend wordt (lees stroomversnellinkjes) dan vergeet ik nog wel eens wat ik moet doen. :oohja:
Ik zou zoiets wel willen doen op een rustige rivier, het idee met alle spullen om te slaat trekt me toch niet zo...
En zit nogsteeds met het vervoer, of heen, of terug, we gaan gewoon lekker samen dus geen 2 auto's voorhanden.
Nou ja, we zullen er nog eens goed over nadenken en mocht ik nog vragen hebben dan zet ik ze hier wel weer neer!
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Wij hebben afgelopen zomer ook gekanood in Zweden. Maar dan wel maar een dagje en een keer naar een eiland en weer terug (dat was echt geweldig! Lekker op een eiland waar verder niemand is, vuurtje stoken, honden lekker los want ze kunnen toch nergens heen...)

Toen we de nacht weg gingen hebben we gewoon de spullen in een boot gedropt maar toen gingen we ook maar gewoon over een meertje. Met de tocht werden we weggebracht en dan kwam je terug op de camping. De honden mochten gelukkig mee in de kano en de bus (niet iedereen wil dat). Het waren overigens geen hele spannende stroomversnellingen. Mijn vriend kan wel aardig kanoën maar ik niet en ben veel te bang dat we dan omstaan met de honden :N:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Moon schreef: We zijn van te voren weken bezig geweest om maaltijden samen te stellen en deze te sealen.
Als je daar geen zin in hebt kun je ze ook kant en klaar kopen. Wij hebben ze ook en ik vind ze nog goed te eten ook :ok: (alleen wel wat prijziger denk ik).

Moon
Zeer actief

Inge2104 schreef:Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
We hebben wel eens een dagje kano gevaren maar nooit echt trektochten gemaakt.
Mijn vriend kan redelijk sturen, ik ook wel maar als 't spannend wordt (lees stroomversnellinkjes) dan vergeet ik nog wel eens wat ik moet doen. :oohja:
Ik zou zoiets wel willen doen op een rustige rivier, het idee met alle spullen om te slaat trekt me toch niet zo...
En zit nogsteeds met het vervoer, of heen, of terug, we gaan gewoon lekker samen dus geen 2 auto's voorhanden.
Nou ja, we zullen er nog eens goed over nadenken en mocht ik nog vragen hebben dan zet ik ze hier wel weer neer!
We hebben in Frankrijk het ook wel eens gedaan met één auto. Mijn toenmalige echtgenoot is toen met de trein (=boemeltje) de auto gaan halen. Heel omslachtig allemaal, kostte wel een dag.. Je zou dan van tevoren moeten informeren naar openbaar vervoer aldaar in Zweden :denken:
Als je zo weinig ervaring hebt op wildwater zou ik je aanraden om eerst les te nemen. Want ook degene die voorin de kano zit moet kunnen sturen (om de stenen te ontwijken)... Maar zelfs als je op een meer (dus geen ww.) een trektocht maakt moet je wel goed kunnen kanoën, lijkt mij. Want bij slecht weer (harde wind) moet je ook je kano onder controle kunnen houden.. Omslaan is niet zo'n probleem bij een dagtochtje, maar met volle bepakking ben je niet blij :mrgreen:
Gr. Marijke
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Lysette schreef:Wij hebben afgelopen zomer ook gekanood in Zweden. Maar dan wel maar een dagje en een keer naar een eiland en weer terug (dat was echt geweldig! Lekker op een eiland waar verder niemand is, vuurtje stoken, honden lekker los want ze kunnen toch nergens heen...)

Toen we de nacht weg gingen hebben we gewoon de spullen in een boot gedropt maar toen gingen we ook maar gewoon over een meertje. Met de tocht werden we weggebracht en dan kwam je terug op de camping. De honden mochten gelukkig mee in de kano en de bus (niet iedereen wil dat). Het waren overigens geen hele spannende stroomversnellingen. Mijn vriend kan wel aardig kanoën maar ik niet en ben veel te bang dat we dan omstaan met de honden :N:
Zelf ook ooit in mijn hondloze periode een kanotocht gemaakt in Zweden en geen stroomversnelling gezien. Het is maar net het gebied wat je uitzoekt.
Moon
Zeer actief

Lysette schreef:
Moon schreef: We zijn van te voren weken bezig geweest om maaltijden samen te stellen en deze te sealen.
Als je daar geen zin in hebt kun je ze ook kant en klaar kopen. Wij hebben ze ook en ik vind ze nog goed te eten ook :ok: (alleen wel wat prijziger denk ik).
Ja je kunt ze kopen bij bijv. Bever sport. Maar die zijn enorm duur :eek: . Wij gingen met zeven personen, haast niet te doen vonden wij. Bovendien was het wel leuk ook, alleen veel werk en uitzoekerij :wink:
We hadden ook pakketten met broodbakmeel. Was erg leuk om zelf brood te bakken op en vuurtje :ok: Bovendien veeeel lekkerder dan die 'hardkecks' :wink:
Zaten we allemaal met het water in de mond te kijken naar het brood in het houtskool :mrgreen:
Gr. Marijke
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

christo schreef:
Lysette schreef:Wij hebben afgelopen zomer ook gekanood in Zweden. Maar dan wel maar een dagje en een keer naar een eiland en weer terug (dat was echt geweldig! Lekker op een eiland waar verder niemand is, vuurtje stoken, honden lekker los want ze kunnen toch nergens heen...)

Zelf ook ooit in mijn hondloze periode een kanotocht gemaakt in Zweden en geen stroomversnelling gezien. Het is maar net het gebied wat je uitzoekt.
Dat zal best wel ja. Wij hebben ook een tocht gedaan en dat was ook zonder stroomversnellingen. Maar daar heb ik dan niet zo'n zin in om dat dagen achter elkaar te doen zeg maar (mijn gebrek :wink: ).

Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Moon schreef:
Lysette schreef:
Ja je kunt ze kopen bij bijv. Bever sport. Maar die zijn enorm duur :eek: . Wij gingen met zeven personen, haast niet te doen vonden wij. Bovendien was het wel leuk ook, alleen veel werk en uitzoekerij :wink:
We hadden ook pakketten met broodbakmeel. Was erg leuk om zelf brood te bakken op en vuurtje :ok: Bovendien veeeel lekkerder dan die 'hardkecks' :wink:
Zaten we allemaal met het water in de mond te kijken naar het brood in het houtskool :mrgreen:
Ja ze zijn enorm duur. Ik heb ze ooit van iemand voor een redelijke prijs over kunnen nemen. Maar anders betaal je zo 6-7 euro voor zo'n zakkie :-S

Dat broodbakmeel klinkt trouwens ook leuk en lekker :ok:

Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Lysette schreef:Dat zal best wel ja. Wij hebben ook een tocht gedaan en dat was ook zonder stroomversnellingen. Maar daar heb ik dan niet zo'n zin in om dat dagen achter elkaar te doen zeg maar (mijn gebrek :wink: ).
Het was voor mij ook niet voor herhaling vatbaar. :F: Op dag vier had ik al zoiets van, winkel, waar is een winkel? :smile:
Moon
Zeer actief

Lysette schreef:
christo schreef:

Dat zal best wel ja. Wij hebben ook een tocht gedaan en dat was ook zonder stroomversnellingen. Maar daar heb ik dan niet zo'n zin in om dat dagen achter elkaar te doen zeg maar (mijn gebrek :wink: ).
Een rivier met stroomversnellingen (maar niet heftiger dan ww2 of hooguit af en toe een 3) vind ik ook het allerleukste :ok: Wel wat meer risico's maar je hoeft ook minder 'te doen' :mrgreen: . Bij heftige stroomversnelling laat je je gewoon 'go with the flow' :F: . Maar de heftige stroomversnellingen zorgden ook wel voor een heftige verhoging van adrenaline :N: .. Dagenlang peddelen op een meer lijkt me wat meer 'afzien' :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Moon schreef:
Lysette schreef:
christo schreef:Zelf ook ooit in mijn hondloze periode een kanotocht gemaakt in Zweden en geen stroomversnelling gezien. Het is maar net het gebied wat je uitzoekt.
Een rivier met stroomversnellingen (maar niet heftiger dan ww2 of hooguit af en toe een 3) vind ik ook het allerleukste :ok: Wel wat meer risico's maar je hoeft ook minder 'te doen' :mrgreen: . Bij heftige stroomversnelling laat je je gewoon 'go with the flow' :F: . Maar de heftige stroomversnellingen zorgden ook wel voor een heftige verhoging van adrenaline :N: .. Dagenlang peddelen op een meer lijkt me wat meer 'afzien' :wink:
Nou inderdaad. Wij hadden een tocht gemaakt van 12 kilometer. Super mooi enzo, maar na een tijdje heb ik het wel een beetje gehad met dat gepeddel :mrgreen: Ziva vond het wel leuk dat we niet zo hard gingen, kon ze mooi van alles uit het water vissen (we hadden op het eind van alles in de kano :mrgreen: ).

Inge2104
Zeer actief

Moon schreef:We hadden ook pakketten met broodbakmeel. Was erg leuk om zelf brood te bakken op en vuurtje :ok: Bovendien veeeel lekkerder dan die 'hardkecks' :wink:
Dit klinkt echt gaaf en heerlijk... Heb je een soort van recept voor me?
We willen 't toch echt gaan proberen, we hebben in Zweden een organisatie gevonden die tochten organiseert en je vaart dan zeg maar een rondje, dus begin en eindpunt zijn hetzelfde, vervoers probleem ook opgelost!
Afbeelding
Hamilton
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hamilton »

Ik zie dit berichtje nu pas en wil wel reageren.
Met onze kanoclub maken we elk jaar in het voorjaar een trektocht( Duitsland, Frankrijk België)Meestal gaan er dan ook honden mee( oa 2 Berner Sennen in 1 canadees) en in 2007 zijn we met een kleinere groep naar Zweden gegaan om daar een trektocht te houden in Värmland.
( willen dit jaar weer)
Wij hebben gekozen voor varen op de meren en kleinere waters, zonder stroomversnelling, omdat er ook kleinere kinderen meevoeren in eigen kayaks, met bepakking.De meesten van ons voeren in canadezen( allemaal eigen boten)
Wij zijn vanuit Bengtfors gestart, en via Gustafsfors, Krokfors ( sluizen)Östrasilen, Svärdläng terug naar Bengtfors
Bij de sluizen kun je vaak wat etenswaren kopen en brood.
Wij hadden wel voor 10 dagen ( warm) eten mee, brood en broodmeel.
Ga je hoger Zweden in, komt je vaker stroomversnellingen tegen.
gebieden rondom Arjäng, Arvika zijn bekende kanogebieden, alleen als je in het echte zomerseizoen gaat, is natuurgebied Glaskogen af te raden, bomvol kanoërs.
Ik heb begrepen dat jullie al een adres hebben gevonden? waar als ik vragen mag?
de meeste campings verhuren canadeese kano's voor 1 of meerdaagse tochten, ook zijn er heel veel organisaties die alles kunnen regelen.
Hou er rekening mee dat je niet altijd vuur mag stoken, hoewel je in Zweden enorme vrijheid hebt wat kamperen betreft.
Drinkwater haalden we gewoon uit de meren, soms zaten er wat watervlooien in, maar dan tapte we opnieuw, we kookte het water toch altijd, en als je midden op 'n meer zat, dronken we het zo!
sommige van ons hadden 'n soort filterpomp waarmee ze water konden "zuiveren"te koop in buitensportzaken.
ook hadden 6 mensen weken van te voren eten kant en klaar gemaakt en dat gevriesdroogd, hoefden ze alleen maar water toe te voegen en opnieuw warm maken, ze hadden de lekkerste maaltijden ( maar wel veel werk)
brood werd in speciale "pannen"gebakken, grote zalmforel werd er gevangen en daar hadden we met z'n allen een hele behoorlijke hap aan.
veel verse vruchten geplukt en pannenkoeken gebakken, kortom een vakantie van 10 dagen in de wildernis, die onvergetelijk was.
Wel waren wij (omdat we met een groep voeren) gebonden aan aangegeven overnachtingsplaatsen( met vuurplaats en provisorisch toilet) omdat anders de natuur teveel geweld wordt aangedaan en je meestal met zo'n 15 tenten niet overal terecht kunt.
Voor 1 tent zijn er overal plekjes.
Ik kan er nog veel meer over vertellen, want dit was echt een topvakantie,
En aangezien ik mijn echtgenoot in 1977 tijdens een kanotrektocht in Zweden heb leren kennen!!, was dit voor ons extra bizonder.
Na 1977 hebben we nog 2 x een zelf georganiseerde trektocht gemaakt in Zweden, daarna met de kinderen niet meer, ja wel dagtochten met de canadees, of mijn man nam onze 2 zoons mee voor 'n 3 daagse tocht en bleef ik met dochter achter.
Bedenk ook wel, zo'n vakantie is echt voor de rust, geen haast, je ziet wel waar je kunt slapen, avonden zijn erg lang, onderweg lekker zwemmen, en eigenlijk alleen maar genieten van de natuur.
Nou ja ik stop maar want anders zit ik hiet morgen nog te schrijven.
Vraag gerust maar raak, misschien kan ik jullie helpen.
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
Lucky luke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua mix

Ongelezen bericht door Lucky luke »

Hallo,
Geen ervaring met kanoén in Zweden, maar wel in Finland!
Misschien kun je Erwin Tiesma eens contacteren, hij organiseerd kanotochten in het Finse merengebied (oa Kolovesi en Linnansari National parks) Hier heb je geen last van stroomversnellingen. Ale je wilt kan het geheel verzorgd dus nergens omkijken naar.

Hij heeft zelf ook een hond die meegaat naar Finland.
Voor meer info: http://www.finoutdoor.com/" onclick="window.open(this.href);return false; Kijk ook ff naar het filmpje op de site hoe zo'n avontuur eruit ziet vanuit de kano (die's van mij :wink: )

Succes!

Edit: Zie dat je plannen al vast staan voor Zweden, maar mss hebben anderen hier wat aan. :)
Afbeelding
Hamilton
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hamilton »

en hier nog even een kleine impressie
AfbeeldingZweden 07
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
Plaats reactie

Terug naar “Vakantie met de hond”