Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Met hond in het vliegtuig

Ervaringen en tips over leuke vakantiebestemmingen sámen met uw hond.
Geef de onderwerpregel svp. een duidelijke titel!

Moderator: moderatorteam

Simone Spanje
Actief
Mijn ras(sen): Franse Bulldog
Aantal honden: 1

Met hond in het vliegtuig

Ongelezen bericht door Simone Spanje »

Hallo!

Ik woon in Spanje en heb een Franse Bulldog....
Ik ga in december voor 2 weken naar Nederland met het vliegtuig en de hond gaat mee!
Zijn er dingen die ik van te voren wel of niet moet doen? Ik weet dat de hond 6 uur van tevoren geen eten en drinken mag hebben....
Hij heeft al eerder gevlogen maar toen was hij nog een pup en mocht hij nog met mij mee in de cabine... Nu moet hij in de cargo en dat vind ik toch wel een beetje spannend!
Heeft iemand ervaring met het vliegen met honden in de cargo??

Groetjes Simone en een poot van Thomas!

Afbeelding
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Met hond in het vliegtuig

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hoi,
Ik zou er zelf voor gekozen hebben om met de auto te gaan; veel te stressvol voor een dier met het vliegtuig lijkt me ;-(
Mag hij mee in de cabine??

Zorg ervoor dat het paspoort en de entingen in orde zijn in ieder geval!

Suzanne

Simone Spanje schreef:Hallo!

Ik woon in Spanje en heb een Franse Bulldog....
Ik ga in december voor 2 weken naar Nederland met het vliegtuig en de hond gaat mee!
Zijn er dingen die ik van te voren wel of niet moet doen? Ik weet dat de hond 6 uur van tevoren geen eten en drinken mag hebben....
Hij heeft al eerder gevlogen maar toen was hij nog een pup en mocht hij nog met mij mee in de cabine... Nu moet hij in de cargo en dat vind ik toch wel een beetje spannend!
Heeft iemand ervaring met het vliegen met honden in de cargo??

Groetjes Simone en een poot van Thomas!

Afbeelding
Mirri
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Mirri »

Zou zelf niet kiezen om een hond mee te nemen voor 2 weken.
Kun je niet met de auto?
Simone Spanje
Actief

Nee, ik heb geen auto :(
Vlucht is inmiddels geboekt... Ook voor Thomas. Meerdere mensen erover gevraagd (ook de fokker) en die zeiden dat als je goede voorbereidingen hebt het geen probleem is.
Hij heeft een ruime kennel waar hij gaat en kan zich goed bewegen. Sinds een paar dagen staat hij in de woonkamer met een dekentje erin en hij slaapt er de hele tijd al in dus nu kan hij er aan wennen.
En hij zal het niet vervelend vinden ander gaat hij er niet languit in liggen slapen.

Thomas gaat mee omdat ik hem niet in een pension wil doen (beste vriendin zegt dat ze meerdere slechte ervaringen heeft) en daar komt bij dat ik bij mijn ouders verblijf die zelf ook 2 honden hebben dus is ook wel leuk voor Thomas.

Ik zat van de week het tv-programma Ik Vertrek te kijken en daar zie ik ook genoeg honden mee gaan in het vliegtuig... Die komen er zonder "kleerscheuren" uit toch??
En dat zijn vluchten van 7 uur naar Bijvoorveel Zuid-Afrika....
Nu vlieg ik van Barcelona naar Amsterdam en dat is anderhalf uur...

Hij heeft een paspoort en alle inentingen die nodig zijn.

Afbeelding
Afbeelding
manonnetje86
Actief
Mijn ras(sen): Mopshond
petit brabancon
Contacteer:

Ongelezen bericht door manonnetje86 »

Ik heb een mopshond maar heb al meerdere keren gehoord en gelezen dat plat snuitige honden beter niet mee kunnen in het vleigtuig. Dat het heel slecht voor ze is.
Afbeelding
StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

pilletje geven doen ze toch ook altijd..
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
Simone Spanje
Actief

Pilletje kan ook inderdaad. Maar aan de andere kant: het is maar anderhalf uur dus zo`n ramp zal het niet worden.

Nou, ik heb mijn fokker gebelt en die zei dat hij ook redelijk vaak met zijn Franse Bullen heeft gevlogen en er niks aan de hand was.
Ik ben ook al wel eens met Thomas wezen vliegen toen ik hem ging ophalen als pup maar toen mocht hij bij mij in de cabine op de stoel naast me.
Het is meer dat ik een beetje gespannen ben dat hij onderin het vliegtuig moet.

Afbeelding
Afbeelding
SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

Wij vliegen natuurlijk veel honden van Kreta naar Nederland en vaak ervaren de honden meer stress van het gedoe op het vliegveld, dan van de vliegreis zelf. Het ruim van een vliegtuig is verwarmd en er is voldoende zuurstof. De kennels moeten ruim genoeg zijn, zodat ze lekker kunnen liggen en hun kont kunnen keren. Vooraf goed uitlaten, zodat ze een plas en poep kunnen doen voor ze de bench in moeten. En meteen bij aankomst ook weer even uitlaten!
Er zijn rustgevende pilletjes. Die zou ik geven voor de drukte op de luchthaven. Verder inderdaad: geen eten vooraf, wel wat drinken. Lekker dekentje en eventueel een speeltje/ knuffeltje in de bench. En: jullie moeten zo rustig mogelijk zijn. Niet te gestresst of te druk!

Een collega van mij vliegt ook altijd met haar hond naar Spanje en dat gaat heel goed. Zij houdt zelf ook niet zo van vliegen, dus neemt zij zélf een pilletje om rustig te blijven, zodat de hond haar stress niet voelt!!
RIP Cena :roos:
    Simone Spanje
    Actief

SannePP schreef:Wij vliegen natuurlijk veel honden van Kreta naar Nederland en vaak ervaren de honden meer stress van het gedoe op het vliegveld, dan van de vliegreis zelf. Het ruim van een vliegtuig is verwarmd en er is voldoende zuurstof. De kennels moeten ruim genoeg zijn, zodat ze lekker kunnen liggen en hun kont kunnen keren. Vooraf goed uitlaten, zodat ze een plas en poep kunnen doen voor ze de bench in moeten. En meteen bij aankomst ook weer even uitlaten!
    Er zijn rustgevende pilletjes. Die zou ik geven voor de drukte op de luchthaven. Verder inderdaad: geen eten vooraf, wel wat drinken. Lekker dekentje en eventueel een speeltje/ knuffeltje in de bench. En: jullie moeten zo rustig mogelijk zijn. Niet te gestresst of te druk!

Een collega van mij vliegt ook altijd met haar hond naar Spanje en dat gaat heel goed. Zij houdt zelf ook niet zo van vliegen, dus neemt zij zélf een pilletje om rustig te blijven, zodat de hond haar stress niet voelt!!
    Dankje voor je reactie! :D
    Zijn kennel is groot genoeg (ook niet te groot). Hij kan zijn kond en kan er goed en lekker in liggen. We leggen er zijn eigen bontmatje in (past precies :ok: ) met inderdaad zijn favoriete knuffeltje.
    Eerst dacht ik aan een kauwbotje maar dat doe ik toch maar niet.... Stel dat hij zich wel verslikt! Liever het zekere voor het onzekere!
    Ach, en het is in principe maar anderhalf uur dus ik zal wel stress hebben voor niks en het is zo voorbij!
    En duurt het lang voordat je hem op kan halen? Neem aan dat hij er met de bagage uit komt dus dat je het tegelijkertijd op kunt halen?

Toch wel fijn dat er wat meer mensen reageren dan eerst hoor! :lol1:
    Dankjewel!

Afbeelding
    Afbeelding
    SannePP
    Zeer actief
    Contacteer:

Meestal duurt het erg lang voordat de honden bij de bagageband gebracht worden. Soms zijn ze er in een kwartier, maar de keren dat ik honden ging halen, wat het altijd minimaal 3 kwartier wachten.
    Dat komt omdat de honden dus in een speciaal deel van het ruim gaan, dat als laatste leeg wordt gemaakt. Ze worden dan uitermate voorzichtig naar de juiste gate gebracht, nadat alle koffers weggebracht zijn. Dat duurt gewoon even!

Ze komen de hond netjes met een karretje brengen hoor, ze gaan niet op de bagageband! :mrgreen:
      Badu
      Zeer actief
      Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Heb opgevangen dat er huisdiervriendelijke vluchten bestaan. Even googlen.
      En - uit onbetrouwbare bron - als een hond niet meer dan 7 kilo weegt en in een tas past mag ie mee in de passagiersruimte.
      Weet ik niet zeker. Ook even googlen. Zijn vast verschillen tussen maatschappijen.
      Afbeelding
      'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
      SannePP
      Zeer actief
      Contacteer:

Badu schreef:Heb opgevangen dat er huisdiervriendelijke vluchten bestaan. Even googlen.
      En - uit onbetrouwbare bron - als een hond niet meer dan 7 kilo weegt en in een tas past mag ie mee in de passagiersruimte.
      Weet ik niet zeker. Ook even googlen. Zijn vast verschillen tussen maatschappijen.
      Dat verschilt inderdaad per maatschappij. De ene keer is het 5 kg, de andere keer 7 of 8!
        Simone Spanje
        Actief

Badu schreef:Heb opgevangen dat er huisdiervriendelijke vluchten bestaan. Even googlen.
        Ja dat klopt, wij gaan met Transavia en daar is geloof ik 8 kilo toegestaan... En die van ons is... jawel.... 9.5 kilo! :blauwoog:
        Maar misschien dat als we niks zeggen dat we hem wel mee mogen nemen in het ruim :engel: Je kan het altijd vragen toch? En ik hoorde ook dat als er stoelen over zijn en je hond is niet meer dan 8 kilo dat je voor de helft van de prijs de stoel bij kan boeken en daar mag je hond dan met kennel en al op staan ofzo... maar heb al zoveel dingen gehoord en dit lijkt me ook niet echt een logishe! :80:

Nou, ik wacht liever 3 kwartier en dat mijn hond op een normale en rustige manier wordt gebracht dan dat hij er snel is en er niet normaal mee om wordt gegaan! :neenee:

Ik heb zelfs gelezen dat er speciale honden vluchten zijn van een italiaanse maatschappij. Alleen voor baasjes met honden en de honden worden helemaal in de watten gelegd :wink: Misschien is dat wel wat voor me :engel:

Afbeelding
        Afbeelding
        Simone Spanje
        Actief

SannePP schreef:Meestal duurt het erg lang voordat de honden bij de bagageband gebracht worden. Soms zijn ze er in een kwartier, maar de keren dat ik honden ging halen, wat het altijd minimaal 3 kwartier wachten.
        Dat komt omdat de honden dus in een speciaal deel van het ruim gaan, dat als laatste leeg wordt gemaakt. Ze worden dan uitermate voorzichtig naar de juiste gate gebracht, nadat alle koffers weggebracht zijn. Dat duurt gewoon even!

Ze komen de hond netjes met een karretje brengen hoor, ze gaan niet op de bagageband! :mrgreen:

Haha, dat zal wat zijn met die schuine bagagebanden op schiphol! :mep:
        Hond overdwars in de kennel :P
        Nee, er zit toch zo`n speciaal "loket" waar je speciale bagage op kunt halen??

Afbeelding
        Afbeelding
        SannePP
        Zeer actief
        Contacteer:

Bij onze vluchten worden de honden door een medewerker van Schiphol bij de bagageband gebracht waar ook je koffers tevoorschijn kwamen. Dan hoef je niet naar een apart loket.
          sjaak-k
          Zeer actief
          Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
          Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sjaak-k »

De vlucht duurt 1.5 uur, maar je moet ook enige tijd van te voren inchecken, door de douane etc, dan moet iedereen het vliegtuig in. Al met al ben je denk ik toch wel een uur van te voren je hond "kwijt", dan 1.5 uur vliegen, nog eens 45 min achten, zit je op 3 uur en 15 min. Persoonlijk zou ik de hond toch echt wel wat te drinken geven van te voren, 6 uur voor die tijd is al snel ruim 9 uur geen drinken...
          Afbeelding
          Eline*
          Zeer actief
          Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
          Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik zou zeker geen kalmeringstablet geven. Wij vliegen ook geregeld honden in vanuit Spanje en altijd zonder middeltjes en het gaat altijd goed. Zeker bij platsnuiten zou ik geen middelen geven die sederen. Jij hebt geen zicht op je hond en op hoe het middel aanslaat en het kan de hond in het nauw brengen als hij te suf wordt. Er zijn overigens ook vliegmaatschappijen die je hond weigeren als hij gesedeerd is.
          Niet doen dus! ( http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=2" onclick="window.open(this.href);return false; )
          Wat ik nog wil toevoegen; wij plakken altijd een papier op de bench met naam, vluchtnummer en je telefoonnummer erop met foto van de hond en de hond zelf aan de halsband een penning. Mocht er ergens iets mis gaan ben je als eigenaar ieder geval te achterhalen.
          Fijne vakantie!
          Groet Eline,
          Juno en Kiki
          Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
          Afbeelding
          Stichting Dierenhulp Cadiz
          Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
          Terry
          Zeer actief
          Mijn ras(sen): Wetter

Ongelezen bericht door Terry »

Ik ben met Lexie van Nederland naar Alicante gevlogen omdat het niet anders kon.
          Het vliegveld geeft meer stress dan de vlucht zelf. Drukte, lawaai en in de bagagekelder is het ook niet bepaald stil.
          -Ben ruim op tijd op het vliegveld, meld je aan met hond.
          -Spreek een tijd af dat je de hond brengt om naar het vliegtuig te gaan. Dat geeft je de gelegenheid om samen met de hond een rustig plekje te vinden. Om die 2 uur in een lawaaiïge kelder te laten staan, vond ik helemaal niets.
          -Breng je hond op de afgesproken tijd naar het afhaalpunt en zet hem in de kennel.
          -Hond wordt opgehaald en separaat naar het vliegtuig gebracht.
          -Neem zelf een Valdispertje, ga naar de uitgang en stap in het vliegtuig.
          -Op Schiphol wordt de hond apart aangevoerd bij de bagageband waar de koffers van je vlucht aankomen.
          -Op de bench: Vluchtnummer/bestemming (SPL en voor de terugweg BCN) naam van de hond en telefoonnummer waar je te bereiken bent. Had mijn spaanse mobielnr. op de kennel geplakt.
          In de bench had ik een Tena drooghoud ding gedaan, daarover Lexie's deken.
          Het ging allemaal prima en Lexie was dolgelukkig om me in Alicante te zien. Wilde helemaal niet uit de bench dus met bench en al in de auto gezet. Onderweg even gestopt voor een plas en drinken.

Heel goede vlucht en prettige vakantie.
          Groetjes, Terry
          Simone Spanje
          Actief

Nou, super al deze tips!
          Nee, ik ga hem ook zeker geen tabletje geven! Mezelf wel denk ik :P Ben niet bang in het vliegtuig maar toch...
          Dat is wel handig dat ze hem naar de bagageband brengen! Ik dacht altijd dat je hem op moest halen! :N:
          En waarschijnlijk zal ik ook zenuwachtiger zijn dan dat Thomas is maar dat zullen we wel zien volgende week! :lol1:

Bedankt voor alle reacties en tips! :ok:

Afbeelding
          Afbeelding
          alm@
          moderator
          Mijn ras(sen): Langhaar teckel
          Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik heb vaak met mijn honden gevlogen, zonder sedatie en nooit last gehad. Fijne vakantie :ok:
          Afbeelding
          Mirri
          Zeer actief
          Mijn ras(sen): Dwergpinschers

Ongelezen bericht door Mirri »

Veel plezier, laat nog ff weten als je terug bent hoe de vliegreis is verlopen. :ok:
          Simone Spanje
          Actief

Dankjewel!!
          Ik zal het het zeker laten weten als ik weer terug ben! :ok:

Afbeelding
          Afbeelding
          SannePP
          Zeer actief
          Contacteer:

Houdt ie eigenlijk die rendier-oren op tijdens de vlucht??? :mrgreen:
            Chicoahua
            Zeer actief
            Mijn ras(sen): chihuahua/shih-tzu
            Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door Chicoahua »

oh wat lijkt mij dat eng, ik denk dat ik het zelf niet zou kunnen, ook voor chico niet, het idee dat hij niet bij mij is en dan in zon vreemde omgeving, ik weet niet wat ik me erbij moet voorstellen hoor, misschien valt het reuze mee maar als ik er al aan denk brr nee... daarom hebben wij besloten voortaan met de auto te gaan en de camper ;)
            maar goede reis! en idd ben benieuwd hhoe het is verlopen, je hebt in ieder geval je hondje bij je!
            Afbeelding
            Simone Spanje
            Actief

SannePP schreef:Houdt ie eigenlijk die rendier-oren op tijdens de vlucht??? :mrgreen:
            Ja, nu de Kerst eraan komt heeft hij de rendier oren 24 uur per dag op! :lol1:
            Hij heeft geen keus! We moeten natuurlijk wel in Kerstsfeer blijven. De Kerstgedachten liggen hier erg hoog namelijk :jank:

Nee hoor, grapje :cheer:

Afbeelding
            Afbeelding
            Simone Spanje
            Actief

Chicoahua schreef:oh wat lijkt mij dat eng, ik denk dat ik het zelf niet zou kunnen, ook voor chico niet, het idee dat hij niet bij mij is en dan in zon vreemde omgeving, ik weet niet wat ik me erbij moet voorstellen hoor, misschien valt het reuze mee maar als ik er al aan denk brr nee... daarom hebben wij besloten voortaan met de auto te gaan en de camper ;)
            maar goede reis! en idd ben benieuwd hhoe het is verlopen, je hebt in ieder geval je hondje bij je!
            Het leek mij ook best eng hoor!
            Maar nu ik al deze tips en geruststellingen heb gekregen lijkt het me een stuk minder spannend! :D
            Nog steeds wel een beetje natuurlijk maar ik ben nu wel een stuk beter voorbereid op wat er komen gaat!

Afbeelding
            Afbeelding
            iloveyah87
            Vaste gebruiker
            Mijn ras(sen): Pointer verder ben ik gek op herders

Ongelezen bericht door iloveyah87 »

Ik heb mijn hond in Cyprus gevonden....
            We vlogen samen van Cyprus naar Turkije.... Overstap.... Turkije Nederland...
            Ze had geen pilletje gekregen en helemaal goed aangekomen..
            Alleen was het ophalen op schiphol een beetje een probleem. Ik stond te wachten bij de speciale bagage loketten te wachten... en de beveiliging was op mij aan het wachten...Maar we hadden elkaar gelukkig gevonden hhihihi...
            Overigens vroeg de douande geen papieren van me, het was dat ik zelf stopte en het aan ze vroeg... Dat vond ik wel een slechte zaak....
            Magic
            Zeer actief
            Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Magic »

Het meeste zal je nu wel weten, maar kijk nog eens op deze site:
            http://www.dogsincluded.nl/reistips/vliegtuig.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

De site staat propvol informatie, tips en praktische dingen waar je even aan moet denken.
            Afbeelding
            Iedere dag feest!
            Simone Spanje
            Actief

Magic schreef:Het meeste zal je nu wel weten, maar kijk nog eens op deze site:
            http://www.dogsincluded.nl/reistips/vliegtuig.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

De site staat propvol informatie, tips en praktische dingen waar je even aan moet denken.
            Bedankt voor de interessante link! Staat inderdaad veel informat ie in! :D

Nou, en net gebeurd er toch wat.....
            Ik zette de kennel in de woonkamer zodat hij er lekker aan kan wennen.... En dat doe ik de hele week al.
            Hij stapt er zonder problemen in... snuffelt wat.... Gaat hij in dat ding staan plassen!!! :boos: Op zijn eig
            en bontje nog wel! :scratch:
            Is dat gewoon omdat hij het zijn terratorium wil maken ofzo?
            Iemand enig idee?

Afbeelding
            Afbeelding
            pooh
            Zeer actief
            Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Eline* schreef:Ik zou zeker geen kalmeringstablet geven. Wij vliegen ook geregeld honden in vanuit Spanje en altijd zonder middeltjes en het gaat altijd goed. Zeker bij platsnuiten zou ik geen middelen geven die sederen. Jij hebt geen zicht op je hond en op hoe het middel aanslaat en het kan de hond in het nauw brengen als hij te suf wordt. Er zijn overigens ook vliegmaatschappijen die je hond weigeren als hij gesedeerd is.
            Niet doen dus! ( http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=2" onclick="window.open(this.href);return false; )
            Wat ik nog wil toevoegen; wij plakken altijd een papier op de bench met naam, vluchtnummer en je telefoonnummer erop met foto van de hond en de hond zelf aan de halsband een penning. Mocht er ergens iets mis gaan ben je als eigenaar ieder geval te achterhalen.
            Fijne vakantie!
            kleine toevoeging nog, we barricaderen de reismanden ook met tirewraps door de sloten, zodat uitbreken echt absoluut onmogelijk is.
            :pop:
            Plaats reactie

Terug naar “Vakantie met de hond”