Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
training en 'in auto laten' met het weer van medio dec
Moderator: moderatorteam
-
~Suzanne~
- Zeer actief
training en 'in auto laten' met het weer van medio dec
Hoi,
Normaliter train ik op woensdag met beide honden, behendigheid.
Nummer 1 traint, nummer 2 wacht in de auto en na een uur wordt dat omgedraaid.
Honden krijgen warming up en cooling down.
Als het erg sneeuwt gaan we niet (afgelast ivm te gevaarlijk op les), maar als het nou "alleen maar koud" is... dan ga ik wel.
Moet ik dan eigenlijk voorzorgen treffen? Ze zitten in een dichte auto; er liggen plaids waar ze op zitten / liggen. Er is na het uurtje les wat water beschikbaar.
Zou de hond die al les gehad heeft niet teveel en te hard afkoelen? Zou de hond die eerst moet wachten het niet te koud krijgen?
Eigenlijk nooit zo over nagedacht en bedacht "moet goed zijn, met plaids". Desnoods de ramen afdekken met een doek? Dat daar niet extra kou doorheen komt?
Suzanne
Normaliter train ik op woensdag met beide honden, behendigheid.
Nummer 1 traint, nummer 2 wacht in de auto en na een uur wordt dat omgedraaid.
Honden krijgen warming up en cooling down.
Als het erg sneeuwt gaan we niet (afgelast ivm te gevaarlijk op les), maar als het nou "alleen maar koud" is... dan ga ik wel.
Moet ik dan eigenlijk voorzorgen treffen? Ze zitten in een dichte auto; er liggen plaids waar ze op zitten / liggen. Er is na het uurtje les wat water beschikbaar.
Zou de hond die al les gehad heeft niet teveel en te hard afkoelen? Zou de hond die eerst moet wachten het niet te koud krijgen?
Eigenlijk nooit zo over nagedacht en bedacht "moet goed zijn, met plaids". Desnoods de ramen afdekken met een doek? Dat daar niet extra kou doorheen komt?
Suzanne
- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Re: training en 'in auto laten' met het weer van medio dec
Krijg vast commentaar, maar Caja krijgt dan na de inspanning een jas aan.
Wil haar dan niet warm in een ijskoude auto zetten.
Wil haar dan niet warm in een ijskoude auto zetten.

- Jay
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar
Omdat een hond niet zweet, is de hond veel minder gevoelig voor afkoeling.
In een dichte auto zal een sheltie het niet snel te koud krijgen.
Mijn teefje vindt het, zelfs met dit weer, prettig om 's avonds een uurtje buiten te liggen.
Mijn teefje vindt het, zelfs met dit weer, prettig om 's avonds een uurtje buiten te liggen.

-
~Suzanne~
- Zeer actief
Hm... op zich een 10
maar ik heb ff geen jasje.
Ze hebben wel hun eigen jas; het is een dikke vacht, met ondervacht en beiden zijn goed in vacht op het moment...
Lastig...
Suzanne
Ze hebben wel hun eigen jas; het is een dikke vacht, met ondervacht en beiden zijn goed in vacht op het moment...
Lastig...
Suzanne
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Yup, hier ook, maar dan natuurlijk niet als ze een uur getraind hebben....Jay schreef:Omdat een hond niet zweet, is de hond veel minder gevoelig voor afkoeling.
hmmm... even nog over denken...
Suzanne
- Jay
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar
Een auto is winddicht, dus de warmte kan niet uit de vacht geblazen worden.
De vergelijking met een poolhond is misschien wel te overdreven, maar die worden na een flinke tocht ook niet bij de kachel gelegd, die liggen ook gewoon in de sneeuw.
De vergelijking met een poolhond is misschien wel te overdreven, maar die worden na een flinke tocht ook niet bij de kachel gelegd, die liggen ook gewoon in de sneeuw.

- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Onze jongste hond Samica ligt het liefst buiten nadat ze uitgelaten is. We doen niet aan warming ups of cooling downs. Of het nu 15 graden boven 0 of 15 graden onder 0 is. Er liggen hier buiten twee pallets met een rubber mat erop onder het afdak, waar ze vaak op ligt. Vorige winter was ze net een half jaar oud en lag ze gerust drie uur buiten toen het -20 was. Dan weer even slapen en dan weer even door de tuin scharrelen. Ze liggen hier ook net zo makkelijk een uurtje in de sneeuw te kijken of te slapen. Geen jasjes, geen plaids, helemaal niks. Als ze zich bij de deur melden, dan worden ze overigens zo weer naar binnen of buiten gelaten dus ze moeten absoluut niks. Ze mogen liggen waar ze willen.
Ik zie hier in Zweden overigens zelden een hond met een jas aan, behalve de veiligheidsvestjes. Er is één ouder hondje wat een regendekje aan krijgt als het sneeuwt of regent.
Ik begin me steeds meer te verbazen over de diverse topics over jasjes, pups en het weer.
Ik zie hier in Zweden overigens zelden een hond met een jas aan, behalve de veiligheidsvestjes. Er is één ouder hondje wat een regendekje aan krijgt als het sneeuwt of regent.
Ik begin me steeds meer te verbazen over de diverse topics over jasjes, pups en het weer.

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Vergelijk je nu uitlaten met een uur agility training?Wilma schreef:Onze jongste hond Samica ligt het liefst buiten nadat ze uitgelaten is. We doen niet aan warming ups of cooling downs.

Linda, Izzie en Bram
- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Contacteer:
Nee. Zeg ik dat?Zoek stok! schreef:Vergelijk je nu uitlaten met een uur agility training?Wilma schreef:Onze jongste hond Samica ligt het liefst buiten nadat ze uitgelaten is. We doen niet aan warming ups of cooling downs.

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
-
Sepp
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Stabij & Border Collie
Ik heb voor Roef en Sepp geen jas, wel heb ik in winter kinderdekbedjes in de auto liggen van de Hema (voor Roef zelfs 2) naast de vetbedjes , zodat ze zich lekker kunnen inrollen. Ook heb ik een stapel handdoeken in de auto liggen...zodat zij droog de auto ingaan mocht het hebben geregend of gesneeuwd.

-
blondie
- Zeer actief
Ik heb de klep gewoon open.. ze liggen bij mij in de autokooi op een fleecedeken.. ik loop uit na inspanning van training ze krijgen wat water als ze dat believen.. ik heb meer moeite met extreme warmte dan met kou..zeker als ze gewoon een gezonde wintervacht hebben zoals die van jou ook hebben.. met naakthonden en kleinere rassen met dunnere vacht zal ik misschien ook anders doen hoor.. en de hond aankijken.. ik neem aan dat ze best aangeven of het niet ok is voor ze is of niet (denk aan bibberen, helemaal op gaan krullen of dat je merkt dat ze erg stijf zijn als je ze eenmaal thuis weer uit de auto haalt..
)
- fleurie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder
- Aantal honden: 3
Het spijt me dat ik het zeg, maar ik vind dat er soms nogal "truttig" (excuses le mot) met honden wordt omgegaan, een gezonde hond met een normale onder- en bovenvacht zal niet snel last hebben van de kou, warmte is een groter probleem, al dat gedoe met jasjes enz :N:
Hangt natuurlijk van ras, vachtsoort en leeftijd af maar ik kan me niet voorstellen dat een collie of sheltie het in een auto snel koud zal hebben, ook niet na een uurtje agility.
Hangt natuurlijk van ras, vachtsoort en leeftijd af maar ik kan me niet voorstellen dat een collie of sheltie het in een auto snel koud zal hebben, ook niet na een uurtje agility.

- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Ik zou alleen even oppassen als de hond nat is van de regen.
Laatst hadden we gewandeld en de hondjes waren erg nat van de regen. Ik dacht er goed aan te doen om ze niet mee te nemen het restaurant in (we waren met een groep honden) maar in de auto op de kussens te leggen. Toen ik zo'n 3 kwartier later bij de auto kwam was Beetle helemaal aan het bibberen. Volgens mij echt van de koud. Dit doordat ze nat was én ze al een hondje van ruim 13 jaar is. Wat voelde ik me toen schuldig...
Als je ervoor zorgt dat de hond goed droog is en een extra fleecekleedje voor ze hebt (waar je ze evt. onder legt) dan moet het volgens mij prima kunnen. Wat je nog kunt doen is een kruik waar ze tegenaan kan liggen, maar ik denk dat je dan al in de categorie verwennen valt
.
Laatst hadden we gewandeld en de hondjes waren erg nat van de regen. Ik dacht er goed aan te doen om ze niet mee te nemen het restaurant in (we waren met een groep honden) maar in de auto op de kussens te leggen. Toen ik zo'n 3 kwartier later bij de auto kwam was Beetle helemaal aan het bibberen. Volgens mij echt van de koud. Dit doordat ze nat was én ze al een hondje van ruim 13 jaar is. Wat voelde ik me toen schuldig...
Als je ervoor zorgt dat de hond goed droog is en een extra fleecekleedje voor ze hebt (waar je ze evt. onder legt) dan moet het volgens mij prima kunnen. Wat je nog kunt doen is een kruik waar ze tegenaan kan liggen, maar ik denk dat je dan al in de categorie verwennen valt
- Carma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie
Honden met een dikke vacht (zoals die van jou) kunnen zich over het algemeen prima warm houden. Wat wel heel erg van belang is bij agility en zeker als het zo koud is, is de warming up en cooling down. Er wordt immers een behoorlijke inspanning van de spieren gevraagd. Ik zou hier dus wel extra aandacht aan besteden.

-
duitse herder
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Precies, ze hebben vaak prima vachtenfleurie schreef:Het spijt me dat ik het zeg, maar ik vind dat er soms nogal "truttig" (excuses le mot) met honden wordt omgegaan, een gezonde hond met een normale onder- en bovenvacht zal niet snel last hebben van de kou, warmte is een groter probleem, al dat gedoe met jasjes enz :N:
- Zoek stok!
- Zeer actief
De vraag ging over afkoeling na een agilityles en jij beantwoordt bovenstaande.Wilma schreef:Nee. Zeg ik dat?Zoek stok! schreef:Vergelijk je nu uitlaten met een uur agility training?Wilma schreef:Onze jongste hond Samica ligt het liefst buiten nadat ze uitgelaten is. We doen niet aan warming ups of cooling downs.

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik denk dat je je hier echt op verkijkt. Nee, het is geen duurinspanning. Maar het zijn steeds sprintjes op volle snelheid met zeer belastende oefeningen: raakvlakken, springen (zeker de large honden springen echt hoog), wendingen. Ik denk dat je de spieren hier op moet voorbereiden en aan cooling down moet doen. Je voorkomt hiermee een hoop blessureleed. Daar reageerde ik op, dat Wilma niet aan cooling down en warming up doet.Inge O schreef:ik weet eigenlijk niet of agility zo'n ontzettende fysieke inspanning is voor een hond? het is toch niet zo dat ze continu achter elkaar rondjes lopen, een heel uur (of langer) aan één stuk door?Zoek stok! schreef:Vergelijk je nu uitlaten met een uur agility training?Wilma schreef:Onze jongste hond Samica ligt het liefst buiten nadat ze uitgelaten is. We doen niet aan warming ups of cooling downs.
lijkt me wel vermoeiend qua aandacht en motivatie en het kan belastend zijn voor spieren gewrichten en pezen door het soort beweging dat gevraagd wordt maar dat zie ik nog niet meteen als echt zware fysieke inspanning voor een hond.

Linda, Izzie en Bram
- Sanne!!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradeitje!
idd zegfleurie schreef:Het spijt me dat ik het zeg, maar ik vind dat er soms nogal "truttig" (excuses le mot) met honden wordt omgegaan, een gezonde hond met een normale onder- en bovenvacht zal niet snel last hebben van de kou, warmte is een groter probleem, al dat gedoe met jasjes enz :N:
Het zijn honden. Als jij van een uur training terug komt trek je toch ook niet een extra jas aan als je in de auto gaat zitten.
Tollers hadden vroeger de taak het water in te springen om eenden te halen ook in de winter dus die vacht is daar heus wel goed voor hoor.
Maar als ik jullie was zou ik de auto laten draaien en lekker de verwarming voor ze aan zetten.
Stel je voor...
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Ik moest Baco gisteravond laat losbikken omdat hij nog buiten op de straattegels lag
hij kan ook in de kennel maar dat wil hij niet, nu is hij nog buiten in de sneeuw aan het spelen. 
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Hoi,
Het is (uiteraard
) helemaal goedgegaan met de training en de auto.
De hond die het eerste aan de beurt was had les met nog aar 1 andere hond, dus vrij intensief. Ik ben ruim op tijd gestopt en ben gaan uitlopen / cooling down.
De auto was, ook nadat k met nummer 2 terug kwam nog vrij "warm".
De grond was uiteraard wel hard, maar naar mijn beleving goed te doen.
Ze zijn idd niet van suiker, maar zomaar ineens kwam bij mij de twijfel!
Groetjes,
Suzanne
Het is (uiteraard
De hond die het eerste aan de beurt was had les met nog aar 1 andere hond, dus vrij intensief. Ik ben ruim op tijd gestopt en ben gaan uitlopen / cooling down.
De auto was, ook nadat k met nummer 2 terug kwam nog vrij "warm".
De grond was uiteraard wel hard, maar naar mijn beleving goed te doen.
Ze zijn idd niet van suiker, maar zomaar ineens kwam bij mij de twijfel!
Groetjes,
Suzanne
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik trek na de training wel weer een jas aan hoor. Als ik aan het rennen ben krijg ik het warm en als ik daarna de kou weer in moet trek ik dus een jas aan. Jip krijgt ook een trui aan, maar dat is meer omdat ik met haar extra voorzichtig ben. Ziva gaat wel gewoon naaktSanne!! schreef:idd zeg
Het zijn honden. Als jij van een uur training terug komt trek je toch ook niet een extra jas aan als je in de auto gaat zitten.
Tollers hadden vroeger de taak het water in te springen om eenden te halen ook in de winter dus die vacht is daar heus wel goed voor hoor.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
- Sanne!!
- Zeer actief
Weer de kou in moet ik begrijp hieruit dus dat je buiten traint...Lysette schreef:Ik trek na de training wel weer een jas aan hoor. Als ik aan het rennen ben krijg ik het warm en als ik daarna de kou weer in moet trek ik dus een jas aan. Jip krijgt ook een trui aan, maar dat is meer omdat ik met haar extra voorzichtig ben. Ziva gaat wel gewoon naaktSanne!! schreef:idd zeg
Tollers hadden vroeger de taak het water in te springen om eenden te halen ook in de winter dus die vacht is daar heus wel goed voor hoor.naar buiten. Maar die laten we niet in de auto liggen met dit weer als ze net een uur gesport heeft.
Ja tuurlijk trek je dan zelf een jas aan maar het zijn honden.
Hoe deden ze dat vroeger toen hadden ze geen eens jassen..
Ik vind het echt totale onzin maar als jullie je hondjes jassen aan willen doen dan moeten jullie ze lekker aankleden.
Zieke honden of nakerds die kunnen een jas gebruiken maar een gezonde hond met een normale vacht kan best wat hebben hoor....
- Zoek stok!
- Zeer actief
Wij sliepen vroeger in een grot, wil niet zeggen dat het nu de beste optie isSanne!! schreef: Hoe deden ze dat vroeger toen hadden ze geen eens jassen..
Mijn honden lopen veel buiten, ook in de kou. Maar als het echt koud is en ik binnen heb getraind met Bram, doe ik hem als we naar buiten gaan wel een jas aan. Noodzakelijk? Nee. Maar ik wil niet dat de spieren een klap krijgen. 'Vroeger' waren ze niet zo zuinig op honden, niet zo romantiseren hoor

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Dat denk ik ook niet. Ik let alleen op die wisselingen als het heel erg koud is en we direct van binnen naar buiten moeten en Bram buiten stil zit. Izzie zet ik rustig aan een hek na agilitytraining. Met haar train ik buiten.Inge O schreef: ah, maar ik had het juist niet over warming up en cooling down, maar over het te koud krijgen in de auto na een zware inspanning. per spier of pees bekeken worden honden in agility zeer zeker zwaar belast, soms zelfs extreem zwaar. maar dat is niet het soort inspanning waar hij superwarm van krijgt waardoor hij later in de auto een extreme temperatuurschommeling zou meemaken waardoor hij het te koud krijgt of stram wordt.

Linda, Izzie en Bram
- Sanne!!
- Zeer actief
ik vind het gewoon overdreven..
Ik denk dat de baasjes het leuker en mooier vinden dan die hondjes.
Net Zoals Bram en Izzie hebben toch gewoon een goede vacht
-
Sita
- Zeer actief
Ieder zijn eigen mening denk ik. Sita krijgt ook een dekje op als ze een half uur in de auto zit tussen de twee trainingen met dit weer. Zij heeft bijna geen ondervacht en één keer heb ik haar bibberend uit de auto gehaald ondanks de vetbedden. Dat wil ik niet meer laten gebeuren. Dus als het koud is, krijgt ze een dekje op. En echt niet omdat ik dat nou leuk of mooi vindt. Sita heeft een prachtige vacht en daar geniet ik veel meer van dan zo'n dekje. Taro heeft het altijd warm ook als het vriest, dus die krijgt niets om.Sanne!! schreef:ik vind het gewoon overdreven..
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- Sanne!!
- Zeer actief
ja oke dan heb je sita daar kan ik dus nog in komen.
Maar bram en izzie hebben toch gewoon een lekkere dichte vacht
majaa ieder inderdaad zijn mening..
Maar bram en izzie hebben toch gewoon een lekkere dichte vacht
majaa ieder inderdaad zijn mening..
- Zoek stok!
- Zeer actief
Wat zou ik er leuk en mooi aan vinden?Sanne!! schreef:ik vind het gewoon overdreven..

Linda, Izzie en Bram
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat ze vroeger deden vind ik niet zo boeiend. Toen bestond er ook geen behendigheid en een hond die de hele dag buiten ligt vind ik niet vergelijkbaar met een hond die veel binnen is en alleen buiten rent.Sanne!! schreef:Weer de kou in moet ik begrijp hieruit dus dat je buiten traint...Lysette schreef:Ik trek na de training wel weer een jas aan hoor. Als ik aan het rennen ben krijg ik het warm en als ik daarna de kou weer in moet trek ik dus een jas aan. Jip krijgt ook een trui aan, maar dat is meer omdat ik met haar extra voorzichtig ben. Ziva gaat wel gewoon naaktSanne!! schreef:idd zeg
Tollers hadden vroeger de taak het water in te springen om eenden te halen ook in de winter dus die vacht is daar heus wel goed voor hoor.naar buiten. Maar die laten we niet in de auto liggen met dit weer als ze net een uur gesport heeft.
Ja tuurlijk trek je dan zelf een jas aan maar het zijn honden.
Hoe deden ze dat vroeger toen hadden ze geen eens jassen..
Ik vind het echt totale onzin maar als jullie je hondjes jassen aan willen doen dan moeten jullie ze lekker aankleden.
Zieke honden of nakerds die kunnen een jas gebruiken maar een gezonde hond met een normale vacht kan best wat hebben hoor....
Ik train binnen, dus wel iets warmer dan buiten. Maar als ik buiten had getraind kreeg ze ook een jas aan als ik klaar zou zijn. Ik doe zelf ook een jas aan als ik klaar ben, ik ben dan warm maar als je stopt met bezig zijn verlies je die warmte ook heel snel. Benno krijgt trouwens ook een trui aan als hij zit te wachten, hij zit dan stil. Jip heeft vorig jaar een hele zware longontsteking gehad dus daar ga ik niet mee lopen te klooien. Liever 10 keer te vaak een trui aan dan één keer te weinig. Zal me een rotzorg wezen wat andere daar van vinden. Heb toch al twee fifi's dus dan kan die trui er ook wel bij
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
Mijn honden gingen na de training (buiten) gewoon weer terug in hun benches in de bus.
Gina heeft een vetbed in haar bench maar Jan wil dat niet, ook niet als het koud is dus die lag gewoon op het ijzer van de bench.
Ik liet alleen de schuifdeur wat minder ver openstaan als het extreem koud was en zorgde ervoor dat de bus zo stond dat de wind er niet in waaide.
Ze hebben er niks aan overgehouden, zelfs Gina niet met haar rotte rug.
Gina heeft een vetbed in haar bench maar Jan wil dat niet, ook niet als het koud is dus die lag gewoon op het ijzer van de bench.
Ik liet alleen de schuifdeur wat minder ver openstaan als het extreem koud was en zorgde ervoor dat de bus zo stond dat de wind er niet in waaide.
Ze hebben er niks aan overgehouden, zelfs Gina niet met haar rotte rug.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love