Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoi hier een rangorde/territorium probleem.
Moderator: moderatorteam
-
missvirusje
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Rottweilers, Franse Bulldogs, Boerenfox-jackrussel
Hoi hier een rangorde/territorium probleem.
Hoi,
ik ben Lonnie en heb twee franse bulldogs.
Diesel (teefje) 5 en Cooper (teefje) 4 jaar oud en hebben veel complicaties.
ze zijn ook al 4 jaar samen en sinds deze week vechten ze zo dat ze niet meer bij elkaar kunnen.
Het huis lijkt hun terrotorium te zijn.
Buiten wandelen, in de auto alles gaat goed totdat we bij het huis komen... dan gaan ze zo tekeer en willen ze elkaar echt doden.
Met 1e kerst is Cooper zo gepakt dat ze op dr rug viel en even geen lucht meer kreeg, dit is ook grotedeels door Cooper haar brachycefaal syndroom en vergroot hart (ze is doof geboren en is door operaties aan haar ogen slechtziend ze ziet ongeveer 3m dit al 4jaar.)
Diesel heeft huisstofmijt zit al bijna 5jr aan de prednison, rug en nekhernia en pathella luxatie.
Zij is met 2e kerst gepakt en moest ze hechtingen in dr voorpoot. ook een gaatje in haar hoornvlies (oog).
Dus ze moeten absoluut niet meer elkaar pakken want we krijgen ze niet meer los!! dus het is steeds met twee personen de honden uitlaten, ze liggen nu vast in huis en zodra er visite komt en ze elkaar willen grijpen gaan ze de bench in.
Er is een hondenfluisteraar geweest en die vertelde dat de jongste Cooper nu de baas wil zijn omdat Diesel zwakker word..
Maar het is steeds verschillend wie, wie wil pakken. er zit geen lijn in.
Diesel is altijd een dominante teef geweest, cooper een hondje wat met alles en iedereen kan, nooit problemen, makkelijk in de opvoeding en ze was absoluut NOOIT dominant.
Dus we zijn begonnen met bachbloesem therapie (baat het niet dan schaat het niet).
Smorgens als ik wakker word en ze uit ga laten kunnen ze elkaar begroeten want ik gooi de benches open en zijn ze lief elkaar likken zijn ze buiten geweest en we komen weer binnen is het gelijk mis.
De gedrags therapeut komt pas de eerste week van januari langs. maar ik ben helemaal niet gewend om ze uit elkaar te houden, hebben jullie nog tips ze kunnen nu dan niet meer bij elkaar sinds deze week en daar voor vlogen ze elkaar aan zodra de deurbel ging of er visite binnen kwam huppelen. de een ging voor de andere staan of de ene gooide de poot op de rug van de andere waardoor de andere gaat grommen en ze elkaar aanvliegen. en het is van kwaad tot erger gegaan.
we doen ze ook wel aan de lijn en laten mensen binnen komen maar ze blijven grommen en blaffen moeten wij dit afkappen? als weze de bench in doen blijven ze zo grommen en blaffen op elkaar. ze moeten in de bench (beide aparte bench) en elkaar wel aan kunnen kijken of moet ik ze maar eens flink uit laten blaffen en grommen?
sinds vandaag eet eentje weer, die heeft dus 2 dagen niet willen eten.
Dus alle tips zijn welkom.
ik ben Lonnie en heb twee franse bulldogs.
Diesel (teefje) 5 en Cooper (teefje) 4 jaar oud en hebben veel complicaties.
ze zijn ook al 4 jaar samen en sinds deze week vechten ze zo dat ze niet meer bij elkaar kunnen.
Het huis lijkt hun terrotorium te zijn.
Buiten wandelen, in de auto alles gaat goed totdat we bij het huis komen... dan gaan ze zo tekeer en willen ze elkaar echt doden.
Met 1e kerst is Cooper zo gepakt dat ze op dr rug viel en even geen lucht meer kreeg, dit is ook grotedeels door Cooper haar brachycefaal syndroom en vergroot hart (ze is doof geboren en is door operaties aan haar ogen slechtziend ze ziet ongeveer 3m dit al 4jaar.)
Diesel heeft huisstofmijt zit al bijna 5jr aan de prednison, rug en nekhernia en pathella luxatie.
Zij is met 2e kerst gepakt en moest ze hechtingen in dr voorpoot. ook een gaatje in haar hoornvlies (oog).
Dus ze moeten absoluut niet meer elkaar pakken want we krijgen ze niet meer los!! dus het is steeds met twee personen de honden uitlaten, ze liggen nu vast in huis en zodra er visite komt en ze elkaar willen grijpen gaan ze de bench in.
Er is een hondenfluisteraar geweest en die vertelde dat de jongste Cooper nu de baas wil zijn omdat Diesel zwakker word..
Maar het is steeds verschillend wie, wie wil pakken. er zit geen lijn in.
Diesel is altijd een dominante teef geweest, cooper een hondje wat met alles en iedereen kan, nooit problemen, makkelijk in de opvoeding en ze was absoluut NOOIT dominant.
Dus we zijn begonnen met bachbloesem therapie (baat het niet dan schaat het niet).
Smorgens als ik wakker word en ze uit ga laten kunnen ze elkaar begroeten want ik gooi de benches open en zijn ze lief elkaar likken zijn ze buiten geweest en we komen weer binnen is het gelijk mis.
De gedrags therapeut komt pas de eerste week van januari langs. maar ik ben helemaal niet gewend om ze uit elkaar te houden, hebben jullie nog tips ze kunnen nu dan niet meer bij elkaar sinds deze week en daar voor vlogen ze elkaar aan zodra de deurbel ging of er visite binnen kwam huppelen. de een ging voor de andere staan of de ene gooide de poot op de rug van de andere waardoor de andere gaat grommen en ze elkaar aanvliegen. en het is van kwaad tot erger gegaan.
we doen ze ook wel aan de lijn en laten mensen binnen komen maar ze blijven grommen en blaffen moeten wij dit afkappen? als weze de bench in doen blijven ze zo grommen en blaffen op elkaar. ze moeten in de bench (beide aparte bench) en elkaar wel aan kunnen kijken of moet ik ze maar eens flink uit laten blaffen en grommen?
sinds vandaag eet eentje weer, die heeft dus 2 dagen niet willen eten.
Dus alle tips zijn welkom.
- plekkie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder, kruising cocker en ruwhaar en een cairn
- Aantal honden: 3
Re: Hoi hier een rangorde/territorium probleem.
Hoi Lonnie,
Tja, er is bij teven altijd een kans dat ze het "ineens" niet meer met elkaar kunnen vinden. Ik heb inderdaad van gevallen gehoord waarin ze elkaar dan tot de dood willen bevechten. Je kunt bij de honden altijd wel zien of het "gevecht" een rangordebepaling is of echt een "ik wil jou dood" situatie. De ene stopt namelijk vanzelf en binnen een redelijk normale tijd, de andere stopt niet en leidt tot ernstige verwondingen.
Ik zou zelf totdat er een gedragstherapeut is geweest de teven absoluut uit elkaar houden!!! En hou er maar rekening mee alvast dat je er eentje moet herplaatsen, sorry voor de boodschap
Teven onderling kan een lastige zaak zijn, soms zelfs heftiger (en dodelijker) dan reuen.
Tja, er is bij teven altijd een kans dat ze het "ineens" niet meer met elkaar kunnen vinden. Ik heb inderdaad van gevallen gehoord waarin ze elkaar dan tot de dood willen bevechten. Je kunt bij de honden altijd wel zien of het "gevecht" een rangordebepaling is of echt een "ik wil jou dood" situatie. De ene stopt namelijk vanzelf en binnen een redelijk normale tijd, de andere stopt niet en leidt tot ernstige verwondingen.
Ik zou zelf totdat er een gedragstherapeut is geweest de teven absoluut uit elkaar houden!!! En hou er maar rekening mee alvast dat je er eentje moet herplaatsen, sorry voor de boodschap
Teven onderling kan een lastige zaak zijn, soms zelfs heftiger (en dodelijker) dan reuen.
- theab
- Actief
- Mijn ras(sen): Duitseherders uit de werklijn
- Contacteer:
Teven onder elkaar en ruzie, dat gaat nooit over.
En een gragsdeskundige iinschakelen is dus zonde van je geld en de honden schieten er niets mee op.
Ze zullen elkaar onverwachts toch weer naar het leven gaan staan.
Heb het zelf tweemaal meegemaakt. Herplaatsen is het beste wat je kan doen.
En een gragsdeskundige iinschakelen is dus zonde van je geld en de honden schieten er niets mee op.
Ze zullen elkaar onverwachts toch weer naar het leven gaan staan.
Heb het zelf tweemaal meegemaakt. Herplaatsen is het beste wat je kan doen.
-
Kyra-
- Zeer actief
Waarom herplaatsen? Je kan ze toch ook uit elkaar houden, het is mss even wennen en aanpassen. Ik heb hier ook 2 teven die dus in geen geval meer samen kunnen. Ik laat ze apart uit en ze zitten apart in de kennel. Wij hebben nog 3 reuen. 2 reuen gaat goed en 1 gaat samen met 1 teef. 1 teef gaat alleen uit. De 2 teven worden om en om met de reu uit gelaten. Dus 1 teef gaat om de dag alleen uit. Werkt prima hoor
Si vis pacem, para bellum
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik heb het gelukkig nooit zelf meegemaakt, maar wel van dichtbij gezien, en ik denk niet dat het goed kan komen. Je hebt een tamelijk riskante combi aan honden, en ik denk dat je twee opties hebt: voor eeuwig scheiden, of herplaatsen. Persoonlijk zou ik dan voor herplaatsen kiezen, maar er zijn ook mensen die het gescheiden houden prima kunnen organiseren.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Hanneke2
- Zeer actief
Ik moet daar toch niet aan denken.Kyra- schreef:Waarom herplaatsen? Je kan ze toch ook uit elkaar houden, het is mss even wennen en aanpassen. Ik heb hier ook 2 teven die dus in geen geval meer samen kunnen. Ik laat ze apart uit en ze zitten apart in de kennel. Wij hebben nog 3 reuen. 2 reuen gaat goed en 1 gaat samen met 1 teef. 1 teef gaat alleen uit. De 2 teven worden om en om met de reu uit gelaten. Dus 1 teef gaat om de dag alleen uit. Werkt prima hoor
Ik vind het hartstikke knap hoor, als je het allemaal zo kan regelen, maar ik wil gewoon honden hebben die zich helemaal happy voelen in hun eigen roedeltje, met elkaar lopen te spelen en dollen en dicht tegen elkaar aan in slaap vallen. Zoals jij het moet doen, ik zou het niet kunnen.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Wat een vreemd antwoord om te zeggen dat ze er 1 maar moet herplaatsen.
Jij bent toch de baas en jij bepaald of er gevochten word.
En als je ze dan toch in de bench zet of afscheid.
Doe het zo dat ze elkaar niet kunnen zien.
Dat bouwd alleen maar meer frustratie op als ze elkaar kunnen zien en aan zitten te staren/uit te dagen.
Ik heb hier 4 poedelteven en 4 bouvier teven [ en 3 jonge reuen.] in huis lopen en die vinden elkaar op zijn tijd ook niet zo lief/leuk.
Maar hier word niet gesloopt en gehakt op elkaar.
Dat bouwd alleen maar meer frustratie op als ze elkaar kunnen zien en aan zitten te staren/uit te dagen.
Ik heb hier 4 poedelteven en 4 bouvier teven [ en 3 jonge reuen.] in huis lopen en die vinden elkaar op zijn tijd ook niet zo lief/leuk.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik denk ook dat je wel ergens gelijk hebt maar poedels en bouviers zijn geen terriers of bullen. Die hebben een veel grotere plaat voor hun kop dan jouw honden. Wij hebben ook twee teven en die begonnen ook ineens te vechten. Inderdaad, hard en duidelijk aanpakken, uit elkaar trekken en verbieden nog te vechten. Het is nooit meer gebeurd gelukkig. Maar als wij 2 staffordjes of twee bullen gehad hadden dan vraag ik me heel sterk af of je die ook uit elkaar kan brullen en los kan trekken als jij dat wil.bouvierpoedel schreef:Wat een vreemd antwoord om te zeggen dat ze er 1 maar moet herplaatsen.
Ik vind dus dat je niet zomaar kan zeggen hoe te handelen als je zelf die stront nooit aan de knikker hebt gehad. Ik kan nu ook heel makkelijk praten maar wij hebben een kruising huskie en een Belgische herder. Allebei een behoorlijk kleinere plaat voor de kop dan een Frans bulletje
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Het hangt van het ras af of het wel of niet hanteerbaar kan worden.
Met dit ras zou ik het niet aandurven.
Uit elkaar dus en zorgen dat ze elkaar niet kunnen zien, en als je dat niet wilt/kunt zal er een herplaatst moeten worden.
Want dat ze elkaar naar het leven staan, dat heb je zeer treffend omschreven.
Dat is inderdaad exact wat ze doen.
Ik heb het ooit aan de hand gehad en heb herplaatst, om dezelfde reden die Hanneke ook geeft.
Maar wie scheiden kan en wil opbrengen: petje af.
Met dit ras zou ik het niet aandurven.
Uit elkaar dus en zorgen dat ze elkaar niet kunnen zien, en als je dat niet wilt/kunt zal er een herplaatst moeten worden.
Want dat ze elkaar naar het leven staan, dat heb je zeer treffend omschreven.
Dat is inderdaad exact wat ze doen.
Ik heb het ooit aan de hand gehad en heb herplaatst, om dezelfde reden die Hanneke ook geeft.
Maar wie scheiden kan en wil opbrengen: petje af.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Ach dat hele rastypische met plaat of geen plaat.?????????
Je hebt ook uitzonderingen op de regel .
Ik geloof dat het niet zozeer alleen aan het ras ligt maar ook hoe zwak/sterk de baas is en de karakters van de teven .
En of het potentiele roedelleidertjes zijn.
Ik heb hier 2 nest zusters lopen en van 1 een dochter.
Die kunnen elkaar ook kapot vechten als ze de kans krijgen .
Ma en dochter hebben redelijk vaak een aanvaring die zich met zijn 2en ook wel eens tegen die zus/tante kan keren.
Maar ik bepaal.
En anders grijpt mijn oude poedel teef in.
Maar ik heb ook een bouvier teef lopen die niets van vechten moet weten.
Die speelt een beetje de clown en als bliksem afleider/ .
Heb buiten nog 4 bouvier reuen lopen die ook best wel eens een aanvaring hebben maar elkaar ook niet slopen.
Terwijl mijn oudste reu geen watje is en je sloopt als je aan mij of de rest van de roedel komt.
Dus niet alleen naar het ras kijken .
Ik geloof dat het niet zozeer alleen aan het ras ligt maar ook hoe zwak/sterk de baas is en de karakters van de teven .
Ma en dochter hebben redelijk vaak een aanvaring die zich met zijn 2en ook wel eens tegen die zus/tante kan keren.
Maar ik bepaal.
Heb buiten nog 4 bouvier reuen lopen die ook best wel eens een aanvaring hebben maar elkaar ook niet slopen.
Terwijl mijn oudste reu geen watje is en je sloopt als je aan mij of de rest van de roedel komt.

-
missvirusje
- geregistreerd lid
vanmorgen lagen ze heerlijk te slapen, om half 5 ben ik naar ze toe gegaan en ze waren zo blij dus los gedaan en dit ging goed.. half uurtje zijn ze samen los geweest todat ik een trui wilde ophalen van boven en ze dus weer de bench in gedaan heb.
toen ik terug kwam begon cooper te grommen naar diesel dus konden ze niet samen los.
toen ben ik maar weer mn bedje in gekropen en vanmorgen om half 10 heb ik ze weer los gedaan, dit ging gewoon weer geweldig.. ben zelfs boven geweest om het te testen wat ze doen maar ze stonden samen bij de trap op me te wachten.
Totdat de buurjongen in onze tuin een gillende keukenmeid gooide en die klapte tegen onze raam op, dus Diesel vloog met een noodgang op Cooper af en ze gingen tegen over elkaar staan maar toen ik zei: KOM OP! in de bench! toen gingen ze beide in hun bench! helemaal niet gevochten!

wat ik wel heel vreemd is dat ze smorgens gewoon samen de achtertuin in kunnen om te plassen en ook weer normaal binnen komen en bij elkaar gaan liggen of cooper wil de bench in van diesel (diesel zit er dan in)
alleen dat vind ik te riskant als ze dan vechten krijg ik ze niet meer uit elkaar.
maar overdag als ik ze dan los doe dan schiet het gewoon niet op.. dus ik heb ze aan beide punten in het huis vast zodat ze wel rond kunnen lopen maar niet bij elkaar kunnen zijn en wandelen buiten gaat gewoon geweldig totdat we weer bij de voordeur komen dan gaat het moeizaam.
toen ik terug kwam begon cooper te grommen naar diesel dus konden ze niet samen los.
toen ben ik maar weer mn bedje in gekropen en vanmorgen om half 10 heb ik ze weer los gedaan, dit ging gewoon weer geweldig.. ben zelfs boven geweest om het te testen wat ze doen maar ze stonden samen bij de trap op me te wachten.
Totdat de buurjongen in onze tuin een gillende keukenmeid gooide en die klapte tegen onze raam op, dus Diesel vloog met een noodgang op Cooper af en ze gingen tegen over elkaar staan maar toen ik zei: KOM OP! in de bench! toen gingen ze beide in hun bench! helemaal niet gevochten!

wat ik wel heel vreemd is dat ze smorgens gewoon samen de achtertuin in kunnen om te plassen en ook weer normaal binnen komen en bij elkaar gaan liggen of cooper wil de bench in van diesel (diesel zit er dan in)
alleen dat vind ik te riskant als ze dan vechten krijg ik ze niet meer uit elkaar.
maar overdag als ik ze dan los doe dan schiet het gewoon niet op.. dus ik heb ze aan beide punten in het huis vast zodat ze wel rond kunnen lopen maar niet bij elkaar kunnen zijn en wandelen buiten gaat gewoon geweldig totdat we weer bij de voordeur komen dan gaat het moeizaam.
-
missvirusje
- geregistreerd lid
ja daar ben ik het met je eens,bouvierpoedel schreef:Ach dat hele rastypische met plaat of geen plaat.?????????
Maar ik bepaal.
Ik ben eigenlijk wel consequent maar heb het nooit toe hoeven passen omdat het altijd in een goede harmonie verliep in het huis. (met de honden en de poezen)
nu ben ik dus erg alert met wat ik doe, bullen zijn ook vaak wel jaloers en ik heb twee verschillende karakter van bullen, de een is een dikke knuffelkont en de andere houdt absoluut niet van knuffelen alleen als ze het zelf wil dan zoekt ze je op en komt ze bij je liggen dus misschien trok ik onbewust de ene hond voor.
Dus nu doe ik beide gelijk knuffelen, Diesel houdt niet va regen dus ze hoefde niet altijd van mij te plassen (na het eten gaan ze hier altijd even de tuin in) omdat de witte (cooper) een te kleine blaas heeft dus tegenwoordig zet ik diesel ook de tuin in, ze gaat dan flink in protest maar nu werkt ze gewoon mee.
dus ik ben wel dingen aan het veranderen.
En als het me niet zint of ze gaan grommen of iets zet ik ze op hun plek of ze gaan de bench in. Cooper is doof dus die is wat moeilijker de corrigeren maar als ze grommen tegen elkaar en de andere werkt mee als ik zeg: FOEI en die gaat dan af en eentje blijft oor grommen gaat ze de bench in 10min. en dan probeer ik het weer.. en weer en weer... maar meestal is bij haar dan twee keer genoeg en dan begrijpt ze dat ze dus niet moet grommen.
- JML
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Misschien ook niet alleen naar jouw situate.bouvierpoedel schreef:Dus niet alleen naar het ras kijken .
Ik denk wel degelijk dat er teven zijn die je beter gescheiden kunt houden, ik denk ook dat er mensen zijn die dat niet kunnen opbrengen of realiseren en dat herplaatsing dan beter is. Ik denk ook dat er onenigheid tussen honden kan zijn en dat je dat als baas best kunt begeleiden / de kop indrukken. Maar dat moet je dan ook maar kunnen, niet alle hondenbezitters kunnen hun honden en de signalen lezen en daar op tijd en juist op reageren.
In dit geval kan ik vanaf de geschreven tekst niet zeggen wat er gaande is.
Een advies heb ik wel. Blijf er bovenop zitten en laat ze niet alleen samen. Ook niet om te proberen, ook niet voor heel even. Daar is het veel te vroeg voor. Dat het nu een keer goed gaat, betekend niet dat het nu 'over' is.
Ga kijken naar je honden, de situaties en ook naar jezelf en jouw rol.
Oh enneh.... het is wel erg vervelend zo, dat kan ik me voorstellen! Succes!
-
missvirusje
- geregistreerd lid
ja we zitten er contineu bovenop, nu net gewandeld en dan wil ik de voordeur naar binnen en dan begint de ellende weer!JML schreef:Misschien ook niet alleen naar jouw situate.bouvierpoedel schreef:Dus niet alleen naar het ras kijken .
Ik denk wel degelijk dat er teven zijn die je beter gescheiden kunt houden, ik denk ook dat er mensen zijn die dat niet kunnen opbrengen of realiseren en dat herplaatsing dan beter is. Ik denk ook dat er onenigheid tussen honden kan zijn en dat je dat als baas best kunt begeleiden / de kop indrukken. Maar dat moet je dan ook maar kunnen, niet alle hondenbezitters kunnen hun honden en de signalen lezen en daar op tijd en juist op reageren.
In dit geval kan ik vanaf de geschreven tekst niet zeggen wat er gaande is.
Een advies heb ik wel. Blijf er bovenop zitten en laat ze niet alleen samen. Ook niet om te proberen, ook niet voor heel even. Daar is het veel te vroeg voor. Dat het nu een keer goed gaat, betekend niet dat het nu 'over' is.
Ga kijken naar je honden, de situaties en ook naar jezelf en jouw rol.
Oh enneh.... het is wel erg vervelend zo, dat kan ik me voorstellen! Succes!
Dus gaan ze de bench in! daar laat ik ze zitten totdat de rust terug gekeerd is en dan gaan ze weer vast in huis.
het is niet anders, de eerste dagen was ik er echt onderste boven van maar ze voelen ook mijn emotie dus ik ben nu consequent en alert. als ik bij de een de haren omhoog zie gaan en die begint met staren dan gaat die de bench al in en meestal kopt het ook want zodra ik er heen loop dan begint het geblaf en gegrom al.
en inderdaad het is vast nog lang niet goed tussen die twee maar ik ben al blij dat ik al bereikt heb dat ze smorgens samen kunnen of laat ik zeggen dat het nu al elke ochtend goed gegaan is daar krijg ik al een lach van op mijn gezicht.
- theab
- Actief
- Mijn ras(sen): Duitseherders uit de werklijn
- Contacteer:
dat is fijn en ik hoop dat het zo zal blijven natuurlijk.Maar hier word niet gesloopt en gehakt op elkaar.
Hier kan ook alles bij elkaar, al 20 jaar lang. Zodra er een begint te grommen naar een ander grijp ik al mondeling in en is het over. Net zoals bij jou dus.
En toch, zo onverwachts, lopend in het bos met twee vrolijke honden (moeder 7 weken zwanger en dochter) draaide dochter zo ineens om, greep moeder tot bloedens aan toe.
Was blij dat ik toen de stagiere mee had, zodoende konden we ze nog los krijgen.
Gevolg, moeder twee weken erna bevallen, eerste pup was dood en al aan het ontleden.
Die was al tijdens het gevecht losgeschoten. Verder nog 4 dode pup s die er via de keizersnede uitgehaald moesten worden omdat deze dode pup s niet meewerken bij de bevalling. Uiteindelijk 4 levende gezonde pup s overgehouden en gelukkig moeder teef in leven weten te houden.
Paar jaar ervoor,zelfde moederhond (Saartje) teefje erbij gekregen van iemand die haar niet handelen kon. Beide waren 9 maand oud. Wat een heerlijk leventje op de boerderij en lekker aan het trainen met beide. Toen ze 18 maanden oud waren zitten we op het terras en ineens, zonder aanleiding, vliegt de tuintafel de lucht in. Vechtend vielen ze van het terras af, zo ineens.
Een bloederige bonk kop had Saartje, drie inscheuringen rond haar oogjes. Rondom haar kop zie je nu nog allemaal plekjes met wit haar, plekken waar de gaten gezeten hebben.
Zoiets kan je niet aan zien komen, het is er ineens zonder reden. En als het al zo is dan komt het echt niet meer goed tussen Duitse herders. Eeuwige haat.
Scheiden is dan mogelijk maar dat moet je maar aankunnen ook. Hebben wij ook nog geprobeerd, 1 in de kennel de ander los op het terrein en daarna andersom.
Emotioneel vraagt dat scheiden veel van mensen (ik ben ook maar een mens hoor).
O jee, loopt ze al los.....ik had toch nog gevraagd ff op een seintje van mij te wachten....e.d.
Zolang mensen zoiets nog niet meegemaakt hebben is het makkelijk praten bedoel ik maar.
Verder gaat het hier ook al 20 jaar normaal, ik ben de baas en de roedel draaid prima.
-
Fin
- Zeer actief
Ik zou het advies van de GT eens afwachten (en in de tussentijd de goden niet verzoeken
) - er is een kans dat je de twee teven goed samen kunt houden als: je leert om met duidelijk optreden vechten te verbieden èn als je zelf als baasje de rangorde bevestigd èn daarbij de juiste teef als ranghoogste behandelt.
En ik kan me heel goed voorstellen dat je dat eerst wilt proberen. Ik zou ze overigens bij jouw afwezigheid altijd gescheiden houden, gewoon voor de zekerheid.
En ik kan me heel goed voorstellen dat je dat eerst wilt proberen. Ik zou ze overigens bij jouw afwezigheid altijd gescheiden houden, gewoon voor de zekerheid.
-
missvirusje
- geregistreerd lid
ja dit ga ik zeker doenchristo schreef:Ik zou het advies van de GT eens afwachten (en in de tussentijd de goden niet verzoeken) - er is een kans dat je de twee teven goed samen kunt houden als: je leert om met duidelijk optreden vechten te verbieden èn als je zelf als baasje de rangorde bevestigd èn daarbij de juiste teef als ranghoogste behandelt.
maar toch begint de jongste met alles, grommem staren
en als de oudste de rug toe draait dan begint ze nog kwader te worden
de jongste was net rustig dus de oudste los bij mij
op de bank en de jongste naast me maar de jongste ging met de poten op mijn benen staan dus drukte ik haar van mn benen af en zo luchthappen naar de oudste de oudste er vel tegenin dus beide weer de bench in.
Misschien ook geen slimme actie van mij maar de jongste kan ook niet hebben als ik bij haar zit en haar knuffel blijft ze de oudste in de gaten houden en maar staren!
- Hanneke2
- Zeer actief
Het is meestal een combinatie van raseigenschappen en karakter, denk ik. Maar als twee stoere teven besluiten dat 1 van de 2 dood moet, kan jij 'bepalen' tot je groen ziet, maar jij zit er niet 24/7 met je neus bovenop. En ik vind het verstandiger om ellende te voorkomen dan te wachten tot het bloed langs je muren druipt.bouvierpoedel schreef:Ach dat hele rastypische met plaat of geen plaat.?????????
Maar ik bepaal.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
Ik ben het met je eens HannekeHanneke2 schreef:Het is meestal een combinatie van raseigenschappen en karakter, denk ik. Maar als twee stoere teven besluiten dat 1 van de 2 dood moet, kan jij 'bepalen' tot je groen ziet, maar jij zit er niet 24/7 met je neus bovenop. En ik vind het verstandiger om ellende te voorkomen dan te wachten tot het bloed langs je muren druipt.bouvierpoedel schreef:Ach dat hele rastypische met plaat of geen plaat.?????????
Maar ik bepaal.
En als je wel besluit beide honden te houden zul je ogen in je achterhoofd moeten hebben en op ieder teken -hoe klein ook- moeten anticiperen.
Gescheiden houden is dan eigenlijk de enige optie, maar dan ook echt gescheiden en altijd.
Als je dat er voor over hebt prima, is het je teveel kun je echt het beste één van de twee herplaatsen want laat je het op zn beloop hoeft dat op een gegeven moment niet meer.
Dan heb je er nog maar één namelijk en kun je de ander, of wat daar nog van over is, begraven.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Misschien was het niet helemaal duidelijk.
Maar er werd gelijk geroepen dat je beter kon plaatsen.
En daardoor haalde ik mijn eigen honden aan als voorbeeld dat het niet altijd hoeft.
Natuurlijk moet je als het niet gaat een oplossing zoeken met uit elkaar houden of plaatsen.
Maar dat hoeft niet de eerste insteek te zijn.
Misschien dat het bij mij tussen ma en dochter ook wel een keer fout gaat.
Zelfde karakter en beide leiders typjes.
Maar daar ga ik in de eerste instantie niet van uit.
Eerst oplossingen zoeken en dan pas lullen over herplaatsen of scheiden permanent.
Maar er werd gelijk geroepen dat je beter kon plaatsen.
En daardoor haalde ik mijn eigen honden aan als voorbeeld dat het niet altijd hoeft.
Natuurlijk moet je als het niet gaat een oplossing zoeken met uit elkaar houden of plaatsen.
Maar dat hoeft niet de eerste insteek te zijn.
Misschien dat het bij mij tussen ma en dochter ook wel een keer fout gaat.
Zelfde karakter en beide leiders typjes.
Maar daar ga ik in de eerste instantie niet van uit.
Eerst oplossingen zoeken en dan pas lullen over herplaatsen of scheiden permanent.

-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Eigenlijk begin ik me nu iets af te vragen. Dit forum is inderdaad snel met zeggen twee teven die vechten dat komt nooit meer goed. Maar is dat wel zo?
Toen Cleo en Eva gevochten hebben ging daar ook een hele poos loeren van Cleo aan vooraf. Grommen, staren en allerlei sfeerverziekend gedrag.
Toen gingen ze ineens echt vechten en hebben wij ze uit elkaar getrokken. Die dag bleef Cleo grommen en fixeren en Eva stond klaar om als Cleo haar weer zou aanvallen meteen terug te vechten. We hebben ze even aangelijnd gehad en een beetje aangekeken. Hek in de auto gemaakt etc.
Als ik op dat moment op dit forum was gekomen en had gezegd dat wij een 8 jarige huskie-kruising teef hadden en een 1 jarige laekense herder teef die het beschreven gedrag vertoonden was er ook gezegd "komt nooit meer goed, herplaatsten"
Ze zijn even groot, zelfde bouw en niet echt sloom of simpel allebei.
Als ik ze toen samen op de bank zou knuffelen zou dat ook spanning geven. Zelfs samen door de deur resulteerde wel eens in een fikse snauw en grauwpartij op de trap.
Maargoed, nu gaat het dus al weer ruim een jaar volledig probleemloos. Wij bevestigen de rangen, Eva is nu de baas, ik verbied stijve poten gedraai in huis en dat doen ze ook niet meer. Er is nog steeds een kleine afstand tussen de honden binnen maar dat maakt juist dat ze zo vreedzaam samen leven nu. Ze lopen allebei met een boog om elkaar heen als ze weten dat de ander dat belangrijk vindt. Eva wil rustig eten, Cleo wil rustig liggen en dat werkt nu zonder bemoeienis prima. Dus niks herplaatsen terwijl dat hier waarschijnlijk wel geadviseerd zou zijn.
Dus soms vraag ik me af of dat wel het beste advies is in zo'n geval
Toen Cleo en Eva gevochten hebben ging daar ook een hele poos loeren van Cleo aan vooraf. Grommen, staren en allerlei sfeerverziekend gedrag.
Toen gingen ze ineens echt vechten en hebben wij ze uit elkaar getrokken. Die dag bleef Cleo grommen en fixeren en Eva stond klaar om als Cleo haar weer zou aanvallen meteen terug te vechten. We hebben ze even aangelijnd gehad en een beetje aangekeken. Hek in de auto gemaakt etc.
Als ik op dat moment op dit forum was gekomen en had gezegd dat wij een 8 jarige huskie-kruising teef hadden en een 1 jarige laekense herder teef die het beschreven gedrag vertoonden was er ook gezegd "komt nooit meer goed, herplaatsten"
Als ik ze toen samen op de bank zou knuffelen zou dat ook spanning geven. Zelfs samen door de deur resulteerde wel eens in een fikse snauw en grauwpartij op de trap.
Maargoed, nu gaat het dus al weer ruim een jaar volledig probleemloos. Wij bevestigen de rangen, Eva is nu de baas, ik verbied stijve poten gedraai in huis en dat doen ze ook niet meer. Er is nog steeds een kleine afstand tussen de honden binnen maar dat maakt juist dat ze zo vreedzaam samen leven nu. Ze lopen allebei met een boog om elkaar heen als ze weten dat de ander dat belangrijk vindt. Eva wil rustig eten, Cleo wil rustig liggen en dat werkt nu zonder bemoeienis prima. Dus niks herplaatsen terwijl dat hier waarschijnlijk wel geadviseerd zou zijn.
- Moos
- Zeer actief
Ik ook. Maar ik zou er wel eerst een goede gedragstherapeut bij halen om te kijken of het wel echt zo is dat ze vinden dat de ander dood moet zonder enige nuance.Hanneke2 schreef:
Het is meestal een combinatie van raseigenschappen en karakter, denk ik. Maar als twee stoere teven besluiten dat 1 van de 2 dood moet, kan jij 'bepalen' tot je groen ziet, maar jij zit er niet 24/7 met je neus bovenop. En ik vind het verstandiger om ellende te voorkomen dan te wachten tot het bloed langs je muren druipt.
Ik ben het wel met Marc eens dat je niet zomaar bij elk tevenroedeltje wat mot krijgt kan gaan roepen "herplaats ze maar". Tenzij dat natuurlijk is waar de baas zelf eigenlijk al erg naartoe neigde, maar anders zou ik er toch wel even iets meer aan gedaan willen hebben dan alleen zelf kijken of ik het op kan lossen.
Zeker in zo'n situatie als van TS, waar ze dus aangeeft dat het opzich wel te doen is zoals het nu gaat, zou ik er heeeel hard aan gaan werken (met gedragstherapeut) om te kijken of er niet veel meer verbetering te halen is nog. Zouden ze elkaar continu aan vliegen, dwars door benches heen, of allebei opgefokt blaffend de dag doorkomen om zodra ze elkaar weer zien te vechten, dan is het wat anders denk ik. Maar zoals TS het schetst vind ik persoonlijk het niet een situatie waarin je het maar meteen helemaal 'op moet geven'.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Moet ik hieruit begrijpen dat je de oudste op de bank had en de jongste niet?missvirusje schreef:ja dit ga ik zeker doenchristo schreef:Ik zou het advies van de GT eens afwachten (en in de tussentijd de goden niet verzoeken) - er is een kans dat je de twee teven goed samen kunt houden als: je leert om met duidelijk optreden vechten te verbieden èn als je zelf als baasje de rangorde bevestigd èn daarbij de juiste teef als ranghoogste behandelt.
op de bank en de jongste naast me maar de jongste ging met de poten op mijn benen staan dus drukte ik haar van mn benen af en zo luchthappen naar de oudste de oudste er vel tegenin dus beide weer de bench in.
Misschien ook geen slimme actie van mij maar de jongste kan ook niet hebben als ik bij haar zit en haar knuffel blijft ze de oudste in de gaten houden en maar staren!
-
missvirusje
- geregistreerd lid
Nee ik zat op de bank en de honden naast me op de grond.ranetje schreef:Moet ik hieruit begrijpen dat je de oudste op de bank had en de jongste niet?missvirusje schreef:ja dit ga ik zeker doenchristo schreef:Ik zou het advies van de GT eens afwachten (en in de tussentijd de goden niet verzoeken) - er is een kans dat je de twee teven goed samen kunt houden als: je leert om met duidelijk optreden vechten te verbieden èn als je zelf als baasje de rangorde bevestigd èn daarbij de juiste teef als ranghoogste behandelt.
linkt de jongste rechts de oudste. (wisselt ook welleens)
maar de jongste springt dan tegen mn benen op.
we kregen namelijk als advies als we terug komen van het wandelen zit ik op de bank beide honden naast me aan de andere kant en dan blijven zitten tot ik het zeg. dus 10min zodat de rust terug gekeerd is en ze niet opgefockt zijn maar dit doen we niet meer want het gaat steeds mis en ik kan ze niet in mijn eentje houden want als de een de andere pakt moet ik ze zo kort vast hebben en tuigjes rekken mee dus als ik mijn armen gespreid houdt kunnen ze nog bij elkaar komen.
-
missvirusje
- geregistreerd lid
ja dat vertelde de dierenarts ook dat er verschil is in vechten maar de mijne hebben nog nooit gevochten ze pakken elkaar en laten elkaar dus niet meer los en ook kapotte lip, oren, poten denk niet dat er eentje op zou geven.Nanna schreef:Maar er is wel verschil tussen een keer een knokpartij tussen de dames of volcontinu elkaars bloed wel kunnen drinken.MARC_S schreef:Eigenlijk begin ik me nu iets af te vragen. Dit forum is inderdaad snel met zeggen twee teven die vechten dat komt nooit meer goed. Maar is dat wel zo?
Toen Cleo en Eva gevochten hebben ging daar ook een hele poos loeren van Cleo aan vooraf. Grommen, staren en allerlei sfeerverziekend gedrag.![]()
Toen gingen ze ineens echt vechten en hebben wij ze uit elkaar getrokken. Die dag bleef Cleo grommen en fixeren en Eva stond klaar om als Cleo haar weer zou aanvallen meteen terug te vechten.
In de kennel waren ook weleens knokpartijen maar dat was meer het uitzoeken van rangorde of gewoon even lekker erop slaan
Maar tussen die 120 honden liepen twee reuen die elkaar beslist nooit moesten zien, die werden dan ook strikt gescheiden losgelaten op het terrein. Als je twee van zulke honden treft dan is het herplaatsen of scheiden geblazen.
Van een vechtpartijtje af en toe zou ik iig niet wakker liggen, van intense haat wel.
En intense haat hoeft zich niet eens te uiten in het gillend de ander te lijf willen. Dat kan zich ook uiten in het de kans afwachten tot je de ander eindelijk kunt beetgrijpen en doden.
Vanmorgen zijn ze los in huis geweest, merk wel dat Diesel niet cooper aankijkt zodra cooper gaat staren.
buiten ging cooper in diesel drp ootje bijten om te stoeien! was leuk om te zien en hebben ze samen een broodje gegeten
maar als ik ga duochen of iets doe ik ze gewoon weer vast omdat ik veelste bang ben dat er een aanleiding gaat komen om te vechten.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Dan had ik het verkeerd begrepenmissvirusje schreef:Nee ik zat op de bank en de honden naast me op de grond.ranetje schreef:Moet ik hieruit begrijpen dat je de oudste op de bank had en de jongste niet?
we kregen namelijk als advies als we terug komen van het wandelen zit ik op de bank beide honden naast me aan de andere kant en dan blijven zitten tot ik het zeg. dus 10min zodat de rust terug gekeerd is en ze niet opgefockt zijn maar dit doen we niet meer want het gaat steeds mis en ik kan ze niet in mijn eentje houden want als de een de andere pakt moet ik ze zo kort vast hebben en tuigjes rekken mee dus als ik mijn armen gespreid houdt kunnen ze nog bij elkaar komen.
In plaats van tuigjes een halsband nemen?
Dan heb je misschien wat meer grip om ze uit elkaar te houden.
Ik ben benieuwd wat een GT zegt.
Sterkte.
-
*Ellen*
In ieder geval 1 tip, die al eerder genoemd is : als je denkt dat het goed gaat tussen de dames, laat ze dan in Godsnaam toch niet samen in huis als je weg bent, al ben je maar even weg.
Die fout heb ik wel gemaakt toen mijn twee Engelse bullenteven niet goed meer met elkaar om konden gaan. Ik kon ze prima met een brul uit elkaar houden, dan was er niks meer aan de hand.
Tot ik een keer thuis kwam van boodschappen doen. Het was verdacht stil toen ik de sleutel in het slot stak. En daar lag Francien, onder het bloed. Gepakt door Trudy, die had bloed op haar lippen.
Ik heb foto's van hoe Cien eruit zag, maar die zijn zo erg dat ik ze liever niet plaats. Ik denk dat ik net op tijd thuis kwam.
Na dagen apart gehouden te hebben hebben we het nog 1 keer geprobeerd ze samen te laten maar dat werd een gigantische knokpartij. Trudy dook op Francien, de andere twee bullen doken er ook vol bovenop, we wisten niet waar we grijpen moesten om ze uit elkaar te krijgen.
Dat is heftig hoor.
Vanaf toen hebben we Trudy en Cien strikt gescheiden moeten houden. Cien kreeg een bench, en daar lag ze het liefst de hele dag in. Hekken in de tuin, hekken in huis. Om en om los in huis. Vreselijk vond ik het, de constante dreiging in huis. En het werd niet beter. Zelfs als Cien in haar bench zat en Trudy liep er meters ver vandaan langs dan was het grommen tegen elkaar. Puur haat.
Wij hebben ervoor gekozen om Cien te herplaatsen en daar ben ik nog steeds heel erg blij om.
Cien is helemaal opgefleurd in haar nieuwe gezin, de roedel is weer rustig , geen stress meer in huis.
Want bedenk wel : voor je honden is deze situatie helemaal niet prettig. Het is voor een hond helemaal niet fijn om onder 1 dak te moeten leven met een hond die je liever dood dan levend ziet.
Ik wil niet zeggen dat het bij jou al zo ver is, maar zover kan het wel komen.
Die fout heb ik wel gemaakt toen mijn twee Engelse bullenteven niet goed meer met elkaar om konden gaan. Ik kon ze prima met een brul uit elkaar houden, dan was er niks meer aan de hand.
Tot ik een keer thuis kwam van boodschappen doen. Het was verdacht stil toen ik de sleutel in het slot stak. En daar lag Francien, onder het bloed. Gepakt door Trudy, die had bloed op haar lippen.
Ik heb foto's van hoe Cien eruit zag, maar die zijn zo erg dat ik ze liever niet plaats. Ik denk dat ik net op tijd thuis kwam.
Na dagen apart gehouden te hebben hebben we het nog 1 keer geprobeerd ze samen te laten maar dat werd een gigantische knokpartij. Trudy dook op Francien, de andere twee bullen doken er ook vol bovenop, we wisten niet waar we grijpen moesten om ze uit elkaar te krijgen.
Dat is heftig hoor.
Vanaf toen hebben we Trudy en Cien strikt gescheiden moeten houden. Cien kreeg een bench, en daar lag ze het liefst de hele dag in. Hekken in de tuin, hekken in huis. Om en om los in huis. Vreselijk vond ik het, de constante dreiging in huis. En het werd niet beter. Zelfs als Cien in haar bench zat en Trudy liep er meters ver vandaan langs dan was het grommen tegen elkaar. Puur haat.
Wij hebben ervoor gekozen om Cien te herplaatsen en daar ben ik nog steeds heel erg blij om.
Cien is helemaal opgefleurd in haar nieuwe gezin, de roedel is weer rustig , geen stress meer in huis.
Want bedenk wel : voor je honden is deze situatie helemaal niet prettig. Het is voor een hond helemaal niet fijn om onder 1 dak te moeten leven met een hond die je liever dood dan levend ziet.
Ik wil niet zeggen dat het bij jou al zo ver is, maar zover kan het wel komen.
-
missvirusje
- geregistreerd lid
eentje heeft een nekhernia en de andere een verstikkingssyndroom dus die kan geen halsbandje om of ze is al aan het hijgen en benauwd. en als ze uit hun dak gaan dan trekken ze zo dat ik bang ben dat de een weer veel last krijgt van de nek en de ander met benauwdheid.ranetje schreef:Dan had ik het verkeerd begrepenmissvirusje schreef:Nee ik zat op de bank en de honden naast me op de grond.ranetje schreef:Moet ik hieruit begrijpen dat je de oudste op de bank had en de jongste niet?
we kregen namelijk als advies als we terug komen van het wandelen zit ik op de bank beide honden naast me aan de andere kant en dan blijven zitten tot ik het zeg. dus 10min zodat de rust terug gekeerd is en ze niet opgefockt zijn maar dit doen we niet meer want het gaat steeds mis en ik kan ze niet in mijn eentje houden want als de een de andere pakt moet ik ze zo kort vast hebben en tuigjes rekken mee dus als ik mijn armen gespreid houdt kunnen ze nog bij elkaar komen.![]()
In plaats van tuigjes een halsband nemen?
Dan heb je misschien wat meer grip om ze uit elkaar te houden.
Ik ben benieuwd wat een GT zegt.
Sterkte.
- anja68
- Actief
- Mijn ras(sen): kruising maltheser/shishu,en een
tibetaanse terrier, - Locatie: maastricht
- Contacteer:
wij hebben dat hier ook met de tibetaanse terrier,en de kruising maltheser,
die kunnen heel erg vechten,om speeltjes,eten,en vaak ook om niets..
het geeft zeker stress,want uit elkaar krijgen we ze dan niet,en als we er tussen kwamen worden we zelf gebeten, dochter van 14 jaar pas nog door gebeten, het zijn dan wel kleinere honden maar toch zeer fel.. het gebeurd ook vaak als er bezoek is,en als het bezoek dan zo schrikt,ze liever wegblijven wordt het inderdaad minder leuk... het gekke is als we ze samen in de keuken zetten maken ze nooit ruzie,en liggen ze vreedzaam in de mand tegen elkaar op,we zijn dus ook nog aan het uitzoeken wat de oorzaak kan zijn.
mvg anja
die kunnen heel erg vechten,om speeltjes,eten,en vaak ook om niets..
het geeft zeker stress,want uit elkaar krijgen we ze dan niet,en als we er tussen kwamen worden we zelf gebeten, dochter van 14 jaar pas nog door gebeten, het zijn dan wel kleinere honden maar toch zeer fel.. het gebeurd ook vaak als er bezoek is,en als het bezoek dan zo schrikt,ze liever wegblijven wordt het inderdaad minder leuk... het gekke is als we ze samen in de keuken zetten maken ze nooit ruzie,en liggen ze vreedzaam in de mand tegen elkaar op,we zijn dus ook nog aan het uitzoeken wat de oorzaak kan zijn.
mvg anja

grtjes anja,en een poot van shynie en myra.
leer de mens kennen,en je gaat vanzelf van dieren houden.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
Ik had ook twee teven die niet samen door één deur konden.MARC_S schreef:Eigenlijk begin ik me nu iets af te vragen. Dit forum is inderdaad snel met zeggen twee teven die vechten dat komt nooit meer goed. Maar is dat wel zo?
Toen Cleo en Eva gevochten hebben ging daar ook een hele poos loeren van Cleo aan vooraf. Grommen, staren en allerlei sfeerverziekend gedrag.![]()
Als ik op dat moment op dit forum was gekomen en had gezegd dat wij een 8 jarige huskie-kruising teef hadden en een 1 jarige laekense herder teef die het beschreven gedrag vertoonden was er ook gezegd "komt nooit meer goed, herplaatsten"Ze zijn even groot, zelfde bouw en niet echt sloom of simpel allebei.
Herplaatsen was niet aan de orde, zelfs niet nadat ze twee keer behoorlijk gevochten hadden.
Ik heb er toen voor gekozen ze ongelofelijk goed in de gaten te houden en nog geen haar die verkeerd ging staan te accepteren.
Dat was best veel werk, want je moet echt ogen in je achterhoofd hebben, maar ik had dat er voor over en het is me wel gelukt ze nog een aantal jaren onder toezicht bij elkaar te laten.
Zonder toezicht ging er één de bench in, al was het alleen maar als ik even naar de wc moest.
Het probleem heeft zich opgelost doordat ik naar Engeland verhuisde en een van de twee dames meenam.
Maar ik weet zeker dat ik het wel in de hand had kunnen houden als ik in Nederland gebleven was ondanks dat ik ze nooit meer zonder toezicht bij elkaar gelaten zou hebben. Het was erg duidelijk dat dat niet meer ging omdat er toch altijd wat spanning was tussen de dames.
Ik kan me best wel voorstellen dat iemand er geen zin in of geen mogelijkheid voor heeft om zo met honden om te gaan en dan is herplaatsen toch de beste optie denk ik.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love