Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoi hier een rangorde/territorium probleem.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Hoi hier een rangorde/territorium probleem.

Ongelezen bericht door laeken »

Waar het mij vooral om ging was het klakkeloos en zonder inzicht of observatie zeggen "herplaatsen". Kijk, mijn honden hebben helemaal geen spanning meer en ik laat ze wel samen los alleen. Ik weet zeker dat ze niet gaan vechten omdat Cleo dat niet durft. Eva doet alleen wat als Cleo agressief wordt en dat durft ze niet meer. Eva zelf kent geen agressie naar roedelleden alleen verdediging.

Wij moesten wel wat kleine aanpassingen doen maar het is zeker niet zo dat wij op die honden zitten. Dat we ze samen alleen laten zegt denk ik wel genoeg. Verder hebben ze elkaar al meer dan 12 maanden niet aangeraakt dus ik maak me daar ook geen zorgen meer om.

Op het moment dat het wel mis ging zou ik dus redelijk gedemotiveerd zijn als iedereen had geroepen, scheiden of herplaatsen. :19: Blijkt helemaal niet nodig en puur op geschreven tekst gebaseerd had ik wel het verhaal compleet. Inclusief uit elkaar trekken en doorbijten dus. Inclusief dagen blijven loeren en opnieuw willen beginnen. Cleo zou zonder pardon weer op Eva geklapt zij de eerste dagen als wij niet op die honden hadden gezeten. Helemaal weg nu. Gewoon vriendinnen die elke dag even spelen buiten en elkaar respecteren en met rust laten binnen :ok:
Afbeelding
Charlot
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Charlot »

ik heb zelf een kruising Westie x Franse bulldog en een teckel.
Bonnie, de mix bulldog is dominant en staat niet toe dat Sonja, de teckel iets heeft met een andere hond..wat dan ook, corrigeren, spelen ..enz.
Een paar jaar geleden had ik er een puppie bij genomen, ze was ouder geworden en ik dacht dat het kon..toen Sonja de pup corrigeerde vloog Bonnie Sonja aan en dan echt vechten..tot bloedens toe. De pup is herplaatst. Daarna duurde het nog weken voordat de situatie weer normaal was..Sonja bleef uit angst aanvallen en het waren heftige vechtpartijen.
Uiteindelijk is dat toch weer goed gekomen en nu kunnen ze het weer uitstekend met elkaar vinden, zolang er geen andere hond zich met Sonja bemoeit...
Ik kan me voorstellen dat je op allebei je bulletjes even gek bent en herplaatsen heel moeilijk is..maar inderdaad..de Franse bull heeft veel aandacht nodig, ik vind apart houden vreselijk...
Ik wens je veel wijsheid en sterkte toe...
Er is zoveel om lief te hebben
Ilupa

Ongelezen bericht door Ilupa »

Hallo,

Ik acht mijn inzicht in hondenpsychologie niet voldoende goed om je hele goede raad te kunnen geven, maar ik kan me zelf niet voorstellen twee honden in huis gescheiden te moeten houden. (Laat staan meer dan twee.) Wij moeten hier de hond tijdelijk gescheiden houden van een logeerpoes (kat leeft op de bovenverdieping en de hond buiten en in de keuken) en dat is soms al een beetje vervelend omdat er nooit een deur mag blijven openstaan of wat dan ook. Dan wordt je huis zo een sluizensysteem en ik vind dat niet echt een "oplossing". Als apart houden het alternatief is voor een echte oplossing (zoals die er is gekomen bij de honden van Marc_s bijvoorbeeld) zou ik toch ook 1 hond herplaatsen. Gewoon in het belang van de hond. (Aangezien beide honden nogal wat medische problemen hebben zou ik kiezen de hond te herplaatsen die -relatief- het minste extra medische aandacht behoeft.)
Maar dat is natuurlijk maar "als", ik hoop van harte dat het toch nog lukt!

Veel succes ermee :ok:
missvirusje
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Rottweilers, Franse Bulldogs, Boerenfox-jackrussel

Ongelezen bericht door missvirusje »

Vandaag ging het redelijk, vanmorgrn
los geweest en wandelen ging ook super. Ik ben mey de auto gegaan vorige keer lute het niet omdat cooper diesel wilde aanvallen maar nu liet ik ze beide tegen de kofferbak aanspringn en toen erin getild ze gaan in de kofferbak maar de klep is er wel af hoor.
Toen we thuis kwamen liepen ze naar de voordeur en ook niets aande hand terwijl het altijd bij de voordeur begint.
Toen bleek dat mn zwager ook nog ging wandelen dus zijn we weer mee geweest toen we terug kwamen ging cooper voor diesel staan, diesel mocht niet het huis in.
En toen we doorliepen en de lijn mee trok ging cooper uit dr plaat.
Vreemd toch dat het zo wisselend is.
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

missvirusje schreef:Vandaag ging het redelijk, vanmorgrn
los geweest en wandelen ging ook super. Ik ben mey de auto gegaan vorige keer lute het niet omdat cooper diesel wilde aanvallen maar nu liet ik ze beide tegen de kofferbak aanspringn en toen erin getild ze gaan in de kofferbak maar de klep is er wel af hoor.Toen we thuis kwamen liepen ze naar de voordeur en ook niets aande hand terwijl het altijd bij de voordeur begint.
Toen bleek dat mn zwager ook nog ging wandelen dus zijn we weer mee geweest toen we terug kwamen ging cooper voor diesel staan, diesel mocht niet het huis in.
En toen we doorliepen en de lijn mee trok ging cooper uit dr plaat.
Vreemd toch dat het zo wisselend is.
Wat ik in bold aangegeven heb is wat ik versta onder de goden verzoeken. :N: :N: :N: Je honden zijn bezig met een rangordestrijd waarvan je niet wilt dat ze die met hun tanden beslechten. Zorg dat er een GT langskomt die jou kan vertellen welke van de twee de overhand heeft zodat je die als nummer 1 kunt behandelen.
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

MARC_S schreef:Waar het mij vooral om ging was het klakkeloos en zonder inzicht of observatie zeggen "herplaatsen". Kijk, mijn honden hebben helemaal geen spanning meer en ik laat ze wel samen los alleen. Ik weet zeker dat ze niet gaan vechten omdat Cleo dat niet durft. Eva doet alleen wat als Cleo agressief wordt en dat durft ze niet meer. Eva zelf kent geen agressie naar roedelleden alleen verdediging.

Wij moesten wel wat kleine aanpassingen doen maar het is zeker niet zo dat wij op die honden zitten. Dat we ze samen alleen laten zegt denk ik wel genoeg. Verder hebben ze elkaar al meer dan 12 maanden niet aangeraakt dus ik maak me daar ook geen zorgen meer om.

Op het moment dat het wel mis ging zou ik dus redelijk gedemotiveerd zijn als iedereen had geroepen, scheiden of herplaatsen. :19: Blijkt helemaal niet nodig en puur op geschreven tekst gebaseerd had ik wel het verhaal compleet. Inclusief uit elkaar trekken en doorbijten dus. Inclusief dagen blijven loeren en opnieuw willen beginnen. Cleo zou zonder pardon weer op Eva geklapt zij de eerste dagen als wij niet op die honden hadden gezeten. Helemaal weg nu. Gewoon vriendinnen die elke dag even spelen buiten en elkaar respecteren en met rust laten binnen :ok:
Tussen jullie teven zit een flink leeftijdsverschil en je zegt zelf al: "Ze gaan niet vechten omdat Cleo dat niet durft". Ze hebben dus totaal twee verschillende karakters. Had Cleo dezelfde mentaliteit gehad als Eva, hadden jullie wel degelijk een probleem gehad. Wat jullie vorig jaar met ze hebben gehad, was gewoon een kleine rangordebepaling. En die is nu duidelijk :wink:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door monky555 »

is het niet verstandig om de lager geplaatste hond, als ranghoogste te gaan zien :19:
als ik het zo lees wil die jongste de troon voor zichzelf, zolang dat zo blijft en het niet wordt bevestigd
zullen de knokpartijen niet blijven dan??

ik heb er 5 en een aantal moeilijke rassen, en hier is ook wel eens ruzie :wink:
ik ben alleen nog nooit bang geweest dat het door zou slaan of dat ze niet meer bij elkaar zouden kunnen
amy (staff) & rio liggen nu wat vaker in de klinch, amy staat helemaal onderaan normaal gesproken :wink:
maar ze ziet nu een kans om iig boven rio te komen, hoe klein rio nog is (7 maanden, rottDweiler) hoe weinig hij pikt :neenee:
amy zal echt niet boven hem komen daarvoor heeft ze een te zacht karakter, maar zolang ze nog "durft" zal ze het wel proberen :wink:

mijn ervaring is dus om me er juist niet zoveel mee te bemoeien, een schermutseling is oke maar zodra ik zeg dat het klaar is is het klaar, daarna zoeken ze het zelf maar weer een beetje uit, en dan liggen ze binnen een kwartier weer naast elkaar :wink:
maar goed ik weet ook niet of ik het altijd even goed doe :mrgreen: , ik ben niet streng en de roedelregels kunnen me zo'n beetje gestolen worden :wink:
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Zo zie je maar weer dat er geen vaste oplossing is voor verschillende honden/situatie.
Het ligt ook hoe iedereen in verhouding staat tot elkaar en de karakters van mens en hond.
Soms dan moet je een veschuiving van rangorde bij de 1 toestaan en laten gaan.
Maar bij de ander weer de kop indrukken.
Soms dan hersteld een probleem zich vanzelf of door ingrijpen en zoniet dan moet je een andere oplossing zoeken door herplaatsen of uit elkaar houden.
De laatse optie's zzijn ook weer afhankelijk van de baas ,ruimte en karakters van de honden.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Kyra-
Zeer actief

Ongelezen bericht door Kyra- »

Hanneke2 schreef:
Kyra- schreef:Waarom herplaatsen? Je kan ze toch ook uit elkaar houden, het is mss even wennen en aanpassen. Ik heb hier ook 2 teven die dus in geen geval meer samen kunnen. Ik laat ze apart uit en ze zitten apart in de kennel. Wij hebben nog 3 reuen. 2 reuen gaat goed en 1 gaat samen met 1 teef. 1 teef gaat alleen uit. De 2 teven worden om en om met de reu uit gelaten. Dus 1 teef gaat om de dag alleen uit. Werkt prima hoor
Ik moet daar toch niet aan denken.

Ik vind het hartstikke knap hoor, als je het allemaal zo kan regelen, maar ik wil gewoon honden hebben die zich helemaal happy voelen in hun eigen roedeltje, met elkaar lopen te spelen en dollen en dicht tegen elkaar aan in slaap vallen. Zoals jij het moet doen, ik zou het niet kunnen.
Ik begrijp je reactie, ik heb echter geen keuze. Zo hoeven bij mij niet samen te spelen en al zeker niet samen te werken. Het lukt prima ze te scheiden het kost even wat meer tijd. Ook al hadden ze allemaal bij elkaar gekund had ik ze niet tegelijk los gelaten.
Si vis pacem, para bellum
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Kyra- schreef:
Hanneke2 schreef:
Kyra- schreef:Waarom herplaatsen? Je kan ze toch ook uit elkaar houden, het is mss even wennen en aanpassen. Ik heb hier ook 2 teven die dus in geen geval meer samen kunnen. Ik laat ze apart uit en ze zitten apart in de kennel. Wij hebben nog 3 reuen. 2 reuen gaat goed en 1 gaat samen met 1 teef. 1 teef gaat alleen uit. De 2 teven worden om en om met de reu uit gelaten. Dus 1 teef gaat om de dag alleen uit. Werkt prima hoor
Ik moet daar toch niet aan denken.

Ik vind het hartstikke knap hoor, als je het allemaal zo kan regelen, maar ik wil gewoon honden hebben die zich helemaal happy voelen in hun eigen roedeltje, met elkaar lopen te spelen en dollen en dicht tegen elkaar aan in slaap vallen. Zoals jij het moet doen, ik zou het niet kunnen.
Ik begrijp je reactie, ik heb echter geen keuze. Zo hoeven bij mij niet samen te spelen en al zeker niet samen te werken. Het lukt prima ze te scheiden het kost even wat meer tijd. Ook al hadden ze allemaal bij elkaar gekund had ik ze niet tegelijk los gelaten.
Maar jij hebt 5 honden, en je kan het stel scheiden, en je kan groepjes vormen. Dat vind ik toch ergens iets anders dan 2 honden hebben die alsmaar van elkaar weg gehouden moeten worden. Ik heb nul mogelijkheid om te scheiden, en ik heb honden die heel veel behoefte hebben aan gezelschap en aan (lichamelijk) contact. Dus als mijn stel nu niet lekker half over elkaar heen op de bank lag te slapen, zou ik ze allebei in mijn ogen zwaar tekort doen. Mijn honden hebben een roedelvriendje nodig waar ze dicht tegenaan kunnen kruipen en mee kunnen stoeien en rausen en rennen en 'ruzie' maken zonder dat er ooit een schrammetje is. En daarom zou ik - in mijn geval, met mijn honden - herplaatsen en een ander vriendje zoeken. Maar dat is dus iets heel anders dan jouw geval.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

monky555 schreef:is het niet verstandig om de lager geplaatste hond, als ranghoogste te gaan zien :19:
als ik het zo lees wil die jongste de troon voor zichzelf, zolang dat zo blijft en het niet wordt bevestigd
zullen de knokpartijen niet blijven dan??

mijn ervaring is dus om me er juist niet zoveel mee te bemoeien, een schermutseling is oke maar zodra ik zeg dat het klaar is is het klaar, daarna zoeken ze het zelf maar weer een beetje uit, en dan liggen ze binnen een kwartier weer naast elkaar :wink:
maar goed ik weet ook niet of ik het altijd even goed doe :mrgreen: , ik ben niet streng en de roedelregels kunnen me zo'n beetje gestolen worden :wink:
Dat is dus het allerfoutste dat je kunt doen, een lager geplaatste hond gaan behandelen als de hoger geplaatste, dan heb je meteen een probleem. En bij een schermutseling moet je inderdaad niet tussenbeide komen, maar als twee franse bulldog teven echt met elkaar aan de haal gaan, dan gaan ze door tot het einde van een van de twee. Probleem is ook als je alleen bent het heel moeilijk is om ze uit elkaar te krijgen, want ze zijn echt loeisterk.

Maar je hebt toch ook nog een Jack Russell Lonneke, Jane, of is die niet meer bij jou.

Als de gedragstherapeut is geweest, doe dan ook echt goed wat ze zegt, want ik denk dat herplaatsen van een Diesel of Cooper niet makkelijk zal zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”