Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kamperen met een hond, hoe gaat dat?

Ervaringen en tips over leuke vakantiebestemmingen sámen met uw hond.
Geef de onderwerpregel svp. een duidelijke titel!

Moderator: moderatorteam

Bitje
nieuw lid
Mijn ras(sen): Zwitserse herder
Contacteer:

Kamperen met een hond, hoe gaat dat?

Ongelezen bericht door Bitje »

Hoi allemaal,

Ik zit er aan te denken om deze zomer voor het eerst met een tent te gaan kamperen. Samen met mijn vriend, mijn 2 kinderen (dan 3 en 5 jaar oud) en onze hond (dan net geen jaar oud).

Alleen, hoe gaat dat dan? Stel we willen gaan zwemmen in een zwembad op de camping, waar laten we de hond dan? Als we ergens heen willen, bijvoorbeeld een kasteel of grotten bezoeken, waar laten we de hond dan?

Blijft het kamperen met een hond "beperkt" tot het zwemmen in open water waar honden ook zijn toegestaan en ga je alleen maar wandelen, of zijn er andere oplossingen?

Andere vakantie ideetjes zijn de hond in een pension laten logeren of een huisje boeken, dan kunnen we de hond alleen achter laten als we eventjes weg gaan.

Dus, hoe doen andere (tent)kampeerders dat met hun hond?
Afbeelding
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Re: Kamperen met een hond, hoe gaat dat?

Ongelezen bericht door Felix »

Uhmz .. Hoe anderen dat doen ?! :scratch:

Wat dacht je van, als de hond dan toch mee gaat, dingen uit te zoeken, waarbij een hond wel is toegestaan ?! :lol1:
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Bitje schreef:Blijft het kamperen met een hond "beperkt" tot het zwemmen in open water waar honden ook zijn toegestaan en ga je alleen maar wandelen, of zijn er andere oplossingen?

Andere vakantie ideetjes zijn de hond in een pension laten logeren of een huisje boeken, dan kunnen we de hond alleen achter laten als we eventjes weg gaan.

Dus, hoe doen andere (tent)kampeerders dat met hun hond?
Wij hebben geen kinderen, dus we hoeven niet naar speeltuintjes. Kampeerweekendjes en weken zijn inderdaad wandelen, honden zwemmen, trutten, eventueel een stadje bezoeken (maar daar zijn we altijd heel snel klaar mee).

Gaan we een weekend met mijn familie weg (4 kleine kinderen, 2 grote pubers) dan splitsen we ons meestal op. Pieter en ik gaan dan wandelen met de honden, terwijl de rest naar een kindvriendelijk oord vertrekt.

Honden achterlaten in een wildvreemd huisje ben ik geen voorstander van. Pension ook niet. Daar heb ik de honden niet naar, maar daar heb ik ook geen honden voor.
eee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mix Friese Stabij met Wetterhoun
Schotse Collie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door eee »

tsja, ook hier gaat de hond met kamperen altijd mee, maar dat is dan vooral fietsen en wandelen en andere hondvriendelijke activiteiten doen. ik ben wel voorstander van een huisje nemen, als je een hond bij je hebt. bij Micky is het nooit een probleem geweest, ze ging lekker liggen slapen. zo kan je en wandelen en dingen doen waarbij de hond niet mee kan/mag. maar kamperen is (vind ik) wel leuker. wij laten dan af en toe, als we echt ergens heen willen/moeten en we niet te lang weg zijn, Mick in de voortent op haar kleedje liggen, rits van tent dicht. dit is bij ons ook altijd goed gegaan. en kamperen met de hond is echt een aanrader hoor, ontzettend leuk is dat :ok:
Afbeelding

Afbeelding
Bonnie F
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Vooral geen al te warm land uitzoeken. Daar doe je geen hond een plezier mee.
Wij hebben ook gekampeerd met hond. Je wordt behoorlijk beperkt. Vooral omdat onze hond in een vreemde omgeving niet alleen wil blijven, dus tent viel af. Voor auto is het al snel te warm. Dus moet hond overal mee naar toe. Zoek een omgeving met veel water waar ook honden welkom zijn. Wij zijn aan de franse kust (Bretonse) geweest. Hond was overal aan strand welkom. Je moet natuurlijk wel een hond hebben die van water houdt....
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
Marion.

eee schreef:en kamperen met de hond is echt een aanrader hoor, ontzettend leuk is dat :ok:
Het is echt heerlijk! Samen op het luchtbed. En het wordt licht, en allerlei geluiden buiten. Zálig!
Felix
Zeer actief
Contacteer:

Bonnie F schreef:Vooral geen al te warm land uitzoeken. Daar doe je geen hond een plezier mee.
Niet ?! :scratch:

Onze vorige labrador is zelfs mee geweest naar aruba, niet het minste vakantie land lijkt me .. En de zee daar vondt ze helemaal fantastisch, was ze niet meer vanaf te krijgen! :E:
Bonnie F
Zeer actief

Felix schreef:
Bonnie F schreef:Vooral geen al te warm land uitzoeken. Daar doe je geen hond een plezier mee.

Onze vorige labrador is zelfs mee geweest naar aruba, niet het minste vakantie land lijkt me .. En de zee daar vondt ze helemaal fantastisch, was ze niet meer vanaf te krijgen! :E:
Heb je daar gekampeerd? :pffff:
Afbeelding
Felix
Zeer actief
Contacteer:

Bonnie F schreef:
Felix schreef:

Nee, daar was het te warm voor .. Maar verbleven wel bij familie in een huis zonder airco ;)
Marion.

Bonnie F schreef:
Felix schreef:Onze vorige labrador is zelfs mee geweest naar aruba, niet het minste vakantie land lijkt me .. En de zee daar vondt ze helemaal fantastisch, was ze niet meer vanaf te krijgen! :E:
Ik denk dat Felix er op zijn fiets heen is getuft.

Of zou hij de vorige Labrador in het ruim van het vliegtuig mee hebben genomen?

Jeuhhhhhhhhhhhh, dat is echt leuk uit voor hondjes :roll:
Felix
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:
Bonnie F schreef:
Felix schreef:Onze vorige labrador is zelfs mee geweest naar aruba, niet het minste vakantie land lijkt me .. En de zee daar vondt ze helemaal fantastisch, was ze niet meer vanaf te krijgen! :E:
Ik denk dat Felix er op zijn fiets heen is getuft.

Of zou hij de vorige Labrador in het ruim van het vliegtuig mee hebben genomen?

Jeuhhhhhhhhhhhh, dat is echt leuk uit voor hondjes :roll:
Laat het denken nou maar aan mensen over die dat beter kunnen ;)

En ben daar per KLM heen gegaan, en de labrador ging in het ruim gewoon me (niets zieligs aan!) ;)

En ze heeft daar werkelijk de tijd van haar leven gehad ..
theab
Actief
Mijn ras(sen): Duitseherders uit de werklijn
Contacteer:

Ongelezen bericht door theab »

Ik neem ze allemaal mee op vakantie. Heb verleden jaar een kleine caravan gekocht en in de voortent staan 2 benches.
De oudste twee blijven in de caravan met het raam aan de kant van de voortent open. Die springen er echt niet uit. In de voortent de andere twee in hun bench.
Afbeelding

Kon gewoon naar de feestavond in de kantine of op bezoek bij overige campinggasten en ze waren gewoon stil. Ze vertrouwen er gewoon op dat ik terug kom.
groetjes van Thea, Saartje, Atlas, Blufie en Coca
http://www.burgerboschoase.nl
Afbeelding
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door flamme »

Felix schreef:

Dat vind ik niet gek, met die warmte :mrgreen:

Maar, neuh, zou mijn voorkeur dus niet hebben om voor mijn lol mijn hond mee te slepen in het vliegtuig om naar een warm land te vliegen en daar vakantie te vieren.

Kamperen heb ik wel gedaan, maar dat waren dan wel wolfhondeweekendjes. Dus daar draait het alleen om bezig zijn met je hond. Er is niks zo makkelijk dan met een saarloos kamperen. Je ligt zelf wat hard op de grond, maar de hond veroerd zich niet op het luchtbedje hoor :mrgreen:
Mechelfan
Actief

Ongelezen bericht door Mechelfan »

Heeeeerlijk, kamperen met de hond!

Die van ons presteerde het om onderkoeld te raken in Zuid-Frankrijk. Wij lekker luieren bij een beek, de hond in de beek en helemaal gefascineerd zijn door waterstrominkjes.

Je moet er gewoon rekening mee houden, in de auto of tent laten kan niet, te warm.
Een beetje je programma aanpassen, doe je ook als je kinderen bij je hebt, lijkt me geen probleem.

Warm land kan ook, zorg wel voor altijd schaduw en water. Ik heb zo'n windtentje voor het strand, die is in 1 minuut opgezet, kan hij altijd in de schaduw.
Felix
Zeer actief
Contacteer:

flamme schreef:
Felix schreef:

Maar, neuh, zou mijn voorkeur dus niet hebben om voor mijn lol mijn hond mee te slepen in het vliegtuig om naar een warm land te vliegen en daar vakantie te vieren.

Kamperen heb ik wel gedaan, maar dat waren dan wel wolfhondeweekendjes. Dus daar draait het alleen om bezig zijn met je hond. Er is niks zo makkelijk dan met een saarloos kamperen. Je ligt zelf wat hard op de grond, maar de hond veroerd zich niet op het luchtbedje hoor :mrgreen:
Als we langer als een maand weg gaan, dan gaat de hond gewoon mee, ongeacht waar ter wereld we naar toe gaan ...

En ze kon het qua warmte prima uithouden op Aruba hoor. De warmte dáár, moet je niet vergelijken met hier. Hier is het altijd heel erg drukkend de warmte, terwijl je daar altijd die pasaat wind hebt die verkoeling geeft ;)
Bonnie F
Zeer actief

De conclusie van dit warrige verhaal lijkt me dat het best kan en dat de mate van "makkelijk" bepaald wordt door je hond. Kan hij alleen blijven? (neem een bench mee als je hond daaraan gewend is) en de warmte en locatie. Wil je je aanpassen aan de hond?
Heb je zelf al ideeën en wat voor een hond heb je?
Afbeelding
Bonnie F
Zeer actief

Felix schreef:
flamme schreef:
Felix schreef:

Als we langer als een maand weg gaan, dan gaat de hond gewoon mee, ongeacht waar ter wereld we naar toe gaan ...

En ze kon het qua warmte prima uithouden op Aruba hoor. De warmte dáár, moet je niet vergelijken met hier. Hier is het altijd heel erg drukkend de warmte, terwijl je daar altijd die pasaat wind hebt die verkoeling geeft ;)
TS wil kamperen met kinderen en hond, niet naar Aruba of andere verre oorden.
Afbeelding
Felix
Zeer actief
Contacteer:

Bonnie F schreef:
Felix schreef:
flamme schreef:

TS wil kamperen met kinderen en hond, niet naar Aruba of andere verre oorden.
Het was/is een reactie op Flamme .. Dus niet op die van de topicstarter ;)

En het gaat over op vakantie met de hond, dus ook daar valt een 'ver oord' onder ;)
Muis..
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
Contacteer:

Ongelezen bericht door Muis.. »

Vorig jaar zijn we met 2 honden en de vouwwagen gaan kamperen in (bijna) zuid Frankrijk. Bij het reserveren hebben we aangegeven 2 (grote) honden te hebben. Een maal op de camping aangekomen had de eigenaar een ideale plek voor ons. Als laatste van een straatje, tegen de bos/bergrand aan. Als wij gingen zwemmen, bleven de honden in de voortent, opblaasbadje erbij en dat ging prima.
Afbeelding
Afbeelding
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door Reny »

Wij gaan ook voor het eerst met camper en Bob op pad dus ik lees dit topic mee voor goede tips.

Ik ga op voorhand maar eens naar een speelgoedwinkel voor een zwembadje. Ik weet niet hoe warm het gaat worden (maar dat komt ook omdat we nog niet weten waar we heen gaan :mrgreen: ) en hoe Bob daarop reageert maar zoiets lijkt me dus wel handig.
En de groeten van de mannen :zwaai
StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

njha.. je moet je hond overal mee naar toenemen..
zo gaat dat..

en de illusie van zwemmen in open water.. zou ik ook maar wegnemen..
want als je naar zee gaat zijn alle stranden hondvrij.. dus een dagje strand zit er niet in..
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
Felix
Zeer actief
Contacteer:

Afbeelding

Bordje: "Niet storen A.U.B." erbij, en het plaatje is compleet !! :E:
Inge2104
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vuilnisbakkie!

Ongelezen bericht door Inge2104 »

Wij gaan ook altijd camperen met de hond en een klein campertje... Fantastisch is het!
Als het niet te warm is laten we Luna wel eens in de bus achter, ze gaat dan lekker slapen.
Verder pas je inderdaad je activiteiten aan, we hebben geen kinderen en doen dingen waar de hond mee naar toe mag en kan.
Ik maak ook altijd een briefje wat in zo'n kattenkokertje gaat, in de taal van het land waar je heen gaat, met het telefoonnummer en " bel a.u.b."en dat heeft Luna altijd aan de halsband. In tegenstelling tot thuis heeft ze op vakantie dus altijd een halsband om!
Neem een lange lijn mee en een grondpin, als ju nu investeerd in het dicht bij blijven, aan de lijn dan, dan heb je misschien in de toekomst het voordeel dat je hond lekker los kan en niet weg wil lopen!
Veel plezier alvast!
Afbeelding
Muis..
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
Contacteer:

Ongelezen bericht door Muis.. »

StormenRoxy schreef:njha.. je moet je hond overal mee naar toenemen..
zo gaat dat..

want als je naar zee gaat zijn alle stranden hondvrij.. dus een dagje strand zit er niet in..
Dat is wel erg kort door de bocht...
In Frankrijk mag je hond op diverse plaatsen gewoon zwemmen hoor.

Hier in de rivier de Drôme
Afbeelding
Owww ik weer weer terug!!!! :lol1:
StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

Muis.. schreef:
StormenRoxy schreef:njha.. je moet je hond overal mee naar toenemen..
zo gaat dat..

Dat is wel erg kort door de bocht...
In Frankrijk mag je hond op diverse plaatsen gewoon zwemmen hoor.

Hier in de rivier de Drôme
Afbeelding
Owww ik weer weer terug!!!! :lol1:
ik was in italie.. en daar mocht het werkelijk nergens..
maar als je geluk hebt.. mogen ze mss wel op prive stranden van de camping..

oh en informeer wel ff heel goed.. want voor italie kregen ze een speciale vlooien band tegen zandvlooien die hartworm veroorzaken
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
Bitje
nieuw lid
Mijn ras(sen): Zwitserse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bitje »

Bonnie F schreef:De conclusie van dit warrige verhaal lijkt me dat het best kan en dat de mate van "makkelijk" bepaald wordt door je hond. Kan hij alleen blijven? (neem een bench mee als je hond daaraan gewend is) en de warmte en locatie. Wil je je aanpassen aan de hond?
Heb je zelf al ideeën en wat voor een hond heb je?
Naar echt warme landen op vakantie is niks voor mij, ik hou zelf ook niet zo van warm!

Of de hond alleen kan blijven, ik heb nog geen idee eigenlijk. Tobi (de hond dus) is nu net 12 weken (en 5 weekjes bij ons) oud. Hier thuis laten we hem wel eens alleen, maar dan maakt hij tot nu toe alles wat hij te pakken kan kapot en hij plast dan nog wel eens in huis....
Tobi is trouwens een Zwitserse Herder.

Mijn ideetjes zijn nu of de Belgische Ardennen of Bretagne. En dan kamperen met een 6 persoons-tent. Aanpassen aan de hond wil ik best, lekker wandelen en door de bossen struinen vind ik heerlijk. Af en toe een stadje in, maar dat kan natuurlijk ook met de hond. Het zou ideaal zijn als we een plek konden vinden met zwemwater waar de hond ook mag zwemmen.

Maar wat nou als er op de camping bijvoorbeeld een zwembad is en we willen gaan zwemmen? Hond in de auto.. hond in de tent... of blijft er dan 1 iemand bij de tent op de hond passen? Of je loopt in een stadje en ziet een mooie kerk die je wilt bezichtigen... Hoe doen andere mensen dat?
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Bij ons ook kamperen en met een hond. Vaak zoeken we wel een camping uit waar je vanaf de camping in het water kunt. Bijv. in een beekje of iets dergelijks.
Er zijn ook veel attracties of bezienswaardigheden (tuinen of ruines) waar een hond wel in mag. Het enige verschil is, je moet het nu even vragen, en zonder hond hoef je daar geen rekening mee te houden.
Daarnaast moet je zorgen voor de juiste enting. Voor veel landen geldt rabies, maar bijv. een land als Zweden en Groot Brittanie moet je meer ondernemen als je de hond meeneemt.
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door Reny »

Inge2104 schreef:Wij gaan ook altijd camperen met de hond en een klein campertje... Fantastisch is het!
Als het niet te warm is laten we Luna wel eens in de bus achter, ze gaat dan lekker slapen.
Verder pas je inderdaad je activiteiten aan, we hebben geen kinderen en doen dingen waar de hond mee naar toe mag en kan.
Ik maak ook altijd een briefje wat in zo'n kattenkokertje gaat, in de taal van het land waar je heen gaat, met het telefoonnummer en " bel a.u.b."en dat heeft Luna altijd aan de halsband. In tegenstelling tot thuis heeft ze op vakantie dus altijd een halsband om!
Neem een lange lijn mee en een grondpin, als ju nu investeerd in het dicht bij blijven, aan de lijn dan, dan heb je misschien in de toekomst het voordeel dat je hond lekker los kan en niet weg wil lopen!
Veel plezier alvast!

Wij hebben ook een buscamper :ok:
En de groeten van de mannen :zwaai
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Wij gaan regelmatig kamperen en de honden mogen dan mee.
Behalve tijdens de zomervakantie.
Onze 3 jongens (21, 19 en bijna 18) gaan komend jaar waarschijnlijk alle 3 weer mee.
Die treffen op de camping hun vriendengroep ,dus de knullen zien we weinig.
Jan en ik nemen de fietsen mee.

Toen Jace 3 maanden was, is hij meegeweest naar Bretagne. Perfect gegaan. Als we boodschappen moesten doen, bleef 1 van de jongens bij de caravan met Jace.
Het jaar daarna zijn we naar Zuid-Frankrijk gegaan, Jace weer mee.
En toen was het zo warm, over de 40 graden.
Gelukkig wel een rivier naast de camping.
Maar samen een stad bezoeken of een museaum vind ik niet fijn voor een hond (vooral omdat het in de zomermaanden vaak druk is).
Dus we hebben besloten om, zolang de jongens nog mee gaan, we geen honden meenemen tijdens de vakantie.
Afgelopen jaar zijn ze bij kennissen gaan logeren en komend jaar gaan ze naar een pension waar ze het super hebben.
Mijn jongens gaan toch voor de honden. Door het jaar gaan we meestal in Nederland kamperen en dan mogen de honden met ons mee.

Je moet wel even navragen welke inentingen je hond moet hebben.
En het eigen voer meenemen.
Ook heb ik, als we in Frankrijk waren, altijd gevraagd waar de dichtstbijzijnde dierenarts woonde.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

ik kampeer ook met de honden maar dan neem ik een eigen camper mee van 7 meter :mrgreen:
dat gaat natuurlijk goed omdat ze in de camper achter kunnen blijven als we iets gaan doen waar de honden niet mee kunnen.

In een tent kamperen met kleine kinderen én een hond lijkt mij echt niet handig.
de kinderen willen natuurlijk zwemmen, als je naar een zwembad/pretpark gaat dan kan een hond zoiezo niet mee , de kinderen willen spelene etc, je moet daarnaast nog boodschappen doen, afwassen en met de kinderen douchen. een hond in een tent achter laten gaat moeilijk of je moet een bench meenemen maar of de hond dit dan kan zonder te oefenen?
dus moet je de hele tijd de hond meenemen :eek: of alles apart doen.

pff het lijkt erg leuk maar in de praktijk moet je echt je maatregel goed nemen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Vakantie met de hond”