Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Honden Tuigje

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

anne_lies
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie, Labrador
Aantal honden: 2
Contacteer:

Honden Tuigje

Ongelezen bericht door anne_lies »

Waarom gebruik je een honden tuigje en wat zijn daar de voordelen van tegen over een gewoone hals band.

Ik heb gezocht op internet maar zou graag van gebruikers meer willen weten van hun reden.

Mijn hondje(bijna 8maand) loopt naar mijn mening wel aardig goed mee aan de riem met gewoon wandelen alleen wil hij soms wel eens een meter voor uit springen waardoor hij gelijk een klap in zijn hals krijgt door zijn halsband. Nu dacht ik dat misschien doormiddel van een tuigje hij niet zo'n klap in zijn hals krijgt.
Afbeelding
StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador
Aantal honden: 1

Re: Honden Tuigje

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

idd door een tuigje.. ontzie je de hals en nek
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
Dusty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese stabij x Toller
Toller

Ongelezen bericht door Dusty »

Dusty gaat regelmatig mee fietsen, dan wil die nog wel eens trekken. om nu te zorgen dat hij niet met zijn nek mij dan vooruit trekt maar met zijn lichaam draagt hij een tuigje en ik vind hem makkelijker te houden als hij plotseling trekt als hij bijvoorbeeld een kat ziet. zeker met dit glade weer is dat erg prettig
Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

Ik doe m'n hond vooral in het donker een tuigje aan. Dan kan ik haar hier in het park loslaten met een lampje bovenop haar tuigje. Dan zie ik haar overal, en zij heeft er geen last van. Als dat lampje aan haar halsband hangt heeft ze er wel last van (denk ik), en zie ik haar minder goed.

Verder, zoals anderen al schreven, ontzie ik haar nek en hals als ze aan de lijn loopt met een tuigje aan.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Ceseman
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Zwitserse Witte herders

Ongelezen bericht door Ceseman »

Ik heb zo'n 2 jaar geleden voor beide honden een zgn. K9-tuig aangeschaft.
César kreeg last van zijn rug en nek door idd iedere keer die klap op z'n nek door zijn halsband.
Ik vind het ideaal.
Afbeelding
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Ik gebruik tuigjes voor naast de fiets lopen.

Verder krijgt Benny een tuig om met handvat, omdat die soms nog de neiging heeft weg te lopen. Dus op het strand mag die los, maar met tuig om, zodat als hij ervandoor gaat en andere mensen opzoekt, deze m kunnen pakken.

Boomer draagt momenteel regelmatig een tuigje, omdat hij meer aan de lijn moet omdat er hier nu heel veel gecontroleerd wordt en ik eigenlijk nergens meer heen kan ivm niet kunnen lopen. Dan vind ik een tuigje veel prettiger lopen dan een halsband, zeker als hij aan de flex loopt.
spijkerhond
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door spijkerhond »

ook veiliger in situaties dat ze echt niet per ongeluk los mogen raken. Verder gebruik ik ze in combinatie met de flexriemen; ik probeer zo onderscheid te maken dat een beetje trekken met een tuigje om o.k. is maar niet aan de halsband (die ik eigenlijk alleen met trainen en korte lijn gebruik of evt als ze los lopen)
anne_lies
Zeer actief
Contacteer:

oke dank jullie voor de reactie's :ok: dat bevestigt weer mijn idee van het tuigje alleen nu nog het ideale tuigje zoeken :D
Afbeelding
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

anne_lies schreef:oke dank jullie voor de reactie's :ok: dat bevestigt weer mijn idee van het tuigje alleen nu nog het ideale tuigje zoeken :D
Ik heb inmiddels heel wat tuigjes gehad, maar die van Hurrta vind ik tot nu toe het beste! :ok:

Afbeelding
Daanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daanie »

Ik heb een tuigje voor Charlie omdat ie altijd uit zijn halsband ontsnapte.
Dan liep ik weer met een puberende beagle los en een lijn met halsband eraan in mijn handen :ugh:

Daarnaast zijn beagles vrij gevoelig voor het krijgen van een nekhernia en dan is een tuigje beter om de nek te ontzien.
Afbeelding
anne_lies
Zeer actief
Contacteer:

M@rleen schreef:
anne_lies schreef:oke dank jullie voor de reactie's :ok: dat bevestigt weer mijn idee van het tuigje alleen nu nog het ideale tuigje zoeken :D
Ik heb inmiddels heel wat tuigjes gehad, maar die van Hurrta vind ik tot nu toe het beste! :ok:

Afbeelding
zo'n tuigje daar ging mijn voorkeur ook naaruit
Afbeelding
spijkerhond
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door spijkerhond »

Ik heb inmiddels heel wat tuigjes gehad, maar die van Hurrta vind ik tot nu toe het beste!
Helemaal mee eens en omdat dit model er uit gaat heb ik maar alvast voor beide honden een tweede aangeschaft voor als de eerste kapot mocht gaan!
anne_lies
Zeer actief
Contacteer:

Daanie schreef:Ik heb een tuigje voor Charlie omdat ie altijd uit zijn halsband ontsnapte.
Dan liep ik weer met een puberende beagle los en een lijn met halsband eraan in mijn handen :ugh:

Daarnaast zijn beagles vrij gevoelig voor het krijgen van een nekhernia en dan is een tuigje beter om de nek te ontzien.
oef dat is ook wat zeg haha een loslopende puberende beagle :F:
Lijkt me idd dan wel een goed idee een tuigje als ze gevoelig zijn voor een nekhernia zou er niet aan moeten denken :N:
Afbeelding
Dusty
Zeer actief
Toller

ik ben ook nog steeds opzoek naar het ideale tuigje dus als je die gevond hebt hoor ik het graag :mrgreen:

ik vind het model zoals die hurrta ook erg fijn maar ze zitten bij Dusty zo ver naar voren zodat de sluiting tegen zijn elleboog tikt als hij rent.
Afbeelding
anne_lies
Zeer actief
Contacteer:

Dusty schreef:ik ben ook nog steeds opzoek naar het ideale tuigje dus als je die gevond hebt hoor ik het graag :mrgreen:

ik vind het model zoals die hurrta ook erg fijn maar ze zitten bij Dusty zo ver naar voren zodat de sluiting tegen zijn elleboog tikt als hij rent.
oke dat is niet erg handig. Ik zal het door geven als ik er een gevonden heb :ok:
Afbeelding
Dusty
Zeer actief
Toller

anne_lies schreef:
Dusty schreef:ik ben ook nog steeds opzoek naar het ideale tuigje dus als je die gevond hebt hoor ik het graag :mrgreen:

oke dat is niet erg handig. Ik zal het door geven als ik er een gevonden heb :ok:
ja graag :D let er dus goed op als je een tuigje ergens past. ik laat Dusty altijd even snel mee lopen door de winkel, als die mogelijkheid er is :wink:
Afbeelding
anne_lies
Zeer actief
Contacteer:

ja hier bij de dierenwinkel mag je de hond altijd mee nemen om te passen dus denk wel dat die mogelijkheid er is om er even mee te lopen bedankt voor de tip
Afbeelding
Snokkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback en Mixje

Ongelezen bericht door Snokkie »

Het Hurtta tuig zit inderdaad erg goed. Ik heb die mede gekocht omdat daar een handvat op de rug zit, omdat we gingen varen en ik haar dan tegen kan houden als ze over de rand wilde springen :smile: . Daarvoor diende hij perfect. Maar ik ben er wel achter gekomen dat het voor het bos niet zo handig is, omdat ze dan achter takken kunnen blijven hangen.
Ik ben nu helemaal fan van het Julius K9 tuig. Die heeft een mooie pasvorm en daar kan ze wel heerlijk in ravotten! En hij staat nog stoer ook :8): .
Groetjes Suzanne
en Nala & Sedi
Afbeelding
anne_lies
Zeer actief
Contacteer:

dank jullie allemaal nog voor de reacties

Heb een hurtta tuigje voor justy gehaald hij zit perfect en kan er goed mee bewegen ik vind het een top tuigje :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”