Ik heb zelf een Duitse Pinscher teefje van bijna 3 jaar, genaamd Etana. In haar puppy tijd heeft ze heel wat verschillende merken brokken en KVV gezien. Ook Farm Food brokken. Op zich bevielen die redelijk, maar een groot deel bleef onverteerd, waardoor ze vrij veel en vaak ontlasting had. Later ben ik overgestapt op diverse soorten KVV, maar door de wisselende samenstelling en kwaliteit was ook dit geen succesverhaal. Een keertje Smuldier Compleet leidde bijvoorbeeld tot een fikse darminfectie. Farm Food Fresh heb ik nog niet geprobeerd. Inmiddels stel ik maaltijden zelf samen met oa. vers vlees. Sindsdien krijgt ze complimenten voor haar mooie bouw en glanzende vacht, en heeft ze energie voor 10.
Binnenkort heb ik een nestje. De aankomende baasjes wil ik een puppy pakket meegeven. Graag zou ik er BARF/NRV producten in doen, maar ik maak uit teruggezonden vragenlijsten op dat velen het op brokken willen houden, op advies van de dierenarts of uit gemakzucht. Niet erg hoopgevend. Hoe zeer ik hen de nare ervaringen met het wisselen van voer ook zou willen besparen, misschien is het ook wel zaak om eerst zelf ervaring op te doen met andere soorten voer voordat men het nut inziet van BARF/NRV. Een andere reden is dat er geen samenstelling is die voor elke hond perfect is. Aan de andere kant wil ik niemand afschrikken met dit toch wel controversiële onderwerp. Ik ben nu dan ook internet aan het doorspitten om erachter te komen hoe anderen dit dilemma aanpakken.
Mij werd ooit wijsgemaakt dat Duitse Pinschers lastig te fotograferen zijn. Ten eerste omdat ze zo beweeglijk zijn, en ten tweede, omdat de Black & Tan variant zo zwart is dat alle details verloren gaan. Ik heb dat toen opgevat als een uitdaging en sindsdien heb ik heel wat foto's op mijn website staan om het tegendeel te bewijzen.