Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gezocht: wandelgebieden zonder groot wild

Wilt u graag eens gezamenlijk wandelen met de honden, zoekt of kent u een leuke wandelroute ? Vermeld het hier !

Moderator: moderatorteam

Lucia
Zeer actief
Aantal honden: 1

Gezocht: wandelgebieden zonder groot wild

Ongelezen bericht door Lucia »

Zoals de titel al zegt, ik ben op zoek naar wandelgebieden zonder groot wild.

Ik heb hier een klein bos op 10 min afstand waar we 2x per dag lopen en waar ze lekker los rennen etc.
In de weekenden gaan we vaak in andere bossen (erg bosrijke omgeving hier) wandelen maar zijn ze aangelijnd aan de flexi.

Milo wordt helemaal wild als hij wild ziet, zwijnen, reeën, edelherten. Hij is dan totaal niet bereikbaar. Wat Jolie doet weet ik nog niet, maar veel van deze bossen hebben ook aanlijnplicht.
We komen ook 9 van de 10 x, en dat is niet overdreven, wild tegen, dus ik wil ook geen risico's gaan lopen.

Weet iemand gebieden voor mij zonder groot wild. Ik woon in Nunspeet, het liefst natuurlijk in de omgeving, geen uren rijden, maar ook op grotere afstand hoor ik het graag ivm eventuele vakanties o.i.d.
Baasje van ...
Actief

Re: Gezocht: wandelgebieden zonder groot wild

Ongelezen bericht door Baasje van ... »

Ik denk dat wandelgebieden met klein wild, als konijnen en hazen dan ook geen optie is hoor. Onze hond jaagt op alles en kan daarom ook nooit los een bos in.
Aan de lijn vind ik een kwelling voor haar en voor mij, ze hijgt en trekt tot ze doodmoe is.

1 keer was ze, door een domme fout van mij, ik deed de verkeerde riem los, ontsnapt op een camping aan een bosrand. Toen ik de boswachter tegenkwam en haar weer had kunnen vangen na 3 kwartier, vertelde hij mij dat ik geluk had, want hij zou haar zonder pardon hebben neergeschoten. :denken:

Van schrik durfde ik niets meer te zeggen....
Groetjes
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Omgeving Nunspeet wordt wel heel lastig om iets te vinden zonder wild. :mrgreen: Ik zou nadrukkelijke hondenlosloopgebieden uitzoeken, bv via die Nikki Grootjes-boekjes. Mijn ervaring is dat in echte losloopgebieden het wild zich toch minder duidelijk laat zien. En ik neem aan dat je je wandeltijden ook wat aan hebt gepast? Tegen de schemering of heel erg vroeg in de ochtend kiesik ook bepaalde stukken niet zo snel uit. In omgeving Utrecht heb je bv het Panbos of Soest welke redelijk groot-wildvrij zijn. Echter ook het Zeisterbos is bv losloopgebied, echter zie ik daar wel wat meer aanwijzingen voor grootwild...
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Baasje van ... schreef:Toen ik de boswachter tegenkwam en haar weer had kunnen vangen na 3 kwartier, vertelde hij mij dat ik geluk had, want hij zou haar zonder pardon hebben neergeschoten. :denken:

Van schrik durfde ik niets meer te zeggen....
Een boswachter die mijn hond op een dergelijke manier bedreigd, welke door een fout ontsnapt is, is zeker nog niet klaar met mij. Daar zou ik onherroepelijk werk van maken. Ik het een hele schijthekel gekregen aan dat gedreig beesten neer die schieten die eens achter een hert aanhollen, terwijl diezelfde groenboefmaffia op andere, in hun mening 'geschiktere', tijdstippen, alles wat vliegt en holt neerschiet. En vaak nog niet eens bijster goed ik dat schietwerk zijn. Dit 'verhaal' ging ook heel vaak de ronde in Putten; walgelijk die eikeltjes die op en dergelijke manier met hun schietbrevet lopen te draaikonten.
Een boete alla, maar ik laat me niet op dergelijke manier bedreigen.
Lucia
Zeer actief

Ik ben er vrij zeker van dat Milo niet echt achter konijnen en hazen aan gaat. In het bos waar ze nu loslopen zitten best veel konijnen, en inmiddels zie ik sporadisch een spoor van een ree. Bij de ree sporen reageert hij echt al, maar konijnen hebben ook al eens onder zijn neus doorgelopen, en daar ging hij niet echt achteraan ofzo.

Jolie is tot nu toe nog echt een vogeltjes jager, zo hard mogelijk door alle struiken rennen en vogels op laten vliegen en daar dan achteraan rennen.

In het bos nu merk ik dat milo aan het eind van de middag al wat reactiever wordt ( ik denk dat dit te maken heeft met de eventuele reeën ) in de andere gebieden waar wél wild zit en waar ze dus vast zitten, lopen we eigenlijk altijd overdag, eind van de ochtend, gewoon 's middags, maar eigenlijk zien we áltijd iets voor onze neus oversteken.

Vandaar dat omgeving Nunspeet idd Not Done is, maar het mag best ietsje verder rijden zijn, het lijkt me zo leuk dat ze af en toe eens ergens anders los kunnen. Andere geurtjes opdoen, etc.

Ik ga eens kijken naar gebieden rond Utrecht en de boekjes die je noemt.
Ariane
Erelid
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Ariane »

Ik heb in Soestduinen nog nooit iets wilds gezien en dat is redelijk te behapstukken vanuit Nunspeet.
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.

Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
Baasje van ...
Actief

Ongelezen bericht door Baasje van ... »

Ariane schreef:Ik heb in Soestduinen nog nooit iets wilds gezien en dat is redelijk te behapstukken vanuit Nunspeet.
Daar raakte wij onze hond juist kwijt. Zij rook ze wel! En daar is mijn moeder juist haar tekkel bijna kwijtgeraakt in een hol.
Groetjes
Lucia
Zeer actief

Milo zoekt zelf sporen op. Door hem weten we juist dat er wild in de buurt is of net geweest is, dat is gewoon te zien aan zn reactie.
Als het er net geweest is o.i.d. dan is hij gewoon pleite.

Maar desnoods laten we Jolie alleen los.

Weet iemand iets over Bussloo? Dat is 3kw rijden vanaf hier, is dat een beetje leuk wandelen? Ik kan nergens vinden dat daar veel wild zou zitten namelijk.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Baasje van ... schreef:
Ariane schreef:Ik heb in Soestduinen nog nooit iets wilds gezien en dat is redelijk te behapstukken vanuit Nunspeet.
Daar raakte wij onze hond juist kwijt. Zij rook ze wel! En daar is mijn moeder juist haar tekkel bijna kwijtgeraakt in een hol.
Waar ben je geweest dan? Je hebt de korte en de lange duinen. In de korte duinen zit wild en veel ook. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Lucia schreef:Milo zoekt zelf sporen op. Door hem weten we juist dat er wild in de buurt is of net geweest is, dat is gewoon te zien aan zn reactie.
Als het er net geweest is o.i.d. dan is hij gewoon pleite.

Maar desnoods laten we Jolie alleen los.

Weet iemand iets over Bussloo? Dat is 3kw rijden vanaf hier, is dat een beetje leuk wandelen? Ik kan nergens vinden dat daar veel wild zou zitten namelijk.
Bussloo is leuk :ok:
Je kunt om de grote plas heen lopen en er zit geen groot wild. Zeker de moeite waard!

Erkermederstrand in Zeewolde is misschien ook wel wat voor jou? Daar zit ook geen groot wild, wel veel konijnen. Het is geen super groot gebied, maar de honden kunnen er lekker zwemmen en in het zand rennen.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Erkemedestrand vind ik niets met een jager..Veel watervogels, konijnen en reeen lopen overal in de omgeving. Niet op het wandelgedeelte, maar wel in de buurt. :N:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Ariane
Erelid
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Ariane »

Eline* schreef:
Baasje van ... schreef: Daar raakte wij onze hond juist kwijt. Zij rook ze wel! En daar is mijn moeder juist haar tekkel bijna kwijtgeraakt in een hol.
Waar ben je geweest dan? Je hebt de korte en de lange duinen. In de korte duinen zit wild en veel ook. :wink:
Je bent me voor, dat wilde ik net zeggen ;)
En holen zijn zo ongeveer overal.
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.

Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Ariane schreef:
Eline* schreef:
Baasje van ... schreef: Daar raakte wij onze hond juist kwijt. Zij rook ze wel! En daar is mijn moeder juist haar tekkel bijna kwijtgeraakt in een hol.
Je bent me voor, dat wilde ik net zeggen ;)
En holen zijn zo ongeveer overal.
De holen bij de lange duinen zijn leeg, daar zit niets. Nelson is echt een jager tot en met en ik kan rustig in de lange duinen lopen en in het omliggende bos, want daar loopt echt niets. Hooguit een verdwaald konijn in het voorjaar, maar dan heb je het ook gehad.
In de korte duinen is het een heel ander verhaal. Daar hoef ik Nel niet los te laten, behalve als ik graag een reeenboutje wil. :N:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Eline* schreef:Erkemedestrand vind ik niets met een jager..Veel watervogels, konijnen en reeen lopen overal in de omgeving. Niet op het wandelgedeelte, maar wel in de buurt. :N:
Ik begreep van TS dat de hond niet achter klein wild aan gaat. En Reeen lopen echt niet over het erkermederstrand heen :wink:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Carma schreef:
Ik begreep van TS dat de hond niet achter klein wild aan gaat. En Reeen lopen echt niet over het erkermederstrand heen :wink:
Klopt, maar in het bos wat er achter ligt en in de rondom liggende weilanden wel. Als je een jager hebt, neemt die vaak ruimte met lopen en ze hoeven maar een luchtje op te vangen en ze zijn pleite. Laat ik het zo zeggen; Nelson laat ik daar niet los ;-)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Lucia
Zeer actief

Bedankt voor de reacties.

Erkemederstrand zijn we vorig jaar een x geweest, daarna is hij behoorlijk aan de diarree geweest. Hij is niet zo gewend om te zwemmen en dat heeft hij daar toen best wel gedaan, ik had het idee dat het misschien iets te koud was toen nog.
Jolie loopt op dit moment nog met grote bogen om het water, maar het is wel te proberen nog een x dit jaar.
Maar qua loslopen ging het toen wel goed, gewoon het strand zelf.

Lange duinen bij de Soesterduinen dus, dat lijkt me op zich ook wel een leuke optie.

En Bussloo staat op het lijstje genoteerd.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Is Milo je stabij?
Ik zou eens proberen of je het er niet deels uit kan trainen.

Ik weet zat gebieden met alleen klein wild, maar ik denk dat zuidwest Friesland wat te ver is?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Lucia
Zeer actief

Nee, Milo is de sheltie.
Jolie heeft 1x 2 zwijnen voor ons zien oversteken in een aanlijngebied, daar reageerde ze op zich wel op, maar niet zo panisch als dat Milo doet.
Milo is gewoon echt aan het gillen, trillen, piepen, etc. totaal niet bereikbaar. Zelfs niet met lekkers af te leiden (smeerkaas, etc. waar hij anders álles voor doet). En hij blijft er echt ook wel 10 min. nadat het wild weg is nog in hangen.
Jolie (de stabij dus, nu 7mnd) is tot nu toe nog echt op vogeltjes aan het jagen, overal doorheen rennen en dan er maar achteraan rennen, ze heeft ook maar 1 stand in de bos, en dat is de allerhardste. Ze is wel vaak eventjes uit zicht, maar ze reageert heel erg goed op 'hier' en eventueel de bal, met haar zou ik het eerder aandurven om los te laten.

Ik denk dat die richting wat ver is helaas.
Plaats reactie

Terug naar “Wandelen met de hond”